Sigma 100-400mm f/5-6,3 DG OS HSM CONTEMPORARY – UŽIVATELSKÁ RECENZE

Jaromír Kadeřábek si tentokrát vzal na testování objektiv Sigma 100-400 f/5-6,3 DG OS HSM Contemporary a podrobně jej pro vás vyzkoušel. Jak si stojí oproti profesionálním objektivům a jaké má vlastnosti se dozvíte dále v článku.

Teleobjektivy nižších a středních tříd jsou předmětem neopadávajícího zájmu mnoha fotografů. Nutno podotknout, že této třídě se dostává neustálých inovací a zlepšení. Příchod nového modelu je tak často doprovázen výrazným kvalitativním posunem. Z tohoto pohledu je jedním z průkopníků japonská firma Sigma Corporation, která nezůstala pozadu a na jaře roku 2017 představila velice zajímavý teleobjektiv, s ještě zajímavější koncovou cenou 22 190 Kč včetně DPH. Nese označení SIGMA 100-400 f/5-6,3 DG OS HSM Contemporary. Rozsah ohniskových vzdáleností, velice příznivá cena, která nezruinuje rodinný rozpočet, „papírově“ slibné výkonostní předpoklady jsou atributy, které mne přiměly k otestování tohoto objektivu.

Sigma 100-400mm f/5-6,3, 1/1250, f/6,3, ISO500, 400mm

D850 těloČtěte také: Nikon D850 – nejuniverzálnější profi zrcadlovka od Nikonu


Mechanická konstrukce a provedení

Vzhledem k rozsahu ohniskových vzdáleností se jedná o velice kompaktní model s váhou relativně nízkých 1160 gramů, který výrobce nabízí tradičně v několika provedeních na příslušný bajonet (Canon / Nikon / Sigma). To sebou přináší výhodu např. při změně značky fotoaparátu. Za poplatek totiž Sigma dokáže zajistit výměnu bajonetu za jiný. V případě potřeby není problém se vrátit na bajonet původní. Objektiv SIGMA 100-400mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary je určen jak pro full framové snímače, tak i APS-C verze.

Na první pohled teleobjektiv zaujme absencí stativové patky, včetně prostoru pro objímku. Sigma tak dala jasně najevo, že tento objektiv je koncipovaný především pro focení z ruky a tomu odpovídají příznivé rozměry a váha. Konkurenční Tamron ve shodném ohniskovém i cenovém rozsahu stativovou patkou disponuje, ovšem za příplatek. Osobně bych to nepovažoval za problém, neboť objektiv vykazuje obrovskou flexibilitu při ručním ovládání a je tak ideálním společníkem při cestování. Z objektivního hlediska však patka může leckomu chybět. Jak už napovídá přídomek Contemporary, jde o třídu objektivů, jež se spíše vyznačuje lehkým a kompaktním provedením, velmi příznivou cenou. V případě testovaného objektivu bych chtěl podotknout, že levnější v tomto případě neznamená nějak odfláknutý či nekvalitní. Hned po vybalení z tradičně bílé krabice a kvalitního pouzdra na nás dýchne líbivý, nadčasový design. Značná část objektivu je vyrobena z velmi kvalitního plastu, spojení s fotoaparátem zajišťuje kovový bajonet, doplněný o praktické gumové těsnění proti vnikání vlhkosti a prachu. Po osahání tubusu můžeme žasnout nad celkovou precizností, slícováním a celkovou dávkou řemeslného zpracování. Protože jde vlastně aktuálně o poslední model teleobjektivu této firmy, majitelé bajonetu Nikon ocení použití nejmodernější elektromagnetické clony na místo klasické páky. Výhoda tohoto řešení spočívá ve vylepšené expoziční přesnosti při sériovém snímání. Oba prstence, jak ostřící, tak zoomovací, mají precizně jemný chod, protiskluzový povrch a rozměry pro příjemné ovládání. Objektivu chybí pokročilejší úpravy na předním a zadním členu pro snadnější údržbu a rovněž těsnění korpusu objektivu proti prachu a stékající vodě. Někde se příznivá cena musela projevit.

