CEWE Fotolab

O kritice ve fotografii

Jak přijímáte kritiku vašich fotografii? Jste objektivní při hodnocení cizích fotografii? Řekněme si něco o kritice fotografii, jak se chovat v internetových galeriích a kde hledat profesionální kritiku.

Když jsem fotografoval na film, moje fotografie viděli jen moji příbuzní, přátelé a kolegové. S příchodem digitální fotografie a internetu se všechno změnilo. Internet jsem používal od 90. let, ale doopravdy jsem mu propadl až někdy kolem roku 2008, právě kvůli rozmachu digitální fotografie. Jako houby po dešti vznikaly fotografické portály a galerie, a všude panoval duch nadšení z nových možností. Najednou jsem mohl publikovat své fotografie tak, že je viděli lidé po celém světě. Mohl jsem touto cestou prakticky oslovit celou fotografickou komunita a ona mě samozřejmě taky.

Publikoval jsem své fotografie, uživatelé je komentovali a hodnotili a já jsem dělal totéž. Místo zpětné vazby od nejbližšího okolí, zde byly názory tisíců jiných fotografů. Byli jsme k sobě milí a konstruktivní – fotografování nás bavilo a rádi jsme věnovali fotografii všechen volný čas. Byly to zlaté časy. Taková konstelace se už nikdy nevrátí. Neberu to tragicky, jen je mi za těmito časy trochu smutno. Doba se změnila, ale co se nezměnilo je to, že fotografové chtějí své fotografie prezentovat a chtějí vědět, jaký na ně mají názor ostatní.

Kde hledat kritiku?

Internetové galerie

Již krátce po začátku digitalizace komerční fotografie vznikaly internetové galerie, kde komunita fotografů mohla publikovat své fotografie, hodnotit je a komentovat. Pro pokročilého fotografa je publikování v internetových galeriích hlavně reklamou. Některé fungují i ​​jako fotobanky.

Když začaly vznikat nové portály, bylo poměrně snadné prorazit, stačilo být alespoň průměrně dobrý. Snaživý začátečník se po čase mohl propracovat mezi výběr oblíbených autorů. Dnes musíte být nejen dobrý, ale hlavně aktivní. Musíte lajkovat, hodnotit, psát komentáře, sdílet, přidávat si mezi oblíbené. Platí to nejen pro galerie, ale pro sociální sítě obecně.

Globální internetové portály ale nejsou objektivní. Statisticky se většině líbí jen určité žánry, jako krajina, akt, makro, západ slunce. Baví vás jiný žánr, máte smůlu. Budou si vás všímat méně, ať jste jakkoliv dobrý, ale myslím si, že by vám to nemělo vadit, fotografie se totiž na prvním místě musí líbit hlavně vám.

Galerie 500px
Internetové galerie jsou zdrojem inspirace a místem, kde se virtuální setkávají fotografové z celého světa.

Mezi českými a slovenskými fotografy jsou nejoblíběnější galerie zeropixel.cz, photopost.cz, zonerama.comephoto.sk. Nejpopulárnější světovou galerií je potom 500px.com. Najdete tam spoustu krásných fotografii a špičkových autorů. Vzledem k obrovskému množství příspěvků je těžké prorazit a dočkat se lajků nebo komentářů. Noví fotografové rychle zapadnou bez povšimnutí a možná že je lepší používat spíše menší galerie, kde bývá aktivní „jádro“. Pokud byste i přeci chtěli své fotografie publikovat na 500px, doporučím zapojení se do skupin. Navíc je 500px perfektní platforma pro prezentaci vašeho portfolia, třeba i v kombinaci s vašemi webovými stránkami.

Za zmínku stojí rozhodně i 1x.com je kurátorská stánka. Najdete zde špičkové fotografie, vynikajících autorů. Publikování fotografii je obtížné. Příjem prochází sítem posuzovatelů a navíc musíte aktivně komentovat cizí fotografie. Nic pro pasivní uživatele. Může trvat měsíce, než vám vůbec jakoukoliv fotografii publikují a web se proto hodí spíše pro zkušené uživatele. Výborně ale poslouží jako zdroj inspirace. Bohužel pod fotkami na 1x nehledejte kritiku nebo rady, setkáte se hlavně s pochvalnými nicneříkajícími komentáři. Plusem je ale to, že se vám k fotografiím vyjádří vybraní kurátoři, kteří píší sofistikovanější komentáře.

