CEWE Fotolab

Nikon Z6: UŽIVATELSKÁ RECENZE

Nikon Z6 – druhý z dvojice revolučních Full Frame bezzrcadlovek Nikon systému Z. Svého představení se dočkal v srpnu 2018, společně se svým „sourozencem“ Nikon Z7. Dle papírových parametrů by se mělo jednat o velmi atraktivní fotoaparát vzhledem ke své ceně. Potvrdí se předpoklady i v praxi?

Dražší Nikon Z7 jsme si již představili v recenzi na blogu a na levnější Nikon Z6 jsme museli nějaký čas počkat, než bude k dispozici. Ukázkové testovací fotografie jsou tematicky rozděleny do 2 částí. V první jsou testovány kvality Z6 při focení ptactva, druhá část fotografií vznikla při procházce noční Prahou, „na lehko“ bez stativu, abychom vám mohli ukázat dovednosti nejen stabilizátoru, ale i chování čipu v horších světelných podmínkách.

Technické parametry Nikon Z6

Nikon Z6
Nikon Z6

Už na začátku musím zmínit fakt, že Z6 není nějakou útěchou pro ty, kteří si nemohou dovolit dražší Z7. Z mého pohledu je Z6 mnohem univerzálnější fotografický nástroj. Zatímco Nikon Z7 je nekompromisní v oblasti vysokého rozlišení zvláště pro ty, co potřebují pracovat s větším detailem, tak naopak Nikon Z6 bude žádanější v řadách nadšených fotografů pro svoji schopnost poskytovat o něco lepší výsledky za zhoršených světelných podmínek, někteří ocení rychleji cvakající závěrku. Co se vzhledu týče jsou na tom oba modely stejně, vyjma modelového označení, hmotnost taktéž totožná (675 g. s baterií a pam. kartou XQD).


TIP NA VÝHODNÝ NÁKUP
Nikon Z6 v akční nabídce Black Friday 2020

Nikon Z6

ZOBRAZIT NA ESHOPU*

*Akční nabídka platná pouze v období 20. – 27. 11. 2020.


Nebudu se rozepisovat sáhodlouze o ergonomii Nikonu Z6, platí to samé, co jsem uváděl v recenzi u Nikon Z7. Zkrátka jde o vyšší třídu fotoaparátů a při své velikosti se drží vskutku komfortně, i rozmístění a používání ovládacích prvků je uživatelsky příjemné. Stejně jako Nikon Z7 je i Z6 naprosto shodně utěsněn proti prachu a stékající vodě. Vysokou ovladatelnost zajištuje všem důvěrně známé Menu, na které jsou nikonisté zvyklí z DSLR, potěší plně dotykový výklopný displej s velmi jemným rozlišením 2 100 000 bodů. Velikost tohoto monitoru je 3,2 palce a má výborný kontrast i pozorovací úhly, není výklopný do strany. Slot pro paměťovou kartu je k dispozici jeden, pro typ XQD. To se stalo terčem divokých diskusí na internetových fórech. Faktem je, že dva sloty by slušely Z-tkům obecně více, ale pořád jde o rychlou a velmi spolehlivou kartu. Oproti Z7 tento model disponuje CMOS snímačem typu BSI a umírněnějším rozlišením 24,5 Mpx. Rozlišení není tak ohromující jako u 45,7 Mpx sourozence, ale se svým nativním ISO 100-51 200, v rozšíření až na 204 800, jistě uspokojí řadu nadšených amatérů i profesionálů svým nízkým šumem. Myslím, že nošením dříví do lesa by se jevilo popisování nového bajonetu Z s 55mm průměrem (baj. F 46,4mm) a velmi krátkou sečnou vzdáleností 16mm. Kromě větší pevnosti bajonetu a možnosti použití ultra světelných skel je znát snaha přinést kvalitní obraz i do extrémních rohů snímače.
Stávající majitelé objektivů s bajonetem F nejsou omezeni při použití Nikonu Z6, neboť je nabízen adaptér FTZ, který zaručuje naprosto bezproblémové fungování. Jedinou výjimkou jsou starší objektivy Nikon bez vlastního pohonu autofokusu, jimž při nasazení na FTZ nebude fungovat právě AF.
Videoklipy Nikon Z6 dokáže pořizovat v rozlišení 4K UHD až do 30p, či Full HD v 60p a 120p v HD rozlišení. Samozřejmostí je i to, že během záznamu videosekvencí 4K nebo Full HD lze fotografovat.

