CEWE Fotolab
Fotografování podzimní přírody

Fotografování podzimní přírody a krajiny

Podzim přichází a pro krajinářského fotografa tak doslova začínají fotografické žně. Nejdříve se objeví ve vyšších nadmořských výškách, postupně sestoupí i do nížin. Přijměte tedy výzvu přírody k zachycení kouzla její široké palety podzimních barev.

Podzimní krajinaTomáš Holub si pro vás připravil přehled jeho oblíbených lokalit, které stojí za shlédnutí a za putování s fotoaparátem na krku. Přidává i tipy na fototechniku, kterou byste si měli vzít s sebou. Užijte to krásné barevné období, kdy nás příroda před zimním odpočinkem pohladí po duši.

Oblíbená místa pro podzimní fotografování

Českomoravská vysočina

Podzimní krajina

„Vysočina potřebuje čas, musíte se toulat krajinou, objevovat a hledat a ona se vám odmění.“

Vysočina je velké území ležící na pomezí Čech a Moravy. Pro mne osobně je nejpřitažlivější oblast Žďárských vrchů, kde se krajina příjemně vlní. Najdete zde nespočet remízků, stromořadí, malých políček, která občas zdobí i solitérní strom. Bude na vaší kreativitě to vše správně nakomponovat, vdechnout fotografii prostor začleněním např. klikaté cesty. Vyplatí se počkat si na správné podmínky jako je ranní mlha či zajímavá oblačnost. Vysočina potřebuje čas, musíte se toulat krajinou, objevovat a hledat a ona se vám odmění.Podzimní krajina

Podzimní nebe
Podzimní listí

Jizerskohorské bučiny

Jizerskohorské bučiny je národní přírodní rezervace. Oldřichovské sedlo v nadmořské výšce 481 m bude zde tím pravým místem. Můžete zde parkovat, je tu příjemná restaurace Hausmanka U Kozy a na všechny strany jsou pak cesty do okolních lesů, plných nádherných buků. Bude již na vás, jestli se vydáte po naučné stezce Oldřichovské sedlo či druhým směrem – Viniční cestou. Listí je tu takové množství, že se v nafoukaných místech může fotograf i ztratit…

Krajina z dronu
Podzimní cesta
Abstraktní krajina
Nebojte se abstraktní fotografie. Na monitoru to nevypadá, ale představte si tuto fotografii vytisknutou na velkém formátu.

Objektivy pro fotografování krajiny na e-shopu 

Český ráj, Hruboskalsko

Hruboskalsko je přírodní rezervace, patří k největším skalním městům v chráněné krajinné oblasti Český ráj  se zachovalými reliktními bory. Město zahrnuje stovky pískovcových skalních masivů i samostatné věže, které dosahují výšky až 60 m. Ideálním výchozím bodem bude parkoviště u zámku Hrubá skála, kde je i několik možností se občerstvit a něco pojíst. Mezi nejkrásnější trasy bude patřit cesta na Zámeckou a Mariánskou vyhlídku a dále pak trasa po červené přes arboretum Bukovina k vyhlídce na Kapelu a U Lvíčka. Určitě nevynechejte ani nedaleké pohledy na zříceninu hradu Trosky, symbol Českého ráje. 

České Švýcarsko

Hruboskalsko
Oblast Hruboskalska

Přírodní památka Třeštibok, Sázava

Chráněné území zahrnuje křovinaté stráně skalnatého kaňonu na pravém břehu řeky Sázavy v okolí Petrova u Prahy. Řídké teplomilné doubravy, osluněné lesy a průseky. Ano, i zde to v pravém podzimu hraje barvami. Udělejte si výlet vlakem, ze zastávky Luka pod Medníkem pěšky do zastávky Petrov u Prahy. Krásná je vyhlídka Hadí skála a Třeštibok na žluté značce.

