CEWE Fotolab
Nikon Z7 senzora

Proč je důležitá velikost snímače fotoaparátu

Velikost snímače může být jedním z významných faktorů ovlivňujících výběr fotografické techniky. V příspěvku jsme pro vás shrnuli, do jaké míry různá velikost snímače ovlivní výslednou fotografii, a proč je tento parametr důležitější než rozlišení čipu v megapixelech.

velikost_snimace_1

Větší snímač = vyšší kvalita obrazu?

Velmi zjednodušeně se dá říci, že čím větší bude snímač, tím vyšší bude kvalita obrazu. Velký snímač totiž nasbírá díky své ploše více světla, než snímač malý, a tak je obraz kvalitnější a s menším množstvím šumu.

Musíme si uvědomit, že snímač se skládá z určitého počtu bodů citlivých na světlo, tzv. pixelů. Čím větší je každý pixel, tím větší je i jeho citlivost na světlo a informace, které předává dál procesoru, jsou hodnotnější. Ve výsledku je možné používat vyšší hodnoty ISO, aniž by fotografie příliš trpěly digitálním šumem.

V praxi to znamená, že fotoaparáty s větším snímačem (např. Full Frame) nám umožní dosáhnout dobrých fotek i za horších světelných podmínek.


Čtěte také na blogu: „Jak funguje fotoaparát: čas – clona – ISO“


Rozlišení versus velikost snímače

Velikost každého jednoho pixelu souvisí s celkovým rozlišením (tedy celkovým počtem pixelů) a velikostí snímače. Pokud porovnáme dva snímače, z nichž jeden bude mít velikost 6 x 4 mm a druhý 24 x 36 mm (Full Frame) a přitom budou disponovat stejným rozlišením, pak je jasné, že na větším čipu budou i jednotlivé pixely větší. Tento čip tak poskytne (mimo jiné) i obraz s nižším výskytem šumu.

velikost_snimace_2

A to je důvod, proč fotografie pořízené například profesionální zrcadlovkou Nikon D5 s rozlišením 20 Mpx budou kvalitnější, než fotografie z mobilního telefonu s rozlišením 40 Mpx, i když by se dle hodnoty rozlišení mohlo zdát, že to bude naopak. Vyšší rozlišení totiž nutně neznamená, že budete mít lepší fotografii. Vysoké rozlišení na malé ploše snímače znamená, že pixel je malý a má horší citlivost ke světlu. Signál každého pixelu se tedy musí zesílit, aby bylo možné z něj dostat všechny potřebné informace, a v tu chvíli přichází ke slovu i znehodnocení obrazu šumem.

Barevnost a dynamický rozsah

Už jsme si řekli, že velikost snímače přímo ovlivňuje množství šumu. Je to ale všechno? Asi jste to tušili – zdaleka ne.

Větším snímačem získáme také lepší přesnost barev i při vyšších hodnotách ISO. Další výhodou je vyšší dynamický rozsah – tedy více detailů a více kresby ve stínech a jasech.

Hloubka ostrosti

Ale kromě toho existuje ještě jedna velice zásadní výhoda velkých snímačů – větší snímač = menší hloubka ostrosti, tedy větší prostor pro kreativní využití efektu rozostřeného pozadí. Jinými slovy – u fotoaparátu s menším snímačem vždy budete potřebovat světelnější objektiv pro dosažení stejně malé hloubky ostrosti jako u většího snímače.

Vliv velikosti snímače na hloubku ostrosti

David Buček:
Rozmazané pozadí (bokeh) je obrovskou výhodou fotoaparátů s větším snímačem oproti mobilním telefonům. Např. u portrétů focený člověk mnohem lépe vynikne a fotografie získá celkově profesionálnější vzhled.


Čtěte také na blogu: Jak vybrat objektiv pro fotoaparát 


U klasického kompaktního fotoaparátu nebo mobilního telefonu, kde je použit malý snímač, je takřka nemožné udělat fotografii s rozostřeným pozadím. Dá se říct, že je vlastně jedno, na co člověk při pořizování fotografie zaostřil a jakou použije clonu, protože fotografie bude ostrá v (téměř) celé rovině.

Kompaktní fotoaparáty na e-shopu

Líbivého portrétu s rozostřeným pozadím (tzv. bokeh) docílíte fotoaparátem se snímačem o velikosti minimálně 1/1,7″ a při nastavení co nejnižších clonových čísel. Pomůže také použití delšího ohniska a co nejnižší vzdálenosti od subjektu.

