Objektivy podle žánru

Nejsnazší způsob, jak vybrat nový objektiv, je určit, na jaké fotografické žánry jej budete využívat nejčastěji. Hlavním kritériem je ohnisková délka objektivu. Ta může být buď fixní nebo proměnlivá, v takových případech se bavíme o pevných, respektive zoom objektivech

Jak vybrat objektiv?

Stránka z 21

 

Jak vybrat objektiv

V první řadě určete, pro jaký bajonet objektiv potřebujete a následně zvolte žánr a s ním spojenou ohniskovou délku. Ta je důležitá, protože určuje úhel záběru a celkovou perspektivu. To, co začátečník bere jako přibližování a oddalování obrazu, je ve skutečnosti silný kreativní nástroj. Některé záběry vypadají lépe vyfocené širokým objektivem, a jiné zase dlouhým objektivem – tzv. teleobjektivem. 

Jak zvolit správné ohnisko?

Čísla, která jsou na objektivech vyznačena, určují vždy tzv. fyzickou ohniskovou vzdálenost. Tu musíme přepočítat vynásobením čísla faktoru ořezu – tzv. Crop faktor. Ten určuje velikost snímače ve fotoaparátu. Je to nutné, protože například 50 mm objektiv bude fotit jiné snímky na APS-C a jiné zase na full-frame fotoaparátu.

Crop faktor a velikost snímače

I když je objektiv navržený například pro APS-C snímač (= nevykreslí políčko full-frame snímače), je na něm vždy napsané fyzické ohnisko, které je nutné vynásobit crop faktorem. Zde jsou nejrozšířenější hodnoty i s příklady výpočtu.

  • Snímač MFT, Micro 4/3 – 2x crop – 50 mm objektiv = ekvivalentní ohnisko 100 mm
  • APS-C snímač – U Canon 1,6x crop (50 mm = ekv. 80 mm), Ostatní výrobci 1,5x crop (50mm = ekv. 75 mm)
  • Full-frame snímač – Tzv. plný formát má 1x crop – ohnisko se nepřepočítává, padesátka bude padesátka atd.

Příklad: Pokud budete chtít pořídit objektiv na focení portrétu s úhlem záběru odpovídající ohnisku 85 mm, budete na APS-C fotoaparát potřebovat objektiv s ohniskem okolo 50-60 mm (1,5x crop), na Micro4/3 objektiv s ohniskem okolo 40-45 mm (2x crop) a na full-frame 85 mm (1x crop).

Existují i fotoaparáty s větším snímačem, než je full-frame, tzv. středoformáty. Jejich crop faktor se lehce odlišuje podle daného výrobce, jako příklad použijeme středoformát Fujifilm s crop faktorem 0,79x.

 

..

 

Výběr objektivu podle žánru

Rozdělení podle fotografických žánrů je skvělou pomůckou pro začínající fotografy, pro které je nástrojem ke snadnému výběru vhodné techniky. Pamatujte, že uvedené ohniskové vzdálenosti jsou vždy ekvivalentní – po přepočtu pomocí crop faktoru vašeho fotoaparátu.

  • Objektivy pro krajinu
    Na fotografování krajiny se fotografové nejčastěji vybaví širokoúhlým nebo ultra-širokoúhlým objektivem. Používají se pevné objektivy i zoomy. Ohniskové vzdálenosti se pohybují v rozsahu 14 mm až 35 mm. Takové objektivy dostanou do záběru největší oblast a mají dramatickou perspektivu. Objektivy na krajinu se hodí i pro focení architektury, interiérů, nebo všude tam, kde potřebujete zabrat nejširší možný úhel.​
  • Portrétní objektivy
    Při focení portrétů je důležité použít ohnisko, které nemá velké zkreslení a zároveň dokáže oddělit subjekt od okolí. Na portréty v prostředí, kdy chcete vyprávět příběh portrétovaného, se nejčastěji využívají objektivy s ohniskem 35 a 50 mm. Klasický portrét se fotí krátkými teleobjektivy s rozsahem zhruba 70 až 135 mm, nejčastěji pak objektivy s ekvivalentním ohniskem 85 mm.​
  • Objektivy na cestování
    Cestovní objektivy se vyznačují univerzálním rozsahem, které pokryje jak široký, tak dlouhý úhel záběru. Mezi cestovní objektivy můžeme zařadit i pevné světelné objektivy, které mohou být mnohem menší než zoom objektivy a zvládnout focení i ve špatných světelných podmínkách.
  • Objektivy pro sport a wildlife
    Na akční sportovní fotografii a focení zvířat v zoo nebo v divočině jsou nejoblíbenější dlouhé teleobjektivy a ultra-teleobjektivy. Ty bývají často utěsněné proti prachu a vodě a jsou vybaveny rychlým ostřením, které si v kombinaci s výkonným fotoaparátem poradí i s náročnými rychlými snímky.
  • Objektivy pro makro
    Na focení makra se používají objektivy různých ohniskových vzdáleností, ale nejpopulárnější jsou krátké teleobjektivy pohybující se kolem ohniska 100 mm. Makro objektivy jsou speciálně navržené pro focení detailů a makrofotografie. Umí proto zaostřit na extrémně krátké vzdálenosti a používají se v přírodě i při focení produktů.