Jak už název napovídá objektiv je vybaven stabilizací obrazu s označením OS. Střední poloha přepínače „1“ bude nejčastějším nastavením a stabilizuje v obou osách. Poloha „2“ slouží pouze pro vertikální stabilizaci (ideální pro panning). Dle výrobce umožňuje stabilizační mechanismus použít až o 4EV delší expoziční časy, což mohu potvrdit. Dalším ovládacím prvkem je přepínač ostření, kdy opět volíme ze tří poloh: AF, MO a MF. Prostřední volba umožňuje manuální zásah pomocí ostřícího kroužku i v případě automatického zaostření. To je užitečné zejména v obtížnějších situacích. Další zajímavou specialitou firmy je přepínač s názvem Custom, pod který si pomoci užitečného Sigma USB Docku a příslušného programu Sigma Optimization PRO (zdarma na stránkách výrobce-link) nahrajete své vlastní uživatelské nastavení. Na toto téma se podíváme podrobněji níže. Posledním posuvníkem lze nastavit rozsah ostření, pracující buď v plném rozsahu FULL, či od 6m do nekonečna, nebo od minimální zaostřovací vzdálenosti (1,6 metru) do 6 metrů. U zoomovacího prstence najdeme blokaci pozice zoomu Lock, neboť jde o klasický vysouvací koncept konstrukce tubusu, související se změnou ohniskové vzdálenosti. Tím si zajistíme výchozí polohu na 100mm bez samovolného vysouvání vnitřního tubusu. Blokovat pozici v jiném ohnisku bohužel nelze. Případné majitele nepochybně zaujme zvláštně tvarovaná sluneční clona, která po nasazení na přední přírubu objektivu dovoluje díky ergonomickému vybraní i tzv. Push-Pull zoomování tahem, což mnohdy urychlí práci s tímto objektivem. Závit na filtr má průměr 67mm. Celkově hodnotím mechanickou konstrukci a provedení v dané třídě jako naprosto vynikající. Snad jen ovládací posuvníky by mohli mít tužší chod, občas se mi totiž stalo, že jsem si omylem při manipulaci nějaký přepnul.

