Objektivy podle žánrů


Nejsnazší způsob, jak vybrat nový objektiv, je určit, na jaké fotografické žánry jej budete využívat nejčastěji. Hlavním kritériem je ohnisková délka objektivu. Ta může být buď fixní nebo proměnlivá, v takových případech se bavíme o pevných, respektive zoom objektivech

Jak vybrat objektiv?

V první řadě určete, pro jaký bajonet objektiv potřebujete a následně zvolte žánr a s ním spojenou ohniskovou délku. Ta je důležitá, protože určuje úhel záběru a celkovou perspektivu. To, co začátečník bere jako přibližování a oddalování obrazu, je ve skutečnosti silný kreativní nástroj. Některé záběry vypadají lépe vyfocené širokým, a jiné zase dlouhým objektivem.

Pro volbu ohniska je nejprve nutné si ujasnit názvosloví. Čísla, která jsou na objektivech vyznačena, určují vždy tzv. fyzickou ohniskovou vzdálenost. Tu musíme přepočítat vynásobením čísla faktoru ořezu – tzv. Crop faktor. Číslo faktoru ořezu určuje velikost snímače. Je to nutné, protože například 50 mm objektiv bude fotit jiné snímky na APS-C a jiné zase na full-frame fotoaparátu.

...

Výběr objektivu podle žánru

Rozdělení podle fotografických žánrů je skvělou pomůckou pro začínající fotografy, pro které je nástrojem ke snadnému výběru vhodné techniky. Pamatujte, že uvedené ohniskové vzdálenosti jsou vždy ekvivalentní – po přepočtu pomocí crop faktoru vašeho fotoaparátu.

  • Objektivy pro krajinu
    Na fotografování krajiny se fotografové nejčastěji vybaví širokoúhlým nebo ultra-širokoúhlým objektivem. Používají se pevné objektivy i zoomy. Ohniskové vzdálenosti se pohybují v rozsahu 14 mm až 35 mm. Takové objektivy dostanou do záběru největší oblast a mají dramatickou perspektivu. Objektivy na krajinu se hodí i pro focení architektury, interiérů, nebo všude tam, kde potřebujete zabrat nejširší možný úhel.

    Canon EF 16-35 mm f/4L IS USM
    Canon 16-35 mm f/4 pro DSLR zrcadlovky je stálicí, která za dobré peníze poskytne špičkový výkon a rozsah užitečný pro focení krajiny i reportáže.
  • Portrétní objektivy
    Při focení portrétů je důležité použít ohnisko, které nemá velké zkreslení a zároveň dokáže oddělit subjekt od okolí. Na portréty v prostředí, kdy chcete vyprávět příběh portrétovaného, se nejčastěji využívají objektivy s ohniskem 35 a 50 mm. Klasický portrét se fotí krátkými teleobjektivy s rozsahem zhruba 70 až 135 mm, nejčastěji pak objektivy s ekvivalentním ohniskem 85 mm.

    Nikon NIKKOR Z 85 mm f/1.8 S
    Portrétní objektiv s bajonetem Nikon Z, který si v testech odnáší jedno skvělé hodnocení za druhým. A naprosto právem, je perfektně ostrý i na otevřenou clonu, má naprosté minimum optických vad, skvěle zvládá odlesky a má nádherný bokeh.
  • Objektivy na cestování
    Cestovní objektivy se vyznačují univerzálním rozsahem, které pokryje jak široký, tak dlouhý úhel záběru. Mezi cestovní objektivy můžeme zařadit i pevné světelné objektivy, které mohou být mnohem menší než zoom objektivy a zvládnout focení i ve špatných světelných podmínkách.

    Canon RF 24-240mm f/4-6,3 IS USM
    Univerzální objektivy, které pokryjí jak širokých 24 mm tak dlouhých 240 mm bychom ještě před pár lety považovali za řešení plné kompromisů. Canon ale překvapil, a ačkoliv objektiv neboduje vysokou světelností, je velmi ostrý, rychlý a stabilizovaný.
  • Objektivy pro sport a wildlife
    Na akční sportovní fotografii a focení zvířat v zoo nebo v divočině jsou nejoblíbenější dlouhé teleobjektivy a ultra-teleobjektivy. Ty bývají často utěsněné proti prachu a vodě a jsou vybaveny rychlým ostřením, které si v kombinaci s výkonným fotoaparátem poradí i s náročnými rychlými snímky.

