CEWE Fotolab

Jak vybrat objektiv pro focení zvířat

Fotografování zvířat je velice populární, ale ne úplně jednoduché. Budete se muset obrnit trpělivostí a také adekvátně „vyzbrojit“ fotografickou technikou. V příspěvku jsou shrnuty postřehy, které by vám měly usnadnit výběr správného objektivu pro fotografován zvířat, ať už to bude v ZOO, nebo ve volné přírodě.

Při tzv. wildlife fotografii to většinou vypadá, že se proti vám spikl celý svět. Zvířata jsou často v přírodě dobře schovaná. Pokud nějaká přece jen objevíte, jsou obvykle plachá, hbitá a rychle mizí ze scény. A ještě ke všemu se většina divokých zvířat objevuje ve svém teritoriu až na sklonku dne nebo v noci. Takže si to můžeme jednoduše shrnout. Zvířata jsou od fotografa příliš daleko, snaží se maskovat a ukrýt. Když je vyplašíte, pohybují se velmi rychle a množství světla je variabilní, někdy dost mizerné. Z toho je zřejmé, že potřebujete pro focení zvířat nejčastěji silnější teleobjektiv pro dostatečné přiblížení. Ideálně světelný model, pro dosažení krátkých expozičních časů a možnosti snímat při nižších citlivostech. Pochopitelně záleží i na fotoaparátu, respektive kvalitách jeho snímače.

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM

Výběr objektivu dle značky, bajonetu a velikosti snímače

Základním parametrem je vždy značka vašeho fotoaparátu, resp. typ bajonetu, na který se objektivy uchycují. Dále je důležité, jestli se jedná o zrcadlovku nebo bezzrcadlovku – výrobci totiž používají rozdílné bajonety pro zrcadlové a bezzrcadlové fotografické systémy. Doporučuji vybírat teleobjektiv určený přímo pro váš systém. Pokud máte ve výbavě nějaký objektiv pro zrcadlovky, většinou jej bude možné použít i na bezzrcadlovce s pomocí volitelného adaptéru. Existují však výjimky z pohledu kompatibility. Vždy se tedy informujte na to, zda daná kombinace fotoaparát–objektiv nemá nějaká omezení. Zda zvolit značkový objektiv dle těla, nebo model od tzv. nezávislých výrobců je většinou otázka ceny a k tomu se ještě vrátíme.

Dalším důležitým parametrem je velikost snímače. Té v podstatě odpovídá fyzická velikost i rozsah ohnisek teleobjektivu. Zase doporučuji vybírat teleobjektivy konstruované a vyladěné právě pro ten váš systém. Nejčastěji budete mít senzor velikosti APS-C (DX), případně Full Frame (FX) nebo Micro 4/3. Pokud vlastníte více fotoaparátů jedné značky, ale s různě velkými snímači je možné, že budou vaše teleobjektivy kompatibilní. Bude vám pak stačit jeden model pro oba systémy (např. u Nikonu funguje FX (Full Frame) teleobjektiv bez problémů i na DX těle s velikostí snímače APS-C).