Sigma 100-400mm f/5-6,3, 1/500, f/6,3, ISO 640, 400mm

 Obrazová kvalita

A nyní se podíváme, jak si vede tento relativně levný telezoom v obrazové kvalitě. Přiznám se, že jsem zvyklý používat jinou třídu teleobjektivů a po prvních zkouškách jsem byl doslova ohromen ostrostí, jakou SIGMA 100-400mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary disponuje. Středová ostrost je opravdu impozantní v celém rozsahu, a to i na tu nejnižší clonu. Co jsem ani náhodou neočekával u objektivu za cenu lehce přesahující 20 tisíc korun je to, že na ohnisku 400mm nedochází k žádnému viditelnému poklesu ostrosti (u objektivů tohoto typu není standardem). Běžná praxe říká, že je lepší o něco málo přiclonit, aby došlo k dosažení požadovaných výsledků. Lze tedy říci, že můžete fotit tzv. “na plnou díru” a výstup bude stále ostrý! Samozřejmě pokud to budeme laboratorně pitvat v určitých ohniskových vzdálenostech lze vystopovat velice mírný přínos ostrosti v důsledku zaclonění. Pokud jde o absolutní hodnotu ostrosti pak nejlepší je clona f/8. Jde ovšem o nepodstatné rozdíly. Clonit budou zejména ti, kteří vyžadují větší ostrost v krajích, například při focení krajiny. Nejideálněji se jeví ohnisko 200mm, kdy při cloně f/8 dosáhneme maximální ostrost z rohu do rohu. U tohoto druhu objektivů celkově nelze očekávat perfektní ostrost v rozích. Sigma si ovšem nevede zle, dokonce i lépe než jiné mnohem dražší zoomy. Zkoušky ostrosti jsem provedl na náročném 46 Mpix čipu Nikonu D850 a jsem s ohledem na cenu vyloženě nadšený. Tato Sigma je ostřejší než mnohonásobně dražší Nikkor AF-S 80-400mm f/4,5-5,6 G ED VR, ten je však zase světelnější, utěsněný a rychleji ostří. Nicméně pro ilustraci, kam se ubírá vývoj a inovace, to poslouží dostatečně. Když už jsem zmínil světelnost, tak ta začíná na cloně 5 a mění se v závislosti na změně ohniskové vzdálenosti. Na 400mm dosahuje svého maxima 6,3, což je daň za rozměry. Zkrátka světelnost není špatná, pouze respektuje fyzikální zákony. S touto světelností logicky nedosáhneme tak krémového bokehu, jak u pevné 400mm f/2.8, ale charakter díky zaoblené 9-ti lamelové cloně je i tak pohledný, s hladkými přechody. Osobně jsem byl kvalitou bokehu nadšený, vůbec jsem nečekal tak parádní výsledky s ohledem na světelnost. Snímky tímto mohou získat zajímavý vzhled a na 400mm díky ohnisku dokážeme hlavní objekt efektivně vypíchnout s příjemným rozostřením. Za dobrých světelných podmínek při běžném focení clona 6,3 na překážku nebude, do úzkých se budeme dostávat za snížené hladiny osvětlení. Optický výkon není jen o ostrosti, podíváme se tedy na zkreslení. To je dáno principem zoomového objektivu. Dostává se pod hranici +1,8% na FF snímači. To jsou velmi dobré výsledky, které nemají ani některé dražší skla. Při focení linií si nepatrného zkreslení všimnete, u běžného focení není znatelné, a tudíž ani na obtíž. Při nasazení objektivu na fotoaparát se snímačem APS-C je zkreslení zcela minimální, či neznatelné, bravo, skvělý výsledek. Vinětace je patrná a největší ztmavení rohů se vyskytuje na ohnisku 100mm. Nejmenší viditelná hodnota vinětace je na 400mm. Na APS-C tělech lze zaznamenat vinětaci, ale již v menší míře. Samozřejmostí je, že vinětace po zaclonění mizí. Komu je na obtíž, doporučuji zapnout opravu již ve fotoaparátu, či následně jednoduše odstranit v PC. Množství vinětace odpovídá cenové kategorii a je naprosto běžným jevem i u konkurenčních modelů. Dalším parametrem, kde si výrobce zaslouží pochvalu je chromatická aberace, která je na tak nízké úrovni, že se s ní prakticky nesetkáte. Ještě zmíním obecný jev, a to napříč všemi zoomy, včetně těch nejdražších, a tím je horší rozlišení na velkou vzdálenost, ale to jen tak pro pořádek. Celkově je optický výkon natolik vysoký, že se vymyká své cenové kategorii a to zejména ostrostí. Tento objektiv splňuje požadavky jak pro možnost ořezu, tak prakticky pro libovolný velkoformátový tisk v profesionální kvalitě.

Ukázkové fotografie v plném rozlišení

(pro velký náhled rozklikněte, nebo otevřete v nové kartě pro možnost přiblížení)
*fotografie ve formátu JPG přímo z fotoaparátu bez úprav

Sigma 100-400mm f/5-6,3, 1/640s, f/6,3, ISO3200, 400mm

Sigma 100-400mm f/5-6,3, 1/400s, f/6,3, ISO3200, 400mm

 

Sigma 100-400mm f/5-6,3, 1/800s, f/6, ISO3200, 400mm


Optická stabilizace

Nebudu bezduše opisovat manuál a zaměřím se na praktickou část. Sigma označuje svojí stabilizaci písmeny OS a u takového objektivu je opravdu velkým přínosem. Kromě tovární volby Standardní, lze pomocí USB Docku zvolit další uživatelské nastavení. Moje nejoblíbenější volba je Moderate, která stabilizuje jak hledáček tak výslednou fotku. Svojí efektivitou stojí někde mezi volbou Standardní a Dynamickou, která je zase vhodná pro akční scény, kupříkladu letící dravec. Na ohnisku 400mm (FF ekv.) jsem dosáhl absolutně ostré fotky při času 1/8 s na statickém motivu, což považuji za velmi dobrý výsledek. Stabilizace je krásně tichá, a až ve výsledku si vlastně uvědomíme, že odvádí svou práci.

