CEWE Fotolab

VÝBĚR FOTOAPARÁTU: ZRCADLOVKA NEBO BEZZRCADLOVKA?

Výběr systémového fotoaparátu se nevyplácí podceňovat, jelikož je na něj navázáno příslušenství, mezi kterým hraje hlavní roli plejáda nabízených objektivů (nativní, od dalších výrobců). Kvalita servisu hraje také roli, včetně šíře nabídky bazarového zboží dané značky. Zvolit při výběru klasickou digitální zrcadlovku, systémový kompakt, nebo kombinaci?

Bezzrcadlovky vs zrcadlovkyBezzrcadlovka, jak již napovídá samotný název, je typ fotoaparátů, který kombinuje výhody digitálních kompaktů (menší rozměry díky přítomnosti elektronického hledáčku a absenci optického hranolu, sklopného zrcátka) a výhody digitálních zrcadlovek (možnost výměny objektivů).

Je nezbytné říci, že ne vždy je použití elektronického hledáčku výhodné. Zejména v akční fotografii na profesionální úrovni, např. při focení sportu. Ačkoli je rozdíl v zobrazení obou typů hledáčků již dnes minimální, stále ještě je u elektronické varianty patrné minimální zpoždění, které však může profesionálům zvyklým na optický hledáček vadit.


Pro bezzrcadlovky je typické následující:

  • Kompaktnější rozměry než DSLR
  • Elektronický hledáček
  • Dotykový displej
  • Kombinace elektronické a mechanické závěrky
  • Rychlé sériové snímání
  • Nižší výdrž baterie

Ostatně proto na významných akcích evropského, či světového významu stále kralují klasické DSLR a je nepřehlédnutelné, že za nimi stojí značka Canon nebo Nikon, které profesionálům přináší nástroje a zázemí pro tvorbu na nejvyšší možné úrovni.

Výběr bezzrcadlovky

Ti, kdo o bezzrcadlovce uvažují, řeší zejména styl / komfort ovládání a dostupnost objektivů a dalšího příslušenství. Z pohledu zkušeného fotografa, který zvažuje koupi bezzrcadlovky, jako hlavního nebo záložního těla, je však rozdílů o něco více. Velmi důležitý je však způsob, jakým fotograf pořizuje snímky a také jakému žánru fotografie se věnuje nejvíce.

Nikon Z7 + adapter

Od výše uvedeného by se měla odvíjet právě volba konkrétního modelu bezzrcadlovky. Profesionálové, kteří se věnují především sportovní a akční fotografii nedají dopustit na klasickou zrcadlovkovou konstrukci s optickým hledáčkem, který zobrazuje v reálném čase to, co se děje před objektivem fotoaparátu. V případě elektronického hledáčku totiž nutně dochází ke zpoždění zobrazení, jelikož musí být obraz zpracován a poté promítnut na plochu malého displeje v hledáčku.

Samozřejmě v případě, kdy budete fotografovat především technikou překomponování a počet ostřicích bodů pro vás nebude hrát zásadní roli, tak pro vás budou všechny bezzrcadlovky na stejné funkční úrovni a rozdíl bude především v detailech – ovšem právě o ty jde především. V konečném důsledku vás totiž mohou dělit od povedené fotografie.

Čtěte také na blogu: Ptáme se fotografů: CSC nebo zrcadlovka? (10 fotografů, 10 různých názorů)

DSLR vs CSC

Jedno je dnes jisté, DSLR na první pohled prohrávají v mnoha parametrech, mohou se zdát zastaralé. Nenechte se ale při výběru zlákat na první dobrou marketingem výrobců. Ideální je si každou vlastnost v praxi vyzkoušet a zjistit, jak naplní vaše potřeby (buď na fotoprodejně, či prostřednictvím půjčovny).

V současnosti platí, a nějakou dobu platit bude, že pro poloprofesionální praxi je ideální kombinovat DSLR a CSC, přičemž výrobci jdou fotografům vstříc a nabízí adaptéry, které slouží jako spojení mezi rozdílnými bajonety a objektivy. Univerzální rada neexistuje. V dnešní době už hodně fotografů přešlo plně na CSC fotoaparáty, jiní (zejména profíci, kteří fotí akční foto na nejvyšší úrovni) na DSLR nedají dopustit.

Pojďme si nyní porovnat jednotlivé vlastnosti obou systémů. Při fotografování přes displej v režimu živého náhledu se fotoaparát chová naprosto stejně, jako při snímání přes hledáček, zde žádný rozdíl nenajdete. Rozdíly jsou zejména v následujícím.

