CEWE Fotolab
Canon G5_X_Mark_II_LIFESTYLE

Mobil nebo fotoaparát? Aneb, kde mobilům „dochází dech“?

Digitální fotografie je s námi v posledních letech na každém kroku, a to doslova. Mobilní telefony mají integrovaný fotoaparát, se kterým je pořízena naprostá většina všech snímků na světě. I přesto však má digitální fotoaparát své opodstatnění a neměl by ve vašem vybavení chybět.

Dlouhé roky prorokovaná zkáza kompaktních digitálů se de facto udála přibližně před třemi lety, kdy většina značek ukončila výrobu levných digitálů – ty dokáže mobil nahradit bez problémů. Ovšem při požadavku na specifické funkce a možnost pracovat s expozičními parametry má digitální fotoaparát (a je jedno zda kompakt, bezzrcadlovka nebo zrcadlovka) stále lepší pozici.

TIP: Nenechávejte vaše fotografie v mobilu. Vytvořte si CEWE FOTOKNIHU.

  Pohled z mobiluPři srovnání výhod a nevýhod jednotlivých přístupů (mobil vs digitál) je třeba mít na paměti, že se jedná o pohled z pozice fotografa, který chce a potřebuje mít kontrolu nad expozicí a také se snaží zachytit jednotlivé snímky co nejvíce odpovídající realitě.

Jestliže se podíváme na toto dilema okem někoho, kdo chce pouze mačkat spoušť a neřešit další nastavení, protože mu to vyhovuje a s fotografiemi je spokojen, pak je pro něj samozřejmě mobil lepším řešením.

Na paměti je také třeba mít fakt, že mobily jsou sice mnohdy levnější, ovšem jejich obrazová kvalita je spíše podprůměrná. Abychom mohli využívat nejnovější technologie u mobilů, je třeba si připlatit, a to ne málo – takové stroje jsou v ceně lepší amatérské zrcadlovky se světelným objektivem.

Zrcadlovka Nikon na pracovním stoleJednoduše řečeno mobil s cenou do 10 000 nezvládne ve špatném světle stejně dobrou fotku, jako zrcadlovka v ceně do 10 000. Pro jednodušší porovnání jsme rozdělili rozdíly do tří celků, jimž se budeme věnovat detailněji v některém z příštích článků, a to i s praktickými ukázkami.

Canon EOS 250D – Zrcadlovka pro začínající fotografy  

Digitální zrcadlovky na e-shopu 


Snímač

Větší snímač – plocha snímače je u digitální fotografie velmi důležitá, díky ní totiž mohou mít jednotlivé pixely větší plochu a lépe tak zachytí světlo, v důsledku to také vede k menší míře digitálního šumu při fotografování s vyšší citlivostí.

Větší dynamický rozsah – v praxi znamená větší dynamický rozsah možnost zachytit větší rozsah tmavých a světlých míst bez přepalů nebo podexpozice. Při úpravě RAWů pak umožní zdrojová data výraznější zesvětlení nebo ztmavení vybraných míst s minimálním nárůstem šumu a zachováním kresby. Při fotografování za zhoršených světelných podmínek je u mobilů míra šumu znatelně vyšší v tmavých plochách.

Fotografování do RAWu – surový formát RAW je něco jako digitální negativ, který umožňuje velmi efektivně pracovat s nedestruktivními úpravami fotografií. Další výhodou je možnost výrazné úpravy expozice bez výrazného vlivu na míru šumu či saturaci barev. Ačkoli některé mobily nabídnou také snímání do RAWu, není jeho kvalita a množství obrazových dat (vinou malého snímače) srovnatelná s digitálem.

Fotky jsou kvalitní nejen na displeji – digitál fotografuje kvalitně vždy, když jej tak nastavíte, mobilní telefon se naopak snaží udělat fotku líbivou, především pro zobrazení na displeji, při zvětšení už najdete výrazné artefakty komprese a menší množství detailů. To nebude vadit u menších formátů tisků nebo na displeji větší zvětšeniny však budou mít obrazovou kvalitu horší.


Optika

Kvalitnější objektiv – objektiv je okem fotoaparátu a fyziku neobejdete, ať už pevný nebo vyměnitelný objektiv u digitálu nabídne vždy lepší obrazovou kvalitu než miniaturní čočky mobilu. Nemluvě o možnosti používat optický zoom s velmi plynulých chodem, který u mobilu najdete velmi výjimečně nebo dlouhá ohniska s nimiž si mobil vůbec netyká.