Galerie fotek
Už ani na 1x.com se nemusíte dočkat konstruktivní kritiky od ostatních uživatelů.

Sociální sítě

Kritiky se běžně na sociálních sítích nedočkáte. Vaším followers se vaše tvorba pravděpodobně líbí a budou nekritičtí. Tuplovaně to platí pokud k vám mají nějaký užší vztah. Zapomeňte zcela na Instagram, z toho chtějí jeho autoři vytvořit kopii Tic Tocu a hodí se hlavně jako reklamní platforma. Kritiky se dočkáte jen na Facebooku, a to pokud se přidáte do některé ze skupin. To je dnes asi nejlepší cesta, jak se dopracovat ke kritice vlastních fotografii. Uzavřené skupiny specializující se na kritiku, různé žánry, nebo konkrétní značku fototechniky jsou plné aktivních uživatelů, kteří se většinou rádi podělí o radu.

Ze sociálních síti je nejužitečnější Facebook a jeho skupiny.

Portfolio review

Portfolio review jsou akce, které se pořádají na fotografických akcích, v klubech a na některých kurzech. Zkušení fotografové vám okomentují přinesené portfolio fotografii. I zde vaši tvorbu posuzuje konkrétní člověk, a i když se bude snažit být objektivní, bude zároveň i subjektivní. Portfolio review ovšem bývá přínosné, jen je důležité si vyfiltrovat právě tyto subjektivní názory, se kterými se neztotožňujete. 

Fotovýstavy pod širým nebem

Jedním z oblíbených typů výstav jsou výstavy pod širým nebem, např. v parcích. Mezi stromy se natáhnou sítě a každý na ně může pověsit své fotografie. Diváci jim ve formě kolíčků nebo nálepek přidělují hlasy. Důležitější je, že je ke konci výstavy komentuje odborná porota. Je to podobné jako portfolio review, ale vaše fotografie vidí a mohou komentovat i diváci. Tento typ akce rozhodně doporučuji, je to zážitek, něco se naučíte a odnesete si další fotografie.

Výstavy pod širým nebem jsou skvělou příležitostí představit svoji tvorbu a nechat si ji ohodnotit.

Kluby a skupiny

Vstupte do klubu fotografie, nebo se staňte členem aktivní skupiny fotografů. Navzájem se budete rychleji posouvat vpřed a také si konstruktivně budete hodnotit fotografie. V každém klubu a skupině určitě najdete zkušené fotografy, kteří vám poradí. Nezřídka se kluby účastní fotografických soutěží nebo pořádají klubové výstavy. Fotografie, zde procházejí přísným výběrovým sítem. Při výběru se dozvíte hodně o posuzování fotografii.

Čtěte také na blogu: „Jak vybrat správný objektiv – všechno, co potřebujete vědět“

Jak kritiku přijímat a jak s ní pracovat

Musíme oddělit kritiku od pochval. Sbírat lajky a pochvalné komentáře vás nikam neposune, jen potěší a pohladí ego. Kritika je komplexnější zpětnou vazbou na vaši tvorbu. Může být pozitivní, neutrální i negativní, ale měla by být vždy konstruktivní.

Nebojte se poprosit

Publikovali jste už velké množství fotografii, nikdo si jich nevšiml a nejsou pod nimi žádné komentáře? Zjevně jste svou tvorbou nezaujali, je to i čím dál obtížnější. Proto se nebojte oslovit zkušené uživatele, zda by se na vaše portfolio nepodívali a nezkritizovali ho. Někteří to určitě udělají.

Porovnávejte se vždy s lepšími

Prorazit je velmi obtížné. Bojujete proti statisícům fotografů. Mnozí z nich jsou nejen výborní, ale mají například lepší techniku ​​než vy, více možností nebo času na vlastní propagaci. Stát se populárním stojí mnoho úsilí. Fotografujte pro vlastní radost, ne pro ocenění od ostatních. Pokud chcete své fotografie porovnávat s jinými a díky tomu se inspirovat a zlepšit, porovnávavejte svou tvorbu se zkušenějšími.

V první řadě je důležité aby se fotografie líbily vám nebo klientovi.