    Panasonic Leica DG Vario-Elmar 100-400mm f/4-6.3 ASPH. POWER O.I.S.
    Stabilizovaný ultra-teleobjektiv pro bezzrcadlovky s Micro 4/3 snímačem poskytne přepočtené ohnisko 200-800 mm. Optický návrh Leica zajišťuje skvělou ostrost a specifickou kresbu, barvy i přenos kontrastu.
  • Objektivy pro makro
    Na focení makra se používají objektivy různých ohniskových vzdáleností, ale nejpopulárnější jsou krátké teleobjektivy pohybující se kolem ohniska 100 mm. Makro objektivy jsou speciálně navržené pro focení detailů a makrofotografie. Umí proto zaostřit na extrémně krátké vzdálenosti a používají se v přírodě i při focení produktů.

    Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS
    Objektiv se stabilizací, ohniskem 90 mm a zabudovaným limiterem ostření dobře poslouží nejenom pro focení makra. Limiter totiž může omezit vzdálenosti, na které ostříte. Tím se zrychlí odezva ostření a vy tak můžete objektiv použít i na focení portrétu.

Tip: Ohnisková vzdálenost, a s ní spojené žánry, se řídí fotografickými pravidly. A pravidla se občas mohou porušit, musí se na to ale jít chytře. Fotografie je technický a zároveň kreativní obor. I když pravidla tvrdí, že se krajina fotí širokoúhlým objektivem, zkuste pro změnu použít teleobjektiv a hledat v krajině detaily, osamocené budovy nebo stromy. Stejně tak i sport můžete fotit ultra-širokoúhlým objektivem, bude ale nutné se dostat co nejblíže k akci. Buďte kreativní a porušujte pravidla – ovšem až po tom, co se je naučíte dodržovat.

Další parametry objektivů

Už víte, jaký typ objektivu vybrat, na jaké další parametry se zaměřit?

Světelnost

Světelnost objektivu určí, kolik světla objektivem může prostoupit. Schovává se za písmenem f následovaného číslem. Čím je toto číslo menší, tím více světla objektivem projde a tím menší hloubky ostrosti můžete dosáhnout. Čím je objektiv světelnější, tím více rozmažete pozadí a popředí za subjektem a také zvládnete fotit snímky v horším světle.

Stabilizace

Moderní CSC bezzrcadlovky jsou většinou vybaveny stabilizovaným snímačem. Není proto nutné

Ostření

Kromě automatického ostření (autofocus, AF) se můžete setkat i s objektivy, které ostří pouze manuálně. U moderních objektivů s automatickým ostřením se nemusíte obávat zbytečného hluku při ostření nebo nedostatečné rychlosti. Naprostá většina objektivů na trhu ostří rychle, spolehlivě a bezhlučně, což oceníte i při natáčení videí. Jediným limitem tak často zůstává ostřící systém samotného fotoaparátu.

Co dokoupit k objektivu? 

  • Ochranný nebo UV filtr– Používá se jako ochrana předního členu objektivu. Pokud byste s objektivem někde nechtěně bouchli nebo by dokonce došlo k pádu, filtr pohltí náraz a sníží riziko poškození drahé techniky.
  • Polarizační filtr– Používá se při focení hlavně v exteriérech, ale využijete jej všude, kde chcete odstranit odlesky od nekovových povrchů, zlepšit kontrast a upravit barvy. Jedná se o filtr, který nelze nehradit softwarovou úpravou.
  • Lenspen na optiku– Vypadá jako propiska, ale ve skutečnosti se jedná o šikovný štětec a stěrka na mastné skvrny na optice. Je to věc, kterou by měl mít každý fotograf (a majitel brýlí) neustále u sebe.
  • Sluneční clona– Před nákupem si ověřte, jestli je sluneční clona v balení, na 90 % tam bude. Kdyby náhodou, sluneční clonu proti bočním odleskům můžete pořídit i dodatečně.
  • Stativ nebo monopod– Sice jsme chválili moderní výkonnou stabilizaci, stativ ale zatím ještě nenahradí. Ten najde své místo ve výbavě každého fotografa. Umožní fotit dlouhé expozice, švenkovat při natáčení videí a některé se dají rychle překonfigurovat na monopod. Ten se zase hodí při focení akční fotografie. Na stativu zbytečně nešetřete, ty lepší vám vydrží klidně celý život.

 

Stránka z 14