CEWE FOTOLAB

Nejčastější chyby při fotografování

Přinášíme vám soubor nejčastějších chyb, kterých se nezřídka dopouštějí začínající fotografové. Učený z nebe nespadl, nechte se tedy inspirovat doporučeními, které pro vás připravil Michael Jurák.

Nesprávné držení fotoaparátu

Nezdá se to, ale samotné držení fotoaparátu může být zdrojem problémů při cestě za kvalitní fotografií. Správný úchop fototechniky má přímý vliv na ostrost snímků, usnadňuje komponování, lépe se soustředíte na vznik fotografie. Do hry velkou měrou vstupuje samotná ergonomie a velikost fotoaparátu s příslušenstvím.

Špatný úchop při fotografování na šířku

Delší expoziční časy, jako je např. 1/30s, vyžadují správné držení fotoaparátu. Pokud máte fotky lehce rozmazané, může to klidně být chybným držením přístroje. Přitom je to velice snadné, hmotnost soustavy tělo + objektiv je třeba nést levou rukou pod objektivem, pravá ruka pevně, ale ne křečovitě drží madlo gripu a obsluhuje příslušná tlačítka a voliče (spoušť, hlavní i pomocný volič, joystick AF bodů atd.). Levá ruka zároveň zajišťuje ovládání zoomu, případně manuální ostření, pokud je dispozici. Když se k tomu opřete lokty o tělo a fotoaparát se ještě lehce zapře do nadočnicového oblouku, pak by měly být vaše fotky ostré. Je třeba myslet i na další aspekty, jako správný postoj, obdobný tomu při střelbě, klidné dýchání atd.

Správný úchop při fotografování na šířku
Správný úchop při fotografování na šířku

Výběr motivu a správné načasování

Nikomu asi není třeba říkat, co má přesně fotografovat, poradit se ale dá v načasování. Buďte trpěliví a vyčkejte si na ten správný okamžik. Stejně jako modelku nebudete fotografovat dříve, než vizážista dokončí práci, tak krajinu nefoťte v poledním slunci, které ji opravdu nesluší. U květů rostlin počkejte, než se pootevřou do své plné krásy. U zvířat je to obdobné, čekejte na situaci, která co nejvíce vykreslí jejich půvab.

Dítě nebo partnera nefoťte, když nemá náladu. I kdyby jste je nakonec dodatečně přemluvili, na výsledných fotografiích bude vidět, jak se jim do pózování spíše nechtělo. U cestovatelských fotek na notoricky známých místech buďte kreativní, hledejte neotřelé, nové záběry. Zrcadlení ve slunečních brýlích, výlohách či kalužích po dešti, na oknech a kapotách zaparkovaných automobilů, průhledy, stíny atd.

Jedna stará pravda říká: “Hobík může, profík musí”. Jste nadšený hobby fotograf? Foťte, když se vám chce, když máte chuť a čas, když má váš model tu nejlepší náladu a světlo je perfektní.

Při portrétování dělejte raději více variant jednoho snímku, jelikož stačí drobná změna ve tváři a dobrý snímek je ztracen (např. přivření, či kompletní zavření očí, pokud to není autorským záměrem).

Výběr stanoviště, úhel pohledu

Fotografujte z několika úhlů pohledu (včetně nulové výšky), volte i různou pozici vzhledem k fotografovanému objektu. Několik kroků vpřed, vzad, či do strany může udělat své. Vyvarujte se rušivých prvků v obraze.

Častou chybou začínajících fotografů je vytvoření série fotografií s prakticky stejným úhlem záběru. Jedná se nejčastěji o snímání z výšky očí. Zkuste někdy tento úhel změnit. Podhled i nadhled jsou často velmi zajímavá řešení, vzniklé snímky působí dynamicky a v kolekci záběrů způsobí žádané oživení. Představte si podzimní klasiku, jablko spadlé pod strom do trávy. Při nadhledu, pohledu kolmo dolů (s teleobjektivem na setovém zoomu), dostáváme jakoby mozaiku zelené plochy a různě zbarvených jablek. Když si lehneme do trávy (s širokoúhlým nastavením zoom objektivu), tak dostaneme zajímavou fotografii s velkým jablkem v popředí, zdánlivě vysokou trávou, stromy a dokonce modrou oblohou. Zkuste to, jeden by nevěřil, že se jedná o stejné jablko i místo.