Nenechte se strhnout do průměru

Pokud to vezmeme statisticky, nejpopulárnější jsou určité žánry a určité typy fotografii. I fotografie prochází módními trendy. Může se snadno stát, že ve snaze zalíbit se, začnete fotografovat a upravovat fotografie tak, jak je to v módě a jak se to líbí většině. Klidně si nechte poradit z technického hlediska, nebo přijměte kritiku základních kompozičních chyb. Sami sebe se ale musíte zeptat, zda chcete fotografovat tak, jako ostatní, nebo chcete jít vlastní cestou. Já rád hledám unikátní pohledy, které nemusí být tak populární, ale mě více naplňuje, že jsem je našel. Odměnou mi je, pokud si mého úsilí všimne a ocení jej dobrý fotograf.

Čtěte také na blogu: „Porušování fotografických pravidel 1. díl – Kompozice“

Spravedlnost nehledejte

Jste přesvědčen, že je vaše fotografie nejlepší? Můžete mít pravdu. Posuzování je ale subjektivní. Pokud hledáte objektivnost, musíte ji hledat jinde. Tam, kde se dá něco změřit. Například v běhu na 100 metrů.

Začátečníci a nefotografové jsou nekritičtí. Chyby přehlížejí, kreativitu a skutečné umění nemusí umět ocenit. Jejich komentáře mají měnší přínos a rychle se umí urazit, nebo se cítit zklamaně. Pokud vám někdo komentuje fotografii, mrkněte na jeho portfolio. Hodně vám napoví o jeho úrovni a tom, zda má skutečně co říct.

Zbytečně se neurážejte

Pokud je kritika oprávněná a konstruktivní, navíc třeba od zkušeného fotografa, je třeba někdy „sklopit uši“ a přiznat si, že jste skutečně zatím začátečníci.

Jednou jsem řešil problém s kritikou pod fotografií jedné uživatelky fotogalerie. Stěžovala si, že ji pod fotografii píši negativní komentáře. Podíval jsem se tedy na fotografii i mé komentáře. Na fotografii bylo dítě, ale technická kvalita i kompozice byla špatná. Autorka se ohrazovala, že jak si mohou dovolit kritizovat fotografii jejího dítěte. Zjevně nepochopila, proč dávají fotografové svá díla na kritiku. Když jsem to autorce vysvětlil, urazila se. Takovým autorům doporučuji, aby své fotografie prezentovali na facebooku, mezi přáteli a známými, protože oni nechtějí kritiku, ale jen pochvalu.

Někteří se mohou urazit i když jim přesně něco nevysvětlíte. Jsou to často lenoši, co chtějí vše na stříbrném podnose. Nechce se jim dohledat ani základní informace, i když jich je plný internet. Pro ně mám jedno přísloví: „Není dobrý učitel, který vám odpoví na každou otázku, ale ten, který vás naučí, kde odpovědi hledat“.

Nenechte se urážet

Jiný názor na věc nebo tvrdší kritika nejsou důvodem k tomu nechat se urážet. Pokud vám někdo nadává nebo se chová jakkoliv nevhodně, nemá smysl v diskusi pokračovat. Boj proti „haters“ a trolům se nevyplácí a je hlavně velkou ztrátou času. Pokud by si vás někdo takový vyhlédl, neváhejte a nahlaste chování proti pravidlům administrátorům nebo správcům webu.

Jako administrátorovi internetové galerie mi chodili stesky na některé uživatele, se kterými jsem nemohl nic dělat, přestože jsem měl právo udělovat bany, mazat příspěvky a dokonce i mazat uživatelské účty. Pokud uživatel porušoval pravidla, dal jsem mu vždy několikrát šanci. K vyhození jsem přistupoval jen zřídka. Někteří uživatelé ale pravidla neporušují – neurážejí ostatní, nenadávají jim, jen jsou s prominutím hlupáci. A hloupost není trestná. S takovými uživateli velmi pravděpodobně nic neuděláte, je to prostě internet.

Potřebujete kritiku?

V začátcích je kritika stejným přínosem, jako účast na workshopech nebo jiných forem vzdělávání. Kritika reflektuje, zda je to co děláte dobře nebo špatně. Doporučuji proto, abyste kritiku aktivně vyhledávali.

