CEWE FOTOLAB

REŽIM „PRIORITA CLONY“ VE SPORTOVNÍ A AKČNÍ FOTOGRAFII

Fotograf Radek Caga přináší náhled do problematiky fotografování dynamických scén s využitím režimu focení s prioritou clony, který patří mezi nejběžněji používané mezi fotografy.

Pro fotografii sportu používám kromě priority času také prioritu clony (režim „A“ u Nikonu). V tomto režimu fotograf nastavuje clonové číslo a fotoaparát automaticky dopočítává čas expozice. Opět doporučuji používat konstantní hodnotu citlivosti ISO, abyste měli pod kontrolou alespoň 2 ze 3 parametrů ovlivňujících samotnou expozici. Opět se tedy jedná o poloautomatický režim expozice, ve kterém je potřeba vhodně nastavit režim expozičního měření, případnou korekci expozice a fotit do formátu RAW nebo JPG + RAW (o tom všem jsem také psal v předchozím článku, princip a důvod je úplně stejný).

Fotografování na prioritu clony

Existuje velmi mnoho situací, ve kterých používám právě tento režim. Pokud je můj záměr oddělit auto nebo sportovce od pozadí, pak téměř vždy fotím na tento režim. Pro oddělení sportovce od pozadí nastavuji co nejnižší clonové číslo, abych měl co nejmenší hloubku ostrosti. Čím je objektiv světelnější (nižší clonové číslo), tím více je možné oddělit sportovce od pozadí.

Akční fotografie s důrazem na oddělené pozadí, kterou jsem fotil na clonové číslo f/1,8. Rovněž jsem vodu „zmrazit“ krátkým expozičním časem.

Hloubka ostrosti a použité ohnisko

Efekt odděleného pozadí se u každého ohniska projevuje trochu jinak. Obvykle se tohoto efektu využívá v kombinaci s tele objektivy, nicméně i světelné širokoúhlé objektivy mohou v jistých situacích zajímavě oddělit objekt od pozadí. Přiložená fotografie je focená Nikonem 24 mm f/1,8 ED G AF-S. Na tomto snímku malá hloubka ostrosti vynikla zejm. proto, protože jsem auto fotil z bezprostřední blízkosti cca 1 metr. Zajímavě vypadá i „zmražená“ voda focená krátkým časem.

Velmi akční fotografie, kterou jsem vyfotil z bezprostřední blízkosti. I když se to možná na první pohled nezdá, tak fotografie byla pořízená z bezpečného místa pro focení, byť byla z velké blízkosti. Jedná se o velmi ostrou zatáčku, ve které se auto rozjíždělo prakticky z nulové rychlosti.

Úskalí malé hloubky ostrosti

Stejně tak jako režim priority času „S“, tak i režim priority clony „A“ má svá úskalí. Fotografováním na nejnižší clonové číslo (2,8; 1,8; atd.) je náročné z pohledu ostřícího systému. Vzhledem k tomu, že hloubka ostrosti je minimální, pak je obzvlášť důležitá přesnost správného zaostření. Při tomto druhu fotografování se tedy určitě negativně projeví jakákoliv nepřesnost objektivu, horší ostřící systém fotoaparátu, extrémně pomalé ostření objektivu apod. Na tuto vlastnost je potřeba pamatovat, což může vytvářet potřebu vyšších investic, nebo se zkrátka smířit s viditelně větším odpadem fotografií. Jediný kompromis pak může být fotit na vyšší clonová čísla, kde oddělené pozadí nebude tak velké, ale úspěšnost zaostření bude vyšší (nebude-li v tomto případě pak problém s neostrostí vlivem dlouhého času tím, že bude světelnost horší). Osobně ze zkušenosti doporučuji pořídit si na sport nějaké sklo se světelností 2,8 (Např. 70-200/2,8).

Opět další příklad fotografie, ve které jsem kladl velký důraz na oddělené pozadí.

