CEWE Fotolab
Jak se mění úhel záběru v závislosti na velikost snímače

Crop faktor: Omyly a skutečnost

Pravděpodobně jste zaznamenali, že jsou objektivy označeny ohniskovou vzdáleností v milimetrech, která souvisí s úhlem záběru. Jak se ale liší označení objektivů určených pro různé velikosti snímače? Právě proto vznikl pojem crop faktor, o kterém si v tomto článku řekneme víc.

 

Co je to crop faktorVelikost snímače v hlavní roli

Anglické slovo crop se v této souvislosti překládá jako ořez. Crop faktor podává informaci o tom, kolikrát je snímač konkrétního fotoaparátu menší než snímač Full Frame. Proč zrovna Full Frame? Protože formát 24×36 mm vychází z velikosti políčka kinofilmu a je dlouhodobým standardem. K čemu je ale taková informace dobrá? Umožní vám srovnávat objektivy bez ohledu na velikost snímače a tak si dokážete představit úhel záběru, který konkrétní objektiv poskytuje.

Nikon D750 tělo na e-shopu
Nikon D7500 na e-shopu

Stejný objektiv, různé úhly záběru

Dejme vedle sebe pro názornost fotoaparát se snímačem Full Frame (crop faktor 1) a APS-C s crop faktorem 1,5. Představme si objektiv s ohniskovou vzdáleností 50 mm, který je kompatibilní s Full Frame i APS-C fotoaparáty. Ať už ho používáte na fotoaparátu s Full Frame nebo APS-C snímačem, fyzická ohnisková vzdálenost objektivu zůstává vždy stejná – v našem případě 50 mm. Rozdíl je ale v tom, jaký úhel záběru tento objektiv poskytuje s jednotlivými fotoaparáty. Objektiv s ohniskem 50 mm vykreslí kruhový obraz určitého průměru a do tohoto kruhu se napasuje snímač velikosti Full Frame. Když tento snímač zaměníte za menší, např. APS-C, tak zachytí menší část kruhového obrazu vykresleného objektivem (ořízne jej).

Objektivy na e-shopu 

Čtěte také: Proč je důležitá velikost snímače fotoaparátu

V našem příkladě jsme při použití 50mm objektivu na fotoaparátu s APS-C snímačem zabrali fotografovanou scénu, která odpovídá úhlu záběru, jakého bychom na Full Frame snímači při focení ze stejné vzdálenosti dosáhli se 75mm objektivem (ohnisková vzdálenost 50 mm x crop faktor 1,5). V takovém případě říkáme, že přepočítaná (ekvivalentní) ohnisková vzdálenost je 75 mm.

Crop faktor nám tedy pomáhá zjistit ohniskovou vzdálenost, jakou by měl objektiv se stejným zorným úhlem na fotoaparátu s Full Frame snímačem.

Reálná a ekvivalentní ohnisková vzdálenost objektivuDva fotografové se tak mohou bavit, že např. ke svatebnímu portrétu používají oba 135 mm objektiv, i když jeden používá 135mm objektiv na Full Frame fotoaparátu a druhý 90mm objektiv na APS-C fotoaparátu (90 x 1,5). Oba však mají stejný úhel záběru.

Jako fotografa vás vlastně nemusí příliš zajímat skutečná fyzická ohnisková vzdálenost objektivu, ale kolik toho vidí a jak to vidí (neostrost pozadí, perspektiva snímku).

Ohnisková vzdálenost x Crop faktor = ekvivalentní ohnisková vzdálenost

50mm x 1,5 = 75 mm

FOTOLAB fotorádce crop faktor
Na obrázku je příklad čtyř fotoaparátů s různou velikostí snímače a objektivů s různou ohniskovou vzdáleností. Všechny čtyři fotoaparáty však mají téměř totožný úhel záběru.

Pokud si chcete koupit např. kompaktní superzoom, který má snímač 1/2,3″. Na tubusu jeho objektivu najdete ohniskovou vzdálenost 4,3 – 129 mm, která vám moc neřekne. Crop faktor tohoto snímače je 5,58. Po vynásobení dostanete ekvivalentní ohniskovou vzdálenost 24 až 720 mm a v tu chvíli už víte, o co se jedná.

