CEWE Fotolab
Fotografování architektury se Sony Alpha 7R IV

Sony FE 14 mm f/1,8 GM: RECENZE

Světelný superširokoúhlý objektiv profesionální řady G Master získal ocenění EISA Awards 2021. Jak si povede v našem testu?

Sony A7R IV s nasazeným Sony FE 14mm f/1.8 GM

Sony FE 14 mm F1,8 GM je superširokoúhlý pevný objektiv pro plnoformátové a APS-C bezzrcadlovky Sony s bajonetem E. Je to nejširší pevný objektiv řady G Master. Vyniká kompaktností, s ohledem na použité ohnisko a světelnost i nízkou hmotností a samozřejmě špičkovou obrazovou kvalitou. Tu zajišťuje optická soustava využívající speciální optické členy a antireflexní vrstvy Nano AR druhé generace. Dva prvky XA (extrémně asférické) v designu řady G Master dosahují špičkové rozlišení po celé ploše i při maximální cloně F1,8. Jeden prvek ze skla s maximálně nízkým rozptýlením (Super ED) a dva ze skla s nízkým rozptýlením (ED) potlačují rozmazávání barev, zatímco celkový optický design minimalizuje předozadní nežádoucí osvětlení a umožňuje tak ideálně vykreslování bodových zdrojů. Sony objektiv jasně zařazuje do profesionální třídy a jak dostojí slibovaným vlastnostem ukáže naše testování.

Dílenské zpracování objektivu je špičkové, je utěsněný proti prachu a vodě a podobně jako ostatní objektivy řady G Master je i tento vybaven programovatelným tlačítkem a clonovým kroužkem. Na předním členu nechybí vrstva fluoru, díky které na předním členu tolik neulpívají nečistoty a je snadné jej vyčistit.

Technické specifikace

Optický návrh objektivu Sony FE 14mm f/1,8 GM
Schéma optické soustavy.
  • Bajonet: Sony E
  • Odolnost: Zvýšená odolnost proti vnikání prachu a vlhkosti
  • Ohnisková délka: 14 mm (21 mm ekvivalent na APS-C fotoaparátu)
  • Optická soustava: 14 prvků v 12 skupinách, dva prvky XA a jeden asférický prvek, dva ED členy a jeden Super ED
  • Antireflexní úprava: Nano AR Coating II
  • Nano AR Coating II
  • Clona: 9-lamelová s kruhovým otvorem
  • Ovládání clony: Dedikovaný kroužek/fotoaparát
  • Přepínač clony: Ano, plynulá/klikací
  • Zaostřování: dva lineární motorky XD (Extreme Dynamic), Linear Response MF manuální zaostřování
  • Stabilizace obrazu: Ne
  • Průměr filtru: Pouze se speciálním adaptérem nebo za pomocí drop-in filtrů
  • Rozměry: 83 x 99,8 mm
  • Hmotnost: 460 g
  • Odkaz na produkt Sony FE 14mm f/1.8 GM

Konstrukce a ovládání: Objektiv je kompaktní a utěsněný

Zpracování objektivu odpovídá profesionální třídě. Je překvapivě malý a lehký (pouze 460 g), na superširokouhlý objektiv s tak dobrou světelností jsou to skvělé hodnoty. Celkově se Sony daří s jeho profesionální řadou G Master dosahovat menších a lehčích konstrukcí než u konkurence. Zaberou méně místa v tašce nebo batohu a jsou šetrnější k vašim zádům i krku. Srovnatelná Sigma 14mm f/1.8 DG HSM Art, která stojí podobné peníze, je o 765 g těžší a téměř o 6 cm delší.

Vyvážená sestava - Sony A7R IV a Sony FE 14mm f/1,8 GM
Objektiv je překvapivě kompaktní a lehký.

Sony FE 14mm f/1,8 GM je vybaven funkčním tlačítkem a clonovým kroužkem
Clona se ovládá prstencem, ale je možné ji ovládat i z těla fotoaparátu.

Svým jednoduchým a moderním designem objektiv nijak nevybočuje z řady G Master. Kromě zaostřovacího kroužku je tu i clonový. U něj lze přepínačem nastavit, zda má být jeho chod plynulý nebo po krocích. Pokud ho nastavíte do polohy A, ovládáte clonu z fotoaparátu. Plynulé a tiché nastavení clony využijete při natáčení videí. Nastavení tuhosti chodu clonového prstence je tak akorát. Nikdy se mi nestalo, že bych si omylem během focení změnil nastavení a zároveň mě tuhost otáčení neomezovala při práci.