TIP: Fotoaparát DSLR nebo systémový fotoaparát bezzrcadlovka můžete vybavit různými objektivy. Kvalitní fototechniku najdete na e-shopu

Hmotnost a velikost

Jak bylo zmíněno v úvodu, klasické zrcadlovky prohrávají ve většině případů, co se týče porovnání hmotnosti a celkové kompaktnosti. Nejznatelnější rozdíl v kompaktnosti je u CSC standardu micro 4/3 (OlympusPanasonic), které jsou běžně o 30 až 50 % menší.

V kategorii plnoformátových bezzrcadlovek je menší hmotnost a rozměry také znát, zvláště porovnáme-li profesionální modely s podobnými parametry. Absence komory se sklopným zrcátkem rozměry viditelně zmenší.

Hledáček

Zásadní změnou oproti klasickým digitálním zrcadlovkám je způsob práce s fotoaparátem – vzhledem k osazení elektronickým hledáčkem má fotograf větší kontrolu nad expozicí, jelikož je schopen již v hledáčku vidět (před zmáčknutím spouště), jaká bude tonalita snímku, včetně nastavení vyvážení bílé nebo korekce expozice.

Pozitivní také je, že vybrané CSC fotoaparáty dokáží simulovat optický hledáček, takže obraz je velmi podobný, jako u zrcadlovek. Při výběru konkrétního přístroje je vhodné vyzkoušet rychlý pohyb s aparátem u oka, zjistíte tak, zda má hledáček dostatečně rychlou snímkovací frekvenci a vyčítání dat z pixelů. V opačném případě je obraz (zejména za šera) trhaný a při pohybu neostrý.

Zaostřování

Zaostřování v režimu AF-S je srovnatelné u obou kategorií, co se týče rychlosti, v závislosti na dané třídě přístroje. Největší rozdíl přichází při režimu AF-C, kdy na profi DSLR těla zatím horkotěžko dosáhne většina CSC přístrojů.

CSC fotoaparáty mají výhodu sofistikovaných možností (platí pro vybrané modely, ne všechny) zaostřování na obličej, levé či pravé oko, na zvířata, vozidla (auto, motorka, vlak, letadlo) apod., zkrátka CSC rozpoznají mnoho rozličných tvarů, a to vše díky ostření přímo na snímači. Nejvyšší modely už dnes používají i hybridní ostření, které je ještě o kousek blíž zrcadlovkám.

Manuální ostření

Mnohem snadnější je u bezzrcadlovek manuální ostření, a to díky možnosti mnohonásobného zvětšení zaostřované části obrazu, a především díky funkci Focus peaking (barevné zvýraznění zaostřené oblasti). Tu oceníte především při použití starších objektivů, které nedisponují autofokusem.

U DSLR je pomocníkem např. volitelná zvětšovací lupa, nebo pokud je dostupné, tak zvětšení scény přes živý náhled LCD. V tomto případě je však třeba počítat s mírnou prodlevou při ostření, je tedy vhodné zejména pro statické záběry.

Režim závěrky

CSC dokáží fotit prakticky bezhlučně, možnost kombinace elektronické (tiché snímání) a mechanické závěrky je v některých případech k nezaplacení. Nezanedbatelnou výhodou elektronické závěrky je také možnost dosáhnout mnohem kratších expozičních časů (až 1/32 000 s), takže není problém s použitím světelných objektivů i za jasného dne.

Na druhou stranu není elektronická závěrka samospásná a při určité kombinaci času a expozice pohybu se nevyhnete tzv. rolling shutter efektu, kdy se pohyblivé objekty deformují. Výrobci sice již pracují na snímačích s globálním vyčítáním dat, ovšem nasazení v praxi bude ještě nějaký rok trvat.

Výdrž akumulátoru

Toto je asi nejvýraznějším negativem bezzrcadlových fotoaparátů, které mají obecně nižší výdrž. Ve srovnání se zrcadlovkami, kde lze počítat výdrž na vyšší stovky až tisíce snímků, se musíte u CSC spokojit s přibližně poloviční výdrží.

Nutno podotknout, že výdrž baterie lze dosáhnout i dvojnásobnou (někdy i více), oproti tomu, co udává standardizované měření dle CIPA. Velmi také záleží na způsobu používání, kdy paradoxně elektronický hledáček spotřebuje více energie než velký zadní displej.

