CEWE FOTOLAB

Jak vybrat správný objektiv – všechno, co potřebujete vědět

Představíme si všechny základní druhy objektivů a spojíme je i s nejvhodnějšími fotografickými žánry. Jednoduše řečeno, pokud jste ve fotografii noví nebo začínáte, pomůžeme vám se dokonale zorientovat ve výběru objektivů a naučíme se, jaké parametry při výběru sledovat.

Objektivy rozdělujeme v první řadě podle úhlu záběru. V našem přehledu budeme pracovat i s ohniskovými vzdálenostmi pro fotoaparáty s různou velikostí snímače. Ta je závislá  na velikosti čipu. Možná, že jste se už někdy setkali se slovním spojením „crop faktor“, to je číslo, kterým násobíme fyzickou ohniskovou délku objektivu, tedy tu, která je napsaná nejčastěji v předním okruží objektivu. Podívejte se na následující tabulku, která zobrazuje nejrozšířenější velikosti snímačů a jejich crop faktor:

Typ snímačeCrop factor
"Palcový" 1"2,7x
M4/32x
Canon APS-C1,6x
Ostatní APS-C1,5x
Full-frame1x

Jako směrodatnou můžeme považovat velikost a crop faktor full-frame snímačes hodnotou 1. Pokud nasadíte 50 mm objektiv na full-frame fotoaparát, bude mít ohnisko 50 mm a úhel záběru odpovídající zhruba 46°. Pokud ovšem stejný objektiv nasadíte na APS-C fotoaparát značky Canon, musíte vynásobit ohniskovou vzdálenost hodnotou 1,6 a získáte tzv. ekvivalentní ohnisko, tedy 80 mm s úhlem záběru 30°. Z „normálního“ ohniska 50 mm se rázem stává krátký 80 mm teleobjektiv, který je ideální například pro fotografování portrétů. Pamatujte, i když je objektiv navržen přímo pro APS-C fotoaparát, vždy musíte ještě přepočítat jeho ohnisko. Na trhu neexistuje objektiv, který by měl na sobě rovnou napsanou přepočtenou hodnotu pro menší políčko snímače.

Porovnání ohniskových vzdáleností
Ohnisková délka nebo ekvivalentní ohnisková vzdálenost určuje úhel záběru.

Čtěte také na blogu: „Proč je důležitá velikost snímače fotoaparátu“

Rozdělení objektivů podle úhlu záběru

Rybí oko

Rybí oko je nejširokoúhlejší objektiv vůbec. Úhel záběru může být i více než 180 °. Charakteristické je pro něj výrazné sférické zkreslení. To se ale nebere jako optická chyba, naopak se kreativně využívá. U rybího oka můžete ještě najít rozdělení na lineární a cirkulární. Linární rybí oko vykreslí celé políčko záběru a cirkulární vykreslí pouze kruh uprostřed záběru. Objektiv typu rybí oko se používá i v 360° kamerách, například v oblíbených Ricoh Theta. Komponování s objektivem rybí oko patří mezi náročnější disciplíny, ale pokud jej ovládnete, fotografie tohoto typu dokonale oživí reportážní nebo architektonickou sbírku fotografií.

Fotografie rybí oko
Fotografie architektury pořízená objektivem typu rybí oko. Nikon D90, Nikkor 8/3,5G Fish Eye.

Čtěte také na blogu: „Porušování fotografických pravidel 2. díl – Technika“

Olympus OM-D E-M10 Mark II, M.Zuiko 8/1,8 PRO Fish Eye.
  • Úhel záběru: 180°
  • Ohnisková délka pro FF: 7,5 – 15 mm
  • Ohnisková délka pro APS-C: 4 – 12 mm
  • Ohnisková délka pro Micro 4/3: 3,5 – 8,5 mm

Využití: Krajina, příroda, archiktektura, humorný portrét, reportáž

Prohlédněte si objektivy typu fisheye v našem e-shopu

Superširokoúhlý objektiv

Superširokoúhlý objektiv má velmi široký úhel záběru – 90° a více. Nemá ale tak velkou sférickou deformaci jako objektiv „rybí oko“. Konstruktéři se snaží aby tyto objektivy byly maximálně lineární, tedy aby u nich nedocházelo k nežádoucímu zkreslení. Superširokoúhlý objektiv má největší využití při fotografování krajiny a architektury, a to v exteriérech i v interiérech. Pokud se chystáte na dovolenou, nebo rádi cestujete, je tento objektiv téměř povinnou výbavou.