Čtěte také na blogu: Proč je důležitá velikost snímače fotoaparátu

Fyzikální vlastnosti – ohnisková vzdálenost a světelnost

Nikon 120-300mm f/2,8
Nikon AF-S 120-300 mm f/2.8 E FL ED SR VR

Ohnisková vzdálenost je u teleobjektivu rozhodující vlastnost. Platí tady jednoduché pravidlo, čím větší (delší) ohnisko, tím větší přiblížení. Právě ohnisko rozhoduje jen částečně o tom, jestli vzdálený objekt (v našem případě zvíře) bude na výsledné fotografii dostatečně velké. Na Full Frame (FX) snímačích, které odpovídají velikosti kinofilmového políčka, považujeme za krátký teleobjektiv ohniska kolem 85, 105 až 135 mm. Střední teleobjektivy někde kolem 150, 180 až 200 mm a ohniska od 300 mm do 400, 500, ale i 600 mm za tzv. silné teleobjektivy. Všichni výrobci takové teleobjektivy nabízí, a to jak v provedení s proměnnou ohniskovou vzdáleností (zoom), tak i jako tzv. pevné  objektivy s fixně daným ohniskem. Při výběru vhodného objektivu je dobré zvážit nejen typickou vzdálenost fotografa od objektu při snímání, ale taky typickou velikost objektu. Nejsilnější objektivy nepotřebujete na slony a žirafy v buši, ale na malé zpěvné ptáky, jako jsou sýkorky a stehlíci na krmítku ve vaší zahradě. Při fotografování zvířat se výborně hodí i fotoaparáty s menším snímačem, protože crop faktor (přepočet úhlopříčky formátu, a tedy efektivního ohniska objektivu) prodlužuje ohniska a zvyšuje dosah našich objektivů. APS-C snímače mají crop faktor 1,5x (Fuji, Nikon, Sony), případně 1,6x u Canonu. Když na takové tělo nasadíte typický telezoom s ohniskem 70-300 mm máte k dispozici ohniskové vzdálenosti v rozsahu 105-450 mm (resp. 112–480 mm pro Canon). A to už je opravdu viditelný rozdíl oproti snímači Full Frame. Ještě citelnější nárůst přiblížení fotografovaného objektu poskytují fotoaparáty se systémem Micro 4/3 (Olympus a Panasonic), kde se 300 mm teleobjektiv chová jako 600 mm, který je nasazený nad Full Frame snímačem.

Vlha pestrá
Autor fotografie: Michael Jurák, objektiv: Olympus M.ZUIKO ED 300 mm f/4,0 IS PRO

Měl jsme možnost testovat profesionální teleobjektiv Olympus Zuiko 300/4 právě při fotografování zvířat, jednalo se o ptáky (Vlha pestrá) žijící v jejich přirozeném prostředí. A právě ohnisko, 600 mm efektivně, bylo jedním z důvodů, proč se snímky podařily. Neméně důležité ovšem bylo i to, že jsem měl profesionálního průvodce, maskovací kryt, dostatek času a trpělivost. Objektiv, o kterém píšu, měl světelnost f4, což je spolu s pevným ohniskem 300 mm celkem drahé řešení. Nejsvětelnější teleobjektivy mají f2,8 při 300 a 400 mm případně f4 při 500 a 600 mm. Jsou to profesionální nástroje pro wildlife a sportovní fotografy a jejich ceny běžně dosahují ceny osobních vozů střední třídy. Dlouhá ohniska ve spojení s vysokou světelností je prostě drahá kombinace.

Čtěte také na blogu: Recenze Sigma 100-400mm f/5-6,3 DG OS HSM CONTEMPORARY

Autor: Jaromír Kadeřábek, objektiv: Sigma 100-400mm f/5-6,3 DG OS HSM CONTEMPORARY
Autor: Jaromír Kadeřábek, objektiv: Sigma 100-400mm f/5-6,3 DG OS HSM CONTEMPORARY

Sigma 100-400mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary (Nikon) na e-shopu