Velká hloubka ostrosti

Režim priority clony využívám také pokud chci mít ve snímku naopak velkou hloubku ostrosti. Velkou nebo minimálně větší HO chci mít tehdy, když chci zachovat ostré pozadí nebo minimálně když nechci mít sportovce extrémně odděleného od pozadí. V těchto případech obvykle cloním okolo f/8 a více. Myslím si, že je zajímavé zařadit do fotogalerie i některé sportovní fotografie s prostorem a zachytit v nich například i zajímavou krajinu a lokalitu dané akce.

Na jižní Moravu do oblasti vinic se velmi rád vracím na rally Hustopeče, která nabízí zajímavé scenérie. Velmi často zde cloním a fotím fotografie tak, abych na nich zachytil zajímavé okolí a prostředí tohoto jedinečného závodu.

Úskalí velké hloubky ostrosti

Jediné úskalí velké hloubky ostrosti jsou fleky na snímači, které se zde mohou (ale nemusí) projevit. Obecně platí, že čím je vyšší clonové číslo, tím se mohou fleky na snímači více projevit. Nejčastěji se fleky na snímači projeví ve světlejších místech, např. na obloze. Je tedy potřeba na tuto vlastnost pamatovat, hlídat si to a zbytečně extrémně hodně neclonit.

V souvislosti s tímto bodem jen dodám, že je rovněž nutné hlídat si expoziční čas, který sice nastavuje fotoaparát, ale pokud máte hodně zacloněno a ISO je nízké, pak může vzniknout neostrost vlivem delšího expozičního času. Je-li málo světla, pak riziko neostrých fotografií vlivem dlouhého času je o poznání vyšší.

Detaily

Během sportu fotím i různé zajímavé detaily, které obvykle fotografuji na režim priority clony, kde clonu nastavuji dle záměru. Jako ukázku dám 2 fotografie, lišící se clonovým číslem, které jsem nastavil v závislosti na svém záměru.

Detaily pro zpestření reportáže fotím často na nízké clonové číslo, aby fotografovaný detail vynikl nad okolím.
Zde jsem pořídil poměrně netypický detail. Vyfotil jsem chladič auta, který ve velké rychlosti „pochytal několik much“. Nízké clonové číslo zde bylo zbytečné, tak jsem přiclonil také proto, aby snímek byl co nejlépe prokreslen.

Jakou zvolit techniku

Pro fotografování se záměrem oddělit co nejvíce pozadí je potřeba tzv. světelných objektivů. Standardním typem tele objektivu pro sport je 70-200 mm se světelností f/2,8. Uvedený objektiv je sázka na jistotu. Teleobjektiv 70-200/2,8 vyrábí snad všechny značky (Nikon, Canon, atd.) včetně těch alternativních (Sigma, Tamron, atd.) v několika specifikacích. Obecně lze říct, že čím novější model vyberete, tím bude lepší. Já fotím už asi 6 let s Tamronem 70-200 mm f/2,8 VC USD.

V loňském roce jsem pořídil objektiv Sigma 135 mm f/1,8 ART, která má bezkompromisní optiku a aktuálně patří mezi můj nejoblíbenější a nejpoužívanější objektiv na focení sportu. Vzhledem ke světelnosti f/1,8 je efekt malé hloubky ostrosti velmi zajímavý. I když se nejedná o objektiv primárně určený na sport, tak sporty, které fotím já zvládá poměrně dobře (myšleno tak, že rychlost ostření tohoto objektivu není nejrychlejší, nicméně není ani pomalá, takže na mnoho typů sportu je dostačující). Samozřejmě dostávám se s tímto sklem do situací, ve kterých je ohnisko 135 mm krátké, takže obvykle nosím i nějaký delší teleobjektiv. Jako širokoúhlý objektiv používám již zmíněný Nikon 24 mm f/1,8 ED AF-S G.

