CEWE Fotolab

Kruhové filtry – Základní průvodce

Katalog známého výrobce filtrů Cokin kdysi obsahoval přes stovku různých druhů filtrů. Bylo to za filmové éry a většina z nich byla efektová. Ty dnes nahradilo počítačové zpracování obrazu a většina z filtrů ztratila smysl. Zůstalo jen pár filtrů, které mají smysl i v digitální éře a o nich se pobavíme v dnešním článku.

UV, Protector

UV filtr blokuje UV záření, které způsobuje nežádoucí modravé zabarvení, zejména u moře a na horách, kde je UV záření nejvíce. To platí ale jen pro filmovou fotografii. Každý digitální fotoaparát má snímač, před kterým je IR / UV cut filtr, který zabraňuje průchodu IR a UV části spektra světla. UV filtr je čirý, neubírá žádné světlo a proto se už od dob filmu používá i jako ochrana objektivu. To platí stejně i dnes. Chrání přední člen před prachem, vodou a jinými nečistotami. Slouží i jako deformační zóna při pádu objektivu. Protector je čistě ochranný filtr bez UV filtrace. V praxi je téměř jedno, zda použijete na ochranu UV nebo Protector. Samotný protector bez UV vrstvy ale může podávat ve stejné kategorii lepší výsledky – pamatujte totiž, že neexistuje filtr, který by zlepšil technickou  úroveň fotografie. Je to prostě další sklo umístěné před objektiv a proto se vždy vyplatí kupovat filtry dražší, kvalitnější. Nejhorší co můžete udělat, je koupit na objektiv za padesát tisíc filtr za tři stovky.

Ochranný filtr UV filtr VFFoto
UV filtr je čirý, neubírá žádné světlo. V digitální fotografii se používá pouze jako mechanická ochrana přední části objektivu. Zabarvení do zelena nebo fialova jsou antireflexní vrstvy proti nežádoucím odleskům.

Tip: Fotografové mezi sebou vedou diskuse, zda je třeba používat ochranný filtr. Viděl jsem několik objektivů po pádu, které zachránil nasazený filtr. Ten se poškodil, ale zachránil drahý objektiv…

Tip: Trvale nasazen ochranný filtr zvyšuje cenu při prodeji objektivů. Kupující se rád dozví, že bylo o objektiv dobře postaráno a prodávající to může uvést při prodeji, čímž zvýší šanci, že objektiv prodá.

Polarizační cirkulární filtr (C-PL)

Nekorunovaný král filtrů slouží k filtrování odraženého (polarizovaného) světla. Ten potlačí všechny odrazy od nekovových povrchů, typicky na skle. Filtr je ale velmi oblíbený hlavně v krajinářské fotografii, kde pomáhá zvýraznit modrou oblohu, zvyšuje saturaci barev, potlačuje odraz na hladině vody nebo zmatňuje odlesky, například ranní rosy v trávě. Pro krajináře je polarizační filtr povinnou součástí výbavy.

Filtr je poměrně tmavý, ideálně neutrálně šedý. Je tvořen ze dvou do sebe zapadajích částí a jeho přední člen se otáčí a tím se mění intenzita efektu – tzv. rovina polarizace. Efekt filtru můžete sledovat v hledáčku nebo na displeji. Označení cirkulární nemá tento filtr proto, že jím musíte otáčet. Existuje i lineární polarizační filtr (běžně se již ale neprodáváji). Cirkulární je filtr proto, že je vybaven speciálními filtračními vrstvami, které „roztočí“ světlo do spirály. To je nutné kvůli tomu, aby správně fungovalo automatické zaostřování a měření expozice.
Mnozí z vás znají efekt polarizačního filtru ze slunečních brýlí a víte, jaký je rozdíl dívat se na svět s nimi a bez nich.

Polarizák
Polarizační filtr je nejužitečnější filtr vůbec.
Jak funguje polarizační filtr
Polarizační filtr ztmavil oblohu, čímž zvýraznil mraky. Potlačil odraz oblohy na vodě, čímž dostala úplně jinou barvu.
Odlesky na skle
Polarizační filtr potlačil odraz ulice na oknech restaurace.

Tip: Nemějte polarizační filtr trvale nasazen. Pokud nefunguje, jen zbytečně ubírá světlo. Pokud míváte na objektivu ochranný filtr, dávejte ho dolů, pokud používáte jiné filtry. Předejdete tím možné vinětaci a zhoršení technické kvality fotografii.