Typ snímače Crop faktor
1/2,7″ 6,44
1/2,5″ 6,02
1/2,3″ 5,58
1/2″ 5,41
1/1,8″ 4,84
2/3″ 3,93
1″ 2,7
4/3″ 2
APS-C Canon 1,6
APS-C 1,5
Full frame 1

Velikost snímače a hloubka ostrosti

Velikost snímačezásadní vliv na hloubku ostrosti, byť nepřímý. Platí pravidlo, že čím delší je ohnisková vzdálenost objektivu, tím nižší je hloubka ostrosti a naopak.

Co to znamená v praxi? U malých snímačů (např. u telefonů) je reálná ohnisková vzdálenost bez přepočtu samozřejmě kratičká, což způsobuje, že vše je ostré (což může být i výhoda), ale nedovolí vám pracovat s hloubkou ostrosti (nebo jen při focení z opravdu velké blízkosti). V souvislosti s naším tématem platí: Čím je crop faktor vyšší (neboli čím menší je snímač), tím je větší hloubka ostrosti. Další okolnost, která ovlivní hloubku ostrosti je odstup od fotografované scény a clona, ale to už nesouvisí s probíraným tématem.

Pro plnohodnotné využití malé hloubky ostrosti se tedy nejlépe hodí fotoaparáty s FF snímačem. Při použití dostatečně světelných objektivů si s hloubkou ostrosti bez problému vyhrajete i s fotoaparáty s formátem snímače APS-C nebo Micro 4/3.

Výběr fotoaparátu a crop faktor

Větší snímač znamená vyšší obrazovou kvalitu. To by tedy při výběru fotoaparátu mělo být jedno z klíčových vodítek, pokud vám hodně záleží na obrazové kvalitě. Ekvivalenty nejoblíbenějších ohniskových vzdáleností seženete pro všechny velikosti snímačů. Jakou roli tedy hraje při výběru crop faktor?

  • Pro Full Frame fotoaparáty je mnohem větší výběr širokoúhlých objektivů
  • Potřebujete-li opravdu velké přiblížení, více se vám vyplatí menší snímač – např. formát APS-C, který vám např. z 200mm objektivu udělá 300mm. Objektivy v této kategorii jsou navíc podstatně levnější. Právě z toho důvodu je například pro wildlife a sportovní fotografy jedním z nejoblíbenějších fotoaparátů Nikon D500 s APS-C snímačem.
  • Pokud vám záleží na hloubce ostrosti (izolace objektu – oblíbené např. u portrétu), měli byste sáhnout po větším snímači, nejlépe Full Frame. To samé však platí i naopak – pokud je fotoaparát pro někoho, kdo se nechce příliš zabývat ostřením, nebo foťák pořizuje primárně pro pořizování videa, ve kterém chce mít vždy maximum scény ostré, je rozumnější volbou menší snímač, který zaručí větší hloubku ostrosti.

FOTOLAB půjčovna fotoaparátůNejste si jisti výběrem fotoaparátu?
Vyzkoušejte si výhodně fotoaparát v naší půjčovně fototechniky!

Funguje to i naopak?

Existují také objektivy vyvinuté a určené speciálně pro menší snímače, např. APS-C. Canon je označuje písmenem S, Nikon DX. Zatímco na FF (Full Frame) fotoaparáty Canon objektivy Canon určené pro menší snímač vůbec nenasadíte, např. na FF fotoaparáty Nikon nebo Sony ano. V takovém případě je pak z FF snímače snímána pouze plocha odpovídající  menšímu APS-C snímači. Toto použití nedoporučuji, protože přicházíte o velkou část plochy svého Full Frame snímače, za který jste si připlatili.

