CEWE Fotolab

Kouzlo plného formátu

Fotoaparát s plnoformátovým snímačem je jakousi metou, ke které se chce dostat téměř každý fotograf. Důvod je zřejmý, vyšší kvalita obrazu, méně digitálního šumu a lepší práce s hloubkou ostrosti. Vyplatí se upgrade z APS-C nebo M4/3 na full-frame?

Plný formát je velikostí ekvivalentem 35 mm filmu. Ten se v minulosti stal jakýmsi standardem. Během digitalizace fotografie se ukázalo, že je výroba plnoformátových čipů náročná a objevilo se množství menších formátů. Ty nejmenší jsou v mobilech, akčních kamerách a kompaktních fotoaparátech. Větší snímače jsou doménou systémových fotoaparátů, zrcadlovek a profesionálních kompaktů.

Ti, co s fotografií začínají nebo chtějí přístroj menších rozměrů, pravděpodobně sáhnou po fotoaparátu s APS-C nebo M4/3 snímačem. Rozhodně nechci tvrdit, že je to špatně, naopak, menší fotoaparáty mají rozhodně své využití. Full-frame má ale oproti menším čipům jednoznačné výhody a s moderními CSC přístroji přestává být překážkou i vysoká hmotnost a velikost těl.

Porovnání velikosti snímače
Porovnání velikosti snímačů.

Proč vybrat full-frame?

Plnoformátový systém (FF) je jakýmsi standardem v profesionální fotografii. Důvod je zřejmý – vysoká obrazová kvalita i za špatné hladiny osvětlení a možnost pracovat s malou hloubkou ostrosti. Není to ale jen o kvalitě snímačů. Kouzlo plného formátu tkví v kombinaci velkého snímače s výjimečnými objektivy. V estetice obrazu, limitech posunutých tam, kde se jiné systémy nedostanou.

Čtěte také na blogu: „Velikost snímače a crop faktor při výběru fototechniky“

Nikon objektivy
Plný formát, to nejsou jen fotoaparáty s velkým snímačem. Hlavní jsou objektivy.

Vlastnosti digitálního snímače

Rozlišení

Rozlišení snímače určuje, jak velká fotografie lze vytisknout. Většina fotografů si vystačí s rozlišením okolo 20 Mpx, což je současný základní standard. Někdy ale potřebujete vyšší rozlišení, například pro profesionální velkoformátový tisk. Nejlepší plnoformátové fotoaparáty mají rozlišení 40-60 Mpx, čímž se vyrovnají i středoformátovým přístrojům. Vysoké rozlišení využijete i když potřebujete udělat z fotografie výřez.

Vlha pestrá
Vlhu pestrou jsem fotografoval Canonem EOS R5 a objektivem RF 800/11 IS STM. Ani tak dlouhý objektiv ale nestačil na detailní fotografii, proto jsem přepnul fotoaparát do režimu ořezu (1,6x). Díky vysokému rozlišení snímače mi i po ořezu zůstalo slušných 17 Mpx.

Dynamický rozsah a šum

I fotoaparáty s menšími snímači dnes poskytují dobrý dynamický rozsah a přijatelný šum při vysokých citlivostech. Plnoformátové fotoaparáty ale mají výhodu ve velké ploše světlocitlivých diod, což se ukáže hlavně za špatných světelných podmínek.

Dynamický rozsah snímače určuje kolik detailů zachytí v nejsvětlejších a v nejtmavších částech snímku. Díky vysokému dynamickému rozsahu můžete v postprodukci zachránit podexponované a částečně i přeexponované fotografie. Tedy takové, které jsou příliš tmavé nebo světlé.

Římské číslice
Neupravený snímek RAW. Exponoval jsem na světla, proto je pozadí téměř černé.
Staré hodiny
Díky fotoaparátu s vysokým dynamickým rozsahem jsem bez ztráty technické kvality tmavá místa „vytáhnul“.

Pokud snímač produkuje málo šumu i při vyšších citlivostech, můžete fotografovat za špatných světelných podmínek. Použití vysoké citlivosti se hodí i pro wildlife a sportovní fotografii, kde potřebujete dosahovat opravdu krátkých časů.

Havran
Canon EOS R6, ISO 3200. Záběr ani nebylo nutné odšumovat. S mým M4/3 Olympusem bych si v takové situaci nedovolil použít tak vysokou citlivost.

V neposlední řadě nesmíme zapomenout na zpracování barev a barevnou hloubku. To ovlivňuje reprodukci barev, množství polotónů a náchylnost na vznik posterizace.

