CEWE Fotolab

Jak na focení zamilovaných párů? Rozhovor s Eliškou Ondruchovou

Blíží se Valentýn a dnes se společně s fotografkou Eliškou Ondruchovou podíváme na párové focení. Prozradí nám své tipy a triky jak na zamilované párovky plné lásky.

  • Zachytit emoce je u párové fotografie to, co jí dodá jiný rozměr. Není to ale lehký úkol. Eliško, máš tipy pro naše čtenáře, jak na to?

Podle mě je to hlavně o komunikaci a taky o tom, jestli jsme s klienty na správné vlně. To by mělo být stěžejní pro každého fotografa, i začátečníka. Komunikace je absolutní klíč ke všemu.

Už když se s lidmi bavím, snažím se naladit na stejnou vlnu tak, aby se ideálně uvolnili ještě před focením. I samotná cesta od auta k lokaci je důležitá a je dobré se s klienty seznámit a pobavit, než na místo vůbec dojdete. Modelové se pak při focení nestydí a nebojí se před fotografem projevit emoce.

Samozřejmě to nejde úplně vždycky, ale stává se to výjimečně, protože zachytit lásku a vztah chtějí většinou klienti, kteří se mají opravdu rádi a nakonec si focení užijí.

Ze začátku volím pózy, kde se klienti koukají a soustředí v páru spíš na sebe. Než se trochu poznáme, je jim to příjemnější. Snažím se navodit takovou atmosféru, aby se cítili uvolněně, v klidu. Dodat jim pocit, jako by tam byli spolu sami. Odpoutávám jejich pozornost od foťáku různými vtípky, nebo naopak podporuju tu romantiku a často je vyzývám, aby vzpomínali na svůj svatební den, den kdy se poznali anebo třeba nějaký společný trapas. Partneři se začnou vždycky smát, pošťuchovat se a uvolňovat a emoce začínají pomalu proudit.

  • Často bývají modelové u focení napjatí. Je nějaká osvědčená póza kterou používáš pro uvolnění atmosféry při focení?

Když jsou klienti napjatí tak, že to je viditelné, řeším to srandou. Začnu si dělat srandu sama ze sebe, vykládám příběhy a trapasy, které se mi staly při focení a to hodně pomáhá. Celkově k uvolnění atmosféry při focení pomáhají dynamické a pohybové fotky spojené s nějakou aktivitou, pohybem nebo zábavou. Pak se uvolní i chlapi, kteří z 90 % případů nemají focení moc v oblibě.

A když už jsme u napjatých mužů, není vůbec od věci se s nimi začít bavit o chlapských věcech. Když cítím, že z partnerů je to právě on, kdo je napjatý, zavedu řeč třeba na opravu a práci na domě, který vím, že právě budují, a hned si máme o čem povídat. Většinou je to právě muž, kdo se o přestavbách vášnivě rozpovídá, uvolní a díky pohodovému pokecu zjistí, že to focení vlastně asi nebude až takový průšvih.

  • Říkáš, že vyprávíš klientům pro uvolnění trapné historky z focení. To mě zajímá. Povíš nám nějakou vtipnou historku, která klienty zaručeně rozesměje?

No, většina z nich je nezveřejnitelných už jen kvůli soukromí mých modelů. Ale měla bych jednu svoji. Bylo to na svatbě, kam jsem si vzala takový krásný béžový kostýmek, abych zapadala do barev svatby. Od ranních příprav bylo všechno strašně fajn a po obřadu došlo na přípitek. Byla jsem „donucena“ si na novomanžele po proslovu taky připít, ale samozřejmě jsem jako fotograf musela celý přípitek nafotit. Takže jsem se věnovala naplno focení s tím, že si připiju naslepo. Samozřejmě jsem se netrefila, brutálně jsem se polila a celý sál vybouchl smíchy. Ale to nebylo to „nejlepší“. Polila jsem si totiž jen rozkrok svého krásného béžového kostýmku, kde se přípitek prosákl až na zadní stranu. Nemusím vám říkat, že jsem další dvě hodiny vypadala, jako bych si nestihla odskočit, a svatebčanům jsem poskytla zdroj vtipu a zábavy až do pozdního večera. Celý to bylo strašně vtipný a dělali jsme si z toho společně srandu, všichni se tím uvolnili a bylo to prostě skvělý. Ale rudá jsem byla až za ušima!