Pokud fotograf dosáhne určité úrovně, kritika od začátečníků a mírně pokročilých nic nepřinese. Ví, že dosáhl určité úrovně a je načase se srovnávat s profesionály. Ví jaké dělá chyby. Nepotřebuje nikoho aby na ně poukazoval. Zároveň ví, kde má rezervy a v čem se má zlepšit. To je důvod, proč někteří fotografové odcházejí z fotografických portálů a galerii. Už jim nemají co dát. A je to v pořádku. Pokročilým fotografům doporučuji portfolio reviews – nechat si posoudit tvorbu profesionálním fotografem nebo kurátorem.

náměstí Bratislava
Dejte si pozor na rovné linie! Jinak si vás v internetových galeriích „namažou na chleba“.

S jakými typy lidí se při kritice setkáte?

Profesionálové

Profesionálního kritika, který má náležité vzdělání nebo dlouholeté profesionální zkušenosti v internetových galeriích ani na sociálních sítích nenajdete. Neztrácí čas komentováním stovek a tisíců průměrných a podprůměrných fotografii. K profesionálům se nejsnáze dostanete na workshopech a portfolio reviews. Začátečník názor profesionála nepotřebuje znát, protože jaké dělá chyby mu řekne i běžný zkušenější amatérský fotograf. Profesionál se zaměřuje na kritiku umělecké složky fotografie.

Konstruktivní amatéři

Pro začátečníka je nejlepším kritikem konstruktivní pokročilý amatér nebo poloprofesionál. Ten je začátečníkovi blíž než profesionální fotograf či kritik. Lépe mu poradí, jak opravit triviální chyby. Oceňuji zkušenější fotografy, kteří si najdou čas na konstruktivní kritiku. Nezapomeňte jim poděkovat, pokud vám poradí a pomohou.

Alibisti

Mezi alibisty patří zejména začátečníci a „nefotografové“. Nechtějí nikoho urazit, nejsou ani konstruktivní. Vybírají si líbivé fotografie populárních autorů. Galeriím a sociálním sítím výrazně zvyšují popularitu. Rádi rozdávají lajky a pochvalně komentáře. Na začátku vás jejich pozitivita potěší. Pak zjistíte, že jejich komentáře nejsou přínosné k řemeslu fotografie, ale ke zvyšování povědomí o vaší tvorbě a to je také užitečné

Haters a trolové

Už jsem je zmiňoval. Malé procento uživatelů hledá na internetu prostor pro rozsévání nenávisti, urážek a nadávek. Je mezi nimi i spousty „brouků Pytlíků“, ktěří snědli všechnu moudrost světa. Mají neskutečně mnoho času, na internetu jsou celý den a ročně vyprodukují desetitisíce komentářů. V galerii často nemají žádné fotografie nebo jen pár podprůměrných. V reálném světě to bývají frustrovaní jedinci, co si potřebují něco kompenzovat. Nemá smysl se s nimi hádat a ty nejotravnejší nahlaste administrátorům.

Sám sobě kritikem

Současná doba je neskutečně rychlá a nikdo už nemá čas se věnovat kritice vašich fotografii, pokud nejsou výborné a nejste populární autor. V módě jsou jen pozitivní komentáře a symbolizované „lajky“. Je ale jeden člověk, který by si měl umět čas udělat vždycky – vy sám.

Čím budete vyspělejší, tím k sobě budete kritičtější. U mě se to projevuje stále větším promazáváním svého archivu. Po několika letech, ačkoli stále intenzivně fotografuji, mi počet fotografii v knihovně klesá. Vím už, která z mých fotografie je dobrá, která výborná a výjimečně dobrou jsem asi ještě neudělal. Jsem sám sobě kritikem.

Jak kritizovat ostatní fotografie

Kritéria hodnocení

Přihlásit se do galerie a začít kritizovat cizí fotografie není jen tak. V první řadě je třeba mít respekt a to i k začínajícím fotografům. Všichni v první řadě fotíme pro radost a každý nějak začíná. Anonymita internetu svádí k tomu, psát cokoli. Pokud nemáte co říct, raději mlčte. Komentujte a hodnoťte tak, abyste za svůj názor nemuseli stydět. V začátcích vám pomůže, pokud si stanovíte kritéria hodnocení. Není to nic sofistikovaného, jen pomůcka. Prvním kritériem může být technická kvalita. Ta se posuzuje poměrně snadno. Je fotografie správně exponovaná, zaostřená, jsou barvy v pořádku, není na fotografii více šumu, než náleží konkrétním světelným podmínkám? Dalším kritériem může být kompozice. Ta už se hodnotí hůře. Umíme ale posoudit základní kompoziční pravidla. Ale zvládnete rozeznat rozdíl mezi kompoziční chybou a záměrným porušením kompozičních pravidel?

