Proč je důležitá velikost snímače fotoaparátu

Zkusme si říct něco o snímačích a o tom, proč je jejich velikost důležitým údajem, jaký má vliv na výsledné fotografie a proč je tento parametr důležitější než množství megapixelů. velikost_snimace_1

Větší snímač = vyšší kvalita obrazu?

Velmi zjednodušeně se dá říci, že čím větší bude snímač, tím vyšší bude kvalita obrazu. Velký snímač totiž nasbírá díky své ploše více světla, než snímač malý, a tak je obraz kvalitnější a s menším množstvím šumu.

Musíme si uvědomit, že snímač se skládá z určitého počtu bodů citlivých na světlo, tzv. pixelů. Čím větší je každý pixel, tím větší je i jeho citlivost na světlo a informace, které předává dál procesoru, jsou hodnotnější. Ve výsledku je možné používat vyšší hodnoty ISO, aniž by fotografie příliš trpěly digitálním šumem.

V praxi to znamená, že fotoaparáty s větším snímačem (např. Full Frame) nám umožní dosáhnout dobrých fotek i za horších světelných podmínek.

Rozlišení versus velikost snímače

Velikost každého jednoho pixelu souvisí s celkovým rozlišením (tedy celkovým počtem pixelů) a velikostí snímače. Pokud porovnáme dva snímače, z nichž jeden bude mít velikost 6 x 4 mm a druhý 24 x 36 mm (Full Frame) a přitom budou disponovat stejným rozlišením, pak je jasné, že na větším čipu budou i jednotlivé pixely větší. Tento čip tak poskytne (mimo jiné) i obraz s nižším výskytem šumu.

velikost_snimace_2

A to je důvod, proč fotografie pořízené například profesionální zrcadlovkou Nikon D5 s rozlišením 20 Mpx budou kvalitnější, než fotografie z mobilního telefonu s rozlišením 40 Mpx, i když by se dle hodnoty rozlišení mohlo zdát, že to bude naopak. Vyšší rozlišení totiž nutně neznamená, že budete mít lepší fotografii. Vysoké rozlišení na malé ploše snímače znamená, že pixel je malý a má horší citlivost ke světlu. Signál každého pixelu se tedy musí zesílit, aby bylo možné z něj dostat všechny potřebné informace, a v tu chvíli přichází ke slovu i znehodnocení obrazu šumem.

Barevnost a dynamický rozsah

Už jsme si řekli, že velikost snímače přímo ovlivňuje množství šumu. Je to ale všechno? Asi jste to tušili – zdaleka ne.

Větším snímačem získáme také lepší přesnost barev i při vyšších hodnotách ISO. Další výhodou je vyšší dynamický rozsah – tedy více detailů a více kresby ve stínech a jasech.

Hloubka ostrosti

Ale kromě toho existuje ještě jedna velice zásadní výhoda velkých snímačů – větší snímač = menší hloubka ostrosti, tedy větší prostor pro kreativní využití efektu rozostřeného pozadí. Jinými slovy – u fotoaparátu s menším snímačem vždy budete potřebvoat světelnější objektiv pro dosažení stejně malé hloubky ostrosti jako u většího snímače.

Vliv velikosti snímače na hloubku ostrosti

David Buček:
Rozmazané pozadí (bokeh) je obrovskou výhodou fotoaparátů s větším snímačem oproti mobilním telefonům. Např. u portrétů focený člověk mnohem lépe vynikne a fotografie získá celkově profesionálnější vzhled.

U klasického kompaktního fotoaparátu nebo mobilního telefonu, kde je použit malý snímač, je takřka nemožné udělat fotografii s rozostřeným pozadím. Dá se říct, že je vlastně jedno, na co člověk při pořizování fotografie zaostřil a jakou použije clonu, protože fotografie bude ostrá v (téměř) celé rovině.

Líbivého portrétu s rozostřeným pozadím (tzv. bokeh) docílíte fotoaparátem se snímačem o velikosti minimálně 1/1,7″ a při nastavení co nejnižších clonových čísel.