Co se týká fotoaparátu, tak obecně lze napsat, že čím lepší ostřící systém má, tím je lepší a vhodnější. Ideální fotoaparát je u Nikonu D5 (resp. nedávno představená novinka D6), který ovšem je pro většinu fotografů zcela finančně nedostupný. Zajímavý fotoaparát určitě bude Nikon D780, který Nikon představil rovněž nedávno. Pokud je i Nikon D780 (recenze) finančně nedostupný, tak je potřeba vybírat mezi levnějšími, a tedy i staršími modely, které mimochodem používám i já.

Pro zajímavou a kreativní práci s hloubkou ostrosti určitě doporučuji Full Frame. Jsou sice některé situace, kde bych díky crop faktoru využil i APS-C, nicméně takových situací není v mém případě ani 10 %, takže fotím aktuálně pouze na Full Frame. Aktuálně mám Nikon D600, D750 a bezzrcadlovku Z6. Ke všem těmto modelům asi mohu napsat, že jejich současná cena odpovídá kvalitě výstupu a ostřícího systému. Podotýkám ovšem, že i když Nikon Z6 je z nich nejlepší, tak to není klasická zrcadlovka s optickým hledáčkem, což může někomu vadit. Ostatně zrcadlovka vs. bezzrcadlovka je jedno velké téma, které si nechám na někdy jindy.

Na nízká clonová čísla se dá v protisvětle dosáhnout zajímavého efektu například na vodní hladině.

Shrnutí na závěr

Článek je poměrně rozsáhlý, takže se ho opět pokusím ve stručnosti zjednodušit a shrnout pro začínající fotografy:

  • Foťte do formátu RAW nebo do JPG + RAW
  • Nastavit režim „A“ (Značení Nikonu, Sony) nebo „Av“ (Značení Canonu)
  • Nastavit konstantní citlivost ISO (tzn. nefotit na auto ISO) v závislosti na světelných podmínkách tak, aby čas vycházel vašemu záměru.
  • Se záměrem maximálně oddělit objekt od pozadí je potřeba nastavit nízké clonové číslo (např. f/2,8; f/1,8; apod. dle minimální světelnosti objektivu).
  • Během fotografování „sledovat“ objekt v hledáčku kontinuálním režimem ostření AF-C (značení Nikonu).
  • Pokud vám objektiv ostří alespoň průměrně rychle a přesně, měli byste mít většinu fotografií ostrých. Pokud tomu tak není, je potřeba hledat příčinu a zkontrolovat expoziční čas, zda není přiliž dlouhý a nezpůsobuje pohybovou neostrost. Je-li čas dlouhý, pak je potřeba zvednou citlivost ISO na vyšší hodnotu. Pozor ovšem na digitální šum, který se na vyšší ISO začíná projevovat.
  • Pokud máte čas velmi krátký (např. 1/2000 s) a přesto jsou objekty neostré, pak nejspíš ostřící systém ať už objektivu nebo fotoaparátu není dostatečně rychlý a přesný, takže je asi nutné více přiclonit. Bohužel ale s přicloněním nebude sportovec moc oddělený od pozadí a také je důležité hlídat si expoziční čas (zejm. je-li málo světla).
  • Jsou-li fotografie výrazně světlé, nebo tmavé, pak použijte tzv. korekci expozice.

Čtěte také na blogu:

REŽIM „PRIORITA ČASU“ VE SPORTOVNÍ A AKČNÍ FOTOGRAFII

MANUÁLNÍ EXPOZIČNÍ REŽIM VE SPORTOVNÍ A AKČNÍ FOTOGRAFII


Článek pro vás připravil ve spolupráci s redakcí FOTOLAB blogu Radek Caga:

Již více než 10 let se zabývám fotografováním sportu a částečně také přírody. Po celou dobu co se věnuji fotografování používám fotoaparáty značky Nikon. Aktuálně jsem si oblíbil bezzrcadlovku Nikon Z6.

https://www.instagram.com/radekcagaphotography/

https://www.facebook.com/radekcaga.photo/

www.radekcaga.cz

 

Přidat komentář

Sledujte nás

Anketa

Jaký dron byste si koupili?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Facebook

Měsíčník FOTOLAB

Akční leták