Velikost fotoaparátu

Velikost snímače také určuje velikost fotoaparátuobjektivů. Pro větší snímač je potřeba více místa a tak je logicky větší i tělo fotoaparátu. Nové CSC fotoaparáty (bezzrcadlovky) však díky úplné absenci zrcadlového mechanismu dosahují menších rozměrů než zrcadlovky se stejně velkým snímačem.

Full-frame bezzrcadlovky

Od velikosti snímače se odvíjí také velikost objektivu – na čím větší plochu musí objektiv obraz promítat, tím větší a těžší musí být jeho optické členy a tudíž i konstrukce. V tomto ohledu zkrátka zákony fyziky neošálíme a i když dnes Full Frame snímač najdeme i v relativně malých fotoaparátech, jako je např. Sony A7 III, totožný objektiv (stejná ohnisková vzdálenost i světelnost) bude podobně velký jako ten pro full-frame zrcadlovky.

Jaké jsou běžné velikosti snímačů, jak se značí a v jakých přístrojích je lze najít:

velikost_snimace
S velikostí snímače se i úzce pojí tzv. crop factor neboli „ekvivalentní ohnisková vzálenost„. Ten je vyjádřen hodnotou, pomocí které lze porovnávat ohniskovou vzdálenost pro různé velikosti snímače. Umožňuje snadno vypočítat ohniskovou vzdálenost, jakou by měl objektiv se stejným zorným úhlem na 35mm (Full Frame) fotoaparátu. Např. u APS-C snímačů je crop faktor 1,5x. Máme-li tedy na APS-C fotoaparátu 50mm objektiv, nabízí téměř stejný úhel záběru jako 75mm objektiv na Full Frame (35mm) fotoaparátu.

Nejrozšířenější velikosti čipu a jejich crop factor najdete v následující tabulce.

Typ snímačeCrop factor
"Palcový" 1"2,7x
M4/32x
Canon APS-C1,6x
Ostatní APS-C1,5x
Full-frame1x

Existují samozřejmě i snímače menší nebo naopak výrazně větší než full-frame. Ty se označují jako středoformátové fotoaparáty. Dynamickým rozsahem, barevným podáním a zachycenými detaily zdaleka přesahují i ceněné Full Frame snímače. Jejich rozlišení navíc často přesahuje 50 Mpx a výsledné fotky tak lze použít i pro tisky obřích rozměrů. Jejich cena je však velmi vysoká – za samotné tělo zaplatíte řádově přes 200 tisíc Kč.

TIP: Fotoaparát DSLR nebo systémový fotoaparáttzv. bezzrcadlovka můžete vybavit různými objektivy. Kvalitní fototechniku najdete na e-shopu

Autor článku: Marcel Jašek, prodejna FOTOLAB Zlín

komentářů

  • Obávám se, že autor v článku tvrdí nepravdu. Velikost čipu nemá, vliv na DOF. Hloubku ostrosti ovlivňují výhradně tyto faktory: CLONA,
    OHNISKOVÁ VZDÁLENOST(bavíme se o absolutních hodnotách, nikoli o nějakých přepočtech, či ekvivalentech!),
    PŘEDMĚTNÁ VZDÁLENOST(vzdálenost, na kterou je zaostřeno) a 
    A relativně VELIKOST ROZPTYLOVÉHO KROUŽKU
    Nic víc a nic méně! Změníte-li jakákoli jiný parametr, hloubka ostrosti se nezmění! NEZMĚNÍ!
    V praxi se to má tak, že pokud vyfotíte domeček na stejnou clonu, ze stejné vzdálenosti a se stejným objektivem, bude mít i stejnou DOF.
    Tento omyl ovšem vznikl tak, že pokud chceme objektem vyplnit plochu čipu, musíme s čipem APSC oproti FF použít kratší ohnisko, čímž sice zvětšíme DOF, ale stane se tak změnou ohniskové vzdálenosti. Podobného účinku dosáhneme, poodstoupíme-li dále od objektu. DOF se opět mění. Ale mění se změnou předmětné vzdálenosti.
    Nezměníme-li ani předmětnou vzdálenost, ani ohniskovou vzdálenost, bude DOF stejná na všech čipech.