Harmonická krajina a pole
Nikon D800E, Nikkor AF-S 16-35/4G.
Studna u Bratislavského hradu
Olympus OM-D E-M1 Mark II, Laowa 7,5/2 MFT.
  • Úhel záběru: cca 114 – 94°
  • Ohnisková délka pro FF: 11 – 20 mm
  • Ohnisková délka pro APS-C: 10 – 14 mm
  • Ohnisková délka pro Micro 4/3: 7 – 10 mm

Využití: Krajina, architektura, reportáž a dokument

Širokoúhlý objektiv

Tento typ objektivu každý důvěrně zná a přišel s ním na 100% do styku. Nejčastěji v podobě setů objektivu dodávaného spolu s fotoaparátem nebo například s fotoaparátem ukrytým v těle chytrého telefonu. Využití má podobné, jako superširokoúhlý objektiv. Není ale až tak širokoúhlý a občas vám pár mm ohniskové vzdálenosti může chybět. Superširokoúhlá skla navíc dokážou vytvořit opravdu dramatické snímky se silným dojmem prostoru, to klasické širokoúhlé objektivy začínající někde kolem ohniska 24 mm nedovedou. Kromě krajiny a architektury je objektiv oblíbený při fotografování reportáže, dokumentu nebo street fotografie.

Mezi širokoúhlé objektivy řadíme i ty s ohniskem 35 mm (na full-frame). Takový objektiv není to, co si dnešní fotograf představí, když se řekne „širokáč“, ale v minulosti tomu tak doopravdy bylo. 35mm objektivy už jsou na krajinu a architekturu vhodné spíše méně. Používají se ale na reportážní i dokumentární fotografii, a velkou službu udělají, pokud fotografujete tzv. enviromentální portrét. V tomto typu portrétu je důležité to, kde se daný člověk nachází a co dělá.

Budova fotografie Sony
Sony A7 III, FE 24/1,4 GM.
Turismus na Slovensku
Leica Q, Summilux 28/1,7 ASPH.
  • Úhel záběru: cca 84 – 43°
  • Ohnisková délka pro FF: 24 – 35 mm
  • Ohnisková délka pro APS-C: 16 – 24 mm
  • Ohnisková délka pro Micro 4/3: 12 – 20 mm

Využití: Krajina, architektura, street foto, dokument, reportáž, portrét, cestování

Prohlédněte si širokoúhlé a superširokoúhlé objektivy v našem e-shopu

Základní objektiv „padesátka“

Základní objektiv má podání perspektivy podobné, jak ji vnímáme okem – má pro nás nejpřirozenější obraz. Pozor, nebavíme se o úhlu záběru, jde nám o přirozenou perspektivu bez zkreslení (lidské oko je totiž ve srovnání s objektivy opticky dokonalá záležitost). Pevný základní objektiv často bývá prvním pevným objektivem fotografa. Bývá to i první světelný objektiv, který poskytuje malou hloubku ostrosti a je vhodný pro fotografování za špatných světelných podmínek. Vyzkoušet by ho měl každý. Ohnisková délka základního objektivu je součástí rozsahu základních zoomovacích objektivů a to i těch setových. Pokud máte na svém APS-C fotoaparátu základní transfokátor, nastavte jej zhruba na ohnisko 35 mm, po vynásobení crop faktorem získáte padesátku. Takto si můžete mimochodem vyzkoušet jakýkoliv pevný objektiv ještě před jeho nákupem, jen holt nebude mít tak líbivou malou hloubku ostrosti.

