CEWE Fotolab

Sigma 180mm f/2.8 EX DG OS HSM: UŽIVATELSKÁ RECENZE

V další recenzi, od skvělého wildlife fotografa Jaromíra Kadeřábka, budeme hovořit o unikátním světelném makroobjektivu od tradičního výrobce optiky Sigma Corporation. Sami se přesvěčte, i na vzorových fotografiích v plném rozlišení, do jaké míry se Sigmě povedl. 

Objektiv byl představen na trhu již v roce 2012. Do dnešní doby však neztratil nic ze svého lesku a stal se oblíbeným nástrojem fotografů, kteří využijí delší ohniskovou vzdálenost. V případě potřeby je možné jej využít i jako portrétní objektiv. Makroobjektivy jsou pro fotografy velmi zajímavou možností, jak snadno zachytit svět v měřítku 1:1 (tj. 1 centimetr fotografovaného objektu zabírá na snímacím médiu taktéž 1 cm), nebo v ještě větším (až 30:1 s pomocí specifického příslušenství). Dalších způsobů, jak dosáhnout značného přiblížení k fotografovanému objektu je mnoho, např. použitím mezikroužků, předsádkových čoček, reverzního nasazení objektivu. Makroobjektivy výrobci nabízejí v několika variantách, z pohledu různých ohniskových vzdáleností, či poměru zvětšení (většinou 1:1 až 5:1; běžné objektivy dosahují zejména poměru 1:5 až 1:2). Často mají v sobě zabudovanou stabilizaci obrazu.

Nikon D850, Sigma 180mm f/2,8, 1/800, f/8, ISO 500, 252 mm

Pro firmu Sigma byl rok 2012 zlomový a tento objektiv je tak posledním počinem před nastolením nové éry a firemní strategie pod vedením nového majitele. Sigma 180mm f/2.8 EX DG OS APO HSM Macro je aktualizací původního 180mm makroobjektivu (f/3.5) a je jediný, který si zachovává světelnost 2,8 při tak dlouhé ohniskové vzdálenosti. Na rozdíl od jiných konkurenčních ještě starších kousků, disponuje moderní stabilizací označovanou jako OS. Dále je sklo vybaveno tichým a hbitým zaostřovacím motorem HSM.

Nikon D850, Sigma 180mm f/2,8, 1/1000 f/3,5 ISO 800

Sigma 180mm f/2.8 EX DG OS APO HSM Macro je navržena jako objektiv pro plnoformátové zrcadlovky. Ovšem nic nebrání použití na APS-C fotoaparátu. Následně poskytuje ekvivalentní ohniskovou vzdálenost 288mm (Canon) nebo 270mm (Nikon).

Díky své vysoké světelnosti je plně kompatibilní s Telekonvertory, takže umožňuje pohodlně fotit prakticky jakýkoliv makro motiv na větší vzdálenosti (focení plachého hmyzu apod.). Objektiv je k dispozici pro bajonety Canon, Nikon, Sigma a Sony. Samozřejmostí je reprodukční poměr 1:1minimální zaostřovací vzdáleností 47cm.

Nikon D850, Sigma 180mm f/2,8, 1/1000 f/3,5 ISO 500

Mechanická konstrukce a provedení

Sigma 180mm f/2.8 EX DG OS APO HSM Macro je bezpochyby velmi těžký (1,640 g) a rozměrný objektiv. Je vyroben v matné černé textuře, která sice nedosahuje tak luxusního vzhledu jako nová řada ART, nicméně v době svého vzniku použila firma to nejlepší, co měla k dispozici. Odolnost povrchu je na zcela jiné úrovni, než u předchozí generace. K žádnému jeho viditelnému opotřebení či loupání nedochází. Již na první pohled je zřejmé, že je objektiv vyroben poctivě a přesně. Rozměrný ostřící kroužek má krásně jemný chod, což je klíčová vlastnost, pokud ostříme ručně. Objektiv postrádá utěsnění proti prachu a vlhkosti. Chybí i gumové těsnění kolem bajonetu, který je kovový, naprosto přesně vyrobený a bez zbytečných vůlí. I zde je patrné, že nejde o úplně nový návrh, objektiv disponuje klasickou clonovou páku (elekromagnetická je výsadou až novějších typů). Na druhé straně musím podotknout, že jsem u testovaného objektivu neměl absolutně žádný problém, a to ani při snímání rychlostí 12 sn. za sek. Expoziční odchylky vlivem mechanické páky nebyly pozorovány. Rozměrná přední čočka, což je u takové světelnosti logické, postrádá speciální high-tech povrchové úpravy sloužící pro snadnější údržbu. Zpětný návrat k tomuto řešení není ideální, novější skla se čistí snáze. Filtry se nasazují na přední přírubu, jež má závit 86mm. Objektiv je opatřen odnímatelnou stativovou objímkou s poněkud zbytečně robustním šroubem. Rovněž chod objímky není zcela hladký. Na druhou stranu objímka je v ceně a pokud někdo používá stativ, je to užitečný pomocník. Já osobně fotím z ruky a využívám stabilizaci, kterou je tento makro model vybaven a objímku jsem si kvůli úspoře místa v batohu demontoval. Samotná montáž a demontáž je otázkou okamžiku a zvládne ji opravdu každý. Dlužno podotknout, že firma v současné době disponuje mnohem lepším mechanickým návrhem clonové objímky s aretací ve spodní časti a následnou patkou v provedení Arca-Swiss. Aby někdo nenabyl dojmu, že jde mechanicky o nějaký mizerný výrobek, podotýkám, že uvedené poznámky jsou vztaženy k dnešní době, celkově lze objektiv hodnotit z pohledu zpracování velmi kladně. Sluneční clona je plastová a šroubovací. V příslušenství je i adaptér pro použití s APS-C čipy. Přepínače mají příjemný tuhý chod a nedochází tak k jejich nechtěnému přepnutí. Na objektivu je možné vybrat rozsah ostřících vzdáleností, což umožňuje rychlejší práci autofokusu v daném rozsahu. Volit můžeme buď v plném rozsahu, což je označeno jako FULL, nebo od 0,67m do nekonečna a poslední volba je od 0,47 m. do 0,67 m. Dalším ovládacím přepínačem je volič mezi jednotlivými AF režimy. Tím zvolíme, zda bude objektiv ostřit automaticky, či ručně. Posledním ovladačem je nastavení stabilizace, která má tři polohy. Deaktivaci je vyčleněna volba OFF, „1“ je činnost stabilizace v obou osách a „2“ pouze v jedné ose. Objektiv je dodáván v klasickém pěkném Sigma pouzdře. Tento model nedisponuje konektivitou na USB Dock Sigma.