Velikost fotoaparátu

Velikost snímače také určuje velikost fotoaparátu i objektivů. Pro větší snímač je potřeba více místa a tak je logicky větší i tělo fotoaparátu. Nové CSC fotoaparáty (bezzrcadlovky) však díky úplné absenci zrcadlového mechanismu dosahují menších rozměrů než zrcadlovky se stejně velkým snímačem.

Od velikosti snímače se odvíjí také velikost objektivu – na čím větší plochu musí objektiv obraz promítat, tím větší a těžší musí být jeho optické členy a tudíž i konstrukce. V tomto ohledu zkrátka zákony fyziky neošálíme a i když dnes Full Frame snímač najdeme i v relativně malých fotoaparátech jako je např. Sony A7, totožný objektiv (stejná ohnisková vzdálenost i světelnost) bude stejně velký jako ten pro Full Framové zrcadlvoky.

velikost snímače

Srovnání Full Frame Nikon D810 a Micro 4/3 Olympus OM-D E-M10 Mark II

Srovnání Full Frame objektivu Nikon 70-200mm f/2.8G VR II a Micro 4/3 Olympus M. ZUIKO ED 40-150mm f/2,8 Pro

Jaké jsou běžné velikosti snímačů, jak se značí a v jakých přístrojích je lze najít:

velikost_snimace

Velikost snímače Příklad Rozměry (mm) Crop faktor*
1/3.2″
iPhone 5
iphone 5 velikost snímače
(4,54 x 3,42) 7,6x
1/3"
iPhone 5s, 6, 6s
iPhone 6s velikost snímače
(4,80 x 3,60) 7,2x
Menší než 1/2,3″ – takto malé snímače najdete zpravidla pouze u mobilních telefonů a jiných přístrojů, kde snímač ani optika nemají moc místa a na jejich rozměrech se tedy musí hodně šetřit.
1/2.3"
Sony HX60
Sony HX60 velikost snímače
(6,17 x 4x55) 5,6x
1/2.3" - tento typ senzoru se nejvíce používá pro kompaktní fotoaparáty a superzoomy. Např.: Sony HX60, Canon PowerShot SX, Canon IXUS, Lumix FZ200.
1"
Sony RX100
Sony RX100 velikost snímače
(13,20 x 8,80) 2,7x
1″ – kategorie kompaktních fotoaparátů oblíbená mezi náročnými amatéry, ale i profesionály, kteří potřebujou kvalitní záložní fotoaparát. Fotoaparáty s 1″ snímačem totiž nabízejí velmi slušnou obrazovou kvalitu. Často jsou osazovány světelnými objektivy s nižším rozsahem ohnisek a díky tomu je s nimi možné dosáhnout nižší hloubky ostrosti. Např.: Sony RX100, Sony RX10, Lumix FZ1000, Lumix TZ100.
4/3"
Olympus OM-D E-M10 Mark II
Olympus OM-D velikost snímače
(17,30 x 13) 2x
4/3″ (M4/3, Four Thirds, Micro Four Thirds) – senzor o zhruba čtvrtinové velikosti v porovnání s full-frame senzory je standardem pro systémové fotoaparáty (tzv. bezzrcadlovky) Olympus a Panasonic. Např.: Olympus OM-D E-M10 Mark II, Olympus OM-D E-M5 Mark II, Olympus E-PL8, řada Panasonic Lumix GX, nebo výborný kompakt Lumix LX100.
APS-C
Fujifilm X-T10
Fujifilm x-t velikost snímače
(23,60 x 15,60) 1,5x

(Canon 1,6x)