Podzimní krajina

Podzimní krajina
Podzimní krajina

Čtěte také na blogu: „CESTOVATELSKÁ FOTOGRAFIE: 8 TIPŮ PRO LEPŠÍ FOTKY Z CEST“

Českosaské Švýcarsko

Podzimní krajinaNárodní park Českosaské Švýcarsko (také Labské pískovce či Labské pískovcové pohoří) je krajina na obou březích řeky Labe mezi Děčínem a Pirnou. Díky řece jsou zde na podzim časté mlhy a to je pro fotografa ve spojení s barevným podzimem úplný ráj. Udělejte si procházku s krásnými výhledy v saské části – zde doporučuji oblast Winterbergscheibe – Kleiner Winterberg (na červené a zelené značce vedoucí z městečka Schmilka, kde je možno parkovat). Při zpáteční cestě se projděte krásným údolím řeky Kamenice, třeba Tichou soutěskou – zaparkujete v  Hřensku a dále se vydáte pěšky po žluté.

Podzimní krajina
Podzimní krajina

Krkonoše

Krkonoše jsou nejvyšším pohořím Česka. Jezdím sem ve všech ročních obdobích, na různá místa. Nicméně na podzim patří mezi mé nejoblíbenější oblast Stříbrného návrší se Stříbrným hřebenem. KrkonošePředstavte si velké plochy barevné suché trávy a solitérní kleče či stromy, k tomu všemu krásný výhled na Sněžku – fotografovo srdce se tetelí blahem. Když vyrazíte z Luční boudy po žluté a dále po červené cestě česko-polského přátelství, směrem Špindlerova bouda, cestou si i vy určitě najdete své kompozice. Nezapomeňte, že v říjnu už vás v horách může na místo babího léta potkat sněhová nadílka a silný vítr – nepodceňte proto svoje oblečení. 

Krkonošská krajina

Čtěte také na blogu: „5 inspirativních fotografií z kategorie Krajina z CEWE Photo Award 2021“ 

TIP: Projděte si fotografie ze svých cest a vystavte si je v CEWE FOTOKNIZE, abyste vše mohli prožívat znovu a znovu, stránku po stránce. Podělte se o své zážitky s rodinou nebo přáteli. 

Jakou fototechniku doporučuji na focení krajin

Fotoaparát

Trh nabízí neskutečné množství fotoaparátů, v cenové hladině +/- od 2 000 do 150 000+ Kč. V krajinářské fotografii nebudete potřebovat techniku s ultrarychlým zaostřováním (vystačíte si i s manuálním), vysokou snímací rychlostí, přemírou nejrůznějších fotografických funkcí.

Fotit můžete klidně se základně vybavenými přístroji (klidně sáhnout i po kinofilmových přístrojích), co se ale nevyplatí podceňovat je výběr kvalitního objektivu.

Velikost snímače

V dnešní době se postupně stírají rozdíly z pohledu toho, zda fotíte Full Frame (velikost čipu 36x24mm) Nikonem, nebo APS-C Fujifilmem (s rozměrem čipu 23.6×15.6mm), či Olympusem a jeho m4/3 čipy a budete hodnotit dynamický rozsah, rozlišovací schopnosti, úroveň šumu. Jisté rozdíly se najdou, ale nebudou ve většině případů zásadní, pokud se fotí za denního světla. Jakmile by se přešlo k focení za nízké hladiny osvětlení, či v noci (krajina s noční oblohou), pak doporučujeme spíše Full Frame fotoaparáty, které přeci jen snadněji dosahují lepších výsledků třeba ve zmíněném šumu, než např. fotoaparáty s menším čipem.

Čtěte také na blogu: Proč je důležitá velikost snímače fotoaparátu

Z pohledu hloubky ostrosti, která je v případě krajiny požadována většinou co největší (zaostřené oblasti jak v popředí, tak pozadí snímku), doporučujeme spíše foťáky s menšími čipy, kdy např. u Olympusů, či Panasonic fotoaparátů dosáhnete velmi snadno maximální hloubky ostrosti a nemusíte přitom clonit na nejvyšší hodnoty (clona 6,3 u m4/3 čipů se rovná hodnotě cca f/13). Není nutné tedy zvyšovat ISO.