Sigma 100-400mm f/5-6,3, 1/500, f/6,3, ISO 500, 400mm

Automatické ostření

A jak se tento objektiv chová v režimu automatického ostření? Předně zaslouží pochvalu za přesnost ostření. Objektiv pracoval bezchybně, nevyžadoval žádnou korekci AF. Také díky HSM motorku je ostření bezhlučné. Dalším parametrem je rychlost. Ta v továrním nastavení odpovídá své cenové kategorii a je spíše pomalejšího charakteru (záleží ovšem na jeho konkrétním uživatelském nastavení pomocí USB Docku, viz text níže, lze tedy dosáhnout i rychlejších výsledků). Reportážní skla s clonou f/2,8 zkrátka obecně ostří svižněji. Toto platí zejména pro limit ostření nastaven na hodnotu Full, kdy musí objektiv, pokud se nechytne, proostřit celý rozsah. Což je zvláště na ohnisku 400mm v horších světelných podmínkách poměrně častý jev, zejména při snímání okolo minimální zaostřovací vzdálenosti. Doporučuji proto důsledně používat omezovač rozsahu, který dává výrobce k dispozici a výrazně tak zrychluje ostření v daném rozsahu. Jak výrazně? Zcela zásadně! Přeostření celého rozsahu trvá totiž cca 1 sec., po použití omezení se dostáváme cca na 0,3 sec. A to už lze klasifikovat jako velmi rychlé ostření, neomezující ani akční scény. Další věc, kterou jsem vyzkoušel, je změna rychlosti AF pomocí volitelného USB Sigma Docku, kde kromě pomalé volby Smooth Priority vhodné především pro práci s videem, je i volba Speed Priority. Tato rychlá volba je dostupná pro modely Sport i Contemporary. Mohu zodpovědně prohlásit, že navýšení rychlosti u Speed Priority je markantní především při ostření v plném rozsahu. Zkoušel jsem testovat i při sériovém snímání statického objektu a i zde mohu udělit testovanému objektivu pochvalu.

 

Sigma 100-400mm f/5-6,3, 1/640, f/6,3, ISO 1250, 400mm

Práce s USB Dockem

Na toto téma si také dovolím napsat samostatný odstavec. Společnost Sigma nabízí uživatelům možnost koupi takzvaného USB Docku, díky kterému lze seřídit a uzpůsobit jakýkoliv novější objektiv značky Sigma vzhledem k požadovaným vlastnostem. Tuto vychytávku připojíte k PC standardním USB kabelem. Sigma také vyvinula vlastní program zvaný Sigma Optimalization PRO (volně stažitelný). Vlastní spojení objektivu a Docku je přes bajonet, stejně jako přidání telekonvertoru, či mezikroužku. Správnost spojení signalizuje zelená led dioda v horní části Docku. Po připojení dojde ke spojení s příslušnou stránkou, která vám ověří aktuálnost vašeho firmware. Pokud je nalezen firmware nový, jednoduše kliknutím na zvýrazněnou volbu updatuje na verzi aktuální. Doporučuji mít vždy ten nejnovější firmware z důvodu nejlepších dosažitelných funkcí. Dále je zde volba vyladit si ostření pečlivě ve čtyřech rovinách zaostřovací vzdálenosti. Tento objektiv nevykazoval žádnou odchylku, ostřil přesně, tak jsem tuto volbu s radostí přeskočil. Nicméně ta možnost tu je a je mnohem lépe řešena, než suplování této funkce v těle fotoaparátu. Na tubusu těla máme přepínač Custom a má tři polohy, OFF je tovární nastavení dané výrobcem, C1 a C2 jsou uživatelské banky, kde si lze pomocí tohoto programu pod jednotlivou volbu nastavit dvě (nezávisle na sobě) různé kombinace nastavení. Ty pak lze mezi sebou přepínat jednoduše, dle konkrétní situace. Já si například volím jiný stabilizační mód (Moderate), dále prioritu rychlého ostření Speed AF a další položkou je nastavení limitu ostření. V případě, že není nastaven, je automaticky nastavena volba celého rozsahu. Omezovač jde nastavit pouze v jednom rozsahu. Nejrychlejšího ostření dosáhnu v omezení 6m až nekonečno v kombinaci s prioritou rychlého AF a vybraným typem stabilizace. Samozřejmě při prioritní velikosti jiných objektů, to může být jinak. Ostatně pro uživatelsky konfigurovanou volbu C2 lze nastavit zcela jiné parametry a přepínačem zvolit tu vhodnější v momentě, kdy to bude charakter scény vyžadovat. Možnosti jsou opravdu bohaté a věřím, že si v případě nákupu volitelného USB Docku (cca 1000 Kč pro všechny novější objektivy Sigma) vyladíte váš objektiv k plné spokojenosti.

