CEWE Fotolab
Českosaské Švýcarsko

Fotografický tip: 8 TIPŮ PRO LEPŠÍ FOTKY Z CEST

Každý se po dovolené či výletu rád pochlubí svými fotografiemi. Kde byl, co viděl, jak si dny volna užíval. Nezáleží přitom, jestli jde o překrásnou přírodu nebo zajímavé město. K tomu, aby vaše fotografie byly atraktivní svým obsahem, světlem, kompozicí, zkrátka aby měly šmrnc, vám nyní může přispět 8 tipů Tomáše Holuba.

Matterhorn, Švýcarsko. Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/11, čas 1/5, ohnisko 22 mm, přechodový celoskleněný filtr VFFOTO NHDQ 0.9 SOFT 100×150 mm.
Matterhorn, Švýcarsko. Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/11, čas 1/5, ohnisko 22 mm, přechodový celoskleněný filtr VFFOTO NHDQ 0.9 SOFT 100×150 mm.

Tomáš Holub, fotograf krajinář s cestovatelskou duší, který si  rád „střihne“ i focení architektury, zvířat, portrétu, či makra. Procestoval velký kus světa, pojďme tedy nahlédnout pod pokličku jeho tvorby.

ZRCADLENÍ

V letních měsících je to hlavně voda, která nás přitahuje a láká k osvěžení. Zrcadlení je častým fotografickým prvkem, kdy se fotografovaný objekt odráží na vodní hladině a přiměje diváka k zamyšlení. Zkuste i vy zrcadlit a hledat tu správnou kompozici. Pro zvýraznění efektu je vhodné použití polarizačního filtru (zde použit kvalitní filtr českého výrobce VF FOTO), který část světla polarizuje a odraz je tak intenzivnější.

Sedlákův rybník, Vysočina, Česká Republika. Nikon D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/9, čas 1/60, ohnisko 17 mm, polarizační filtr VFFOTO PS US 77mm
Sedlákův rybník, Vysočina, Česká Republika. Nikon D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/9, čas 1/60, ohnisko 17 mm, polarizační filtr VFFOTO PS US 77mm
Sedlo Falzarego, Dolomity, Itálie. Nikon D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/9, čas 1/100, ohnisko 17 mm, přechodový celoskleněný filtr VFFOTO NHDQ 0.9 SOFT 100x150 mm
Sedlo Falzarego, Dolomity, Itálie. Nikon D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/9, čas 1/100, ohnisko 17 mm, přechodový celoskleněný filtr VFFOTO NHDQ 0.9 SOFT 100×150 mm
Spitzmauer 2446 m n.m., Totes Gebirge, Rakousko. Canon EOS 50D, Canon EF-S 17-85mm f/4,0-5,6 USM IS, clona f/9, čas 1/100, ohnisko 17 mm, přechodový celoskleněný filtr VFFOTO NHDQ 0.6 SOFT 100x150 mm
Spitzmauer 2446 m n.m., Totes Gebirge, Rakousko. Canon EOS 50D, Canon EF-S 17-85mm f/4,0-5,6 USM IS, clona f/9, čas 1/100, ohnisko 17 mm, přechodový celoskleněný filtr VFFOTO NHDQ 0.6 SOFT 100×150 mm
Matterhorn, Walliské Alpy, Švýcarsko. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/11, čas 1/60, ohnisko 17 mm, polarizační filtr VFFOTO PS US 77mm
Matterhorn, Walliské Alpy, Švýcarsko. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/11, čas 1/60, ohnisko 17 mm, polarizační filtr VFFOTO PS US 77mm

SRÁVNÉ NAČASOVÁNÍ SNÍMKU

Myslíte si, že pěkné fotografie pořídíte někdy během poledne, nejlépe za slunného počasí s vymetenou oblohou, kde nebude jediný mráček? Opak je pravdou! Buďte vždy připraveni a mějte svůj fotoaparát stále po ruce. Většinou nejlepší čas na focení je brzy ráno nebo v podvečer. V mnohém do všeho promlouvá i přicházející změna počasí. Např. při ranních mlhách nebo po letní bouřce, kdy se les vypařuje – to jsou ty správné podmínky. A vy budete mít originální snímky plné energie. Fotografie mají ten dar – umí vyprávět o častokrát neopakovatelných momentech, využijte toho.