    • Dobrý den,

      tímto jste prakticky potvrdil, že má autor pravdu. Velikost snímače, s ohledem na další proměnné, ovlivňuje výslednou hloubku ostrosti, či chcete-li, dojem z hloubky ostrosti. Pravdu máte, ale použil jste interpretaci, která je pro naprostou většinu fotografů nepochopitelná a v praxi naprosto zbytečná. Někdy je místo teorie lepší jít ven a fotografovat! 🙂

      Díky a fajn den

  • Dobrý den,

    s radostí vždy si přečtu cokoliv o velikosti snímače. Jelikož jsem fotografoval na střední formát 6×6, 6×9 a i ve své době s Oly E-1. Ano, velikost je důležitá, ale spíše v tom, že čím větší snímač tím výsledný obraz dokáže lépe pracovat s obarozovým prostorem. Avšak tohle nelze popsat, přičemž český Flexaret s Tessarem dokáže neuvěřitelné kousky. Měl jsem jej raději jak Hasselblad.

    Co ovšem zde schází je tzv. rozptylový kroužek. Čili i malý snímač dokáže pracovat s pozadím. Jenže dnes, kdy jakýkoliv fotomobil dokáže softwarově vykouzlit na oko hezké a především kýčovité fotografie, amatérská tvůrčí fotografie tak začíná značně pokulhávat.

    Digitální FF dnes se zoomem je tak bohužel degradována. Snad GFX ještě zlevní a se dvěmi pevnými ohnisky tak může být vítanou vzpruhou do dnešního přehršle líbivých fotografií.

    Že srdce bych uvítal členek, kde např. Tessar 150mm se závěrkou nebo jiný velkoformát setře s povrchu zemského dnešní přeostřené moderní objektivy. Fotografií tvoří kontury, kontrasty a střídání světla s tmou a obraz má být podroben fantazii pozorovatele.

    Moc děkuji

    Přeji dobré světlo

  • Ještě mě tady chybí info jak je to se snímači, které mají velikost označenou v palcích a přitom to palcům 25,4 mm neodpovídá, protože to je historicky podle nějaké elektronky s palcovým průměrem mínus okraje je velikost obrazu a tak kolik je ten přepočet mezi skutečným palcem 25,4 mm a virtuálním u snímačů a jestli to platí stejně u všech snímačů co mají v názvu velikost v palcích jako čip 1″ a např čip 1/2,3″ jestli tam je stejný přepočet na skutečný palec, protože podle nějakých možná nevěrohodných rozměrů mě jednou vyjde přepočet 0,63 a jednou 0,69, takže jak to opravdu je.

    • Dobrý den, Jirko,
      děkujeme za dotaz. Situace s popisem velikostí snímačů digitálních fotoaparátů je vlastně docela zajímavá. Některé firmy používají opis pomocí jiných technologií ze světa zobrazovací techniky.
      Konkrétně Olympus a Panasonic popisují velikost senzoru jako 4/3 palce a je to podle velikosti opsané vidikonové trubice (speciální elektronka, součást analogové televizní kamery). Poměrně slušný popis v angličtině je např. tady: https://en.wikipedia.org/wiki/Video_camera_tube#Vidicon
      Přesný výpočet úhlopříčky snímače v milimetrech úplně nefunguje. Něco ve smyslu 1 palec = 25,4 mm, 4/3 jsou 1 palec a 1/3 palce k tomu, tedy cca 33,86 mm. A to není pravda, reálná úhlopříčka snímače 4/3 formátu je 21,64 mm. U Full Frame a FX čipů je úhlopříčka 43,27 mm. Krop faktor (je vztažený ke kinofilmu), který je u 4/3 systému 2x, to dokazuje.
      Jedná se o přibližný a komerční (zjednodušený) popis. 1 palcový snímač profi kompaktů (např. Sony) a CX formát systému Nikon 1 využívá stejné zjednodušení jako 4/3 formát.
      Jiné firmy (Canon, Fuji, Nikon DX, Sony) používají přirovnání k překonanému filmovému formátu APS (Advanced Photo System), konkrétně jeden z formátů APS-C (existoval ještě APS-H a APS-P). Formát měl být amatérskou a technologickou alternativou ke kinofilmu, ale vzhledem k tomu, že přišel v době, kdy se už rozjížděla digitální fotografie, jeho život byl doslova jepičí. Vrhla se do něho většina velkých hráčů na trhu fotoaparátů i filmů (foto chemie) a někteří to asi přehnali a neustáli… (Minolta, divize foto).
      Informace zde: https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Photo_System
      Velikost čipu APS-C se shoduje s velikostí políčka APS filmu při zvoleném formátu APS-C – ale kdo to dnes ví… Naštěstí už výrobci uvádějí v technických specifikacích i rozměry v mm.
      Vlastně by jsme měli znát úhlopříčku snímače, ale tam postačí tzv. krop faktor, zaokrouhlený koeficient pro přepočet ohniskové vzdálenosti použitých objektivů. Uvádím ho dole v tabulce.
      Formát Full Frame (Canon, Panasonic a další) i FX (Nikon), ten už je odvozen od velikosti políčka kinofilmu (24x36mm) – tady je to vlastně nejjednodušší.