Sigma 100-400mm f/5-6,3, 1/500s, f/6,3, ISO3200, 400mm

Závěr

Na závěr musím uznat, že testování i tohoto levnějšího objektivu bylo radostí. Výrobek mě příjemně překvapil svojí obrazovou kvalitou, která dokáže poskytnout dostatek rozlišení i pro 50 Mpix snímač. Autofokus je přesný a velmi tichý. Objektiv má precizní mechanické zpracování a velmi kompaktní rozměry vzhledem k rozsahu ohniskových vzdáleností. Zoomování lze provádět klasicky přes prstenec, nebo i tzv. metodou Push-Pull (tahem). Možnost použití USB docku představuje nebývalé uživatelské možnosti (nastavení rychlosti AF, korekce front a back focus, stabilizace, aktuální firmware). V neposlední řadě musím zmínit, že se na výrobky Sigma vztahuje 4 letá záruka, což je příjemný bonus. Největším současným konkurentem pro SIGMA 100-400mm f/5-6,3 DG OS HSM Contemporary bude Tamron AF 100-400mm f/4,5-6,3 Di VC USD, který jsem ale neměl k dispozici. Určitě tento výrobek ze stáje Sigma mohu doporučit všem, kteří hledají kvalitního společníka na výlety, pro práci i zábavu. Věřím, že vás odmění kvalitními výsledky. Poměr výkon/cena je u testovaného objektivu totiž excelentní.

Sigma 100-400mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary

8.5

Optická kvalita

9.0/10

Automatické ostření

7.0/10

Konstrukce

8.5/10

Výbava a funkce

8.0/10

Hmotnost a manipulace

9.0/10

Poměr výkon cena

9.5/10

Potěšilo nás:

  • Velmi ostrý v celém rozsahu na otevřenou clonu
  • Vynikající poměr výkon cena
  • Poctivé dílenské zpracování
  • Přesné ostření
  • Push-Pull zoomování
  • Široké možnosti přizpůsobení a aktualizací pomocí USB Docku
  • Příjemný bokeh
  • Rozměry a váha
  • Nadstandardní 4-letá záruka

Zasloužilo by vylepšení:

  • Pomalejší AF ve Full rozsahu
  • Nižší světelnost 6,3 na 400mm
  • Absence stativové patky

Recenzi společně s fotografiemi pro Vás připravil:

jaromír

Jaromír Kadeřábekwildlife fotograf a zákazník FOTOLAB.

Sigma 100-400mm f/5-6,3 DG OS HSM CONTEMPORARY – UŽIVATELSKÁ RECENZE
5 (100%) 2 hlas/ů

Žádné komentáře, buďte první!

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.