Tip: Ohnisková vzdálenost, a s ní spojené žánry, se řídí fotografickými pravidly. A pravidla se občas mohou porušit, musí se na to ale jít chytře. Fotografie je technický a zároveň kreativní obor. I když pravidla tvrdí, že se krajina fotí širokoúhlým objektivem, zkuste pro změnu použít teleobjektiv a hledat v krajině detaily, osamocené budovy nebo stromy. Stejně tak i sport můžete fotit ultra-širokoúhlým objektivem, bude ale nutné, dostat se co nejblíže k akci. Buďte kreativní a porušujte pravidla – ovšem až po tom, co se je naučíte dodržovat.

Další parametry objektivů

Už víte, jaký typ objektivu vybrat, na jaké další parametry se zaměřit?

Světelnost

Světelnost objektivu určí, kolik světla objektivem může prostoupit. Schovává se za písmenem f následovaného číslem. Čím je toto číslo menší, tím více světla objektivem projde a tím menší hloubky ostrosti můžete dosáhnout. Čím je objektiv světelnější, tím více rozmažete pozadí a popředí za subjektem a také zvládnete fotit snímky v horším světle.

Stabilizace

Moderní CSC bezzrcadlovky jsou většinou vybaveny stabilizovaným snímačem. Není proto nutné mít za každou cenu stabilizovaný i objektiv. Některé přístroje ovšem dovedou pracovat s oběma typy stabilizátorů zároveň a docílit tak skoro až nesmyslných časů, které bez problémů udržíte “z ruky”.

Ostření

Kromě automatického ostření (autofocus, AF) se můžete setkat i s objektivy, které ostří pouze manuálně. U moderních objektivů s automatickým ostřením se nemusíte obávat zbytečného hluku při ostření nebo nedostatečné rychlosti. Naprostá většina objektivů na trhu ostří rychle, spolehlivě a bezhlučně, což oceníte i při natáčení videí. Jediným limitem tak často zůstává ostřící systém samotného fotoaparátu.

Co dokoupit k objektivu? 

  • Ochranný nebo UV filtr – Používá se jako ochrana předního členu objektivu. Pokud byste s objektivem někde nechtěně bouchli nebo by dokonce došlo k pádu, filtr pohltí náraz a sníží riziko poškození drahé techniky.
  • Polarizační filtr – Používá se při focení hlavně v exteriérech, ale využijete jej všude, kde chcete odstranit odlesky od nekovových povrchů, zlepšit kontrast a upravit barvy. Jedná se o filtr, který nelze nehradit softwarovou úpravou.
  • Lenspen na optiku – Vypadá jako propiska, ale ve skutečnosti se jedná o šikovný štětec a stěrka na mastné skvrny na optice. Je to věc, kterou by měl mít každý fotograf (a majitel brýlí) neustále u sebe.
  • Sluneční clona – Před nákupem si ověřte, jestli je sluneční clona v balení, na 90 % tam bude. Kdyby náhodou, sluneční clonu proti bočním odleskům můžete pořídit i dodatečně.
  • Stativ nebo monopod – Sice jsme chválili moderní výkonnou stabilizaci, stativ ale zatím ještě nenahradí. Ten najde své místo ve výbavě každého fotografa. Umožní fotit dlouhé expozice, švenkovat při natáčení videí a některé se dají rychle překonfigurovat na monopod. Ten se zase hodí při focení akční fotografie. Na stativu zbytečně nešetřete, ty lepší vám vydrží klidně celý život.