Kompoziční chyba nebo záměr fotografa?

U začátečníků většinou dochází k chybám při komponování. Zkušenější fotografové jsou v komponování více kreatívni a pravidla porušují záměrně. Ale i oni musí očekávat, že ne každému se to musí líbit. Kompozice je kreativní a posuzovat ji budete subjektivěji než technické aspekty fotografie. Posledním kritériem může být umělecký dojem. Ten je striktkně subjektivní a ukáže se, jaký typ fotografie se konkrétně vám líbí.

Čtěte také na blogu: „Porušování fotografických pravidel 2. díl – Technika“

Oceňte dobrou práci

Každý občas potřebuje povzbuzení. I když chcete být především konstruktivní, oceňte, pokud nováček udělá něco dobře. Neupozorňujte ho jen na chyby, ale napište i to co udělal dobře. Pochvala potěší i zkušeného fotografa. Obzvláště od stejně zkušeného nebo lepšího fotografa.

Pomozte těm, co ještě nejsou dostatečně dobříPokud jste zkušenější fotograf a hodnotíte fotografie méně zkušených fotografů, dělejte to za účelem jejich vzdělávání. To, že něco dělají špatně, většinou vědí sami. Chce to odvahu publikovat fotografie před starými harcovníky.

Buďte kritičtí

Jako redaktor ephoto.sk jsem komentoval tisíce fotografii. Moje komenty byly nejednou tvrdé, ale hlavně konstruktivní. Někteří začátečníci to nesli těžce. Pokud musíte napsat tvrdší kritiku, přidejte na konec povzbuzení. Hlavně u začátečníků buďte konkrétní, přesně napište, co je na fotografii špatně a případně dopište i to, jak to zlepšit. Já jsem často odkazoval na své články. Po letech jsem se setkal s tím, že začátečníci, kteří se snažili a zlepšili se, mi dali za pravdu. Pokud jsme se někdy setkali na nějaké akci, nezapomněl jsem je pochválit, jaký pokrok udělali.

Vysvětlete proč se vám něco nelíbí

Co nejvíce argumentujte fakty. U technické stránky a kompozice je to o něco lehčí, než u umělecké, kde je posuzování subjektivní. Při negativním hodnocení s vámi může autor fotografie a ostatní uživatelé nesouhlasit. Na to mají právo a nikdo z nás není neomylný. Proto čím více faktů, tím neochvějnější kritika. Ke kritice patří rozvité věty. Místo „Fotografie se mi nelíbí“, zkuste napsat „Fotografie se mi nelíbí, protože …“.

Jsou fotografie, které jsou skutečně velmi špatné a ani se k ním nedá více říct. A když, tak akorát něco ve stylu: „Fotografie je špatná po technické, kompoziční i umělecké stránce.“ Ani nemá smysl rozebírat, kde všude autor udělal chybu. Tehdy je třeba jej povzbudit, aby to nevzdával, zapracoval na sobě a danou fotografii zkusil vyfotit znovu, lépe nebo jinak.

Vyhněte se urážkám a shazování

Setkal jsem se s více uživateli, kteří si něco kompenzovali. Jeden známý český fotograf napsal pod každou sportovní fotografii „Nic moc.“ Věřím, že měl častokrát pravdu a fotografie byla skutečně podprůměrná. Takový komentář ale autorovi nijak nepomohl a poukazoval jen na egoismus zmíněného fotografa. Proč si musí zkušený fotograf zvyšovat ego na začátečnících? Napsal jsem mu, ať jim poradí, vždyť je také autorem odborné knihy. S přehledem mě poslal do…

Čtěte také na blogu: „Fotografické blesky a jejich využití v praxi“

Na závěr

Nečekejte objektivitu v tak subjektivním žánru, jakým je fotografie. Zalíbit se všem nedokážete a kdyby i, znamenalo by to, že si nestojíte za vlastním názorem na fotografii. Hledat konstruktivní kritiku vám pomůže v začátcích, ale jen tehdy pokud se z ní poučíte. Později budete sami sobě nejlepšími kritiky.

Karol Srnec

Som fotograf, editor a lektor na voľnej nohe. Mám viac ako 25 ročné skúsenosti s fotografovaním. Pracoval som ako počítačový grafik, predajca fototechniky a odborný redaktor internetového portálu o fotografovani.

Přidat komentář