Šedý neutrální filtr (ND)

Účelem tohoto filtru je pustit na snímač méně světla. Šedý filtr se vyrábí ve více stupních účinnosti blokování světla. Slabší filtry (ND2 až ND64) se používají zejména v portrétní fotografii, na přímém slunci, když nestačí nejkratší čas závěrky, nebo při práci s bleskem bez HSS synchronizace. Silné ND filtry (ND128. Až ND32000) se používají na výrazné prodloužení expozičního času, řádově v sekundách až minutách. Fotografové je používají při focení krajiny nebo městských scenérií, kde efektně rozmažou pohybující se vodu, mraky, chodce, automobily atd.

Šedý filtr
Kvalitní ND filtr by měl být neutrálně šedý, ty levnější a silnější mají bohužel často jistý barevný nádech, který se ale dá většinou odstranit.

Použití ND filtrů:

  • Portrét na přímém slunečním světle – ND4ND8
  • Portrét s bleskem v exteriéru – ND64
  • Vodopády, bystřiny, fontány, mírné rozmazání chodců a dopravních prostředků – ND64ND128
  • Výrazné rozmazání oblaků, moře, řeky – ND1000ND32000
Dlouhá expozice
Se silným ND filtrem můžete snímat s expozičním časem několik desítek sekund i během dne. Expoziční čas 1 minuta.
Přechod Bratislava
Ve městě využijete ND filtr na kreativní rozmazání pohybu, v tomto případě tramvaje. Expoziční čas 6 sekund.
Socha dlouhý čas
Lidé přicházejí a odcházejí, socha zůstává.
Voda dlouhá expozice
Dlouhá expozice se hodí na fotografii vodních toků. Expoziční čas 20s.

Tip: Na ND filtrech nešetřete, silné filtry mohou mít výrazný barevný posun, nejčastěji do purpurova. ND filtry můžete navzájem kombinovat a prodloužit tak expoziční čas. Můžete je kombinovat i s polarizačním filtrem.

ND Vario

ND Vario filtr má stejný účel, jako klasický ND filtr, umožňuje ale plynule měnit účinnost filtrace světla, například v rozsahu ND8 – 64. Tvoří ho vlastně dva polarizační filtry, které se otáčejí proti sobě. Tento typ filtru se nevyrábí tak silný, jako pevné ND filtry. Využívá se zejména ve videu, kde je žádoucí aby byl expoziční čas dvojnásobkem snímací frekvence. Ve fotografii doporučuji pevné ND filtry, protože technické nedostatky, které se jinak schovají ve videu, fotografie dokonale odhalí.

ND vario
ND Vario filtry s ovládací páčkou

Čtěte také na blogu: „Porušování fotografických pravidel 1. díl – Kompozice“

Filtry, které se již nepoužívají

Sky Light – mírně oteplující filtr, který kompenzuje studenější podání barev při focení pod modrou oblohou a ve stínu. Tento problém dnes řeší vyvážení bílé.

Korekční filtry – filmy jsou nastaveny na jeden typ světla, konkrétní teplotu. Pokud má zdroj světla jinou teplotu, dojde k barevnému posunu. Pokud vezmete film určený pro snímání za denního světla do interiéru se zářivkami, budou fotografie zelené. Korekční filtry umožňují korigovat barevný posun. I v tomto případě v digitální fotografii výborně funguje vyvážení bílé.

Barevné filtry pro ČB fotografii – nahradilo mixování barev při převodu barev do odstínů šedé, které je účinnější a variabilnější.

Efektové filtry – velká skupina filtrů s různým efektem. Zmíním například změkčující filtry, hvězdičkové, barevné přechodové, s efektem duhy, či kaleidoskopu. Přiznejme to, většina těchto filtrů je kýčovitá a dnes jejich efekt umíme napodobit v počítači.

Na závěr

Pokud jste si zatím ještě ke svému fotoaparátu nepořídili žádný filtr, rozhodně bych začal ochrannou drahé optiky a pokračoval kvalitním polarizačním filtrem. Pokud vás láká fotografie s dlouhou expozici, sáhněte rovnou i po silnějším ND filtru a – budu se opakovat – na filtrech nešetřete, nechcete přeci „zabít“ kvalitní objektiv průměrným filtrem. Za sebe mohu jednoznačně doporučit českého výrobce filtrů VFFOTO, které za stále rozumné peníze nabídnou špičkový optický výkon.

Naše nabídka filtrů

 

Karol Srnec

Som fotograf, editor a lektor na voľnej nohe. Mám viac ako 25 ročné skúsenosti s fotografovaním. Pracoval som ako počítačový grafik, predajca fototechniky a odborný redaktor internetového portálu o fotografovani.

Přidat komentář