Objektivy konstruované pro větší snímač můžete použít i na menším snímači, ale zaplatíte zbytečně drahé sklo, které vlastně nevyužijete. V jistých případech ale tato varianta může dávat smysl – objektivy pro Full Frame fotoaparáty většinou díky premiové optice poskytují lepší obraz a při jejich použití s APS-C snímačem používáte pouze výřez prostřední části obrazu, která bývá zpravidla nejostřejší a s nejméně optickými vadami, které se často objevují především v krajích a rozích záběru. Tato kombinace dává smysl také, pokud v současnosti používáte APS-C fotoaparát, ale někdy v budoucnu plánujete přechod na Full Frame. V takovém případě budete mít ve chvíli přechodu veškeré objektivy plně kompatibilní a bude vám stačit „pouze“ prohodit těla fotoaparátů.

TIP: Fotoaparát DSLR nebo systémový fotoaparát bezzrcadlovka můžete vybavit různými objektivy. Kvalitní fototechniku najdete na e-shopu


Článek pro vás připravil

Fotograf Karel HorkýKarel Horký
Fotografování je pro mě koníčkem i obživou.

www.foto-manie.cz

komentářů

Napsat komentář: tk Zrušít odpověď

  • Dobry den.

    Mal by som otazku lebo v tom stale nemam jasno tak sa ospravedlnujem vopred.
    Mam snimac micro 4/3 kde je crop faktor 2x.
    Objektiv 25mm f2.8
    Po prepocitani crop faktorom 2 je to 50mm f2.8 alebo 50mm f5.6 po preratani na FF snimac.
    Zaujma ma ci svetelnost stale ostava zachovana alebo sa stale nasobi rovnako ako obniskova vzdialenost.

    Za odpoved vopred Dakujem.

    • Dobrý den,

      to je velmi dobrý dotaz a mnoho fotografů v tomto trochu plave. Abych to maximálně zjednodušil – množství světla, které bude dopadat na snímač (a s ním spojená rychlost závěrky a citlivost ISO), odpovídá hodnotě f2,8 nehledě na velikost snímače. Představte si list papíru (snímač), na který svítíte baterkou. I když přeložíte papír na polovinu, množství světla které na něj dopadá bude stále stejné. Co se ale změní je hloubka ostrosti, která bude odpovídat cca f5,6 na full-frame čipu (toto by se dalo rozvést, ale pro pochopení praxe je to zbytečné).

      Pěkný den!

      • Nemeni se samozrejme ani hloubka ostrosti. Ta je dana objektivem a ne systemem na kterem je nasazeny. Muzu si vzit fullframe objektiv a nasadit ho postupne na FF, APS-C a M4/3 fotaky. Zaber se bude lisit, ale NEBUDE se nijak lisit hloubka ostrosti. Je to pouze zmena velikosti vyrezu z obrazoveho kruhu, ktery je tim objektivem promitany bez ohledu na velikost dopadove plochy.

        Jediny prvek menici hloubku ostrosti je VZDALENOST od objektu. Teprve, kdyz chcete objektivem stale dosahovat stejny zaber, budete se zmensujicim-se snimacem stale vic couvat, aby se do mensiho vyrezu veslo stale to same. A tim teprve se hloubka ostrosti meni.

      • Máte naprostou pravdu a zároveň potvrzujete má slova. Když si ještě jednou pozorně přečtete, co píšu, mé vysvětlení je v praxi uchopitelné i začátečníkem, který potřebuje fotografovat dobré snímky a nezajímá ho teorie, což je v pořádku. Vím, že jsem to zjednodušil „na dřeň“, ale přesně tato komplikovanost v teorii a její „nerelevance“ při nasazení v praxi je to, co může odradit talentovaného fotografa, který teprve začíná 🙂

  • Tak ono pouzivat plnohodnotny objektiv na aps je sice jak spravne pisete o kvalite, ale duvod je ponekud jiny. Neni to o tom, ze by sklad pro ff byly kvalitnejsi. Spociva to ve fyzice a to proto, ze z plnohodnotneho objektivu vyuziji jenom prostredni cast, ktera je kvalitnejsi (aka nevadi mi mene kvalitni ff skla co poradne nekresli v rohach, protoze je vlastne nepouzivu /ty rohy/). A ono vubec vseobecne. Chapu ze clanek pisete pro amatery, kteri ficeni teprve objevuji, ale preci jen, nestalo by za to, zabrednout do optiky alespon na uroven wiki a vysvetlit crop faktor nikoli rozmerem (sic) ale hlavne plochou a vzit s tim i rovnou i mnozstvi svetelneho toku dopadajiciho na senzor/film? Kdo nedava zakladni fyziku, ten si nema narok rikat fotograf…