Pokud se fotografii zvířat hodláte věnovat na hobby úrovni, jistě velmi dobrou službu udělají telezoomy s desetinovou cenou a světelností cca f4-5,6. Typický zástupce má rozsah ohnisek 40-150 mm, 55-200 mm, 55-300 mm, 70-300 mm. Světelnost mají nejčastěji 4 – 5,6 nebo 4,5 – 5,6 (někdy 6,3), což se bez problémů zvládne vyrovnat jemným zvýšením citlivosti. Pokud změním clonu z f4 na f5,6 stačí mi zvednout ISO citlivost z 200 na 400 a jsem při stejném expozičním čase na totožné expozici snímku. Moderní fotoaparáty takové ISO citlivosti zvládají bravurně, nejedná se tedy o závažnou komplikaci, pokud neřešíte vyloženě nedostatek světla. I profi zoomy v rozsahu 70-200 mm nabízí většina výrobců ve variantě, jak f2,8 tak f4 bez negativního dopadu na ostrost a další obrazové vlastnosti objektivu. Testoval jsem nedávno relativně levný objektiv AF-P 70-300/4,5-5,6E ED VR pro Full Frame zrcadlovky a byl jsem doslova ohromen kvalitou kresby a ostrostí. Střídal jsem na těle dva teleobjektivy, profi sklo se světelností f2,8 za cca 60 tisíc a zmíněný 70-300 za cca 17 tisíc korun. Ten levnější „bráška“ se profi objektivu v pohodě vyrovnal (a vážil jen zhruba třetinu, 680 g / 1.540 g).

Čtěte také na blogu: Světelnost objektivu, proč je důležitá?

Fyzikální vlastnosti – automatické zaostřování

Současné moderní teleobjektivy disponují rychlými, tichými a vysoce přesnými zaostřovacími motory. Klasikou se staly AF motory na piezoelektrické principu (USM, AF-S), vestavěné přímo v objektivech. Nově výrobci využívají krokové a pulzní konstrukce motorů (STM, AF-P) a výkonnost automatických zaostřovacích systémů se tím ještě zvýšila. Stále taky zůstává možnost zaostřovat ručně, což se hodí třeba při snímání zvířat přes různé překážky (ploty, pletivo, skleněné stěny výběhů v ZOO, keře, větve a listí stromů apod.). Jako velmi výhodný shledávám u teleobjektivů tzv. Limiter, to je přepínač, kterým disponují některé vyšší modely teleobjektivů. Ten dokážete omezit dráhu zaostřování na zvolenou oblast (např. 5 m až nekonečno). Celý proces ostření se tím ještě více zrychlí.

Čtěte také na blogu: Jak nastavit fotoaparát krok za krokem

Stabilizace, konstrukce a odolnost

Optická redukce vibrací nebo tzv. optická stabilizace (IS, OS, VR atd.) je v teleobjektivu vynikající vlastnost a doporučuji ji při snímání z ruky využít. Investice do takto vybavených objektivů se rozhodně vyplatí. U systémů, kde je stabilizovaný i snímač fotoaparátu se tyto systémy vzájemně doplňují a účinnost dosahuje až kolem úctyhodné hodnoty – 8 EV (standart se pohybuje někde kolem 5 EV). Stabilizátor se vypíná pouze při snímání ze stativu. Některé teleobjektivy mají dokonce režim Sport, který je velmi vhodný i pro focení zvířat v pohybu. Systém zohledňuje sledování objektu a sériové snímání.

Čtěte také na blogu: Stabilizace obrazu: princip fungování, výhody a nevýhody

Konstrukce teleobjektivu utěsněná proti vlhkosti a prachu je velkou výhodou a takové objektivy lze jen doporučit. Při pobytu v přírodě se nevyhnete rozmarům počasí a například v horských terénech přichází déšť nečekaně rychle. 

Cena

Cena je jistě důležitým parametrem výběru teleobjektivu. Nezávislí výrobci jako je Sigma, Tamron Tokina a další nabízí téměř vždy u stejných ohnisek a světelností nižší cenu. To může být lákavé, ale pro mě je důležitější jiný počin těchto firem. Často nabízí takové teleobjektivy, které u jiných značek ani nenajdete. Mám na mysli zejména zoom teleobjektivy s extrémním rozsahem jako jsou 150-600 mm nebo dokonce 60-600 mm.