Shrnutí zkušeností a postřehů v rámci video tvorby s Nikon Z6 od Magdalény z Czech Vibes:

Stabilizace

Nikon Z6 nabízí pěti-osou stabilizaci čipu s efektivní účinností až 5 EV. S objektivy Nikkor Z 50 mm f/1.8 S a Nikkor Z 24-70mm f/4 S bylo foceno při procházce noční Prahou nejvíce s časy v rozmezí 1/6 – 1/20, pokaždé z ruky, přičemž nenastal žádný problém s roztřesenými záběry, který by stál za řeč.

Nikon Z6 + Nikon Z 50mm f/1.8 S: ISO 280, f/3,2, 1/10
Nikon Z6 + Nikon Z 50mm f/1.8 S: ISO 280, f/3,2, 1/10

S pomocí adaptéru FTZ můžete bez omezení stabilizovat obraz s jakýmkoliv objektivem bez redukce vibrací. Objektivy, které disponují vestavěnou stabilizací VR ji mohou mít při snímání aktivní, oba druhy stabilizace se doplňují. Co je důležité zmínit, že se účinnost nesčítá, ale spíše roste pravděpodobnost úspěšného stabilizování v krajních hodnotách -4 až -5 EV. V testu byl takto „spárován“ Nikkor AF-S Nikkor 500mm f/5.6E PF VR. V praxi lze potvrdit, že výtěžnost snímků je u jakéhokoliv objektivu (s, nebo bez VR) vážně působivá a vede k mnohem brilantnějším výsledkům, zejména kombinace stabilizovaný objektiv a čip. K dispozici je také elektronický systém redukce vibrací E-VR, který je navržen tak, aby snížil chvění při natáčení videoklipů z ruky. Podtrženo, sečteno, stabilizace Nikon Z6 v praxi funguje opravdu na jedničku.

Autofokus

Autofokus má pokrytí téměř po celé ploše snímku, přesněji 90% a i zde je rozdíl oproti Z7 (493 AF bodů), neboť Nikon Z6 disponuje „pouze“ 273 zaostřovacími body. Tuto hodnotu však považuji za plně dostačující a špičkovou. Kompozici lze opravdu volit naprosto svobodně, bez kompromisů a  fantastická věc je ta, že každý bod na ploše ostří stejně efektivně. V praxi byla změna bodu pomocí joysticku mnohem svižnější než u Z7, kde pokud není vyžadována absolutní přesnost, je vhodné uživatelské omezení.

Nikon Z6 + AF-S Nikkor 500mm f/5.6E PF VR: ISO 1600, f/5,6, 1/800
Nikon Z6 + AF-S Nikkor 500mm f/5.6E PF VR: ISO 1600, f/5,6, 1/800

Celkově je autofokus velmi hbitý, plně vyhovující pro většinu situací. Oproti reportážní D5 je v akčních scénách sice rezerva znát, ale na druhou stranu, pokud vezmu v úvahu cenu a zaměření, vůbec nejde o špatný výsledek ve prospěch Z6. Schválně jsem zkoušel i scény tmavý objekt (kavka obecná) na bílém podkladu (sníh) a určité zaváhání při počátečním zaměření je znát, nicméně přesnost zaostření je skvělá. Rovněž drobné změny v doostřování při kontinuálním ostření mají jistou rezervu. Tímto ale trochu „trpí“ i špičková zrcadlovka jako je D850. Rozdíl hovořící ve prospěch Z6 oproti DSLR v režimu AF-S je zřejmý jak v rychlosti, tak hlavně přesnosti. Ta je opravdu fenomenální u Z6, hlavně za použití vysoce světelných skel, a to i včetně výběru na krajních bodech. Diference mezi schopností ostřit v horších podmínkách mi oproti Z7 nepřišel nijak zásadní, ačkoliv by parametry sváděly k tomu, že by Z7 dle specifikací na tom měl být lépe, často jsem měl dojem spíše opačný. Rovněž lze upravovat citlivost AF v menu fotoaparátu při nelehkých scénách, ovšem na úkor rychlosti. Kolem a kolem, Nikon Z6 ostří prostě skvěle. O hledáčku jsem psal u Z7, a i zde je shodný, s 3 686 000 pixely. Jeho zobrazení je velmi jemné, ostré, a díky konstrukci je oproštěn od parazitních závojů a reflexů. Také má vysokou obnovovací frekvenci, což je důležité, aby se obraz necukal.