Objektivy

V případě systémových fotoaparátů s výměnnými objektivy využijete zejména dva druhy objektivů.

Ultraširokoúhlé objektivy

Tato kategorie objektivů vám zajistí velmi široký úhel záběru a pohled na celou krajinu. Musíte si pečlivě hlídat celou kompozici a dobře promyslet hlavní motiv fotografie.

Na rozdíl od objektivů typu rybí oko netrpí ultraširokoúhlé objektivy na sférické zkreslení (deformace rovných linií). Určitě vyzkoušejte fotit i na výšku, zvýrazníte tak předměty v popředí vůči vzdálenému pozadí. Mým oblíbencem je Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S. Nejlevnější typy těchto objektivů startují na ceně okolo 6 – 7000 Kč.

Teleobjektivy

Krajina se dá fotografovat i s teleobjektivy. Rozhodně se toho nebojte, protože jejich základní verze se dají pořídit i za poměrně dostupnou cenu (ceny od cca 4 000 Kč a výše). Teleobjektivy, resp. i objektivy s ohniskovou vzdáleností 70mm + se hodí jak pro krajinné detaily, vzdálené objekty, tak pro detaily rostlin, lišejníků, hub a dalších. Vhodná jsou ohniska pro začátečníky jsou například 70-200, či 70-300mm.

Fotobatohy, brašny a další příslušenství

Fotobatoh či fotobrašna je nezbytností, aby technika během putování krajinou nestrádala, integrovaná pláštěnka je určitě výhodou, vlhkosti je na podzim více než dost, občasnému dešti se nevyhnete.

Fotobatoh Manfrotto Off Road Stunt Backpack - černýČtěte také na blogu: Fotobrašna nebo fotobatoh?

Stabilní stativ je nezbytností všude tam, kde hrozí pohybová neostrost způsobená drobnými pohyby vašich rukou a tak pro dlouhé expozice v rámci sekund, resp. desítek sekund. Dnešní fotoaparáty jsou vybaveny velmi účinnými stabilizacemi obrazu, kdy pokud se spojí účinnost stabilizace v objektivu a na čipu, tak lze udržet z ruky i několik sekund. Etalonem je např. Olympus OM-D E-M1X, se kterým lze v kombinaci s objektivem Olympus 12-100mm f/4 udržet 4-6 sekund při nastavení širokoúhlého ohniska. Systémy ostatních fotografických značek dosahují časů při popsaném ohnisku většinou kolem 1 sekundy i více (záleží na typu fotoaparátu a objektivu).

Stativ Vanguard Alta CA 203APHČtěte také na blogu:“ Jak vybrat stativ? Na co si dát pozor?“

Podzimní krajina

Další doporučená výbava

Objektivy s pevným ohniskem

Používám je čím dál častěji. Více nutí uživatele přemýšlet o kompozici a celkově mají lepší kresbu. Hlavním důvodem je však jejich světelnost. Při malém zaclonění (např. clonové číslo 1.8 či 2.8) docílíte krásně rozmazané pozadí při focení detailů. Ostrá je jen fotografovaná část, kde fotograf zaostří. Nic pak diváka v obraze neruší. Vhodné jsou objektivy 60, 85, 90, 100 či 150mm.

Objektivy s pevným ohniskem na e-shopu 

Fotografické filtry

UV filtr

ochrana objektivu před prachem i mechanickým poškození, sám jsem zažil odražený kamínek, kdy mi UV filtr zachránil drahý objektiv. Poškozenou přední čočkou objektivu vám totiž nikdo neopraví. Rád používám kvalitní filtry od českého výrobce VFFOTO a to magnetické či šroubovací, například UV VFFOTO PS.

Polarizační filtr

Odstraní odlesky na skalách a na listech, způsobené ranní mlhou či deštěm. Opět v provedení magnetické či šroubovací, například magnetický polarizační filtr VFFOTO PS

Šedé filtry

Vyrábějí se různých intenzit a prodlužují délku expozice až na několik minut. Jedná se o filtry s označením ND 4x, 8x 16x, 64x, 1000x 2000x, 32000x 100000x. Ty mohou být opět magnetické, šroubovací nebo deskové. Nejčastěji používám intenzit 1000x a 2000x – například ND filtr 1000x VFFOTO TITANIUM GS.