Čtěte také na blogu: JAK VYBRAT OBJEKTIV PRO FOTOAPARÁT  


Vyberte si kvalitní objektivy na e-shopu  

Světelnost – světelnost objektivu je velmi důležitým parametrem jednak pro fotografování ve zhoršených světelných podmínkách a jednak pro možnost práce s hloubkou ostrosti. U mobilů se světelnost pomalu zlepšuje, zatím je však doménou především těch dražších kousků, a tak se musí majitelé střední třídy spokojit s přisvícením bleskem (LED diodou) – výsledek takového postupu znáte sami…


Čtěte také na blogu: SVĚTELNOST OBJEKTIVU – PROČ JE DŮLEŽITÁ? 


Hloubka ostrosti –úzce souvisí se světelností objektivu a platí čím lepší světelnost, tím menší hloubka ostrosti, ovšem je třeba přihlédnout také k velikosti snímače, kdy malé snímače mají poměrně velkou hloubku ostrosti i při shodné světelnosti. Proto mobily pracují se softwarově upraveným (rozostřeným pozadím), které nevypadá úplně přirozeně a nemůžete jej příliš ovlivnit, na rozdíl od digitálu.

Deformace širokým ohniskem – donedávna byly na trhu mobily pouze s jedním fotomodulem, nyní najdeme i čtyři fotomoduly. Základem je však obvykle širokoúhlý objektiv, což s sebou nese všechny neduhy v podobě sférického zkreslení jako jsou prohnuté linie či portrét typu velký nos a malé uši. Na druhou stranu je ale možné si z širokého záběru udělat i výhodu a využít jej například k optickému prodloužení nohou nebo zeštíhlení obličeje – není to však samospásný postup.


Ergonomie

Lepší ergonomie ovládání – rozdíl v držení digitál a mobilu je více než zřejmý, od toho se také odvíjí celkové ovládání a nastavení, které je u mobilu příliš zdlouhavé. Nemluvě o tom, že většina mobil nemá klasickou spoušť a exponujete dotykem na displeji. Čest výjimkám, které zachovávají spoušť na boční straně.

Mechanická závěrka – mechanickou závěrku mají prakticky všechny digitály, u mobilu ji nenajdete. Ten používá výhradně elektronickou závěrku, která trpí na tzv. rolling shutter efekt, projevující se zejména při fotografování pohybu. Dalším neduhem elektronické závěrky je blikání při umělém (především LED) osvětlení, které dokáží současné digitály efektivně eliminovat.

Provozní rychlost – rychlost mobilů je dnes sice úctyhodná, ovšem spustit aplikaci pro fotografování stále ještě trvá déle než zapnout digitál. Stejně tak reakce spouště (ať už mechanické nebo elektronické) je u mobilu pomalejší. Pokud se zaměříme na rychlost ostření, tak ta je u mobilů výrazně pomalejší než u digitálu. Mobil tedy sice máme stále u sebe, ovšem než spustíme fotoaparát může být po záběru.

TIP: Canon SELPHY CP1300 – Neuvěřitelně rychlé výtisky v kvalitě fotolaboratoře z chytrých zařízení a dalších přístrojů 

Příslušenství pro mobilní telefony na e-shopu 

Větší výdrž baterie – ta je samozřejmě daná tím, že mobil sám o sobě má větší spotřebu, se zrcadlovkou bez problémů na jedno nabití nafotíte přes 1000 snímků, při častějším sériovém snímání pak i 3000 snímků. Mobil v tomto směru nemůže konkurovat, jeho kapacita je násobně nižší, podobně jako u kompaktů nebo levných bezzrcadlovek.

Reálné barvy – digitál bude fotografovat vždy tak, jak jej nastavíte a bude se snažit zachytit scénu reálně barevnou. Mobil oproti tomu na pozadí provádí úpravy, o kterých nemáte tušení, aby byly snímky líbivé a barvy sytější. Digitál bez vašeho vědomí „zlepšující“ filtry nepoužívá, snímky sice nejsou líbivé, zato jsou reálné.

Chytrá automatika – výhodou mobilu je jeho plně automatické nastavení, ovšem to umí každý digitál a nejen, že budou snímky pravdivější (viz bod výše), ale navíc vám umožní i kreativní práci v dalších režimech, pokud to budete potřebovat a chtít.


Článek pro vás připravil ve spolupráci s redakcí FOTOLAB blogu:

Petr Březina

K fotografování jsem přičichl poprvé v roce 1996, kdy jsem ukořistil otcův Zenit 11 a k němu pořídil světelný 135mm objektiv, na vysoké to bylo ve znamení kompaktů a koupě filmové zrcadlovky. Od roku 2004 spolupracuji s různými redakcemi na testování digitálů, takže mi rukama prošlo nemálo strojů. Nejlépe se však cítím se světelnou pětatřicítkou, která mi naprosto vyhovuje nejen při reportáži, ale i při portrétech.

komentářů

  • No a díky mobilům, umění fotografie jako takové, téměř zmizelo. Zbyl jen neustálý a nicneříkající digitální šum, kterého jsou sociální sítě plné. Pokud to s fotografií myslíte vážně, mobil pro vás řešení není a asi ještě dlouho nebude.