Nikon Z6 + AF-S Nikkor 500mm f/5.6E PF VR: ISO 2500, f/5,6, 1/640
Nikon Z6 + AF-S Nikkor 500mm f/5.6E PF VR: ISO 2500, f/5,6, 1/640

Co mne potěšilo, že ani v mrazu nebylo patrné nějaké „tuhnutí“ hledáčku, z čehož jsem měl trochu obavu. I v šeru pomocí jasného hledáčku dokážeme rozklíčovat jakoukoliv scénu, která není pouhým okem, či pohledem přes optický hledáček dobře viditelná. I přes veškerou kvalitu, to chce určitou dobu na přivyknutí u tohoto druhu hledáčku, alespoň co se mě týče. Osobně se peru s aktivací hledáčku při zapnutí přístroje, či v režimu nečinnosti, kdy se aktivuje přiložením oka, pomocí senzoru. Vím, že principiálně v oblasti bezzrcadel patří mezi ty s nejrychlejším náběhem, nicméně při focení s potřebou rychlé reakce mi to vadilo. Na druhé straně v jiných oblastech fotografie převládají samé klady. Doceníme nejen větší velikost, než u nejlepších optických hranolových hledáčků, ale hlavně moderní inovace. Kupříkladu zobrazení reálného histogramu, či vodováhy, nebo i snadnou kontrolu pořízené série snímku, bez toho, abych oddělával oko z hledáčku.

Rychlost snímání a ukládání

Dalším rozdílem mezi Z-tkama je rychlost snímání. Nikon Z7 má největší rychlost 9 snímků za sekundu, zatímco Z6 díky menšímu rozlišení disponuje parádními 12 sn./s. Ruku v ruce, podobně jako u Z7 to má však jistá omezení. Prvním z nich je nutná změna nastavení bitové hloubky ze 14 bitů na 12 bitů pro soubory v RAW. Trváte-li na 14bitovém RAW „musíte se spokojit“ s rychlostí 9 sn./s., což je stále hodnota skvělá, stejná jako u Nikon D850 s battery gripem.

Nikon Z6 + AF-S Nikkor 500mm f/5.6E PF VR: ISO 640, f/5,6, 1/800
Nikon Z6 + AF-S Nikkor 500mm f/5.6E PF VR: ISO 640, f/5,6, 1/800

Mírné zklamání může vyvolat i uzamčené měření expozice, fixované na první snímek v sérii. Pokud chcete využívat plný komfort průběžného měření expozice, v kombinaci s 14 bit RAW, snímací frekvence klesne shodně jako u Z7 na 5,5 sn./s. Nyní trochu reálného pohledu. S expozicí to může být problém při měnícím se pozadí, pokud bude stejné, omezení vás nečeká. Na to je potřeba myslet při zamýšleném focení. Dále rozdíl 14 a 12 bit při akci nebude hrát žádnou zásadní roli v technickém omezení fotografie. Pokud budete vyžadovat diskutabilní větší barevnou hloubku a teoretickou lepší kresbu ve stínech, pak většinou nepůjde o scény s potřebnou frekvencí 12 sn./s. Dlužno podotknout, proč píši diskutabilní, neboť rozdílu by si mohl všimnout pouze majitel těch nejkvalitnějších monitorů. Nebudeme ve sporu, že by byla lepší varianta 12 sn./s. ve 14bitech s průběžným měřením expozice. Na druhé straně, protože i Z6 má parádní uživatelské banky a to rovnou tři, nebude problém si volit jednotlivé plánované focení s příslušným nastavením pouhým otočením voliče. Další věcí je vyrovnávající paměť. Pokud pominu omezení, co jsem psal výše, pak snímací rychlost můžeme bez uzardění brát jako špičkovou. Na druhé straně je kapacita vyrovnávající paměti brána jako průměrná. 37 RAW nebo 44 JPG v té nejlepší kvalitě, dávají jasně najevo, že tento fotoaparát firma nezamýšlí propagovat jako ten nejvhodnější na focení sportu a wildlife. V praxi to znamená 3-4s nepřetržitého snímání v závislosti na volbě. Určitě to není hodnota vyloženě nepoužitelná, ale přeci jen možnost 20sec. u modelů D5 a D500 je prostě znát.