Sigma 60-600mm
Autor: Jaromír Kadeřábek; objektiv: Sigma 60-600mm f/4,5-6,3 DG OS HSM SPORT

Sigma 60-600mm f/4.5-6.3 DG OS HSM Sports (Canon) na e-shopu

Třeba je to ideální volba právě pro vás. Doporučuji zjistit si dostupnost takového objektivu ve vašem bajonetu, případně pro vaši velikost čipu. A ještě jedna dobrá rada. Pokud takový objektiv potřebujete jen jednou, dvakrát do roka, využijte naši půjčovnu a vybavte se na výlet do ZOO nebo za divokými zvířaty objektivem snů. Ceny jsou v půjčovně velmi dobře nastaveny a můžete si tak půjčit třeba i mnohem kvalitnější (a dražší) objektiv, než byste si mohli koupit. Sledujte nabídku objektivů ve vašem bajonetu a využijte možnost si vhodný teleobjektiv v předstihu zarezervovat na požadované datum. 

PŘEHLED OBJEKTIVŮ VHODNÝCH PRO FOCENÍ ZVÍŘAT

Tipy na závěr

Kdo si hraje nezlobí

Na závěr jsem si nechal něco pro ty, kdo rádi experimentují. V bazarech je neuvěřitelné množství historických teleobjektivů např. se závitem M42. Jsou tam zoomy i pevná skla a ceny jsou doslova ve stokorunách. Ano tyto objektivy nemají automatické ostření, ani moderní antireflexní vrstvy, ale ty jejich nedokonalosti (a někdy „divoký“ bokeh) mohou být právě to, co vás bude hodně bavit. Objektiv připojíte pomocí redukce M42 na bajonet vašeho fotoaparátu. Díky živému náhledu, ať už v hledáčku bezzrcadlovek, nebo na LCD zrcadlovek, a za asistence funkcí jako je Focus Peaking (zvýraznění zaostřených hran) zaostříte a expozici si nastavíte ručně. Výsledky budou neuvěřitelné a zábavné. Vyzkoušejte.

Několik rad pro začátečníky při focení zvířat

Asi největším limitem u divoké zvěře je její plachost. Proto je v začátcích nejlepším „modelem“ např. váš vlastní pes nebo kočka. Takové zvíře se ve vaší blízkosti cítí v bezpečí nebo je mu váš zájem dokonce příjemný. Takže neutíká, pustí si vás mnohem blíže k tělu, a to i během dne, kdy je dostatek světla. Je to ideální první zkušenost a po několika tréninkových jednotkách s těmito domácími mazlíčky je čas se posunout o kousek dál a vyrazit např. do místní ZOO. Tady jsou zvířata větší, exotičtější, barevnější a více či méně také zvyklá na lidskou přítomnost. Výběhy jim nedovolí zmizet v nedohlednu a v neposlední řadě chrání i vás. Můžete si tu v klidu vyzkoušet různé režimy zaostřování, vyšší citlivosti, sériové snímání i nový teleobjektiv. Tak se jmenuje přesně ten typ objektivu, který budete potřebovat. Na trhu je jich nepřeberné množství, pojďme se na ně spolu podívat, ať víte, který si vybrat.


MICHAEL JURÁK
CEWE FOTOLAB produktový specialista a expert na fototechniku
Kromě milovaného fotografování mám rád přírodu, hory, lesy, rybaření. Přes léto jezdím nejraději na horském kole a v zimě na snowboardu, rád se i projedu na motorce. Focení není pro mě jen koníček, ale dá se říci posedlost.

Michael Jurák

 

komentářů

Napsat komentář: Michael Jurák Zrušít odpověď

  • Nazdar Michale,tady Ti to sedí,vidím spokojenost a hodně,hodně zdraví v os. životě. Někdy se sejdeme ve ZL. Ahoj Tonda Š. UB

    • Ahoj Tondo, díky moc – potkali jsme se mezi tím na FFZ ve Zlíně. Objektiv AF-S Nikkor 200-500/5,6 je velmi dobrá volba.
      Opatruj se Michael Mike Jurák.