CEWE Fotolab

Režim „Priorita času“ ve sportovní a akční fotografii

Sportovní fotografie je velmi zajímavý, ale často také na dovednosti fotografa náročný žánr. Aktivně se jí věnuje Radek Caga, který si pro vás připravil přehled možností, jak s prioritou času efektivně pracovat, přičemž popsané postupy samozřejmě lze použít i v jiných fotografických tématech.

Na úvod tohoto článku bych ve stručnosti uvedl, jaký je princip režimu nastavení fotoaparátu pro stanovení korektní expozice „PRIORITA ČASU“ a jak ho používám já. Režim priority času ve  fotoaparátech funguje tak, že si fotograf nastaví expoziční čas (nebo-li délku expozice) a fotoaparát dopočítá clonu vzhledem k nastavené hodnotě citlivosti snímače nebo filmu. V tomto režimu je vhodné mít nastavenou konstantní hodnotu citlivosti ISO (tzn. nefotit na tzv. AUTO ISO). Tento poloautomatický režim je v modernějších zrcadlovkách velmi spolehlivý a nejedná-li se o nějaký extrém, pak prakticky vždy fotoaparát nastaví správnou expozici. Většina výrobců tento režim značí písmenem „S“ (Nikon, Sony, atd.). Dlouhodobě používám fototechniku Nikon. Uvedené poznatky tedy opírám o zkušenosti z užívání techniky Nikon. Většina zmíněného ale platí i pro ostatní značky, jen se např. daná funkcionalita nazývá jinak, či je v menu pod jinou sekcí, na jiném tlačítku fotoaparátu apod.

Režim priority času používám výhradně tehdy, když fotím dynamické fotografie se zdůrazněním pohybu delším expozičním časem.

Využití priority času v praxi

Konečně se dostávám k předmětu tohoto článku. Tento režim používám v případech, ve kterých chci pomocí expozice zdůraznit pohyb. Vhodný režim expozice volím vždy na základě svého záměru, se kterým danou fotografii chci vyfotit. Tento režim tedy volím například pokud chci, aby se autům „točila kola“ a bylo pohybem rozmazáno pozadí snímku. Princip fotografování tímto způsobem je jednoduchý, nicméně vyžaduje jistý cvik, který každý získá časem. V podstatě je potřeba nastavit delší čas expozice, ale zároveň fotografovaný objekt přesně sledovat v hledáčku v průběhu expozice. Ve fotografii se tato metoda snímání nazývá „Panning“.

Fotografie plochodrážního motocyklu z vnitřku plochodrážního okruhu.

Panning

Pokud tímto způsobem fotíte poprvé, doporučuji nastavit expoziční čas okolo 1/160 s. Pokud se vám s tímto časem zdá, že je objekt málo dynamický, pak můžete samozřejmě s časem laborovat a prodlužovat ho. Tento postup má ovšem jistá úskalí, protože čím více budete čas prodlužovat, tím větší zde bude riziko neostrých fotografií. Rovněž je úspěšnost závislá na rychlosti a druhu sportu. Například fotografování aut z boku je poměrně snadné, protože se jedná o poměrně jednoduchý druh pohybu (byť může být velmi rychlý). Fotografování lidí touto metodou bývá zpravidla náročnější a pokud se člověk pohybuje v „3D prostoru“ např. ve skocích na lyžích, pak je tento druh fotografie ještě o něco náročnější. Přesto všechno si myslím, že výsledek stojí za to a vypadá zajímavě. U fotografování lidí je důležité, aby byla ostrá alespoň hlava, protože celé tělo ostré není skoro nikdy, což ale nevadí.

Lyžař s dynamicky proměnlivým pohybem patří mezi nejnáročnější situace, které jsem doposud fotil metodou panning. U těchto sportů je důležité soustředit se na to, aby byla v rámci možností ostrá alespoň hlava.

Panning pro pokročilé

Pokud rozumíte základním souvislostem a už se vám podařilo tzv. „udržet“ nějaké fotografie, pak doporučuji začít experimentovat a posouvat panning o „kreativní úroveň výš“. Auta z boku už jsou celkem nuda, takže je možné fotit auta například skrze nějaké větve stromů apod., což může někdy vytvořit zajímavý závoj a tím celkovou dynamiku výrazným způsobem umocnit. V tomto případě ovšem může vzniknout problém s ostřením, proto tyto fotografie fotím tak, že si manuálně předostřím na místo, ve kterém auto očekávám. Dalším způsobem vylepšení fotografií je fotit širokoúhlým objektivem z větší blízkosti, nicméně dbejte na bezpečnost! Pro tento druh fotografování jsou zajímavé drifty, ve kterých auta jezdí v extrémních úhlech a kouř od pneumatik umocňuje výsledný efekt.

Panning se dá fotit samozřejmě také na detailech. V tomto odstavci jsem vybral fotografii rozžhaveného brzdového kotouče při brzdění.

Extrémně dlouhý čas

Samostatnou kapitolu bych zmínil ještě tu, ve které nastavuji extrémně dlouhý čas, při kterém předem ani moc nepočítám, že objekt bude 100% ostrý. Těmito typy fotografií by se to v reportáži nemělo moc přehánět (co do počtu), nicméně podle mě tvoří zajímavé zpestření a obohacení jakékoliv reportáže. V podstatě se jedná jen o to nastavit extrémně dlouhý čas např. 1/3 s a ve správnou chvíli zmáčknout spoušť.