Na boku je přepínač AF / MF a jedno funkční tlačítko. Standardně slouží k zamknutí zaostřování, ale ve fotoaparátu mu můžete přiřadit i jinou funkci.

Sony FE 14mm f/1,8 GM má i přepínač AF/MF, na Fn tlačítko nastavíte vlastní funkci
Na jedné straně je přepínač AF / MF a tlačítko AF-L.

Clonový kroužek umí i nastavení pro natáčení videí s CSC fotoaparátem
Na druhé je přepínač chodu clony.

Objektiv má vypouklý přední člen a pevnou clonu. Pochválit musím robustní krytku. Pevná sluneční clona neumožňuje nasazení běžných kruhových filtrů, vystačit si musíte pouze se speciálním držákem nebo s drop in filtry, které se zasouvají za poslední optický člen.

Sluneční clona je zabudovaná, klasické šroubovací filtry nelze použít
Přední člen je vypouklý a chrání jej pevná sluneční clona.
Sony FE 14mm f/1,8 GM je vybaven držákem gelových filtrů
V zadní části je držák gelových filtrů.

Objektiv v praxi: Minimum optických vad a rychlost

Úhel záběru je 114 ° si vyžaduje vysokou pozornost fotografa. Je důležité hlídat si v hledáčku nebo na zadním LCD rohy fotografie, sledovat pozadí a dokonce i vlastní nohy. Pokud s takto širokým objektivem zachytíte místnost, tak bude v záběru zaručeně celá, a zároveň navodíte dramatický dojem prostoru. Objektiv Sony FE 14mm f/1,8 GM je skvělý objektiv pro realitní makléře.

Objektiv je kompatibilní i s APS-C fotoaparáty Sony, kdy při crop factoru 1,5x dosahuje ekvivalentní ohniskové vzdálenosti 21 mm s úhlem záběru 91 ° a to je stále slušné. Širokoúhlejší je jen Sony E 10-18 mm F4 OSS, ten ale nepokryje celé políčko full-frame snímače. Pokud časem plánujete upgrade na fullframe fotoaparát, například Sony Alpha A7R IV, vyplatí se investovat rovnou do plnoformátového řešení.

Zkreslení objektivu je minimální, všechny linie jsou perfektně rovné a s objektivem je radost pracovat

Mým osobním testem skutečné superširokoúhlosti je čelní pohled na Bratislavský hrad. Místa před ním není mnoho. Celkový záběr dostanete pouze tehdy, když se opřete o zeď, která ohraničuje prostor nádvoří. Pokud se do záběru vejde celý hrad, máte vyhráno a hlavně jistotu, že je objektiv opravdu extrémně široký. Nejlepší je, pokud ještě zůstane prostor pro korekci padajících linii. Tento test splňuje Sony 14 mm GM na jedničku a samotné rovnání linií je otázka pouze několika kliknutí. Zkreslení objektivu je minimální, všechny linie jsou perfektně rovné a s objektivem je radost pracovat.

Bratislavský hrad a jeho nádvoří, v popředí je socha Svatopluka
Bratislavský hrad se vejde do záběru celý i s rezervou pro úpravy svislic

Socha Svatopluka je opředena řadou kontroverzí a ne každému se líbí
Je zde také prostor pro softwarovou korekci padajících linii.

Výrobní hala, široký záběr
Extrémně široký úhel záběru využijete i v interiéru.

Světelnost a její využití

Světelnost F1,8 má využití při fotografování reportáži za špatných světelných podmínek. Nejvíce se jí ale potěší fotografové noční oblohy. Pro ně je důležitá i optimalizace objektivu pro fotografování s otevřenou clonou. U nás v Bratislavě je příliš vysoké světelné znečištění a je problém kvalitně vyfotit hvězdnou oblohu. Pokud ovšem s objektivem vyrazíte do přírody za město, nemusíte se bát vady koma, a i na otevřenou clonu jsou rohy snímku téměř bezvadné. Jediná věc, která potřebuje pozornost, je vinětace. Ta je ale pravidelná a dá se snadno opravit.

Ostření ve fotografii a videu

Dva lineární motorky XD (Extreme Dynamic) zajišťují rychlé zaostřování a změnu směru zaostřování. XD technologie dokáže pohybovat i těžkými skupinami čoček. Technologie, kterou Sony nazývá Linear Response MF, zrychluje odezvu zaostřovacího kroužku. Ten má samozřejmě elektronický přenos, ale jeho odezva je překvapivě rychlá a pocit z ručního ostření se tak přibližuje manuálním objektivům.