  • Tak to věřím, že taková historka zaručeně pobaví. Když už máme modely uvolněné, je na čase pózovat a fotit. Podívejme se na konkrétní pózy a jejich využití. Máš nějaké pózy, které zaručeně sluší opravdu všem?

Je málo póz, o kterých si myslím že sluší všem. Ale mám takové 3 nadčasové, kterými se nic nezkazí a lidi se u nich cítí dobře. Zároveň vyrovnají kontrasty a rozdíly například v páru ve výšce i šířce a typu.

1. póza: Pár stojí naproti sobě, partner partnerku objímá úzce kolem pasu, jsou blízko u sebe a žena má ruce kolem krku svého milého. Jednou rukou se může natahovat k jeho bradě, jako by se natahovala pro pusu. Koukají na sebe, usmějí se, dají na sebe čela, zavřou oči… a emoce jsou na světě. Tato póza je jedna z těch nejuniverzálnějších a nejpoužívanějších a dá se do ní vnést spousta emocí a dynamiky. Můžeme s ní dobře pracovat a rozvíjet ji. Stačí když se pár trochu zakloní, zakývá se ze strany na stranu, nebo partner partnerku nadzvedne a roztočí oba ve vzduchu. Zkrátka boží póza, která je pro mě nadčasová a hodí se úplně ke všem.

2. póza: Partneři stojí za sebou a partner partnerku zezadu objímá. Žena je trošičku natočená hlavou směrem k muži. Ruce mohou být úzce kolem pasu, nebo tzv. jemně kolem krku na „kravatu“. Krásně to doplní třeba hubička do vlasů, při které se modelka může smát přímo na fotografa nebo na svého partnera. Zavřené oči zase pozmění atmosféru fotky a s různými nápady se dá s touto pózou opravdu hezky a dynamicky pracovat. Osobně nemám ráda statické pózy, proto miluji takové, kde se dá něco dělat a rozvinout je do pohybu. Tady můžeme s modely fotit jak staticky, tak v pohybu, ve kterém to má ty správné grády.

3. póza: Pár se chytí za ruce, oba koukají na sebe a jdou směrem k vám. Tady zase můžeme přidat pohyb. Můžou se rukama natáhnout a oddálit od sebe, pak se za ruce zase přitáhnout k sobě, zase od sebe, chytnout se, dát si hubana, zkrátka je dobré to trochu rozpohybovat. Když je partnerka trošku vyšší než partner, stačí, aby šla pár kroků za partnerem, a rozdíl se tím krásně vyrovná. Dá se fotit i z různých bočních úhlů, kde se dá vykompenzovat správným úhlem rozdíl v postavě partnerů a je to zkrátka další póza, která za mě sluší úplně všem. Ráda ji používám jako jednu z prvních, protože se u ní klienti krásně uvolní. Nejsou tak úplně přímo před objektivem a jsou soustředěni na sebe.

  • Co takhle detailní fotografie dvou zamilovaných?

Miluju detaily při párovém focení. Detail se dá udělat při každé póze. Snažím se najít něco, v čem je ten hezký moment lásky. Může to být i úplná maličkost, kdy partner své milované oddělá vlas z obličeje, který jí tam navál vítr, ona se usměje a stačí ten malý okamžik zachytit. I když je to jen malý dotek, nebo malá pusa do vlasů, úsměv s rukou na líčku, jsou to ty malé detaily, které se dají najít úplně všude.

Momentky, jako když chytí partner partnerku za zadek, nebo se třeba jen chytnou spontánně za ruce. Tyhle detaily, když se vezmou ze správného úhlu, můžou vypadat taky dobře a jsou zcela neplánované.

Konkrétní tip na detailovku: Když jsou modelové těsně naproti sobě, mají propletené prsty mezi sebou nahoře v úrovni úst a brady a hladí se a pusinkují, vypadá to moc hezky. Dá se zaostřit přímo na ruce a v pozadí jsou vidět právě ty emoce a úsměvy.

Další konkrétní detail, který mám ráda, je hlazení ve vlasech. Stačí aby dal partner partnerce vlasy za ucho, nebo ji pohladil po vlasech.