Šedé přechodové filtry

Slouží ke srovnání světelného rozdílu mezi světlou a tmavou částí fotografie. Primárně se jedná o ztmavení oblohy, tak aby neztratila kresbu. Filtry mohou být šroubovací nebo deskové – zasouvací, kdy přechod můžete libovolně posouvat. Nutný je pak i držák těchto filtrů. Já požívám Přechodový celoskleněný filtr VFFOTO NHDQ 0.9 SOFT 100×150 mm s univerzálním hliníkovým držákem plochých skleněných filtrů VFFOTO SQ 100.

Filtry na e-shopu 

Náhradní baterie, paměťová karta, utěrka na optiku

Jestli nemáte ke svému fotoaparátu náhradní baterii, doporučuji výbavu doplnit. Zvláště bezzrcadlovky jsou náročné na energii.

Akumulátor fotoaparátuČtěte také na blogu: Jak šetřit baterii fotoaparátu?

Paměti kolikrát nikdy není dost. Někdy se hodí mít i náhradní pro případ selhání té používané (ideální stav je používání fotoaparátu s 2 sloty na paměťové karty).

Sluneční clona

Sluneční clona slouží svému hlavnímu účelu (tedy zamezení vzniku odlesků v objektivu), ale lze ji využít i proti nešvaru počasí. Vyplatí se nosit neustále nasazená. Mokrá či zasněžená clona vadí méně, než zasněžená čočka objektivu či UV filr, který ji chrání. Důležitou součástí výbavy je samozřejmě i utěrka z mikrovlákna.

Podzimní krajinaKrátký komentář k uvedeným fotografiím

Většina zde uvedených snímků je focena buď širokoúhlým objektivem nebo naopak teleobjektivem zmíněným ve fotografické technice. Koruny barevných stromů z Jizerských bučin jsou foceny z dálky z protisvahu s ohniskem 150mm. Ze stejného místa je pořízená abstraktní fotografie, která vznikla pohybovou neostrostí – vertikálním pohybem fotoaparátu při delší samotné expozici tak, aby se snímek příjemně rozmazal.

Fotografie barevných listů na Sázavě má nízké zaclonění (clona 1.8) a plně tak využívá možností pevného objektivu s ohniskem 85mm. Ten umožňuje perfektní práci s hloubkou ostrosti. V pozadí pak diváka nic neruší a plně se může soustředit na detail listu.

Snímek ze břehu Kamenice v Českém Švýcarsku využívá dlouhou dobu expozice v řádech sekund,  aby tekoucí voda vytvořila snovou atmosféru. Zde je potřeba většinou použití stativu.

Snímek v korunách stromů z Vysočiny pak vznikl fotografováním proti obloze a byl použit polarizační filtr pro potlačení odlesků.

Použitá technika

Nikon D600
Objektiv Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S
Objektiv Nikon 85mm f/1,8 AF-S G
Objektiv Sigma 150mm f/2,8 EX APO DG OS HSM Macro
Objektiv Nikon 200-500mm f/5,6 E ED VR
Stativ Gitzo GT2531
ochrana objektivu, UV filtr UV VFFOTO PS
polarizační filtr VFFOTO PS 77mm
ND filtr 1000x VFFOTO TITANIUM GS 77 mm
ND filtr 2000x VFFOTO TITANIUM GS 77 mm
ND filtr 32000x VFFOTO TITANIUM GS 77 mm
Přechodový filtr VFFOTO NHDQ 0.9 soft 100×150 mm
Přechodový filtr VFFOTO NHDQ 0.9 hard 100×150 mm
Držák filtrů VFFOTO SQ 100.


Článek pro vás připravil ve spolupráci s redakcí FOTOLAB blogu:

Tomáš Holubwww.holubtomas.cz
www.facebook.com/tomasholub.photo
Instagram: @holub.tomas3

 

Přidat komentář