Portrét dívky
Padesátka je první objektiv, který se označuje jako vhodný pro fotografování portrétů. Pokud byste ovšem šli blíže a chtěli byste zachytit pouze detail hlavy, bude vidět zkreslení.
Noční město
Padesátka může být dobrá i na fotografii architektury, stačí být na správném místě.
  • Úhel záběru: cca 46 – 34°
  • Ohnisková délka pro FF: 43 – 58 mm, nejčastěji 50 mm
  • Ohnisková délka pro APS-C: 33 – 35 mm
  • Ohnisková délka pro Micro 4/3: 25 mm

Využití: Portrét, zátiší, dokument a reportáž, krajina a příroda, jídlo, produktová fotografie

Podívejte se na základní pevné objektivyzákladní zoom objektivy v našem e-shopu

Krátký teleobjektiv

Krátký teleobjektiv má užší úhel záběru a plošší perspektivu než základní objektiv. To je vítaná vlastnost při fotografování portrétů. Portréty snímané tímto objektivem se nám líbí asi nejvíce (a hlavně portrétovanému). Vhodná je i pro snímání detailů krajiny, architektury, květů atd. Ohnisková délka krátkých teleobjektivů je populární i u makroobjektivů.

Rytířské brnění
Nikon D850, Nikkor AF-S 105/1,4E.
Večerka
Nikon D850, Nikkor AF-S 105/1,4E.
  • Úhel záběru: cca 34 – 18°
  • Ohnisková délka pro FF: 70 – 135 mm
  • Ohnisková délka pro APS-C: 50 – 105 mm
  • Ohnisková délka pro Micro 4/3: 42,5 – 75 mm

Využití: Portrét, krajina, příroda, architektura, zátiší, detail, makro

Prohlédněte si makroobjektivyportrétní objektivy v našem e-shopu

Teleobjektiv

Teleobjektivy jsou objektivy s úzkým úhlem záběru. Většinou se u nich oceňuje velké přiblížení, fungují totiž podobně jako dalekohled. Pro teleobjektivy je charakteristické stlačení perspektivy – různě vzdálené objekty se zdají být umístěné výrazně blíže k sobě, než jsou ve skutečnosti. Fotografovi to umožňuje dát do souvislosti i od sebe velmi vzdálené objekty. Navíc se díky užšímu úhlu záběru snadněji kontroluje pozadí. Takové objektivy využijete primárně na focení sportu nebo akce, užitečné jsou ale i při portrétu, reportáži nebo při fotografování detailů a výřezů v krajině a architektuře.

Skok do výšky
Nikon D4, Nikkor AF-S 300/4D IF-ED.
Koně
Nikon 800E, Nikkor AF-S 300/4D IF-ED.
  • Úhel záběru: cca 18 – 8°
  • Ohnisková délka pro FF: 150 – 300 mm
  • Ohnisková délka pro APS-C: 100 – 200 mm
  • Ohnisková délka pro Micro 4/3: 75 – 150 mm

Využití: Sport, reportáž, dokument, portrét, zvířata, krajina a příroda, architektura, detaily a výřezy

Podívejte se na teleobjektivy v našem e-shopu

Superteleobjektiv

Superteleobjektiv je prakticky ještě o kus delší teleobjektiv. Obecně tak označujeme objektivy s ekvivalentní ohniskovou délkou nad 300 mm. 300 mm je při plnoformátových objektivech cenově dostupná hranice i pro amatéry, ale za 400 mm a více si připlatíte. Fotoaparáty s menším snímačem zde mají výhodu, ohnisková délka se násobí crop faktorem a objektivy poskytují větší přiblížení než u FF fotoaparátů. Takové objektivy se nejčastěji využívají pro wildlife a sportovní fotografii. Ty opravdu dlouhé objektivy mají velmi zvláštní perspektivu, která focený subjekt dokonale oddělí od okolí.

Surfing
Olympus OM-D E-M1 Mark II, M.Zuiko 300/4 IS PRO – po přepočtení na ekvivalentní ohnisko dostáváme hodnotu 600mm – m4/3 snímač má 2x crop.
Pták na stromě
Olympus OM-D E-M1X, M.Zuiko 300/4 IS PRO + 2x TC.
  • Úhel záběru: cca 6° a více
  • Ohnisková délka pro FF: 400 mm a více
  • Ohnisková délka pro APS-C: 300 mm a více
  • Ohnisková délka pro Micro 4/3: 200 mm a více

Využití: Sport, zvířata, extrémní detaily krajiny a architektury, hmyz a květiny

Tip: Superteleobjektivy jsou jako dalekohledy. Chcetet vědět jak přepočítat ohniskovou vzdálenost na srovnatelné přiblížení používané u teleskopů a dalekohledů? Vydělte ekvivalentní ohniskovou délku objektivu padesáti. Například 600 mm objektiv je ekvivalentem dalekohledu s 12x přiblížením (600/50 = 12).