      Základní velikosti nejdůležitějších snímačů dneška v mm jsou zde:
      1“ a CX = 8,8 x 13,2 mm, úhlopříčka = 15,86 mm, krop faktor = 2,7x (Sony, Nikon)
      4/3“ = 13,0 x 17,3 mm, úhlopříčka = 21,64 mm, krop faktor = 2x (Olympus, Panasonic)
      APS-C a DX = 14,8 x 22,3 mm a 15,7 x 23,5 mm, úhlopříčka = 26,76 mm a 28,26 mm, krop faktor = 1,6x (Canon) a 1,5x (Nikon, Fuji)
      FF a FX = 24 x 36 mm, úhlopříčka = 43,27 mm, krop faktor = 1x (Canon, Nikon, Panasonic)

      Odpověď pro Vás připravil Michael Jurák. V případě doplňujících dotazů rádi dále téma rozvedeme.

      VF

  • Dobrý den, koukám že diskuze ještě žije, tak se zeptám, co mi už nějakou dobu leží v hlavě. Uvažuju o  výměně svého stávajícího kompaktu Canon Ixus 3300, který má rozlišení 16 Mpix. Více mi vyhovoval předchozí asi 8 megapixelový model, nicméně v době koupě nového už foťáky s měnším rozlišením skoro neexistovaly. Když čtu všechny ty teorie, nejradši bych pořídil něco s 1″ snímačem (nebo i větším) a maximálně těch 8-10 megapixelů, nehodlám tisknout plakáty a většinu fotek stejně prohlížím na monitoru nebo TV. Existuje něco takového ?

  • Dobrý den,
    chtěl bych ultrazoom Pansonic Lumix FZ-300, na dovolenou, portréty do alba a tak různě ale ne na extra fotky. Nebude mně vadit jeho malá velikost snímače ( 1/2,3 cca. 6.5×4,5 ), za předpokladu že světelnost je 2,8?

    • Dobrý den Štěpáne,

      tak to záleží právě na tom, jaké rozměry budou mít produkty (fotografie, obrazy…), které z fotek budete zpracovávat. Pokud budete fotit ve zhoršených světelných podmínkách, i přes poměrně dobrou světelnost objektivu se to výrazně promítne na fotografii v podobě zvýšené míry digitálního šumu.

      Existují i fotoaparáty s podobným rozsahem zoomu a zároveň větším snímačem – např. LUMIX FZ2000. Ale ty jsou cenově někde trochu jinde… Pokud byste se spokojil s menším rozsahem zoomu, ale chtěl využít možnost fotit čistší fotky ve tmě, jsou tu modely jako LUMIX LX15 nebo LX100.

      No a nakonec to, co vás možná zajímá nejvíc – pokud opravdu nebudete tisknout větší formáty (cca 20×30 cm a více), nebo prohlížet fotky např. na televizi nebo monitoru s velkou úhlopříčkou, s přehledem si vystačíte s FZ300 a určitě budete spokojený 🙂

      Díky za dotaz a přeji hezký zbytek dne.
      Adam

  • Dobrý den,chtěl bych se zeptat,proč snímky pořízené cca 24 MPx APS-C čipem dosahují velikosti zhruba jen polovičního rozlišení čipu(tj.10-13Mpx)?Děkuji.

