CEWE FOTOLAB
Fotografování vody

FOTOGRAFUJEME VODU

Voda je živel, voda je život, umí ukázat krásu i sílu. Po jarním tání, deštích a aprílovém počasí, jsou potoky i řeky často plné vody. Pro krajinářskou fotografii je voda atraktivní součást kompozice. Můžeme využít vodní hladinu jako klidné zrcadlo nebo zachytit vodu v pohybu. Voda má silné kouzlo i ve svém detailu, například ve formě kapek po dešti, které se třpytí zachycené v pavučině.

Fotografie s polarizačním a šedým filtrem ND 1000, s využitím přímého slunečního svitu.

VÝBĚR FOTOTECHNIKY: FOTOAPARÁTY

Na fotografování vody v krajině si vystačíte i se základními modely fotoaparátů, jelikož nebudete potřebovat sofistikované režimy zaostřování nebo jiné high-end vychytávky. Hodit se budou takové modely, které disponují širším dynamickým rozsahem, možností manuálního nastavení expozičních hodnot a delších časů závěrky, což v dnešní době většina přístrojů splňuje. Fotografování vody v krajině se ve velké míře případů pojí s pohybem v exteriéru. Proto vám doporučujeme při výběru zohlednit vlastnosti související s utěsněním techniky proti případné nepřízni počasí. Zvážit byste měli také celkovou hmotnost techniky, jelikož pohyb v krajině častěji souvisí s delšími přesuny a každé půl kilo navíc může být znát na krku i zádech. Zde jednoznačně můžeme doporučit bezzrcadlovky OlympusPanasonic s vynikajícím poměrem ceny, kvality a míry kompaktnosti, které navíc snadněji dosahují větší hloubky ostrosti (díky osazení menším snímačem), jež je velmi vítána v krajinářské fotografii. Vestavěné WiFi a BlueTooth u fotoaparátů přináší větší komfort při ovládání přístroje na dálku a pro okamžité stahování a sdílení fotek.

VÝBĚR FOTOTECHNIKY: PŘÍSLUŠENSTVÍ

Nejlepší příslušenství pro fotografování vody je pevný stativpolarizační filtr (volitelně šedý ND filtr). Cirkulární polarizační filtr volte podle průměru závitu na nejčastěji používaném objektivu. Dávám přednost kvalitnějším filtrům, v odolných obroučkách a se speciálními antireflexními vrstvami. Stativ vyberte takový, který má pevnou fixaci jednotlivých pohyblivých sekcí a pečlivě volte umístění, aby se nepřevrhnul. Často fotím se stativem postaveným přímo v toku potoka a tak je stabilita celé sestavy víc než zásadní. Nezapomeňte také na kabelovou nebo bezdrátovou spoušť, případně je možné u vybraných fotoaparátů spárování s mobilní aplikací v telefonu. Poblíž větších peřejí a vodopádů je dobré mít po ruce čistý hadřík z mikrovlákna. Věřte, že drobné kapičky si váš objektiv často najdou. Voda na filtru nebo přední čočce objektivu dokáže pokazit jinak zdařilý záběr.

Čtěte také na blogu: Jak vybrat stativ? Na co si dát pozor?

ZÁKLADNÍ NASTAVENÍ FOTOAPARÁTU

Nejčastěji fotografové sahají při nastavení expozice po režimu s prioritou clony A (případně manuální M). Je potřeba pracovat zejména s clonou a používat vyšší hodnoty (např. f/8 a více) pro dosažení dostatečně velké hloubky ostrosti. Nastavením kombinace hodnoty clony a ISO byste měli získat odpovídající čas, který by měl být okolo 1/10 sekundy a delší, pro zajištění dostatečného rozmazání pohybu vody. Pokud chcete nechat rychlý proud vody tzv. „zamrznout“, budete potřebovat dosáhnout času expozice 1/250 a kratší. Stativ vám umožní použít nízkou citlivost ISO (nejčastěji ISO 100) a dosáhnout tak vysokou kvalitu snímků s minimem šumu. Režim kontinuálního zaostřování nemá u statických snímků vody žádné smysluplné využití. V případě potřeby šetření výdrže akumulátoru můžete ostřit i manuálně.

Čtěte také na blogu: Jak funguje fotoaparát?

Fujifilm X-T4

POLARIZAČNÍ FILTR A JEHO VÝHODY V PRAXI

Ne nadarmo je polarizační filtr považován za krále filtrů. Pro poctivou krajinářskou fotografii je naprosto nepostradatelný a jeho efekty se v postprocesu nedají adekvátně nahradit. Když budeme fotografovat např. hladinu jezera, dokážeme ji pomocí polarizačního filtru zobrazit buď jako zrcadlo a všechny okolní hory se na ní zobrazí, nebo naopak uvidíme pod jeho hladinu. Cirkulární polarizační filtry se využívají zkrátka všude tam, kde je potřeba eliminovat odlesky z povrchů, čím zvýrazníte jejich barvy, strukturu. A pokud je v záběru i modrá obloha s bílými mraky, dostane fotografie pomocí tohoto filtru úplně jiný náboj. Stačí se dívat do hledáčku nebo na LCD displej, otáčet polarizačním filtrem a sledovat měnící se efekt. Roli hraje také úhel snímání vůči slunci, denní doba a množství vodních par ve vzduchu.

Fotografie pořízená bez filtru.Fotografie s polarizačním a šedým filtrem ND 1000, s využitím přímého slunečního svitu.

NAŠE DOPORUČENÍ NA ZÁVĚR

Vyzkoušejte neutrální šedý filtr (ND) s vysokou hustotou Z vlastní zkušenosti mohu doporučit šedý filtr s označením ND 1000, má účinnost -10 EV a dovolí i během normálního dne fotografovat s expozičním časem kolem 2 minut. Pochopitelně při vhodně zvolené citlivosti (té nejnižší, kterou váš fotoaparát disponuje) a velkém zaclonění, cloně klidně f/11 i vyšší. Na takto pořízených fotografiích získají vodní hladiny řek a rybníků zvláštní, až surrealistický charakter. Jsou to tajemná, mlhavá zrcadla a výsledný efekt je nenapodobitelný. Velmi atraktivní je také ve spojení s polarizačním filtrem.


Příspěvek pro vás připravil ve spolupráci s redakcí FOTOLAB blogu:

MICHAEL JURÁKMichael Jurák

CEWE FOTOLAB produktový specialista a expert na fototechniku
Kromě milovaného fotografování mám rád přírodu, hory, lesy, rybaření. Přes léto jezdím nejraději na horském kole a v zimě na snowboardu, rád se i projedu na motorce. Focení není pro mě jen koníček, ale dá se říci posedlost.

 

Přidat komentář

Sledujte nás

Anketa

CSC nebo zrcadlovka?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Facebook

Měsíčník FOTOLAB

Akční leták