Pro doplnění některých typů reportáží není špatné vyfotit nějaké extrémně dynamické fotografie. Tyto fotografie se fotí na extrémně dlouhé časy, asi se od nich nedá očekávat 100% ostrost, nicméně pokud se to s nimi nepřehání (co do počtu fotografií v reportáži), pak mohou zajímavě zpestřit mnohdy stereotypní reportáž.

Úskalí dlouhých časů

Jak jsem již zmínil, tak v případě dlouhých časů se zvyšuje riziko neostrých fotek, což ale není jediné úskalí této metody. Fotíme-li na delší čas např. 1/50 s za slunečného dne, tak to znamená, že je potřeba hodně clonit (i při ISO 100). Je všeobecně známo, že kvalita obrazu je na vysokých clonových číslech např. f/22 a více už výrazně horší, ale hlavně se zde projevují jakékoliv nečistoty na snímači. I když si myslíte, že máte snímač čistý, což se na běžných typech fotografií obvykle ani nemusí projevit, tak při zaclonění zjistíte, že máte v obrazu třeba i 50 rušivých teček apod.

Čtěte také na blogu: Čištění digitálních fotoaparátů a objektivů

Pokud fotíte na clonové číslo cca do f/11, tak tam se obvykle projeví jen ty největší nečistoty (které většinou není problém vyretušovat), nicméně s rostoucím clonovým číslem roste počet viditelných skvrn na snímači až do chvíle, kdy je fotografie nepoužitelná. V těchto situacích tedy máte 2 možnosti: a) nechat si vyčistit snímač, což na Nikon vyjde okolo 500 Kč (nemáte-li poukázku pro čištění zdarma),
b) pořídit si ND filtr a tím pádem fotit na výrazně nižší clonová čísla.

Jakou zvolit techniku

Výhodou panningu je to, že se dá fotografovat prakticky čímkoliv, i levnější fototechnikou. Osobně nejčastěji fotím Tamronem 70-200 mm f/2,8 VC USD; Sigmou 135 mm f/1,8 ART; Nikonem 24 mm f/1,8 ED G AF-S; nicméně v minulosti jsem používal i levnější skla jako například: Saymang 10 mm f/2,8; Sigmu 17-70/2,8-4 Contemporary; Nikon 70-300 mm f/4,5-5,6 VR.

Co se týká fotoaparátů, tak i když jsem si nedávno pořídil svou první bezzrcadlovku Nikon Z6 (recenze), kterou jsem si velmi oblíbil, tak zrovna na panning sáhnu raději po klasické zrcadlovce (např. Nikon D750; recenze), která má optický hledáček, který je pro tento druh fotografie pro mne lepší. Tímto neříkám, že se nedá fotit panning s elektronickým hledáčkem (který je u Nikonu mimochodem velmi kvalitní, nicméně komplikovanější to v jistých ohledech určitě je).

ND filtr je dnes již standardní součást mé foto výbavy.

Shrnutí na závěr

Článek je poměrně rozsáhlý, takže se ho pokusím ve stručnosti zjednodušit a shrnout pro začínající fotografy:

  • Nastavit režim „S“ (Značení Nikonu, Sony) nebo „Tv“ (Značení Canonu)
  • Nastavit konstantní citlivost ISO (tzn. nefotit na auto ISO), obvykle ISO 100 (nejsou-li světelné podmínky zhoršené např. v halách nebo v podvečer)
  • Nastavit expoziční čas 1/160s
  • Vychází-li ve slunečných podmínkách vysoká clonová čísla (např. vice než f/11), pak je vhodné použít ND filtr.
  • Během fotografování „sledovat“ objekt v hledáčku kontinuálním režimem ostření AF-C (značení Nikonu). Jsou-li mezi objektem a vámi nějaké překážky, např. v lese stromy, pak je dobré manuálně (nebo v automatickém režimu se zamknutím ostřením během expozice) předostřit na silnici.
  • Jsou-li fotografie ostré, tak zkuste postupně prodlužovat čas (1/80 s atd.), nicméně počítejte s jistou mírou neostrých fotografií, ale dynamický efekt bude u nich výraznější.
  • Jsou-li fotografie výrazně světlé, nebo tmavé, tak použijte tzv. korekci expozice.
  • Zkuste fotit náročnější situace, nejen obyčejné „auto z boku“
  • Nebojte se nastavit třeba i čas 1/6 s atd., ale hlídejte si nežádoucí fleky na snímači, které se projevují na vysokých clonových číslech a mohou publikované fotografie výrazně pokazit.

Čtěte také na blogu:
REŽIM „PRIORITA CLONY“ VE SPORTOVNÍ A AKČNÍ FOTOGRAFII

MANUÁLNÍ EXPOZIČNÍ REŽIM VE SPORTOVNÍ A AKČNÍ FOTOGRAFII


Článek pro vás připravil ve spolupráci s redakcí FOTOLAB blogu Radek Caga:

Již více než 10 let se zabývám fotografováním sportu a částečně také přírody. Po celou dobu co se věnuji fotografování používám fotoaparáty značky Nikon. Aktuálně jsem si oblíbil bezzrcadlovku Nikon Z6.

https://www.instagram.com/radekcagaphotography/

https://www.facebook.com/radekcaga.photo/

www.radekcaga.cz

 

Přidat komentář