Bastei, Českosaské Švýcarsko, Německo. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/13, čas 1/6, ohnisko 17 mm, ND filtr 2-32x VFFOTO PS 77 mm
Bastei, Českosaské Švýcarsko, Německo. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/13, čas 1/6, ohnisko 17 mm, ND filtr 2-32x VFFOTO PS 77 mm
Jizerské hory. Canon EOS 50D, Canon EF-S 17-85mm f/4,0-5,6 USM IS, clona f/8, čas 1/50, ohnisko 28 mm
Jizerské hory. Canon EOS 50D, Canon EF-S 17-85mm f/4,0-5,6 USM IS, clona f/8, čas 1/50, ohnisko 28 mm
Mount Pandim 6691 m n.m., Království Sikkim, Indie. Canon EOS 50D, Canon EF-S 17-85mm f/4,0-5,6 USM IS, clona f/11, čas 1/8, ohnisko 20 mm
Tre Cime, Sextenské Dolomity, Itálie. Canon EOS 50D, Samyang 14mm f/2,8 UMC
Tre Cime, Sextenské Dolomity, Itálie. Canon EOS 50D, Samyang 14mm f/2,8 UMC
Sněžka. Canon EOS 50D, Canon EF-S 17-85mm f/4,0-5,6 USM IS, clona f/10, čas 1/80, ohnisko 28 mm. Přechodový filtr VFFOTO NHDQ 0.6 SOFT 100x150 mm.
Sněžka. Canon EOS 50D, Canon EF-S 17-85mm f/4,0-5,6 USM IS, clona f/10, čas 1/80, ohnisko 28 mm. Přechodový filtr VFFOTO NHDQ 0.6 SOFT 100×150 mm.

DLOUHÁ EXPOZICE

Čas a clona jsou společně s citlivostí záznamového média (film, čip) hlavními parametry při pořizování fotografií. Především čas, resp. dlouhá expozice (expozice: doba, kdy je závěrka otevřená a probíhá osvit snímače/filmu), dokáže ve fotografii divy. Budete potřebovat stabilní stativ a ideálně silnější šedý neutrální filtr, který nasadíte na objektiv. Pro několikaminutové expozice se vyrábějí speciální filtry, které prodlouží expozici 1000x, 2000x a novinkou je dokonce až 32000x. Odměnou vám poté bude až snová fotografie, kde bude zřetelný pohyb mraků nebo všeho, co se hýbe. Nápadům se meze nekladou, naopak.

TIP: Pokud nemáte neutrální šedý filtr, pro začátek zkuste na fotoaparátu nastavit vyšší clonová čísla a co nejnižší citlivost ISO na fotoaparátu. Výsledky ne vždy budou takové, jako na vzorových fotografiích, dílčí úspěchy se ale jistě dostaví.

Benátky, Itálie. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/9, čas 296 sekund, ohnisko 28 mm, ND filtr 1000x VFFOTO TITANIUM GS 67 mm, Přechodový filtr VFFOTO NHDQ 0.9 soft 100x150 mm
Benátky, Itálie. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/9, čas 296 sekund, ohnisko 28 mm, ND filtr 1000x VFFOTO TITANIUM GS 67 mm, Přechodový filtr VFFOTO NHDQ 0.9 soft 100×150 mm
Noční Matterhorn, Walliské Alpy, Švýcarsko. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/5, čas 672 sekund, ohnisko 25 mm
Noční Matterhorn, Walliské Alpy, Švýcarsko. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/5, čas 672 sekund, ohnisko 25 mm
Jezero Traunsee, Rakousko. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/10, čas 179 sekund, ohnisko 17 mm, ND filtr 1000x VFFOTO TITANIUM GS 67 mm, Přechodový filtr VFFOTO NHDQ 0.9 soft 100x150 mm
Jezero Traunsee, Rakousko. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/10, čas 179 sekund, ohnisko 17 mm, ND filtr 1000x VFFOTO TITANIUM GS 67 mm, Přechodový filtr VFFOTO NHDQ 0.9 soft 100×150 mm

HRAVOST

Zábava nesmí chybět na žádné cestě nebo dovolené. Dostaňte do svých fotografií hravost, emoce, náladu. Zkuste chvíli přemýšlet a pozorovat, určitě Vás něco napadne.

Kreativitě se meze nekladou. Hlavně ať je veselo.

Čtěte také: 5 tipů pro cestovatelské fotografy

DETAILY

Až se vám omrzí klasické pohledy na krajinu, města nebo architekturu, přibližte své oko a zkuste se podívat scénu detailněji, z jiného pohledu. Zaměřte se na souběžné linie, pravidelné střídání jednotlivých prvků, opakování. Nechte pracovat fantazii. Uvidíte, že vás výsledek mile překvapí. Budou se vám hodit spíše teleobjektivy, či makroobjektiv.