Nikon Z6 + AF-S Nikkor 500mm f/5.6E PF VR: ISO 2500, f/5,6, 1/800
Nikon Z6 + AF-S Nikkor 500mm f/5.6E PF VR: ISO 2500, f/5,6, 1/800

Pokud však vezmu nějakou výhodu pro tento žánr, tak určitě, že lze nastavit oněch 12 sn./s. v naprosto tichém a bezhlučném režimu, a to bez jakéhokoliv „black-outu“! A to je sakra výhoda v diskrétních situacích, nebo tam, kde hrozí vyplašení zvěře. Tuto možnost zcela jistě docení i fotograf fotící v muzeích, divadlech či na různých společenských akcích. Z toho vyplívá, že jde volit jak mechanickou, tak elektronickou závěrku, která šetří její životnost. Ta mechanická je testována na 200 000 cyklů.

Obraz a jeho kvalita

Kromě zmíněných výše popsaných pozitiv hraje také důležitou roli především obrazová kvalita. Zde zklamáni určitě nebudete. Přestože před snímačem je low-pass filtr, tak fotky jsou úžasně ostré, s precizní gradací barevných odstínů. Zde je jasně znát vývoj nového snímače s procesorem EXPEED 6, který je taktéž novinkou a celkově koncepce nového systému Z.

Nikon Z6 + AF-S Nikkor 500mm f/5.6E PF VR: ISO 1600, f/5,6, 1/800
Nikon Z6 + AF-S Nikkor 500mm f/5.6E PF VR: ISO 1600, f/5,6, 1/800

Dynamický rozsah

Zcela jistě lze Z6 pochválit za parádní dynamický rozsah, který rovněž patří k těm nejlepším a sám jsem zvědav na přesné laboratorní výsledky, neboť v praxi to vypadá skvěle.

Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 560, f/1,8, 1/30
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 560, f/1,8, 1/30

Šum

A co každý očekává od snímače s menším rozlišením je přítomnost minimálně rušivého šumu při vysokých citlivostech. Nepochybuji ani trochu, že Nikon Z6 bude v tomto ohledu na medailových pozicích fotoaparátů obecně a ve firemní hierarchii dosahuje vskutku špičkových výsledků. Rozlišení už tak samo o sobě dává možnosti realizace slušného výřezu při zachování uspokojivých detailů a přesto, že nedosahuje téměř 50 Mpx mety, nízký šum bude jistou náplastí pro skvělé fotografie.

Porovnání šumu: ISO 160 vs. 12 800 (fotografie nahrány v plném rozlišení)

Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 160, f/1,8, 1/25
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 160, f/1,8, 1/25
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 12 800, f/16, 1/25

Pružnost čipu

Pokud budete potřebovat softwarově např. zesvětlovat pořízené fotografie, není se v případě Nikonu Z6 čeho bát, pokud nepůjdete vyloženě do „extrému“. Zákonitě roste trochu šum, ale hodnoty jsou velmi přijatelné. Níže jsou nahrány fotografie, které jsou softwarově zesvětleny v Adobe Lightroom, v porovnání s originálem (fotografie nahrány v plném rozlišení, vypnuta redukce šumu jak ve fotoaparátu, tak při soft. zpracování).

Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 100, f/1,8, 1/25
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 100, f/1,8, 1/25
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 100, f/1,8, 1/25, +1 EV
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 100, f/1,8, 1/25, +1 EV
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 100, f/1,8, 1/25, +2 EV
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 100, f/1,8, 1/25, +2 EV
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 100, f/1,8, 1/25, +3 EV
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 100, f/1,8, 1/25, +3 EV

 

Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 1100, f/1,8, 1/10
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 1100, f/1,8, 1/10
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 1100, f/1,8, 1/10, +1EV
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 1100, f/1,8, 1/10, +1EV
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 1100, f/1,8, 1/10, +2EV
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 1100, f/1,8, 1/10, +2EV
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 720, f/1,8, 1/25
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 720, f/1,8, 1/25
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 720, f/1,8, 1/25, +1 EV
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 720, f/1,8, 1/25, +1 EV
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 720, f/1,8, 1/25, +2 EV
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 720, f/1,8, 1/25, +2 EV