Obrazová kvalita

Jestliže jsem měl drobné připomínky k mechanické konstrukci, tak co se obrazové kvality týče musím hned na začátku zmínit, že budu převážně jen chválit. Ale popořadě. Asi každého bude zajímat u takového objektivu ostrost, resp. rozlišovací schopnosti. Zde bude spokojen opravdu každý, neboť už od základní otevřené clony je objektiv perfektně ostrý. Faktem je, že v oblasti makra, při této ohniskové vzdálenosti na plnou díru, je hloubka ostrosti extrémně malá a clonění se nevyhneme.

Sigma 180mm f/2,8, 1/640, f/3, ISO 800

Vlastnosti odcloněného objektivu můžete velmi dobře využít při fotografování např. portrétu, kde věřím, že budete nadšeni. Nutno vzít v potaz, že dlouhá ohnisková vzdálenost silně omezuje použití při fotografování portrétu v interiérech. Zacloněním obecně se ostrost mírně zvyšuje, přičemž nejlepších výsledků a řezavé ostrosti dosáhneme na cloně 5,6, včetně rohů. Ty však dosahují výtečných hodnot i na ostatních clonách. Velmi sledovanou vlastností makroobjektivů je nástup tzv. difrakce objektivu při použití vysokých clonových čísel (zhoršení ostrosti/rozlišovací schopnosti objektivu). V případě Sigmy difrakce nastupuje mnohem později, než je u konkurence obvyklé a má naštěstí pozvolnou degradaci. To znamená, že viditelného změkčení snímku zaznamenáme až u vysokého clonového čísla (f/22). Pro srovnání Nikkor 105mm f/2,8 znatelně měkne již nad clonu 13. Další sledovanou optickou vadou je chromatická aberace, která je v případě Sigmy velmi dobře korigována a vyskytuje se v opravdu omezené míře, extrémně kontrastních přechodech, při použití nízkých clonových čísel. V ostatních případech je sotva znatelná. Její odstranění je snadným procesem v editačním software. Sigma 150mm f/2.8 APO EX DG OS HSM Makro trpí na výskyt chromatické aberace o něco více a je na tom hůře i s ostrostí, zejména na nízkých clonách. Od clony 8 panuje relativní shoda. Centrální ostrost je u 180mm verze obdobná, jako u 105mm od Nikkoru, ale Nikkor podstatně ztrácí v rozích a chromatickou aberací je na tom mnohem hůře, než obě zmíněné Sigmy.

Sigma 180mm f/2,8, 1/3200, f/5, ISO 640
Sigma 180mm f/2,8, 1/2000, f/5, ISO 500

Přenos barev a kontrastu je u Sigma 180mm f/2.8 na nejvyšší možné úrovni, a to včetně excelentního chování v protisvětle. Bokeh mi připadá úžasně krémový, bez jakýchkoliv barevných přechodů. Světelné kruhy mají kulatý pravidelný tvar. Jde tak o nejkrásnější bokeh, jaký jsem kdy v oblasti makrofotografie zaznamenal. Sférické zkreslení je poduškového charakteru a je extrémně nízké (do 0,5%). To je hodnota, která se v běžné praxi prakticky neprojeví a podtrhuje tak výjimečné optické vlastnosti.