Rychlost snímání

Zrcadlovky dosáhly svého vrcholu, aneb tam kde končí mnoho polo-profi modelů DSLR, polo-profi CSC začínají. Např. Panasonic G9 dosahuje rychlosti 20 sn./s. při mechanické závěrce. Otázkou je, jaké procento uživatelů extrémní rychlosti snímání v praxi využije, resp. i jak často.

Obecně vzato, jednou za čas se může vysoká rychlost snímání hodit nemalé části uživatelů. Dokud se však nepodaří dotáhnout bezzrcadlovkám výkon autofokusu v DSLR nebude hrát rychlost sekvence až tak velkou roli.

Speciální funkce, které DSLR postrádají

Díky odlišné konstrukci a způsobu snímání obrazu mohou bezzrcadlovky nabídnout hned několik poměrně zajímavých funkcí, které u digitálních zrcadlovek nenajdete, ale při fotografování vám v mnoha směrech usnadní práci. Tyto funkce samozřejmě nenajdete u všech modelů bezzrcadlovek na trhu ve stejné podobě a některé nabízí pouze vybrané značky.

Fotografování ještě před stiskem spouště je jedna z funkcí, které najdete u bezzrcadlovek Olympus OM-D. Díky tomu, že snímač neustále zachytává obraz, je možné uložit snímek (nebo snímky při sériovém snímání) až 1 sekundu před plným domáčknutím spouště.

Olympus OM-D E-M10 Mark III s 14-42mm II R stříbrný na e-shopu

Tuto možnost ocení zejména wildlife fotografové, pro které může být i zlomek sekundy rozhodující, zvláště při fotografován akčnějších záběrů. V kombinaci s menším snímačem, díky němuž mohou využívat delší efektivní ohnisko, se pak jedná o ideální nástroj.

Vysoké rozlišení skládáním expozice je dostupné prakticky u všech bezzrcadlovek, které mají stabilizovaný snímač. V tomto režimu fotoaparát pořídí čtyři snímky s posunutým snímačem a následně je složí dohromady. Kupříkladu u modelu Olympus E-M1 Mark II se tak dostanete ke snímku s rozlišením až 80 Mpx na jeden stisk spouště. Nejnovější model Panasonic Lumix S1R nabízí shodnou funkci, avšak díky vysokému nativnímu rozlišení snímače má výsledná složená fotografie rozlišení až 187 Mpx.

Olympus OM-D E-M1 Mark III černý na e-shopu

Panasonic Lumix DC-S1R tělo na e-shopu

Rozdíl v množství zachycených detailů je patrný na první pohled – pro fotografování krajiny, architektury či portréty se jedná o významného pomocníka. Snad jediným negativem je (zatím) použitelnost pouze při snímání statických záběrů ze stativu, v opačném případě totiž budete mít na snímku duchy či zdvojené linie.

Speciální režim Live Composite najdete prozatím pouze u CSC značky Olympus. Jedná se o režim, kdy je pořízena referenční fotografie s vaším konkrétním nastavením expozice a následně se po stisku spouště zaznamenávají pouze světlejší pixely oproti referenčnímu snímku.

Ideální je tento režim pro fotografování ohňostrojů (nedochází k přepalům), hvězdných drah (není třeba skládat snímky a přepalům se také vyhnete) nebo produktovou fotografii – je možné si postupně „vysvítit“ přesně ty části scény, které to potřebují.

Záznam videa je v případě bezzrcadlovek obvykle na vyšší úrovni, než je tomu u zrcadlovek, netýká se to ani tak kvality (ta bývá srovnatelná) ale spíše následní postprodukce, jelikož u bezzrcadlovek je k dispozici firemní log (v podstatě snímání bez úprav) s možností následné úpravy barev apod. V případě pořízení bezzrcadlovky se stabilizovaným snímačem pak v kombinaci se stabilizovaným objektivem můžete dosáhnout velmi dobrých záběrů, a to i bez speciálních doplňků jako jsou externí stabilizační klece, gimbaly apod.

komentářů

Napsat komentář: Pavel Zrušít odpověď

  • Právě čtu, že Associated Press kompletně přechází na bezzrcadlovky od Sony. Cituji:

    „Pokud jde o výhody, které AP přesvědčily k přechodu od DSLR k CSC, tak je to především schopnost tichého focení s elektronickou závěrkou, velmi rychlý a přesný AF, v neposlední řadě je to také menší velikost a hmotnost fotoaparátů.“

  • Osobně bych dodal slůvko o objektivech – kratší sečná vzdálenost umožňuje u širokoúhlých objektivů pro bezzrcadlovky zjednodušit konstrukci o jeden optický člen – tyto objektivy jsou menší a lehčí, než pro zrcadlovky.