Podívejte na objektivy pro focení sportu a wildlife fotografii v našem e-shopu

Speciální objektivy

Makro objektivy

Makroobjektivy jsou objektivy schopny snímat detaily v měřítku 1: 1 a větší. Navíc jsou opticky optimalizované pro snímání z krátké vzdálenosti mají možnost většího přiclonění kvůli požadavku na větší hloubku ostrosti. Největší využití mají při fotografování hmyzu a detailů rostlin, také v produktové fotografii a technické fotografii.

Krmivo pro hada
Nikon D300, Nikkor AF-S 105/2,8G Micro.
Hrnčířský kruh
Makroobjektivy s ekvivalentní ohniskovou délkou kolem 100 mm dobře poslouží i jako portrétní objektivy.

Tilt-Shift objektivy

Tilt-Shift objektivy mají unikátní konstrukci. Optickou soustavu lze naklonit (Tilt), čímž se nakloní i rovina ostrosti. Využívá se to na zvětšení hloubky ostrosti při fotografování z nadhledu, ale také pro vytvoření populárního efektu miniatury. Shift funkce umožňuje optickou soustavu vychýlí. Tento typ objektivu má největší uplatnění při fotografování architektury, kde jeho funkce Shift umožňuje korigovat padající linie (Keystone efekt).

Efekt miniatury dioráma
Využití funkce Tilt pro dosažení efektu miniatury.

Soft focus a s bokehem pracující objektivy

Speciální skupinou portrétních objektivů jsou objektivy umožňující změkčit obraz (soft) nebo ovlivňovat vzhled bokehu, tedy rozostřeného pozadí. Soft objektivy využívají částečně průsvitné lamely, které se podobně jako clona ​​zavírají. Díky tomu se světlo rozptýlí a kresba je pak měkčí. Soft efekt je nastavitelný v několika krocích. Jiný typ portrétního objektivu používá speciální apodizačný optický člen (APD), kterým se ovlivňuje vzhled předního a zadního bokehu. Ne jeho míry, ale způsob jakým se popředí nebo pozadí rozostří. Tento vzácný typ objektivu je určen portrétním fajnšmekrům, kteří chtějí mít bokeh pod větší kontrolou.

Socha víly
Objektiv Canon RF 100 mm f/2,8 L Makro IS USM umožňuje pomocí speciálního SA členu kontrolovat bokeh a dosáhnout tak jedinečného vzhledu rozostřeného pozadí.

Další parametry objektivů

Světelnost

Světelnost je parametr, který určuje největší otvor clony. Čím je světelnost větší, tím více světla projde objektivem. Světelnost využíváme dvěma způsoby:

  1. Lepší světelnost se hodí při focení za špatných světelných podmínek protože nemusíme tak často používat stativ nebo zvyšovat hodnotu citlivosti ISO, kterou doprovází nárůst šumu a pokles dynamického rozsahu. Díky lepší světelnosti můžete při focení pohybu nastavit kratší expoziční časy.
  2. Světelnost ovlivňuje i práci s hloubkou ostrosti. Čím lepší světelnost, tím menší hloubky ostrosti dosáhnete. To se projeví výrazněji rozostřeným pozadí.
Nikon Noct
Nikkor Z 58/0,95 S Noct je nejsvětelnější objektiv pro Nikon Z

Čtěte také na blogu: „Bokeh – ovládněte neostré části fotografie“

Měřítko zvětšení

Měřítko zvětšení je poměr mezi velikostí snímače a velikostí objektu, který dokážeme zachytit tak, aby vyplňoval celou plochu záběru. Pokud vyfotíme 36 mm brouka plnoformátovým fotoaparátem, jehož snímač má fyzickou šířku 36 mm, a brouk vyplní celou fotografii, získáte měřítko zvětšení 1:1. Pokud vyplní jen polovinu šířky záběru, vyfotili jste objekt v měřítku zvětšení 1:2. Měřítko zvětšení nás zajímá u objektivů s nimiž chceme fotografovat detaily – nemusí to být hned makro.