Tady to není o pózách. Detail je o okamžiku, kdy to tam zkrátka doopravdy je. Naaranžovat se samozřejmě dá. Ale když si jej připravíte, nikdy tam nebude to, co se dá zachytit v okamžiku, který se opravdu děje sám od sebe.

  • Prozraď nám. Jak na momentky v párové fotce?

Párovky fotím vyloženě formou momentek. Jak z lidí dostat to, co mezi nimi je, dělám formou hry. Samozřejmě tím nemyslím třeba hru na schovku, ale třeba nějakou srandu na uvolnění. Například tu, při které jdou partneři kousek od sebe, partner má za úkol svou milou v nečekaný okamžik čapnout kolem pasu a zatočit se s ní pořádně dokola. Ona má za úkol si ten moment jenom užít, oba se soustředí na sebe, zkrátka jako by spolu dělali srandičky doma.

Nebo třeba když se partnerka na partnera rozběhne, skočí mu za krk a div ho nesvalí na zem. Partner zase může chytnout svou partnerku pod boky za stehna a vytáhnout ji vysoko do vzduchu. Když leží společně na dece a lechtají se, smích a emoce jsou hned na světě.

I v zimě je spousta aktivit, kterými se dá rozproudit atmosféra. Společné sáňkování, nebo válení se ve sněhu. To jsou okamžiky, které mám na focení ráda. U těchto momentů jde totiž na povrch ta láska mezi nimi. Ten pohyb v každé póze vyvolá atmosféru, dynamiku a je to hned jiné. Obcházím je ze všech stran a úhlů, blbosti a srandy opakujeme a pokaždé vzniknou nové a nenahraditelné momentky.

Další taková fotogenická pohyblivá chvilka je tanec. Vůbec nemusejí umět tančit. Aspoň o to větší sranda to je. Ale takový ploužák jen tak přichystá super okamžiky.

Jsou klienti, kteří mají vysněné statické fotky na místě. Ptám se jich, jestli mají nějaké přání mimo mou režii a přání jim splním. Ve výsledku jsou ale vždycky lepší ty fotky, kde je vidět dynamika, pohyb a emoce.

Čtěte také na našem blogu: Rodinná fotografie: rozhovor s Lucií Maršíkovou

  • Máš nějakou fintu nebo trik, který při focení párovek používáš?

Tady si dovolím vyzvednout mnou oblíbené lechtání. Další takové triky jsou třeba to, aby si pár mezi sebou říkal nějaké vtípky, nebo například šeptání do ucha, kdy já klienty neslyším a je to jen mezi nimi. Ze srandy jim pak často řeknu: „Klidně mě pomlouvejte a říkejte si, jak je to se mnou hrozný.“ Většinou se pak smějou na celé kolo.

  • Co komunikace s partnery při focení? Jak vysvětlit našim modelům, kteří před foťákem třeba nikdy nestáli, jakou máme o pózách představu?

Je strašně těžké vyjádřit obraz, který máte v hlavě. Proto se to vždy snažím všem vysvětlit polopaticky a co nejpochopitelněji. Ve většině případů je nejjednodušší pózu prostě ukázat. Požádám o svolení k půjčení jednoho z partnerů a ukážu nebo naznačím, jakou mám představu pózy. Když jde o nějaký konkrétní pohyb, nejdřív si jej vyzkoušíme nanečisto od pózy až po pohyb, který budou před foťákem předvádět. Komunikace u párového focení je opravdu těžká. Dělám ze sebe tak trochu opičku, když si sedám a lehám různě na zem, abych ukázala, co mám na mysli. Ale za mě je to takto rozhodně nejjednodušší.

Při samotném focení pak zdůrazňuji to, aby se chovali, jako bych tam nebyla, a koukali hlavně na sebe. Takže nejdřív zorganizujeme konkrétní pózu, případně pohyb a pak do konkrétních póz vkládáme nějaké momenty. Například: „Teď se chyťte za ruce, tady po třech krocích si dejte pusu, teď Petře Kačku pohlaď po líčku…“

Vždycky jdu na focení s nějakou představou o tom, jak budou výsledné fotky vypadat, ale stejně pak vymýšlím na místě pózy na míru, protože ke každému se hodí něco jiného a je třeba nápady uzpůsobit.