Kvality snímače a zpracování barev se projeví v těžkých světelných situacích. Canon EOS R5.

Bokeh a práce s malou hloubkou ostrosti

Plnoformátový systém má největší potenciál pro portrétní fotografii s výrazným bokehem. Je to zajímavé, ale nevyrovná se mu ani střední formát. Ten má díky většímu čipu ještě větší potenciál pro to, rozmazat pozadí a popředí, nevyrábějí se na něj ale tak světelné objektivy jako na full-frame.


Portrét vojáka
Krémový bokeh díky špičkovému portrétního objektivu Nikkor AF-S 105 / 1,4E, Nikon D800E.
Portrét s teleobjektivem
Fotografie pořízená objektivem Nikkor AF-S 200/2 VR. Podle mě je to jeden z nejlepších portrétních objektivů na focení celých postav.

Bokeh nedoprovází jen focení s portrétními nebo makro objektivy. Je typický pro světelné teleobjektivy, kterých je pro plnoformátové fotoaparáty nejvíce. Jsou přímo nezbytné pro profesionální fotografování sportu a zvířat v nejvyšší kvalitě.

Fotografie byla pořízená 400 mm objektivem nasazeném na Nikon D800E

Plný formát z pohledu fotografa

Vysoký obrazový potenciál může být někdy nevýhodou a to i pro poměrně zkušeného fotografa. Zejména to platí u fotoaparátů s vysokým rozlišením. Když jsem si koupil svou první plnoformátovou zrcadlovku Nikon D800E, splnil jsem si dlouholetý sen. Fotoaparát s 3x větším rozlišením než můj předchozí fotoaparát Nikon D300 rychle odhalil nedostatky mých objektivů i mě samotného. Některé full-frame objektivy neměli dostatečné rozlišení, nebo měli neostré rohy. Tam, kde mi Nikon D300 prominul drobné chybičky, Nikon D800E všechny nekompromisně odhalil. Nepřesné zaostřování při portrétech a makru, nedostatečné clonění v krajinářské fotografii, nepoužívání stativu atd. A to jsem si myslel, že jsem zkušený fotograf. Zabrat dostal i můj počítač, který musel pracovat s mnohem většími daty.

Rady pro nové uživatele plnoformátového fotoaparátu

  • Používejte kvalitní objektivy. Pokud máte omezený rozpočet investujte do objektivů a šetřete na fotoaparátu.
  • Zvládněte přesné zaostřování. Pokud máte zrcadlovku, zkontrolujte, zda objektivy nemají backfocus / frontfocus. Uživatelé CSC toto řešit nemusí
  • Poctivě pracujte s clonou a hloubkou ostrosti.
  • Používejte stativ nebo monopod.
  • Ze snímače získáte maximum jen pokud dobře ovládáte postprocessing.

S příchodem bezzrcadlovek se podařilo některé problémy a nedostatky plného formátu potlačit nebo odstranit. Nové bajonety a zkrácení vzdálenosti mezi snímačem a zadní čočkou objektivu umožnily navrhnout kvalitnější objektivy než u zrcadlovek. Bezzrcadlovky zaostřují na přímo na rovinu snímače a tím odpadá problém s backfocusem a frontfocusem. Zaostřování je vždy přesné.

Čtěte také na blogu: „Jak vybrat správný objektiv – všechno, co potřebujete vědět“

Fotografovi pomáhá i funkce zaostřování na oko, tvář a různé objekty. Možnost zvětšit si obraz v hledáčku i na displeji dovolují lépe kontrolovat zaostření a hloubku ostrosti. V neposlední řadě dokáží bezzrcadlovky lépe stabilizovat obraz. Toto vše výrazně zmenšuje množství odpadu a zvyšuje technickou kvalitu fotografii.

Výhody full-frame fotoaparátů

  • Systém založený na plnoformátovém snímači je nejuniverzálnější a jeho obrazový potenciál překonává pouze střední formát.
  • Navazují na nejrozšířenější filmový formát.
  • Vysoký obrazový potenciál z hlediska rozlišení, dynamického rozsahu, úrovně šumu, reprodukce barev.
  • Nejširší nabídka profesionálních fotoaparátů a objektivů.
  • Nejlepší potenciál pro práci s malou hloubkou ostrosti.
  • Při vysokém rozlišení možnost využít ořez a získat výhody formátu APS-C.
  • Cinematografický potenciál videa.

Nevýhody full-frame fotoaparátů

  • Vysoké nároky na objektivy.
  • Velikost, hmotnost a cena objektivů.
  • Vyšší nároky na schopnosti fotografa.
  • Náročnost na počítačové vybavení při postprocessingu.