APS-C – senzor, který využívá většina digitálních zrcadlovek od základních po středně/pokročilé modely. Např. Canon EOS 100D, Nikon D5600 , ale i pokročilý model EOS 7D Mark II. APS-C snímače je možné nalézt i v mnoha systémových fotoaparátech (bezzrcadlovkách), které tak nabízejí kvalitu velkých a těžkých zrcadlovek v malém a kompaktním provedení - např.: Fujifilm X-T10, Sony a6300 nebo Canon EOS M10. Výjimečně se tato velikost čipu objeví i ve špičkových kompaktních fotoaparátech jako například Fujifilm X70 a X100F nebo Leica X.
Canon APS-H
Canon 1D Mark IV
(27,90 x 18,60) 1,3x
APS-H – byl populárním typem senzoru profesionálních sportovních a reportážních zrcadlovek Canon. Tento typ senzoru mají například Canon 1D Mark IV a Canon 1D Mark III
Full Frame (35mm)
Sony A7
Sony A7 velikost snímače
(36 x 24) 1x
Full Frame je senzor o stejné velikosti jako rámeček 35mm kinofilmu. Tyto snímače mají téměř dvojnásobnou velikost oproti velikosti APS-C. Mezi fotografickými nadšenci a profesionály se staly oblíbeným standardem, především pro vynikající obrazovou kvalitu, nízkou hladinu šumu a nízkou hloubku ostrosti i s relativně běžnými objektivy. Full Frame snímače většinou najdeme v té nejvyšší kategorii digitálních zrcadlovek nebo systémových fotoaparátů a v několika málo kompaktních fotoaparátech. Např. Nikon D810, Nikon D750, Sony A7 Mark II, Canon EOS 5D Mark IV, Nikon D5600, či profesionální kompaktní fotoaparáty Sony RX1 nebo Leica Q.
Středoformát
Hasselblad X1D
Hasselblad X1D velikost snímače
33 x 44mm a více 0,79x a méně
Na trhu jsou i přístroje se senzorem větším než 24 x 36 mm (Full Frame). Ty se označují jako středoformátové fotoaparáty. Dynamickým rozsahem, podáním a detaily zdaleka přesahují i ceněné Full Frame snímače. Jejich rozlišení navíc často přesahuje 50 Mpx a výsledné fotky tak lze použít i pro tisky obřích rozměrů. Jejich cena je však velmi vysoká - za samotné tělo zaplatíte řádově přes 200 tisíc Kč. U středoformátových fotoaparátů se můžeme setkat i s tzv. „digitální stěnou“, kterou lze nasadit na středoformátové fotoaparáty místo kazety s filmem. Ta obsahuje snímač, procesor a další potřebnou elektroniku, kterou samotný fotoaparát nedisponuje. I letité středoformátové přístroje, které dosud neztratili na svých kvalitách a přednostech (např. fotoaparáty značek Hasselblad, Mamiya apod.) tak lze používat i dnes, v moderní digitální době.   
*Crop faktor (nebo „ekvivalentní ohnisková vzdálenost“) je pojem, pomocí kterého lze porovnávat ohniskovou vzdálenost pro různé velikosti snímače. Umožňuje snadno vypočítat ohniskovou vzdálenost, jakou by měl objektiv se stejným zorným úhlem na 35mm (Full Frame) fotoaparátu. Např. u APS-C snímačů je crop faktor 1,5x. Máme-li tedy na APS-C fotoaparátu 50mm objektiv, nabízí téměř stejný úhel záběru jako 75mm objektiv na Full Frame (35mm) fotoaparátu.

Autor článku: Marcel Jašek, prodejna FOTOLAB Zlín

Proč je důležitá velikost snímače fotoaparátu
5 (100%) 14 hlas/ů

10 komentářů

  1. Pavel Reinhardt17. 10. 2017 v 7:16

    Dobrý den,
    rád bych se zeptal, jak to ovlivní kvalitu fotky, když nebudu fotit na plné rozlišení snímače. Získám lepší výsledky, co se týká šumu nebo dynamického rozsahu
    Děkuji,
    Pavel Reinhardt

    Odpovědět
    • Adam Dobiáš28. 10. 2017 v 13:16

      Dobrý den Pavle, tyto vlastnosti jsou dány především velikostí každého z pixelů. Když fotíte na nižší rozlišení, fotoaparát pouze vynechá některé pixely, ale ty které použije mají logicky stejné vlastnosti, a tak je stejný i dynamický rozsah, šum, apod. Jediná výhoda tohoto režimu je menší velikost pořízených souborů.

      Hezký den, Adam

      Odpovědět
  2. Martin M.9. 4. 2017 v 11:39

    Dobrý den, prosím o doporučení vhodnější fotoaparátu na produktovou fotografii a videosekvence. rozhoduji se mezi:

    Olympus PEN E-PL6
    Canon EOS M10

    obojí v základním setu.