    • Dobrý den Karle,
      moc nerozumím dotazu, můžete to přiblížit? 24 Mpx je samozřejmě cca 2x vyšší rozlišení, než vámi zmíněné.
      Pěkný den, Adam

  • Dobrý den,
    rád bych se zeptal, jak to ovlivní kvalitu fotky, když nebudu fotit na plné rozlišení snímače. Získám lepší výsledky, co se týká šumu nebo dynamického rozsahu
    Děkuji,
    Pavel Reinhardt

    • Dobrý den Pavle, tyto vlastnosti jsou dány především velikostí každého z pixelů. Když fotíte na nižší rozlišení, fotoaparát pouze vynechá některé pixely, ale ty které použije mají logicky stejné vlastnosti, a tak je stejný i dynamický rozsah, šum, apod. Jediná výhoda tohoto režimu je menší velikost pořízených souborů.

      Hezký den, Adam

  • Dobrý den, prosím o doporučení vhodnější fotoaparátu na produktovou fotografii a videosekvence. rozhoduji se mezi:

    Olympus PEN E-PL6
    Canon EOS M10

    obojí v základním setu.

    Prosím Vás o radu který z fotoaparátu u Vás vybrat a případně důvody proč.

    • Dobrý den, Martine,

      EOS M10 má větší snímač – lze tedy očekávat o něco lepší obrazovou kvalitu. Na druhou stranu, narozdíl od PEN E-PL6 nemá sáně na blesk. Použití externího blesku může být u produktové fotografie rozhodující. Základní objektivy mají velice podobný rozsah a kvalitou by měly být srovnatelné.

      Hezký den, Adam

  • Dobrý den mám Nikon D3200 S aps-c snímačem 24 megapixelu a naskytla se mi možnost získat D700 fullframe s 12 megapixely, fotim prevazne osoby cele a pouzivam kvalitni pevny skla od Nikonu, vyplati se mi tedy prejit na D700, když mi nekvic zalezi na kvalitě fotek, dekuji za odpoved.

    • Dobrý den Jakube,
      děkujeme za dotaz. Pokud mluvíme čitě o kvalitě, myslím, že pro uvedené účely (kvalita fotek, detaily) lépe poslouží 24Mpx snímač Nikonu D3200. Nicméně u D700 byste se stejnými objektivy na stejnou clonu získal nižší hloubku ostrosti a jemnější podání šumu na vyšší hodnoty ISO. Kromě toho D700 je tělo spadající do profi kategorie a tomu odpovídá jeho robustní konstrukce a velké množství ovládacích prvků – to bych osobně považoval za zásadní „polepšení“ oproti D3200. Řešení bez kompromisů by pak byl Nikon D750, nebo levnější D610, které oba nabízí 24Mpx Full Frame snímač.
      Hezký den

  • Dobry den
    Zajímalo by mne,jak veliké fotografie mohu tisknout aniž by se to podepsalo na kvalitě snímku při použití systému Micro 4\3.
    Předem děkuji

    • Dobrý den Martine,

      Záleží na rozlišení snímače. Většina současných Micro 4/3 snímačů má 16Mpx a některé 20Mpx. Z těchto rozlišení by neměl být problém tisknout až do velikostí okolo 60x90cm kde je delší pozorovací vzdálenost a člověk tolik nezkoumá detaily.

      To je však za předpokladu nastavení citlivosti na hodnotu blízké základní hodnotě ISO 200. Především u Micro 4/3 snímačů stoupá hladina šumu spolu s hodnotou ISO poměrně rychle (rychleji než u větších snímačů APS-C, nebo Full-Frame). U vyšších hodnot ISO – řekněme 3200 a více (foto focené v noci, nebo za špatného osvětlení) – bych si již netroufl na tisk většího formátu než 30x45cm – tedy cca poloviční velikost, než při základním ISO.

      Dalším specifikem je poměr stran. Zatímco rozšířeným standardem je poměr stran 2:3, Micro 4/3 snímače mají poměr stran 4:3, což je formát bližší čtverci. Je tedy nutné brát v úvahu, že pokud chcete z Vašeho Micro 4/3 fotoaparátu dostat foto s poměrem stran 2:3, přijdete ořezem o část rozlišení, čímž v případě větších tisků vyjdou případné nedokonalosti najevo o něco víc.

      Nicméně se zmíněnými formáty by neměl být problém a myslím si, že na to, jak jsou Micro 4/3 foťáky skladné, jsou to úžasné výsledky o kterých by se nám ještě před pár lety mohlo jen zdát.

      Díky za dotaz a přeji hezký den
      Adam Dobiáš

    • Dobrý den,
      to máte samozřejmě naprostou pravdu. Děkujeme za upozornění – ještě, že máme tak pozorné čtenáře 🙂