  • Určitě je i důležitá práce s prostředím. Řekněme, že fotíme venku v přírodě. Využíváš i nějaké přírodní elementy k pózám?

Když fotíme v přírodě, snažím se vždy využít přírodních elementů. Mám hrozně ráda focení přes stromy, nebo skulinkou vysoké trávy v popředí, zakomponovat se dají i listy stromů a vytvoří pak v popředí zajímavý bokeh. Z přírodních elementů můžeme v lese zakomponovat třeba poskládané dřevo z těžby. Nejen jako pozadí nebo k posazení, ale i k dalším pohybovým fotkám, například při chození po kládě, s podporou partnera. A jelikož se tady dá využít i aktivita s pohybem, mám to rozhodně radši, než pařez na který se dá jen posadit.

Co opravdu ráda využívám, je voda. Nejen odrazy ve vodní hladině vypadají dobře, ale i to, když si mí dva modelové sednou třeba na molo, smočí nohy ve vodě a kopají až kapky létají všemi směry a na fotkách se krásně třpytí.

Je dobré využít prostředí na maximum, když to jde. Na otevřené louce, kde široko daleko nic jiného není, je možností méně. Pak to chce na maximum využít to, co prostředí nabízí. Ať už rozkvetlé kytky před objektivem, listy stromů, vysokou trávu a tak dále. Pokud je louka lemovaná stromy, dá se fotit i s lesním pozadím a prostředí měnit nebo doplnit o další element. Stačí koukat kolem sebe a vyhledávat možnosti.

 

  • K předchozí otázce se určitě váže i tato. Fotíš venku páry jen ve stoje, nebo máš pro nás i tipy na pózy třeba v sedě, nebo dokonce i v leže?

Venku fotím páry i na zemi. Ve městě se deky moc nehodí, ale na focení v přírodě s sebou vždycky beru deku v neutrální barvě. Béžová, bílá a další deky laděné do takových boho barev v obyčejném provedení udělají parádu. Dokonce i staré, jednoduché plátěné prostěradlo udělá službu. Pózy v sedě jsou jedny z mých oblíbených.

Skvělá je například póza, kdy chlap sedí, obkročmo nohama objímá partnerku, která sedí zády k němu, hlavy mají opřené o sebe a objímají se.

Další oblíbená situace v leže je, když pár leží naproti sobě a oba se vzájemně lechtají.

Dá se vyhrát i s pózou, kde muž sedí na dece, žena je opřená o jeho nohy a koukají si do očí.

Oblíbená pozice v sedě je například i zády k sobě, kdy se drží za ruce a přes rameno koukají směrem k sobě a dolů. Super momentky vznikají, když se pár různě proplétá, nebo dokonce překuluje se smíchem přes sebe. Deka se při párovém focení vyplatí a kdo je připraven, není překvapen.

Ve městě místo deky zase využívám schody, zábradlí, různé vyvýšené zídky a další věci, co mi ve správné výšce padnou do oka.

Je to pak čistě na klientech, jestli chtějí nějakou tématiku s něčím, co mají rádi. Na focení se mi objevila už i kytara, kdy pár seděl na louce a společně hráli na kytaru. Dokonce jsme zapalovali i táborák a dělali jsme fotky jako na opékačce, se špekáčky nebo marshmallows. V těchto situacích se fotograf stává takřka pozorovatelem a jen zachycuje ty krásné momenty.

  • Podle toho popisu bývají tvá focení často akční. Jak na to klienti reagují?

Někdy je to akční, ale někdy naprosto na pohodu. Všechno přizpůsobuji situaci a konkrétnímu páru, náladě a možnostem. Nejsem v tomhle zrovna člověk, co by se pořád chválil, ale z valné většiny mám strašně krásné a pozitivní zpětné vazby. Dokonce i chlapi, kteří focení obecně moc nemusí, si po skončení celou akci chválí, že to strašně rychle uteklo, nic nebylo nucené a všichni se na focení cítili moc fajn. To mi vždy udělá velkou radost a jsem za to opravdu vděčná. A proto to dělám.

  • Kromě využítí prostředí a přírodních elementů. Využíváš na focení i nějaké jiné, další rekvizity, které si doneseš s sebou a pomůžou fotku oživit?

