CEWE Fotolab
Fotografování vody

Fotografujeme vodu

Voda je živel, voda je život, umí ukázat krásu i sílu. Po jarním tání, deštích a aprílovém počasí, jsou potoky i řeky často plné vody. Pro krajinářskou fotografii je voda atraktivní součást kompozice. Můžeme využít vodní hladinu jako klidné zrcadlo nebo zachytit vodu v pohybu. Voda má silné kouzlo i ve svém detailu, například ve formě kapek po dešti, které se třpytí zachycené v pavučině.

Fotografie s polarizačním a šedým filtrem ND 1000, s využitím přímého slunečního svitu.

VÝBĚR FOTOTECHNIKY: FOTOAPARÁTY

Na fotografování vody v krajině si vystačíte i se základními modely fotoaparátů, jelikož nebudete potřebovat sofistikované režimy zaostřování nebo jiné high-end vychytávky. Hodit se budou takové modely, které disponují širším dynamickým rozsahem, možností manuálního nastavení expozičních hodnot a delších časů závěrky, což v dnešní době většina přístrojů splňuje. Fotografování vody v krajině se ve velké míře případů pojí s pohybem v exteriéru. Proto vám doporučujeme při výběru zohlednit vlastnosti související s utěsněním techniky proti případné nepřízni počasí. Zvážit byste měli také celkovou hmotnost techniky, jelikož pohyb v krajině častěji souvisí s delšími přesuny a každé půl kilo navíc může být znát na krku i zádech. Zde jednoznačně můžeme doporučit bezzrcadlovky OlympusPanasonic s vynikajícím poměrem ceny, kvality a míry kompaktnosti, které navíc snadněji dosahují větší hloubky ostrosti (díky osazení menším snímačem), jež je velmi vítána v krajinářské fotografii. Vestavěné WiFi a BlueTooth u fotoaparátů přináší větší komfort při ovládání přístroje na dálku a pro okamžité stahování a sdílení fotek.

VÝBĚR FOTOTECHNIKY: PŘÍSLUŠENSTVÍ

Nejlepší příslušenství pro fotografování vody je pevný stativpolarizační filtr (volitelně šedý ND filtr). Cirkulární polarizační filtr volte podle průměru závitu na nejčastěji používaném objektivu. Dávám přednost kvalitnějším filtrům, v odolných obroučkách a se speciálními antireflexními vrstvami. Stativ vyberte takový, který má pevnou fixaci jednotlivých pohyblivých sekcí a pečlivě volte umístění, aby se nepřevrhnul. Často fotím se stativem postaveným přímo v toku potoka a tak je stabilita celé sestavy víc než zásadní. Nezapomeňte také na kabelovou nebo bezdrátovou spoušť, případně je možné u vybraných fotoaparátů spárování s mobilní aplikací v telefonu. Poblíž větších peřejí a vodopádů je dobré mít po ruce čistý hadřík z mikrovlákna. Věřte, že drobné kapičky si váš objektiv často najdou. Voda na filtru nebo přední čočce objektivu dokáže pokazit jinak zdařilý záběr.

Čtěte také na blogu: Jak vybrat stativ? Na co si dát pozor?

ZÁKLADNÍ NASTAVENÍ FOTOAPARÁTU

Nejčastěji fotografové sahají při nastavení expozice po režimu s prioritou clony A (případně manuální M). Je potřeba pracovat zejména s clonou a používat vyšší hodnoty (např. f/8 a více) pro dosažení dostatečně velké hloubky ostrosti. Nastavením kombinace hodnoty clony a ISO byste měli získat odpovídající čas, který by měl být okolo 1/10 sekundy a delší, pro zajištění dostatečného rozmazání pohybu vody. Pokud chcete nechat rychlý proud vody tzv. „zamrznout“, budete potřebovat dosáhnout času expozice 1/250 a kratší. Stativ vám umožní použít nízkou citlivost ISO (nejčastěji ISO 100) a dosáhnout tak vysokou kvalitu snímků s minimem šumu. Režim kontinuálního zaostřování nemá u statických snímků vody žádné smysluplné využití. V případě potřeby šetření výdrže akumulátoru můžete ostřit i manuálně.

Čtěte také na blogu: Jak funguje fotoaparát?

Fujifilm X-T4

POLARIZAČNÍ FILTR A JEHO VÝHODY V PRAXI

Ne nadarmo je polarizační filtr považován za krále filtrů. Pro poctivou krajinářskou fotografii je naprosto nepostradatelný a jeho efekty se v postprocesu nedají adekvátně nahradit. Když budeme fotografovat např. hladinu jezera, dokážeme ji pomocí polarizačního filtru zobrazit buď jako zrcadlo a všechny okolní hory se na ní zobrazí, nebo naopak uvidíme pod jeho hladinu. Cirkulární polarizační filtry se využívají zkrátka všude tam, kde je potřeba eliminovat odlesky z povrchů, čím zvýrazníte jejich barvy, strukturu. A pokud je v záběru i modrá obloha s bílými mraky, dostane fotografie pomocí tohoto filtru úplně jiný náboj. Stačí se dívat do hledáčku nebo na LCD displej, otáčet polarizačním filtrem a sledovat měnící se efekt. Roli hraje také úhel snímání vůči slunci, denní doba a množství vodních par ve vzduchu.

NAŠE DOPORUČENÍ NA ZÁVĚR

Vyzkoušejte neutrální šedý filtr (ND) s vysokou hustotou Z vlastní zkušenosti mohu doporučit šedý filtr s označením ND 1000, má účinnost -10 EV a dovolí i během normálního dne fotografovat s expozičním časem kolem 2 minut. Pochopitelně při vhodně zvolené citlivosti (té nejnižší, kterou váš fotoaparát disponuje) a velkém zaclonění, cloně klidně f/11 i vyšší. Na takto pořízených fotografiích získají vodní hladiny řek a rybníků zvláštní, až surrealistický charakter. Jsou to tajemná, mlhavá zrcadla a výsledný efekt je nenapodobitelný. Velmi atraktivní je také ve spojení s polarizačním filtrem.

Fotografie pořízená bez filtru.Fotografie s polarizačním a šedým filtrem ND 1000, s využitím přímého slunečního svitu.

Příspěvek pro vás připravil ve spolupráci s redakcí FOTOLAB blogu:

MICHAEL JURÁKMichael Jurák

CEWE FOTOLAB produktový specialista a expert na fototechniku
Kromě milovaného fotografování mám rád přírodu, hory, lesy, rybaření. Přes léto jezdím nejraději na horském kole a v zimě na snowboardu, rád se i projedu na motorce. Focení není pro mě jen koníček, ale dá se říci posedlost.

 

Přidat komentář