Za makro považujeme záběry s měřítko zvětšení 1:1 a lepší. U měřítka 1:2, 1:4 mluvíme o close-up, čili focení detailů. Měřítko zvětšení není důležitá jen u makro objektivů. Některý fotografové využívají teleobjektivy pro focení detailů a proto je měřítko zvětšení zajímá i u nich.

Ploštice
„Pravá“ makrofotografie. Olympus OM-D E-M10 Mark IV, M.Zuiko 30/3,5 Macro.

Nejkratší zaostřovací vzdálenost

Nejkratší zaostřovací vzdálenost souvisí i s mírou zvětšení. Čím blíže se s objektivem dokážete k objektu dostat a hlavně zaostřit, tím je měřítko zvětšení větší. Není ale pravda, že čím kratší minimální zaostřovací vzdálenost, tím lépe. Při focení detailů a makra to je často naopak. Chceme velké měřítko zvětšení, ale chceme být od fotografovaného objektu dále. Proč? Například abychom nevyplašili hmyz a drobné živočichy, nebo si nestínili. Z odstupu se i lépe pracuje s hloubkou ostrosti.

Vážka
Větší hmyz raději fotografuji teleobjektivem s dobrou mírou zvětšení. Jsem od něj dál, takže je zde menší pravděpodobnost, že hmyz vyplaším. Olympus OM-D E-M1 Mark II, M.Zuiko 300/4 IS PRO + 2x TC.

Průměr filtru

Průměr filtru je dalším parametrem uváděným ve specifikaci objektivů. Někoho nezajímá, pro jiné je naopak velmi důležitý. Pokud používáte filtry, určitě bude důležité, jaký průměr filtrové obruby má objektiv, který si chcete koupit. Ideální samozřejmě je, pokud mají všechny vaše objektivy stejný průměr. Pamatujte ale na to, že můžete použít adaptační kroužek a větší filtry nasadit na obruby s menším průměrem.

Kde najdu průměr filtru
Průměr filtru obvykle najdete na přední části objektivu a shoduje se i s velikostí krytky, to kdyby jste ji náhodou ztratili a potřebovali novou

Rozdělení objektivů podle konstrukce

Zoom nebo pevný objektiv

Základní rozdělení objektivů podle konstrukce je na pevné objektivy (tzv. prime) a zoom objektivy, neboli transfokátory. U pevných objektivů máme, jak jejich název naznačuje, neměnnou ohniskovou vzdálenost. Odměnou za to je často mnohem lepší světelnost a také kvalitnější kresba (i když už dnes existují zoom objektivy s extrémně kvalitním výstupem srovnatelným s pevnými skly). Transfokátory, lidově nazývané zoomy, mají proměnlivou ohniskovou délku. Pomocí zoomovacího prstence můžeme měnit ohniskovou délku a tím i úhel záběru a s ním spojenou perspektivu.

Pevný objektiv pro Sony
Chcete-li používat různé ohniskové vzdálenosti, potřebujete několik prime objektivů. Tyto tři objektivy Sony pokrývají rozsah 24-50 mm.
Sony zoom objektiv
Jeden transfokátor nahradí několik prime objektivů. Na fotoaparátu je nasazený zoom s rozsahem 28-60 mm. Daní za pohodlí je ale horší optický výkon a světelnost.

Optická konstrukce

Optická soustava drtivé většiny objektivů je tvořena čočkami seřazených do skupin. Kromě standardních čoček se používají i čočky speciální, které mají potlačit nebo úplně zamezit optickým chybám, jako například geometrické zkreslení, chromatická vada, coma atd. Na čočkách jsou navíc speciální vrstvy, které mají vylepšit kontrast, zamezit vzniku duchů a reflexů a zároveň zlepšit průchodnost světla. Pamatujte, že složitější optická konstrukce nemusí automaticky znamenat lepší nebo líbívější kresbu. I objektiv, který je díky komplikovanému optickému návrhu dokonale ostrý, může mít nedostatky například v kresbě příliš konstrastního bokeh – rozostřeného pozadí.

Optická konstrukce moderních objektivů je oproti starým filmovým sklům se pár čočkami extrémně složitá a promyšlená.

Stabilizace obrazu

Stabilizace obrazu je dnes již běžnou záležitostí. Používá se optická stabilizace v objektivech nebo stabilizace pomocí pohybu snímače fotoaparátu (IBIS), případně se kombinují obě a dosahuje se tak vyšší účinnosti.