Výdrž akumulátoru

Stejně jako Nikon Z7 i Z6 používá nový optimalizovaný akumulátor typu EN-EL 15b a je možno jej dobíjet přímo pomocí USB kabelu. Samozřejmostí je i zaručená kompatibilita se starším typem EL-EN 15(a). Novější typ baterie vydrží déle, než zaměnitelný starší typ. Když už jsme u výdrže, tak hodnocení CIPA 310 snímků na jedno nabití vyvolalo paniku a jistou vlnu nevole. Ačkoliv je bezzrcadlovka z principu větší žrout drahocené energie, tak výsledky v reálném životě jsou naštěstí mnohem pozitivnějšího charakteru. Nechtěl jsem lámat rekordy kolik nafotím snímků bez prohlížení v nějakém úsporném režimu, ale při reálném focení, dle mých zvyklostí, jsem běžně dosahoval hodnoty jednou takové. To je samozřejmě mnohem méně než u klasické zrcadlovky, nicméně to nepotvrzuje černý scénář oněch 310 snímků na jedno nabití. Protože je momentálně období zimy a mrazu, tak počítejte s tím, že baterie bude vykazovat zhruba o třetinu menší kapacitu, než za běžných teplot. Pokud plánujete náročnější venkovní focení, tak v teple uskladněná náhradní baterie přijde jistě vhod (např. pod bundou). V souvislosti s tím firma Nikon ohlásila vývoj přídavného bateriového držáku, který však dosud bohužel není k dispozici. Z hlediska konektivity bych opět jen bezduše opisoval manuál, zkrátka najdeme zde jak bezdrátové připojení, tak přes kabel. V této kategorii je už nějakou dobu zřejmé, že pokud byste chtěli používat blesk, musíte se spolehnout výhradně na ten externí.

Nikon Z6 + AF-S Nikkor 500mm f/5.6E PF VR: ISO 640, f/5,6, 1/1000
Nikon Z6 + AF-S Nikkor 500mm f/5.6E PF VR: ISO 640, f/5,6, 1/1000

Testované objektivy na Z mout:

Na test jsme měli k dispozici základní objektiv se zoomem Nikkor Z 24-70mm f/4 S a novinku Nikkor Z 50mm f/1.8 S. Dále se fotilo na AF-S Nikkor 500mm f/5.6E PF VR. Níže uvedené fotografie jsou v nahrány v plném rozlišení bez úprav.

Nikkor Z 24-70mm f/4 S

Tento objektiv jsem popsal u testu Nikon Z7 a jeho kvality vyniknou samozřejmě stejně i se Z6. Nebudu popisovat, co už jsem jednou psal, pouze upozorním na fakt, že v setu tento objektiv vyjde na bezkonkurenčních 16tisíc a je natolik povedený, že za ty peníze, co se nabízí v setu, by to byla fatální chyba ho nekoupit a ochudit se tak o kvalitní základní zoom. Poměr výkon cena je jednoznačně fantastický.

Nikon Z6 + Nikkor Z 24-70mm f/4 S: ISO 1 100, f/4,5, 1/10, 50mm
Nikon Z6 + Nikkor Z 24-70mm f/4 S: ISO 1 100, f/4,5, 1/10, 50mm
Nikon Z6 + Nikkor Z 24-70mm f/4 S: ISO 5 000, f/4,5, 1/13, 28mm
Nikon Z6 + Nikkor Z 24-70mm f/4 S: ISO 5 000, f/4,5, 1/13, 28mm
Nikon Z6 + Nikkor Z 24-70mm f/4 S: ISO 12 800, f/4, 1/25, 26mm
Nikon Z6 + Nikkor Z 24-70mm f/4 S: ISO 12 800, f/4, 1/25, 26mm
Nikon Z6 + Nikkor Z 24-70mm f/4 S: ISO 2 800, f/4, 1/25, 50mm
Nikon Z6 + Nikkor Z 24-70mm f/4 S: ISO 2 800, f/4, 1/25, 50mm
Nikon Z6 + Nikkor Z 24-70mm f/4 S: ISO 1 100, f/5, 1/8, 28mm
Nikon Z6 + Nikkor Z 24-70mm f/4 S: ISO 1 100, f/5, 1/8, 28mm
Nikon Z6 + Nikkor Z 24-70mm f/4 S: ISO 900, f/5,6, 1/10, 70mm
Nikon Z6 + Nikkor Z 24-70mm f/4 S: ISO 900, f/5,6, 1/10, 70mm