Kromě deky u párových focení žádné další rekvizity nevyužívám. Nepřijde mi, že je to v tomto případě třeba. Jen když poprchává, beru s sebou průhledný deštník. Ten za deště vypadá moc dobře. Fotím přímo přes deštník, aby vynikly kapky, a jak po povrchu stěny deštníku stékají pramínky vody. Dodá to fotkám takový moody efekt.

Když se nedá tolik pracovat s prostředím, používám zase lesklou plochu displeje mobilu tak, aby na fotce vytvářela prasátka, odrážela okolí nebo sluníčko a doladila celkový bokeh. Fotky tento efekt oživí a dodá jim to zase jinou atmosféru.

A již výše zmíněná deka. Těch mám na focení doma už bezmála 15 jen na venkovní focení ve všech různých barvách a k tomu ještě 5 klobouků a další doplňující vybavení z ateliéru.

  • Tady jsou předmětem hlavně ti dva a v přírodě může být barevně nevhodný outfit do očí bijící. Měla bys doporučení pro začínající fotografy, co mají svým klientům v šatníku poradit?

Outfity dopředu s klienty konzultuji. Rozhodně jim ale nic konkrétního nenutím. Na jednu stranu vím, že by to bylo nádherný, ale na druhou stranu je nesmysl je nutit do něčeho, v čem se necítí fajn, nebo co jim není pohodlné. Zatím musím říct, že z drtivé většiny případů chodí klienti hezky oblečení, v čem se cítí dobře a zároveň odpovídá mnou doporučeným barvám, které k prostředí sedí a vypadají na fotkách dobře.

Vždy se předem ptám na lokaci. Město nebo příroda. Podle lokace potom vybíráme paletku barev k oblečení, co se k místu hodí.

Hledám konkrétně na Pinterestu, kde vyberu paletku zemitých nebo jemných barev. Rozhodně nedoporučuju nic fosforového a zářivého. Klienti se často chtějí sladit do úplně stejného oblečení. Já si ale myslím, že není výhra, aby byli oba dva modelové oblečení stejně, protože při některých pózách pak díky oblečení splývají. Lepší je, když jsou každý barevně maličko jinak, ale barvy se k sobě stále hodí. Proto posílám paletku barev ladících sobě, aby si každý z páru vybral to svoje, nebyli oba úplně stejní, ale zároveň to vše ladilo.

Mám i vybavený ateliér, takže občas, když klienti chtějí, vozím na focení pár věcí z ateliéru a kompletní šatník k výběru na místě.

Není ale potřeba mít na sobě něco extra. Modelové si často myslí, že na focení musí mít něco úplně speciálního, moderního nebo outfit jako do divadla. Ale naopak „keep it simple“ aneb zachovej jednoduchost, je to nejlepší pravidlo. Jednoduché jemné vzory, žádná velká loga značek a nápisy, jemné, ladící barvy a je vyhráno.

Pokud jsou klienti úplně v pasti, jsem jim po ruce při výběru kousků z domova. Pošlou mi fotky oblečení, které se jim zdá fajn a společně to doladíme online před focením.

Bílé chlupy na černém oblečení nebo žmolky jsou zase na druhou stranu nikdy nekončící překážky při retuších. To se pak úpravy značně protáhnou a retušování je skutečně na dlouho.

Čtěte také na našem blogu: Tipy na valentýnské dárky z vlastních fotek

 

Čtenářům děkujeme za pozornost a především děkujeme fotografce Elišce za sdílení jejích zkušeností a know-how získaných za roky focení lásky ze všech směrů. Její  tvorbu plnou detailů a emocí můžete sledovat například na jejím Instagramovém profilu: @blikcvak_

 

Caroline Dostál Kotrlová

Dlouhodobě jsem získávala zkušenosti napříč různými fotografickými žánry od sportu, přes reportáž až k portrétu. Nejbližší je mi však svět zvířat. V mém portfoliu nejčastěji najdete koně, jezdectví a psy ve spojení s člověkem i bez něj. Věnuji se ale také tématickým fotoprojektům s příběhem a nádechem fantasy. Fotím na techniku Nikon a Sigma, ale ráda pravidelně testuji fototechniku různých značek i kategorií.

Přidat komentář