Pokud máte fotoaparát se stabilizovaným snímačem, nemusí vás nutně zajímat, zda je stabilizovaný i objektiv. Ale pokud ne, měli byste při výběru objektivu přemýšlet nad tím, jestli budete stabilizaci potřebovat nebo ne a podle toho přizpůsobit výběr. Při focení statických záběrů z ruky udržíte díky stabilizaci delší expoziční časy, to rozšiřuje možnosti fotografování bez stativu a zmenšuje množství odpadu. Čím větší je ohnisková délka objektivu, tím větší riziko roztřesení záběrů. Menší riziko je potom u světelných objektivů, u nichž vycházejí kratší expoziční časy. Například teleobjektiv bez optické stabilizace obrazu bych nedoporučoval kupovat.

Objektiv se stabilizací
Optická stabilizace v objektivech využívá pohyb části optické soustavy, kterým se kompenzuje pohyb objektivu. Výchylku měří gyroskopické senzory, které dávají informaci prvkem vychylující stabilizační skupinu čoček.

Účinnost stabilizace se udává ve stupních neboli EV. Každý stupeň zkracuje dobu expozice zhruba o polovinu. Pokud bez stabilizace udržíte z ruky 1/500 s, tak se stabilizací s účinností 4 EV, udržíte přibližně 1/30 sekundy – a to je velký rozdíl.

Zaostřování

Zaostřování může být automatické a manuální. Automatické zaostřování je nejrozšířenější, ale alternativní výrobci objektivů (např. Laowa, Samyang, TT Artisan atd.) nabízejí také objektivy s manuálním zaostřováním. Automatické zaostřování zajišťují různé druhy motorků. Prakticky už vymizely objektivy s automatickým ostřením bez vlastního motorku, kde se o pohyb ostřících členů starala miniaturní hřídel umístěná na bajonetu. Takový způsob zaostřování používal v minulosti Nikon, Minolta a její nástupce Sony. Dnes se používají zaostřovací motorky zabudované přímo v objektivu. Jsou různého druhu, s různou rychlostí a hlučností. Pro fotografy i filmaře bývá důležité, zda se při zaostřování otáčí přední člen, nebo ne. Pokud se otáčí, komplikuje to používání některých filtrů, například polarizačního nebo přechodového.

Filtry

Pokud se bavíme o konstrukci objektivů, nesmíme zapomenout na filtry a možnost jejich upevnění na objektiv. Většina objektivů má vpředu standardizovaný metrický závit s určitým průměrem, právě pro nasazení filtru a krytky. Výjimkou jsou některé superširokoúhlé objektivy s velmi vypouklým předním členem a pevnou sluneční clonou. U nich je použití filtrů obtížné, řeší se to pomocí speciálních držáků. U některých superširokoúhlých objektivů je možné vložit gelový filtr do držáku, který je součástí bajonetu, tedy až za poslední optický člen. Na konec tu máme superteleobjektivy, které mají velmi velký průměr předního optického členu, kde se použití filtrů řeší zasouváním filtrů se menším průměrem, do zadní nebo střední části objektivu.

Pokud vás zajímají další informace o filtrech a jejich efekt na fotografie, přečtěte si článek „Kruhové filtry – Základní průvodce“

Na závěr

Výběr správného objektivu je hlavně o tom určit si, na co jej budete potřebovat. Chybí vám při focení nějaké ohnisko? Na jaký žánr chcete objektiv používat? Fotografujete často ve špatných světelných podmínkách? Začněte výběrem ohniskové délky, je nejdůležitější. Následuje světelnost a další parametry.

Pevně věřím, že po přečtení tohoto článku se, i jako nováček, dokážete perfektně zorientovat v typech objektivů. Jediné co vás čeká je vybrání toho správného. 

Karol Srnec

Som fotograf, editor a lektor na voľnej nohe. Mám viac ako 25 ročné skúsenosti s fotografovaním. Pracoval som ako počítačový grafik, predajca fototechniky a odborný redaktor internetového portálu o fotografovani.

Přidat komentář

Sledujte nás

Odběr novinek

* povinné pole

Anketa

Čím fotíte nejraději?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Facebook

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Měsíčník FOTOLAB

Akční leták