Sněhové závěje, Jizerské hory. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/11, čas 1/800, ohnisko 150 mm.
Sněhové závěje, Jizerské hory. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/11, čas 1/800, ohnisko 150 mm.
Antilopí kaňon, Arizona, USA. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/5,6, čas 1/80.
Antilopí kaňon, Arizona, USA. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/5,6, čas 1/80.
Zimní Vysočina D600, Nikon 200-500mm f/5,6 E ED VR, clona f/7,1, čas 1/800, ohnisko 500 mm.
Zimní Vysočina D600, Nikon 200-500mm f/5,6 E ED VR, clona f/7,1, čas 1/800, ohnisko 500 mm.
Jizerskohorské bučiny, Jizerské hory. D600, Sigma 150mm f/2,8 EX APO DG OS MACRO, clona f/8, čas 1/160.
Jizerskohorské bučiny, Jizerské hory. D600, Sigma 150mm f/2,8 EX APO DG OS MACRO, clona f/8, čas 1/60.
Na vlně světla, Benátky. D600, Sigma 150mm f/2,8 EX APO DG OS MACRO, clona f/16, čas 1/3.
Na vlně světla, Benátky. D600, Sigma 150mm f/2,8 EX APO DG OS MACRO, clona f/16, čas 1/3.

OŘEZ

Nebojte se experimentovat s formátem. Jestli vám kompozice nebude sedět, obraz ořízněte dle vaší představy. Všechny fotografie nemusí mít vždy klasický poměr 3:2. Vyfoťte sadu fotografií, které budou mít společného jmenovatele. Tím bude jednotný formát. Mohou to být například čtvercové ořezy nebo úzké panoramatické pohledy na svět. A že se vám potom fotografie nevejde do fotoalba? Pak je nejlepší čas vyzkoušet fotoknihu. Já osobně rád pro svoji prezentaci využívám fotoknihu o rozměru 30x30cm, tvrdá vazba, matný fotopapír.

Národní park Arches, Utah, USA. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/9, čas 1/250, ohnisko 17mm.
Národní park Arches, Utah, USA. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/9, čas 1/250, ohnisko 17mm.
Pieniny, Slovensko. D600, Sigma 150mm f/2,8 EX APO DG OS MACRO, clona f/9, čas 1/800.
Pieniny, Slovensko. D600, Sigma 150mm f/2,8 EX APO DG OS MACRO, clona f/9, čas 1/800.
Totes Gebirge, Rakousko. Canon EOS 50D, Canon EF-S 17-85mm f/4,0-5,6 USM IS, clona f/9, čas 1/200, ohnisko 17 mm
Totes Gebirge, Rakousko. Canon EOS 50D, Canon EF-S 17-85mm f/4,0-5,6 USM IS, clona f/9, čas 1/200, ohnisko 17 mm
Tre Cime, Dolomity, Itálie. Canon EOS 50D, Canon EF-S 17-85mm f/4,0-5,6 USM IS, clona f/11, čas 1/160, ohnisko 28 mm.
Tre Cime, Dolomity, Itálie. Canon EOS 50D, Canon EF-S 17-85mm f/4,0-5,6 USM IS, clona f/11, čas 1/160, ohnisko 28 mm.
Col d'Aubisque, Pyreneje, Francie. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/9, čas 1/100, ohnisko 35mm.
Col d’Aubisque, Pyreneje, Francie. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/9, čas 1/100, ohnisko 35mm.

STÍNY

Monument Valley, Arizona, USA. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/9, čas 1/1000, ohnisko 17mm.
Monument Valley, Arizona, USA. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/9, čas 1/1000, ohnisko 17mm.

Velkou úlohu ve fotografii hrají stíny. Čím je slunce na obloze níže, tím dostává fotografie více prostoru díky případným stínům. Naopak, za poledního světla působí fotografie příliš ploše. Zkuste po východu a před západem pozorovat a zachytit hru stínů, ať už se jedná o vzrostlé stromy či postavy přátel.

Českomoravská vrchovina. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/11, čas 1/200, ohnisko 24mm.
Českomoravská vysočina. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/11, čas 1/200, ohnisko 24mm.
Dívčí kameny, Krkonoše. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/11, čas 1/800, ohnisko 17mm.
Dívčí kameny, Krkonoše. D600, Nikon 17-35mm f/2,8 AF-S, clona f/11, čas 1/800, ohnisko 17mm.

PREZENTACE

Pokud dodržíte základní fotografická pravidla a zároveň budete kreativní a originální, vzniknou vám zajisté fotografie, které se neokoukají a budou se líbit. To bude ten správný čas na tvorbu fotoobrazu, kterým můžete zútulnit své bydlení, kancelář nebo jiné prostory. A bude už jen na vás, jestli vyberete tisk na plátno, hliníkovou desku nebo exkluzivní gallery print pod sklo. Možností je spousta, o rozměrech nemluvě. Hlavně to bude VÁŠ fotoobraz.

Facebook
@tomasholub.photo

WEB
https://www.holubtomas.cz/

 

komentářů

Napsat komentář: Petr Wessnitzer Zrušít odpověď