CEWE Fotolab

Makro – aneb jak zachytit detaily

Makrofotografie nabízí úplně nový pohled na běžné předměty. Dnes se podíváme na to, jaké techniky focení makra vyžaduje a podělíme se s vámi o několik praktických tipů.

Makrofotografie a fotografování detailu je úžasný žánr. I ty nejobyčejnější věci se mohou při detailním pohledu změnit v mimořádně zajímavou podívanou a tak můžete hledat náměty doslova na každém kroku. Také proto je makro jednou z nejoblíbenějších fotografických disciplín – nemusíte mít nákladně vybavený ateliér, nemusíte hledat modelky, ani vstávat brzy ráno, abyste zachytili krajinu v tom nejlepším světle. Při fotografování detailů si můžete hrát kdekoliv a kdykoliv.

Čtěte také na blogu: Jak vybrat makro objektiv

Vybírejte z nabídky MAKRO objektivů v e-shopu

YOUTUBE kanál CEWE FOTOLAB CZ: FOTORÁDCE MICHAELA JURÁKA – MAKROFOTOGRAFIE DETAILNĚ

Co budeme potřebovat?

Makro objektiv

Hlavní charakteristikou makrofotografie je, že objekty fotíme z mnohem kratší vzdálenosti, než s běžným objektivem, který by na tak malou vzdálenost nebyl schopen zaostřit.

Hlavní vlastností makroobjektivů je tedy daleko kratší minimální vzdálenost zaostření. I když se nejeden zoom objektiv chlubí tím, že disponuje režimem makro, většinou to není ideální řešení pro toho, kdo to myslí s makrofotografií opravdu vážně. Jde v podstatě o konvenční objektivy, kde je jen částečně zkrácena minimální zaostřovací vzdálenost. Ne však natolik, aby se daly pokládat za plnohodnotný makro objektiv, se kterým se můžete vydat na cestu za extrémními detaily.

Za skutečný makro objektiv lze považovat takový, který poskytne zvětšení alespoň 1:1 – tzn. velikost foceného předmětu se na snímač (nebo kinofilmové políčko) promítá ve stejné, nebo větší, velikosti jako je skutečná velikost předmětu. Na výsledné fotografii jsou pak zachyceny takové detaily, které lidským okem nelze ani rozeznat.

Jeden z nejlevnějších macro objektivů – Nikon 40mm f/2.8G AF-S DX MICRO

Výběr MAKRO objektivů v e-shopu 

Jakou ohniskovou vzdálenost?

Ohniska typická pro makro objektivy se tedy pohybují od 40 do 200mm (např. Nikon 40mm f/2.8G AF-S DX MICROCanon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM) asi nejoblíbenější jsou pak objektivy s ohniskovou vzdáleností kolem 100mm (např. Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS), nejdelší běžně používané makro objektivy pak mají ohnisko mezi 150 a 200mm (Sigma 150mm f/2.8 EX DG OS MACRO HSM, Sigma 180mm f/2.8 EX DG OS APO HSM Macro, Nikon 200mm f/4 D ED-IF AF Micro).

Ohniskovou vzdálenost objektivu vybírejte podle toho jakým motivům se plánujete věnovat. Pokud budete chtít fotografovat převážně květiny, nebo jiné motivy, které nevyplašíte, můžete sáhnout i po objektivech s kratší ohniskovou vzdáleností. Na fotografie hmyzu, motýlů apod. je  vhodné použít makro objektiv s delším ohniskem abyste se nemuseli k fotografovanému objektu tolik přiblížit a nevyplašili ho.
Makro fotografie
Objektivy s delším ohniskem nám dovolí i krásné záběry jako je tento – foceno s ohniskem 150 mm. Foto: Jaromír Kadeřábek
MAKR OFOTOGRAFIE
Foto: Jaromír Kadeřábek
Focení makro
Foto: Jaromír Kadeřábek

Mezikroužky

Skvělou alternativou pro fotografy, kteří touží makro vyzkoušet, ale nechtějí utrácet desítky tisíc za makroobjektivy jsou mezikroužky. Mezikroužek je v podstatě jednoduchý tubus, který se nasadí do bajonetu fotoaparátu před objektiv. Objektiv se pak nasadí na mezikroužek a ten nám tak zajistí zkrácenou minimální zaostřovací vzdálenosti u prakticky libovolného objektivu. Většina mezikroužků dokonce zachová funkce automatického ostření. Mezikroužky neobsahují žádné optické části – optická kvalita je tak přímo úměrná kvalitě nasazeného objektivu – ideální je tedy mezikroužky kombinovat s kvalitními objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností, jako jsou například populární „světelné padesátky“ (např. Canon EF 50mm f/1.4 USM, Nikon 50mm f/1.8G AF-S).