Nikkor Z 50mm f/1.8 S

Ve stejném duchu vizuálního charakteru jako Nikkor Z 35f/1.8 S je i Z-tková „ padesátka“ která patří ohniskem mezi velmi oblíbené a zachycuje perspektivu přibližně vnímanou lidským okem. Její využití je nesmírně široké od krajiny přes reportáž až k portrétu. Pětatřicítka své kvality již dokázala a popis najdete opět u testu Nikon Z7. A my se nyní podíváme, jak si povede novinka s ohniskem 50mm. Provedení je naprosto precizní a jsou znát vysoké standardy kladené obecně při výrobě těchto skel pro Z-Mount. Fantasticky jemný chod ručního ostření a rychlé automatické ostření, díky novému krokovému motoru, vyvolává dojem prémiového zboží. Opět jde o relativně dostupný objektiv v ceně okolo 16tisíc. Šetřílek by mohl podotknout, že stávající světelné padesátky jsou mnohem levnější, což je sice pravda, ale kvalita provedení a kvalita výstupu absolutně neodpovídá tomu, co nabízí tato novinka. Po porovnání záhy zjišťujeme, že se nacházíme v jiné třídě a osobně mne G padesátky (a to jsem zkoušel několik kusů) vůbec neoslovovali ani kresbou na nízkých clonách, ani přesností autofokusu, a chovaní v protisvětle byl díky závoji spíše smutnější příběh. Naopak výstupem a chováním Z padesátky jsem byl doslova ohromen. Ostrý už na plně otevřenou clonu, a to včetně rohů. S clonou 1.8 byla opravdu radost fotit, ať už portréty, tak detaily v krajině. Špičkový přenos kontrastu a brilantní vykreslení v protisvětle, spolu s krémovým bokehem dává jasně najevo, že je to prostě jiná liga. Nebojím se tvrdit, že jde o jeden z nejlepších výsledků na tomto ohnisku. Poměr výkon/cena je opět výborný a dokazuje celkový generační posun a vůbec zacílení systému Z-Mount obecně. Rovněž možnosti Z systému v oblasti customizace a ovládání například korekce expozice pomocí ostřícího kroužku objektivu je skvělá inovace.

Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 1000, f/1,8, 1/30
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 1000, f/1,8, 1/30
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 900, f/1,8, 1/25
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 900, f/1,8, 1/25
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 450, f/2, 1/10
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 450, f/2, 1/10
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 1 000, f/1,8, 1/30
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 1 000, f/1,8, 1/30

Bokeh Nikkor Z 50mm f/1.8 S

Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 3 200, f/1,8, 1/20
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 3 200, f/1,8, 1/20
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 5 600, f/2,2, 1/20
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 5 600, f/2,2, 1/20
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 9 000, f/2,8, 1/20
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 9 000, f/2,8, 1/20
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 12 800, f/3,5, 1/20
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 12 800, f/3,5, 1/20
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 2 800, f/1,8, 1/250
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 2 800, f/1,8, 1/250
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 3 600, f/1,8, 1/250
Nikon Z6 + Nikkor Z 50mm f/1.8 S: ISO 3 600, f/1,8, 1/250

Závěr

Nikon Z6 v testu dokázal, že jde o další vyspělou a konkurenceschopnou bezzrcadlovku. Díky své univerzálnosti a ceně s ohledem na model Z7 má ještě lepší poměr výkon / cena a bude patřit k těm nejžádanějším modelům pro zájemce o tento systém. Hlavní přednosti této vývojové řady tkví především ve spojení s objektivy optimalizovanými pro Z-Mount. Přestože systém jako takový má určité dětské nemoci, jako první vlaštovku musím hodnotit Z6 (i společně se Z7) celkově pozitivně, potenciál nového bajonetu je obrovský. Zcela určitě nejde o fotoaprát pro každého a budou tací, co stále budou dávat přednost zrcadlovce, neboť i ty mají stále své přednosti, ale nepochybuji o dobré prodejnosti Nikon Z6. Kvalita výstupu i provedení jsou naprosto výborné, a pokud se v tom někdo vyloženě najde, bude nadšený.

Autoři pořízených fotografií:

Jaromír Kadeřábek (ptactvo a portréty)
Viktor Fiker (noční Praha a produktové foto.)