Nikon D850, Sigma 180mm f/2,8, 1/800, f/5, ISO 800

Ve spojení s testovaným objektivem jsem vyzkoušel nový Telekonvertor Sigma 1401, který prodlužuje ohniskovou vzdálenost 1,4x (252mm při cloně 4). Telekonvertor, který násobí ohnisko 2x jsem nezkoušel. Firemní materiály však na jeho kompatibilitu upozorňují. Spojení objektivu a telekonvertoru je bezproblémové, jen minimálně zpomalí činnost AF. Rychlost tak zůstává stále na profesionální úrovni.

Optická stabilizace

Optická stabilizace, u Sigmy označována OS, dosahuje dle technických údajů výrobce účinnosti až 4 EV. Osobně bych to v praxi viděl na o něco nižší hodnotu (cca 2,5 až 3,5 EV). Kdo o přínosu stabilizace u takového skla pochybuje, tak ji doporučuji vypnout a zapnout a následně porovnat výtěžnost ostrých fotografií. Stabilizace je o jistý stupeň hlučnější, než u novějších objektivů tohoto výrobce, kdy prakticky není slyšet. Je to z důvodu použití staršího provedení stabilizačního modulu. Určitě se ale nejedná o nic, co by fotografa (či okolí) mělo nějakým způsobem vyrušovat. Co je důležité, chod stabilizace neovlivňuje optický výkon, jako je tomu částečně u kratšího 150mm sourozence.

Autofokus

Díky motorkům HSM je ostření velice tiché a rovněž přesné. Neměl jsem žádné problémy na obou mých tělech, které jsem používal při testování. Při důsledném používání limiteru, například v telerežimu je ostření nejen tiché, ale i poměrně svižné. V oblasti makra, zvláště při přiblížení se  minimální zaostřovací vzdálenosti (47cm od roviny čipu) v režimu FULL je AF pomalejší, než u  objektivu Nikkor 105mm f/2,8. Na druhé straně je mnohem rychlejší, než konkurenční méně světelná macro skla s ohniskem 180 mm, o Nikkoru 200mm f/4 nemluvě. Podtrženo sečteno, v oblasti dlouhých makroskel se jedná jednoznačně o nejlepší výkon. Samozřejmě rychlost AF je nižší, než např. u profi modelu Nikkor 70-200mm f/2.8 (to už se ale nejedná o makroobjektiv). Velice dobře fungovalo spojení s TC Sigma 1,4x, kde je očividné, proč výrobce použil clonu 2,8. V tomto ohledu je Sigma opravdu bezkonkurenční. Osobně nemám k výkonu AF žádných připomínek, které by stály za další komentář.

Nikon D850, Sigma 180mm f/2,8, 1/1000, f/4,5, ISO 200

Závěr

Sigma 180mm f/2.8 EX DG OS APO HSM Macro je těžký, objemný a relativně drahý objektiv. Na oplátku ale disponuje unikátní světelností (vzhledem k délce ohniskové vzdálenosti a makro rozsahu), fantastickou rozlišovací schopností, nádherným bokehem, nízkou CA a minimálním sférickým zkreslením. Kdo potřebuje mít od foceného objektu odstup (např. focení plachého hmyzu, obojživelníků), nevadí mu větší rozměry/váha, vyšší pořizovací cena, pak nemůže koupit nic lepšího. Opticky jde o nejpovedenější objektiv, co jsem měl v rámci kategorie makro v ruce, skvělé využití může naleznout i při fotografování portrétů. Nezklame provedením tubusu a až na pár drobností AF funguje velice dobře. Jistým bonusem navíc je přítomnost optické stabilizace obrazu. Výrobce klasicky dává k dobru nadstandardní čtyřletou záruku. S klidným svědomím mohu tento výrobek doporučit každému zájemci, zejména z řad makrofotografů.

Nikon D850, Sigma 180mm f/2,8, 1/500, f/5, ISO 1250

Sigma 180mm f/2.8 EX DG OS HSM

8.2

Optická kvalita

10.0/10

Automatické ostření

8.0/10

Konstrukce

7.0/10

Výbava a funkce

8.0/10

Hmotnost a manipulace

7.0/10

Poměr cena/výkon

9.0/10

Potěšilo nás:

  • Excelentní rozlišovací schopnosti
  • Bezkonkurenční vykreslení bokehu
  • Unikátní světelnost f/2,8
  • Výtečná spolupráce s Telekonvertorem Sigma 1,4x
  • Nízké zkreslení
  • Dobře zvládnutá difrakce
  • Stabilizace
  • Čtyřletá záruka
  • Redukce pro použití slun. clony na APS-C čipech

Zasloužilo by vylepšení:

  • Stativová patka s objímkou
  • Chybějící těsnění okolo bajonetu
  • Odolnost proti prachu a stékající vodě

Recenzi společně s fotografiemi pro Vás připravil:

jaromír

Jaromír Kadeřábekwildlife fotograf a zákazník FOTOLAB.

Jaromír Kadeřábek

Přidat komentář