    Prosím Vás o radu který z fotoaparátu u Vás vybrat a případně důvody proč.

    Odpovědět
    • Adam Dobiáš10. 4. 2017 v 18:19

      Dobrý den, Martine,

      EOS M10 má větší snímač – lze tedy očekávat o něco lepší obrazovou kvalitu. Na druhou stranu, narozdíl od PEN E-PL6 nemá sáně na blesk. Použití externího blesku může být u produktové fotografie rozhodující. Základní objektivy mají velice podobný rozsah a kvalitou by měly být srovnatelné.

      Hezký den, Adam

      Odpovědět
  3. Jakub17. 3. 2017 v 0:56

    Dobrý den mám Nikon D3200 S aps-c snímačem 24 megapixelu a naskytla se mi možnost získat D700 fullframe s 12 megapixely, fotim prevazne osoby cele a pouzivam kvalitni pevny skla od Nikonu, vyplati se mi tedy prejit na D700, když mi nekvic zalezi na kvalitě fotek, dekuji za odpoved.

    Odpovědět
    • Adam Dobiáš17. 3. 2017 v 10:14

      Dobrý den Jakube,
      děkujeme za dotaz. Pokud mluvíme čitě o kvalitě, myslím, že pro uvedené účely (kvalita fotek, detaily) lépe poslouží 24Mpx snímač Nikonu D3200. Nicméně u D700 byste se stejnými objektivy na stejnou clonu získal nižší hloubku ostrosti a jemnější podání šumu na vyšší hodnoty ISO. Kromě toho D700 je tělo spadající do profi kategorie a tomu odpovídá jeho robustní konstrukce a velké množství ovládacích prvků – to bych osobně považoval za zásadní „polepšení“ oproti D3200. Řešení bez kompromisů by pak byl Nikon D750, nebo levnější D610, které oba nabízí 24Mpx Full Frame snímač.
      Hezký den

      Odpovědět
  4. Dobry den
    Zajímalo by mne,jak veliké fotografie mohu tisknout aniž by se to podepsalo na kvalitě snímku při použití systému Micro 4\3.
    Předem děkuji

    Odpovědět
    • Adam Dobiáš22. 11. 2016 v 12:18

      Dobrý den Martine,

      Záleží na rozlišení snímače. Většina současných Micro 4/3 snímačů má 16Mpx a některé 20Mpx. Z těchto rozlišení by neměl být problém tisknout až do velikostí okolo 60x90cm kde je delší pozorovací vzdálenost a člověk tolik nezkoumá detaily.

      To je však za předpokladu nastavení citlivosti na hodnotu blízké základní hodnotě ISO 200. Především u Micro 4/3 snímačů stoupá hladina šumu spolu s hodnotou ISO poměrně rychle (rychleji než u větších snímačů APS-C, nebo Full-Frame). U vyšších hodnot ISO – řekněme 3200 a více (foto focené v noci, nebo za špatného osvětlení) – bych si již netroufl na tisk většího formátu než 30x45cm – tedy cca poloviční velikost, než při základním ISO.

      Dalším specifikem je poměr stran. Zatímco rozšířeným standardem je poměr stran 2:3, Micro 4/3 snímače mají poměr stran 4:3, což je formát bližší čtverci. Je tedy nutné brát v úvahu, že pokud chcete z Vašeho Micro 4/3 fotoaparátu dostat foto s poměrem stran 2:3, přijdete ořezem o část rozlišení, čímž v případě větších tisků vyjdou případné nedokonalosti najevo o něco víc.

      Nicméně se zmíněnými formáty by neměl být problém a myslím si, že na to, jak jsou Micro 4/3 foťáky skladné, jsou to úžasné výsledky o kterých by se nám ještě před pár lety mohlo jen zdát.

      Díky za dotaz a přeji hezký den
      Adam Dobiáš

      Odpovědět
  5. „větší senzor = větší hloubka ostrosti.“

    prave ze presne naopak.

    Odpovědět
    • Filip Piwowarczik2. 4. 2016 v 10:13

      Dobrý den,
      to máte samozřejmě naprostou pravdu. Děkujeme za upozornění – ještě, že máme tak pozorné čtenáře 🙂

      Odpovědět

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.