Příslušenství objektivy – konvertory a mezikroužky v e-shopu

Jedinou nevýhodou mezikroužků je ztráta světelnosti. Pokud chcete pořizovat makro fotografie s krásným bokehem (rozmazaným pozadím), je stále lepší volbou makroobjektiv. Většina běžných makro objektivů navíc nabízí vlastnosti, které oceníte i při fotografování jiných žánrů, než je je makro. Jedná se totiž o objektivy se středně dlouhým až dlouhým ohniskem a dobrou světelností, což jsou parametry, které jsou ideální i pro fotografování portrétů a dalších témat. Nemusíte se tedy bát, že vám doma bude ležet objektiv, který nevyužijete jinak, než pro příležitostné fotografování detailů.

YOUTUBE kanál CEWE FOTOLAB CZ: 5 TIPŮ NA FOCENÍ MAKRA

V hlavní roli světlo

Správné osvětlení je klíčovým prvkem jakékoliv fotografie a pro makrofotografii to platí obzvlášť. Makrofotografie vznikají ve velkém množství případů v exteriéru a mohlo by se zdát, že nebudete potřebovat externí zdroje, jako jsou blesky nebo LED světla. To ale není tak docela pravda. Je potřeba si uvědomit, že budete fotografovat z malé vzdálenosti a budete si tak velmi často stínit.

V kombinaci s vysokými clonovými čísly se tak může snadno stát, že oceníte silnější zdroj světla, než to přirozené sluneční. Někdy Vám bude stačit malá odrazná deska, kterou případně můžete nahradit kusem bílého kartonu, zrcátkem a podobnými triky. Pokud ovšem chcete mít naprostou jistotu a kontrolu nad osvětlením scény, jsou tu speciální makro LED světlablesky, se kterými lze dosáhnout špičkových výsledků. Ty se zpravidla nasazují na přední část objektivu, aby nedocházelo ke stínění a objekt byl rovnoměrně osvětlen. Ve většině případů lze také regulovat výkon levé a pravé strany, takže lze se světlem velmi kreativně pracovat. Při použití blesku je vhodné jeho intenzitu spíš krotit, aby osvětlení záběru působilo přirozeně.

macro_svetla

Externí blesky v e-shopu

Čtěte na blogu: Fotografické blesky a jejich využití v praxi 

Stativy

Pokud se nechystáte fotografovat pohybující se objekty, asi se dokážete obejít bez blesků a světel. Velmi často přijde vhod také makru přizpůsobený stativ. Při makro fotografii jsme často nuceni použít delší časy závěrky – v těchto případech ja stativ naprostou nutností.

Stativ nám mimo jiné také usnadní práci s nízkou hloubkou ostrosti. Pokud totiž budete fotografovat detail při nastavení nízkého clonového čísla (např. pro dosažení velmi rozostřeného pozadí a vypíchnutí jen malé části fotografovaného objektu), může být hloubka ostrosti doslova milimetrová i menší. V takovém případě je velmi pravděpodobné, že při stisku spouště pohnete fotoaparátem a na výsledné fotografii bude zaostřeno jiné místo, než jste původně vybrali (nebo také nic). Tomu se nejlépe vyhnete použitím stativu.

Při výběru je potřeba myslet nejen na to, do jaké výšky budete chtít stativ vysunout, ale také na to, že budete potřebovat fotografovat nízko nad zemí. Vhodný stativ by tedy měl být vybaven možností roztažení nohou do maximálních úhlů a ideálně i možností otočení středového sloupku do boku nebo hlavou dolů. stativy pro focení makroTakové stativy nabízí celá řada výrobců. Z těch nejoblíbenějších jmenujme např. značku Mannfrotto, nabízející celou řadu pokročilých stativů prvotřídních vlastností, nebo značku Vanguard, která nabízí skvělý poměr ceny a kvality. Díky možnosti vyklonění středového sloupku a roztažení nohou v různých úhlech, se dá dostat s fotoaparátem i nízko k zemi.