Recenzi pro Vás připravil:

jaromír

Jaromír Kadeřábekwildlife fotograf

Nikon Z6: hodnocení produktu

9

Obrazová kvalita/snímač

10.0/10

Rychlost

8.0/10

Video

8.5/10

Konstrukce

8.5/10

Další výbava a funkce

9.5/10

Poměr výkon/cena

9.5/10

Potěšilo nás:

  • Vysoký obrazový výkon
  • Velmi nízké hodnoty šumu (i při vyšším ISO)
  • Věrná reprodukce barev
  • Moderní výbava, funkce
  • Odolnost proti prachu a stékající vodě
  • Potenciál bajonetu Z
  • Výkon stabilizace čipu
  • Kompatibilita s objektivy baj. F přes adaptér
  • Bezhlučné a rychlé snímání (až 12sn./s.)

Zasloužilo by vylepšení:

  • Výdrž akumulátoru
  • Pouze jeden slot na kartu
  • Časová prodleva aktivace hledáčku
  • Některé starší objektivy baj. F bez AF

Jaromír Kadeřábek

komentářů

Napsat komentář: Jiří Částka Zrušít odpověď

    • Dobrý den,
      pokud se jedná o variantu (patici) pro Nikon, s odpovídajícím počtem a rozmístěním TTL konektorů, pak ano. Vzhledem k tomu, že se jedná o bezzrcadlovku, nebudou některé funkce dostupné. Např. nebude fungovat asistenční světlo autofokusu (červené světlo pro AF v tmavém prostředí).

  • Zmiňovaná výhoda bezhlučného fotografování elektronickou závěrkou např. v divadle bohužel padá na tom, že při nízké hladině osvětlení se v obraze objevují velmi výrazné horizontální pruhy, takže nakonec stejně musíte fotit s o něco málo hlučnější závěrkou mechanickou. Škoda.

    • Chtělo by to samozřejmě vidět snímky, kde se efekt projevil, ale i tak jsem přesvědčený, že bezhlučné fotografování je velmi využívaná funkční záležitost. Nafotil jsem toho s Nikonem Z6 pomocí elektronické závěrky poměrně dost a tento problém jsem nezaznamenal. Jistě el. závěrka má svoje limity – např. rolling shutter efekt při snímání velmi rychlých dějů (jeden z důvodů, proč se používá i mechanická závěrka), ale to nebude případ divadla, spíše automobilových závodů atd. Napadá mě možnost interference s kmitočtem světelného zdroje (výbojka) – tady by řešením mohl být anti flicker režim (navolíte v menu), případně volba o něco delších časů. Už při 1/60 až 1/50s je většinou po problému. A pak jedině nezvládnutí jemných barevných přechodů při snímání do 8 bitového JPEGu, tam by pomohlo fotografovat do 12 respektive 14 bitového RAW formátu NEF.
      Michael Jurák, Cewe Fotolab.

    • Dobrý den. Protože mě váš dotaz zaujal, spojil jsem se s technickým odborníkem v Nikonu a zeptal se, jestli se s něčím podobným nesetkali. Zatím ne, nicméně jsem dostal upozornění na nový firmware pro Z6, který vyšel doslova před pár dny. Je zdarma ke stažení na http://www.nikon.cz v sekci technická podpora, centrum stahování. V popisu se uvádí, cituji:
      • Byl vyřešen problém způsobující občasně výskyt šumu ve formě bílých proužků ve spodní části zobrazovače při zapnutém elektronickém hledáčku.
      • Byl vyřešen problém způsobující v ojedinělých případech výskyt šumu ve formě vodorovných proužků v obrazovém poli videosekvencí a ve zobrazení živého náhledu.
      To by, myslím, mohlo být řešení.
      Michael Jurák, Cewe Fotolab.

  • Kdo se má koukat pořád na ty samý fotky tohohle trola…přeostřený fotky zvířat pořád to samý, jedna jako druhá. A ta recenze stojí tak akorát za velký kulový :-///

  • Osm let fotím na jeden slot a nikdy mě nazklamala karta, jsem profík a koupím si ho též! A rozhodně si myslím, že je to PROFI-třída.

  • Když přehlédnu zatím skoro žádné příslušenství, malou výdrž baterie, nesmyslný slot jen na jednu kartu, čímž je přístroj vyřazen z profi třídy, tak neskousnu elektronický displej, který nikdy nedosáhne kvality zobrazení optického hranolu a pro profi focení je dle mě nepoužitelný. Profesionál si to nekoupí a pro amatéra je to drahé..

    • … obávám se, že lidí, kteří slepě omílají „optický hranol“ … a nepodívali se skrz třeba Sony A7R II … zůstanou u svých dslr až do smrti … ))