Dávejte si také pozor na sbíhající se linie při fotografování např. architektury. Jestliže sbíhající linie vzniknou, lze je odstranit (minimálně částečně korigovat). V některých případech tyto linie naopak mohou prospět obsahu snímku. Někdy je tedy vhodné „jít“ proti pravidlům.

Chybná kompozice na střed

Jedna z nejčastějších chyb při komponování je umístění hlavního objektu do středu fotografie. Existují výjimky, kdy výše popsané je efektní a vkusné, ale raději se držte pravidla fotografické kompozice, kterému se říká zlatý řez. Je to základní kompoziční pomůcka a její zjednodušená varianta se hodí pro většinu fotografických situací. Představte si, že snímek rozdělíte pomocí dvou přímek horizontálně na třetiny. Pak rozdělíte snímek stejným způsobem, tedy na třetiny, pomocí dvou přímek vertikálně. V místě, kde se ony čtyři přímky protínají jsou body, které mají pro kompozici zásadní význam. Jsou to nejsilnější místa obrazu a váš objekt (hrad v krajině, oko portrétovaného, květ rostliny, obličej při záběru postavy, osamocený strom v krajině atd.) umístěte právě tam. 

Nesprávná expozice

Fotografie by neměla být ani příliš tmavá, resp. naopak přesvětlená, pokud to není vyloženě autorským záměrem. O množství světla, které dopadne na snímač nebo film rozhoduje fotograf. Buď vše nechá na automatice (může vést k odchylkám od vytouženého výsledku), nebo si výsledek koriguje pomocí expoziční korekce ve vybraných režimech snímání (např. P, S, A, M).

Písmeno P = programová automatika, S = priorita času, A = priorita clony a M = manuální nastavení.

Množství světla ovlivňuje poměr zvolené clony, expozičního času a nastavené citlivosti.

Volič režimů digitální zrcadlovkaČtěte také na blogu: Fotografické režimy Auto, P, A, S, M

Problémové ostření

Během své praxe jsem viděl hodně dobrých záběrů znehodnocených špatným zaostřením. Vždy je nutné si uvědomit, jaký bude pro danou situaci vhodný režim ostření:

  • jednorázový
  • průběžný
  • manuální

Zda využijete jeden zaostřovací bod, nebo vybranou skupinu, či plně automatický výběr bodů. Využívejte sofistikovaných pomocníků, které nabízejí fotoaparáty pro zaostřování. Patří zde např. funkce ostření na obličej / oči, barevné zvýraznění zaostřených oblastí,  zvětšení vybrané části snímku na LCD.

AF modul Olympus OM-D E-M1 II
AF modul Olympus OM-D E-M1 II

Nastavení barev

Barvy neodpovídají skutečnosti nebo představě a pocitu fotografa. Pokud je expozice korektní, chybnou barevnost většinou způsobuje nevhodně zvolené vyvážení bílé barvy. Stává se to někdy při automatickém vyvážení. Je třeba zvolit některý z přednastavených režimů nebo změřit manuálně na vhodné bílé ploše, případně nastavit ručně ve stupních Kelvina. Pokud používáte přednastavené režimy (slunečno, zataženo, stín, žárovka, blesk, výbojka atd.) buďte kreativní, často např. režim zataženo přinese vhodné barevné podání i přesto, že svítí slunce. Toto funguje zejména při večerním slunci a při fotografování podzimní krajiny.  Ve snaze zachytit teplé odstíny barevného listí stromů a keřů je zmíněné často nejlepší taktika.

Pokud fotíte do formátu RAW, je toto pochopitelně možno řešit až doma v postprocesu. Při použití formátu JPEG je větší pravděpodobnost, že úpravy přispějí ke zhoršení kvality barevného podání a celkové věrnosti barev.

Čtěte také na blogu: RAW vs JPG: neustálý souboj formátů

 


Příspěvek pro vás připravil ve spolupráci s redakcí FOTOLAB blogu:

MICHAEL JURÁKMichael Jurák

CEWE FOTOLAB produktový specialista a expert na fototechniku
Kromě milovaného fotografování mám rád přírodu, hory, lesy, rybaření. Přes léto jezdím nejraději na horském kole a v zimě na snowboardu, rád se i projedu na motorce. Focení není pro mě jen koníček, ale dá se říci posedlost.

Přidat komentář

Sledujte nás

Odběr novinek

* povinné pole

Anketa

Jaký z představených objektivů vás zaujal nejvíce?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Facebook

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Měsíčník FOTOLAB

Akční leták