    Navíc platí, že novější objektivy především pro bezzrcadlovky jsou moderní konstrukce s vysokým rozlišením a vynikající kresbou – z čehož plyne, že mnoho desítek na trhu nebo v bazarech existujících starších skel pro DSLR nemá moc smysl k bezzrcadlovkám (a ani k novým zrcadlovkám) s vysokým rozlišením snímacího čipu připojovat – navíc přes redukci, která musí rozměrově nahradit chybějící komoru se zrcátkem, takže se tím připravíte o výhodu menších rozměrů sestavy proti DSLR.

  • Líbí se mi, jak ortodoxní zrcadlovkáři pění pod článkem, který ve skutečnosti nadržuje – zrcadlovkám.

  • Za sebe uvažuji a čekám na nový model bezzrcadlovky, co vše přinese nového.

    Mnoho funkcí mě neláká a ani mě tedy nepřesvědčí:
    8k video – nedělám videa…
    Elektronický hledáček – nelíbí se mi nereálná elektronická podoba obrazu…

    Kvalita výstupu – to je věc ve které nemám jasno. Bude v něčem lepší výsledný snímek? Bude ostřejší? Bude z něj možné vytáhnout více detailů ve stínech a snížit přepaly ve světlech? Bude zde méně šumu? Nabídne mi RAW fotografie více těchto možností nějakým kouzlem?

    Malé výhody vidím v lehčím a menším těle, ale bude se držet dobře pevně jako zrcadlovka?

    Už jsem bezzrcadlo zkoušel jiné značky než používám zrcadlo, připadal jsem si jak když fotím tatrankou. Špatně se mi to drželo, vše najednou bylo „titěrné“ a moc dobře se mi fotoaparát neovládal, výsledné snímky na první pohled dobré, ale v detailech už zde byl celkem viditelný rozdíl… Méně ostrosti, více šumu, plochý obraz…

    Vyžaduji od profi techniky dobré kvalitní ostré snímky až do detailů a ty jsem zatím z těchto „oplatek“ neviděl – na internetu ano, laboratorní snímky a pod… Upravené všemi možnými nástroji…. Ale jak vypadá surový snímek?

    Jan

  • 🙂 asi jsem ze staré školy, ale ten kdo ví co fotí a zvládá základní fotografické techniky si na otázku jestli bezzrcadlovku nebo zrcadlovku a nebo jestli APSC a nebo FF nedokáže odpovědět může klidně fotit mobilem. (nic proti tomu z mobilu uděláte slušnou fotku). hlavně foťte a čas od času si udělejte velkou papírovou fotku, na té je vždy vidět pokrok. 🙂

  • Tak smysl článku byl donutit lidi k přechodu na bezzrcadlovky – pořád více lidí má zrcadlovky a obchod potřebuje ať se business točí, takže nový foťák, nové objektivy. Sám mám bezzrcadlo, ale mít zrcadlovku tak klidně zůstanu u ní. Nejdražší je změna systému, kdy kupujete vše znovu. Není potřeba mít nejnovější techniku aby člověk měl radost z focení 😉

  • Článek není o tom, kterou z variant si vybrat, ale snaží se čtenáře orientovat na koupi bezzrcadlovky. Některé údaje jsou napsány zavádějícím způsobem. Vůbec není pravda, že na DSLR se orientují většinou sportovní profíci. Uvést, že výhodou bezrcadlovek je, že se exponuje o sec dřív a také je dost zavádějící údaj o skládání expozic a tím je najednou 187 Mpx? Stabilizovaný snímač v zde uvedených má jen Olympus a ne jmenované světové značky v úvodu a příklad oblohy také vůbec neplatí pro bezrcadlovky, ale jsou i fotoaparáty, který uvedený snímek oblohy exponují delším časem a hvězdy jsou jako jeden bod, protože mají modul GPS a stabilizaci čipu. Výsledek? Pro ty kdo uvažují a neví moc o přístrojích mohou fascinovat bezzrcadlovky, což byl hlavní smysl článku, a ti kdo si už o tom něco přečetli, což při vyšší ceně přístrojů předpokládám, asi tento článek jen přeskáčou.