Vhodným příslušenstvím pro makrofotografii mohou být i flexibilní stativy typu Gorillapod, které umožňují fotografování nízko u země, nebo se dají připevnit například k větvi, lavičce apod. Díky své skladnosti je můžeme mít vždy s sebou pro případ potřeby.

Stativy, stativové hlavy v e-shopu

Manuální ostření i expozice a výhoda režimu Liveview

Při makrofotografii je vhodné přepnout objektiv do režimu ručního zaostřování.  Manuální ostření vám poskytne lepší kontrolu nad tím, co chcete mít v záběru skutečně ostré, co chcete zdůraznit a co naopak potlačit. Body automatického ostření totiž nejsou vždy umístěny přesně tam, kde je potřebujete a možnost překomponování záběru po zaostření je u fotografování makra téměř vyloučená. Pro přesné manuální zaostření vám může skvěle posloužit i režim živého náhledu (LiveView), kde si můžete zaostřovanou oblast zvětšit. Fotografování „přes displej“  je také pohodlnější pro zvolení celkové kompozice.

Ohromně užitečná je také funkce Focus Peaking, kterou nabízí většina CSC fotoaparátů. Tato funkce při manuálním ostření barevně zvýrazní část obrazu, která je aktuálně ostrá. Funkce MF Assist zobrazí rámeček s 10x zvětšeným detailem a pomůže nám tak zaostřit přesně tam, kam chceme.

Protože při makru je důležité mít kromě ostření pod kontrolou zejména clonu, je dobré použít i manuální expoziční režim nebo prioritu clony (více o fotografických režimech zde). Pokud si nejste zcela jisti, zda dokážete nastavit správnou kombinaci clony a expozičního času, opět se vám bude hodit, že v režimu živého náhledu na displeji můžete vidět, jak výsledná fotografie bude vypadat. Při použití priority clony (režim A, Av) nastaví expoziční čas automatika fotoaparátu. Ta ovšem nemusí vždy pochopit váš záměr, takže i zde se hodí, že na displeji vidíte, co má v úmyslu s vaší fotografií udělat a případně ji můžete poopravit nastavením expoziční korekce.IMG_2964

 

Pozadí a vypíchnutí motivu

Pozadí je u makrofotografií velmi důležité. Sametově rozostřené plochy skvěle kontrastují s precizně zaostřenými detaily a vytvářejí onen charismatický vzhled makro snímků. Dejte si pozor na rušivé prvky v pozadí. Díky malé hloubce ostrosti sice bude pozadí silně rozostřené, ale pokud bude příliš členité, může působit rušivě a hlavní motiv se v něm bude ztrácet. Vhodně zvolené pozadí pomůže celkovému vyznění fotografie. Pokud se vám nepodaří najít vhodný úhel záběru, kdy pozadí nepůsobí rušivě, zkuste za fotografovaný objekt umístit třeba list barevného papíru. _DSC3272 Hledejte nejvhodnější úhel záběru a hrajte si s různou hloubku ostrosti. To, co z jednoho úhlu pohledu vypadá obyčejně a nezajímavě, se může při jiném pohledu změnit v něco velmi zajímavého. Stejně tak se může celkový dojem ze záběru zcela změnit, pokud použijete nižší (nebo naopak vyšší) clonové číslo a na fotografovaném objektu tím zdůrazníte pouze jeho malou část.

Foto makro
Bokeh (rozostřené pozadí) focený objekt skvěle izoluje a nechá ho tak více vyniknout. Foto: Jaromír Kadeřábek

Přestaňte si číst a běžte fotit

Makrofotografie a fotografie detailů mají to kouzlo, že se dají fotit téměř kdykoliv a kdekoliv. Nebojte se experimentovat – zkuste fotit vše, co máte po ruce. Skvělé náměty najdete stejně dobře v kuchyni, jako v dílně nebo na zahradě. Zkoušejte různé úhly záběru, různá nastavení, experimentujte. I všední věci se mohou změnit ve skvělý námět a tím, že se je pokusíte zachytit v extrémním detailu nejlépe pochopíte, co v makrofotografii funguje a jaký to má efekt na konečné vyznění fotografie. Už samotné hledání toho nejlepšího řešení pro váš umělecký záměr může být skvělou zábavou!

FOTOLAB fotorádce

Přidat komentář