  • Dobrý den,
    jak bude fungovat crop faktor v případě, že na apsc nasadím 35mm objektiv? Po přepočtu to bude jako 50mm, ale bude to mít vliv na deformaci fotky? Příklad: Když vyfotím s ff foťákem s nasazenou pevnou 50mm obličej, tak deformovaný nebude (s 35 by byl). Ale když ho vyfotím s 35mm na apsc? Bude fotka obličeje „výřez deformovaného obličeje“ nebo tím, že si budu muset trochu couvnout (pro zachování stejného záběru) se rozdíl srovná a deformace se neprojeví? Nemáte s tím nějakou nejlépe reálnou zkušenost?

  • Obrazek se zornym uhlem a vykreslenymi snimaci za cockou je spatne. Registracni vzdalenost u kompaktu by odpovidala, ten zbytek ji ma stejnou a meni se jen velikost snimace. Na stejnem systemu maji APS-C i FF vzdy stejnou registracni vzdalenost (zjednodusene receno vzdalenost snimace od bajonetu).

    A hlavne VELIKOST SNIMACE NEMA ABSOLUTNE ZADNY VLIV NA HLOUBKU OSTROSTI. Pouze na uhel zaberu a stim spojenou nutnost rozdilne vzdalenosti od objektu, kdyz chce fotograf dosahnout stejny zaber. Hloubka ostrosti je dana objektivem. Ma ji porad stejnou. Objektivu je uplne jedno na cem je nasazeny. Meni se jen vyrez.

    Kdyz si vezmete pro nazornost filmovy fotak a udelate fotku, tak mate ten FF zaber.. kdyz si vezmete nuzky a z te same fotky ostrihate kraje, tak mate ten crop. Zmenila se nejak hloubka ostrosti obrazu? Samozrejme ze ne. Ta se zmeni az prekomponovanim cele fotky, kdyz s APS-C se stejnym objektivem budu pro stejny zaber muset couvnout, nebo pouzit sirsi ohnisko.

    Pro „plnohodnotne“ vyuziti male hloubky ostrosti se nehodi FF ale velkoformatovy fotoaparat.

    Jenze i to ma hacek… kdyz je pak snaha o opak, tzn mit na fotografii velkou hloubku ostrosti, bude potreba vyrazne clonit, cimz se prodlouzi expozice mozna az na nepouzitelne urovne.

    Kazdy format ma svoje pro a proti.

    • Dobrý den Michale,

      myslím, že vliv velikosti snímače na hloubku ostrosti v článku popisujeme docela důkladně. Zdůrazňujeme, že je NEPŘÍMÝ. Na fotoaparátu s menším snímačem používáte objektivy s ekvivalentními (menšími) ohnisky, která logicky ve stejných podmínkách poskytnou vyšší hloubku ostrosti. Příklad, který uvádíte, slýchám celkem často, a moc mu nerozumím. Lidé si objektivy přece vybírají podle toho, jaký obraz/zorný úhel jim poskytnou a objektivy pro menší snímače budou mít vždy nižší ohniskovou vzdálenost, než objektivy se stejným zorným úhlem pro větší snímače. Tím pádem při stejné cloně poskytnou jinou (větší) hloubku ostrosti. Co se týče „plného využití“ hloubky ostrosti, to samozřejmě nezáleží na nikom jiném, než na uživateli 🙂 K obrázku: máte pravdu, že nákres je trochu zavádějící. Vzdálenost snímače od bajonetu nebude všude stejná, ale např. u zrcadlovky bude logicky větší, než u kompaktu nebo mobilního telefonu. Nicméně např. u Full Frame a APS-C zrcadlovek, které sdílejí objektivy se stejným bajonetem, je stejná.

      Přeji pěkný den, Adam