Samotné ostření je extrémně rychlé, tiché a spolehlivé. Objektiv nemá problém se sledováním cíle ani s nepředvídatelným pohybem subjektu. Jediným limitem tak zůstávají schopnosti fotoaparátu a fotografa. Filmaře potěší minimální focus breathing – objektiv si spolehlivě drží své ohnisko i během přeostřování. Překvapí i nejkratší zaostřovací vzdálenost 25 cm. Ta v kombinaci s vysokou světelností umožňuje vytvoření snímků s velmi zajímavou perspektivou.

Okolí Bratislavského hradu
Nejkratší zaostřovací vzdálenost a vysoká světelnost umožňuje fotografovat snímky se zajímavou perspektivou.

Optická kvalita: G Master se nezapře

Sony používá lehkou softwarovou korekci chyb objektivů i ve formátu RAW. V programu Lightroom Classic CC, který používám, se dá vypnout a podívat se, jaký objektiv skutečně je. Bez korekce má objektiv pozoruhodně malé soudkovité zkreslení. Při jeho nápravě přijdete o minimum části záběru. Jak jsem psal v části o astrofotografii, při plně otevřené cloně je sice vidět slabá vinětace, ale její oprava je snadná.

Celkově objektiv disponuje špičkovou ostrostí, tak jak se na řadu G Master patří

Nejdůležitější je ovšem to, že je objektiv i při otevřené cloně perfektně ostrý, a to i v rozích. Při zaclonění na f/4 se výkon objektivu ještě zlepší a maxima dosahuje kolem clony f/9. Difrakce, tedy obrazová neostrost způsobená zhoršeným lomem světla, nastupuje až kolem clony f/16 a to je perfektní výsledek. Celkově objektiv disponuje špičkovou ostrostí, tak jak se na řadu G Master patří.

Fotografie moderní architektury
Při fotografiích architektury a přírody vás nadchne vykreslení jemných detailů.

MTF křivky objektivu Sony FE 14mm f/1.8 GM
MTF graf ostrosti objektivu.

Díky antireflexním vrstvám druhé generace a speciálním optickým členům je přenos kontrastu vynikající. Objektiv dobře zvládá pracovat v protisvětle a Sony FE 14mm f/1.8 GM je proto odolný proti vzniku nežádoucích odlesků, což je disciplína, která konkurenčním širokoúhlým objektivům často dělá potíže.

Náměstí v Bratislavě
Testovací záběr se sluncem přímo v záběru.

Vzhledem k širokému úhlu záběru se dá pozadí rozostřit pouze na krátké vzdálenosti. Při použití té nejkratší možné je rozostření poměrně velké, bokeh je pěkný, ale ne excelentní, přesně tak jak by se od širokoúhlého objektivu dalo očekávat. O to lepší výsledky naopak podává při práci s velkou hloubkou ostrosti. Celkově má bokeh ve své kategorii nadprůměrně estetický vzhled.

Fotografie lesa
Při snímání detailů si užijete i bokeh.
Noční záběr s hvězdami ve zdrojích světla
Při fotografování bodových zdrojů světla potěší hezké 18-paprskové hvězdičky, počet paprsků je dán 9 lamelovou clonou.

Shrnutí

Sony FE 14 mm F1,8 GM je příjemně kompaktní profesionální objektiv s minimem nedostatků. Úhel záběru je extrémní, přitom sférické zkreslení je velmi malé. Vysoká světelnost ho předurčuje k fotografování reportáží a astronomických záběrů. Široké ohnisko najde využití při focení krajiny a architektury. Někomu bude chybět filtrový závit, který částečně nahrazuje držák gelových filtrů zabudovaný do bajonetu. Pokud vám vyhovují parametry a cena je pro vás přijatelná, nad koupí nemusíte váhat. Já jsem si ho přidal do seznamu objektivů, které si chci rozhodně koupit. Objektiv získal aktuální ocenění EISA Award v kategorii nejlepší širokoúhlý objektiv a myslím, že naprosto zaslouženě.

Karol Srnec

Som fotograf, editor a lektor na voľnej nohe. Mám viac ako 25 ročné skúsenosti s fotografovaním. Pracoval som ako počítačový grafik, predajca fototechniky a odborný redaktor internetového portálu o fotografovani.