  • Otázka není ani tak jaká je situace teď, ale jaká bude za pár let. A podle mě digitál zůstane pro profi zaměření a volnou tvorbu. Všude jinde bude mobil. Není totiž úplně ani tak pravda, že fyzika se obejít nedá. Dá. A poznali to už právě blogeři, kteří podobobné věci tvrdili před 2 lety. A to jsme teprve na začátku. V klasickém analogu mobil větší snímač a optiku samozřejmě nenahradí, jenže mobil nejde cestou klasického analogu a svým výpočetním výkonem nelze s parními digitály ani porovnávat. Světelný objektiv za desetitisíce bude tak „hravě“ nahrazen sestavením z více snímku a více objektivů. To samé dynamický rozsah. Ergonomie je diskutabilní. Pokud budeme brát samotné ovládání, tak samozřejmě ano. Ale pokud započítáme i přístupnost a běžné nošení? Navíc k dispozici je i množství doplňků, díky kterým se velkým přístrojům lze trošinku přiblížit. Jasně že kresbu mít mobily nebudou a v naturální kvalitě velké snímače a optiku nemohou nahradit. Na druhou stranu, co je cílem při fotografování? Pokud jde jen o zachycení okamžiku, cestování, nápad, komunikace, předání nějakých emocí, tak v tomto, odhaduji, nám všem dobře poslouží dobrý fotomobil s více objektivy. A takových situací bude asi většina. Pokud půjde o vyjádření nějaké myšlenky, o hlubší kreativní záměr apod. nebo o velkoformátový tisk, tak vezmeme do ruky digitál. Ten digitál, který ovšem celou dobu ležel doma a čekal až si na něj uděláme čas a budeme si hrát s rawy. V takové situaci ani nebude chybět, že mobil fotky opatří gps souřadnicemi, synchronizuje se zařízeními a přátelé nečekají na zpracování, protože jsou fotky připravené k okamžitému sdílení. No a protože se tedy digitály stanou jen doménou profi fotografů a nadšených amatérů, kteří mobil ale také budou pravděpodobně používat, dopady na trh nebudou zanedbávající a zdaleka nejde jen o kompakty. Hromada lidí zjistí, že jim mobil dostačuje a v určitých situacích dokonce vyhovuje mnohem lépe. Část fotoamatérů si položí otázku, jestli jim ty objektivy za desítky a stovky tisíc skutečně přinášejí tu radost, když většinu času leží ve skříni. A samotní profesionálové tvoří jen zlomek trhu. Z tohoto pohledu tedy nepůjde o samotnou kvalitu. Půjde o to, jestli např. MFT a úžasné APS-C Fujifilmy bude i nadále kupovat dostatečné množství lidí, aby se výroba a vývoj vyplatily. Např. o Fuji v tento okamžik obavy nemám, MFT Panasonicu si už ale tak jistý nejsem. Přitom na trhu své místo mají. Osobně nechci o MFT přijít. Dlouhá ohniska, kompaktní rozměry, výborná ergonomie a výsledky pro mé cíle naprosto vyhovující. Ale bude to stačit, myslíte? Bude ten trh za pět, deset let dostatečně veliký? Zdá se, že někteří výrobci si také jistí moc nejsou a zraky upírají k full framu. Full frame totiž profesionálové i amatéři používat budou. Vypadá to, že tam se to bude lámat. Koneckonců, i na to cestování fullframe lze. Pětistovku ale já sebou tahat nikam nebudu a doufám, že nás bude víc :).

    • Já si dnes připadám jako idiot, když fotografuji stejnou scénu co ostatní a trvá mi to s nastavováním fotoaparátu, expozice a sestavováním stativu půl hodiny na rozdíl od mobilocvakačů, kteří mají hotovo za pár cvaků… Trh není pro fotografy, ale pro mobilovohnouty, kteří chtějí být kůl. Dnes jsem byl na koncertě a lidi si to tam natáčeli na telefon. PROBOHA PROČ?

      • Sic pozdě reaguji. Ale vsadím se že mnoho těch ,, kameramanů ,, to natáčelo na výšku. Jak je jejich debilním zvykem.

    • Lidvik, přečetl jsem to celé a myslím, že byste se měl ve fotografii trochu dovzdělat (co je MFT, co je digitalní fotografie….)
      Pletete si jablka z hruškami