Full-frame vs APS-C

Postupem času se ukázalo, že APS-C fotoaparáty nejsou pouze dostupnější alternativou k full-frame přístrojům, ale že mají při použití ve správném těle své nesorné výhody. Jsou menší a často i jednodušší na používání. Jejich faktor ořezu (1,5 nebo 1,6x) je v některých situacích velkou výhodou. Například při focení zvěře.

Prakticky všichni výrobci full-frame fotoaparátů mají v nabídce i menší APS-C přístroje, převážně amatérské. Najdou se ale i výjimky, například profesionální Nikon D500 a fotoaparáty Fujifilm. Ten na APS-C čipu postavil kompletní portfolio nabízených přístrojů. Najdete mezi nimi jak amatérské, tak profesionální stroje, které jsou navíc podpořené výbornými objektivy Fujinon.

Full-frame vs Micro 4/3

Technika se vyvíjí a dnešní M4/3 snímač se dynamickým rozsahem i šumem vyrovná plnoformátovým přístrojům, které zde byli před několika lety. Za aktuálními modely ale logiky zaostávají. Velikost M4/3 snímače odpovídá přesně polovině full-frame čipu.

Vyznačuje se větší hloubkou ostrosti, středně velkým rozlišením obrazu a špičkovou stabilizací. To vše pomáhá začínajícím fotografům dělat méně chyb a když nějaké udělají, jsou méně viditelné. Na druhou stranu je obtížnější dosáhnout výrazně rozostřeného pozadí a je nutné použít pevné světelné objektivy. Na limity snímače narazíte ve špatných světelných podmínkách – u M4/3 snímačů se zvedá úroveň šumu při nižších citlivostech než u fotoaparátů s většími čipy.

Větší hloubku ostrosti využijete v makrofotografii a v produktové fotografii. S full-frame fotoaparátem je mnohem těžší dosáhnout takové hloubky ostrosti jako s M4/3.

M4/3 systém dnes nabízí velmi dobrý obrazový standard, který je využitelný i profesionálně. Fotografování je snazší a zábavné, a to nejen pro začátečníky.

M4/3 systém je oproti full-frame nebo APS-C výrazně menší a lehčí. To stejné platí i pro objektivy. Je proto ideální na cestování, každodenní nošení. M4/3 fotoaparáty jsou nenápadné, vhodné na street fotografii. Profesionální uživatelé jsou především wildlife fotografové, využívající dvojnásobné přiblížení a kompaktní rozměry.

Na závěr

Velikost snímače hraje při cenotvorbě fotoaparátu stále menší roli. Existují drahé profesionální APS-C a M4/3 modely, stejně tak dostupné full-frame přístroje pro nadšence. Každý si proto může svobodně vybrat jaký fotoaparát bude pro jeho použití ten pravý.

Karol Srnec

Som fotograf, editor a lektor na voľnej nohe. Mám viac ako 25 ročné skúsenosti s fotografovaním. Pracoval som ako počítačový grafik, predajca fototechniky a odborný redaktor internetového portálu o fotografovani.

komentářů

Napsat komentář: Karol Srnec Zrušít odpověď

  • Určitě dobý článek,a le na této úrovni by to chtělo trochu zapracovat i na pravopisu. Objektiv je rodu mužského neživotného, takže objektivy měly či neměly – na konci Ypsilon, ne měkké I. Ne jde o překlep je to takto špatně psáno setrvale… 🙂

    • Dobrý den,

      nikde v článku jsem tuto chybu nenašel. A to je slovo „objektivi“ skutečně nepřehlédnutelné 🙂

      Díky a pěkný den!

  • Dobrý den,
    předem dotazu děkuji za skvělý článek.
    Chystám se přejít z Aps-c na FF, mám vybraný Canon eos rp. Po přečtení článku a zvlášť pasáže o nevyhodach a tomu, jak je náročný na objektivy si už nejsem tak jist. Opravdu nebudou stačit kvalitní(35mm f/1.8,50mm f/1.8,atd.), ale ne eLková skla? Vážně to bude takový problém v kvalitě výstupu? Doporučil by jste mi (nadšenému amaterovi, ale amaterovi) raději Aps-c, třeba Fujifilm x-t 30?
    Děkuji za radu

    • Problem s kvalitou objektivov sa tyka predovsetkym zrkadloviek. Vdaka kratsej vzdialenosti snimaca od bajonetu a vacsieho priemeru bajonetu sa pre bezzrkadlovky navrhuju lepsie objektivy. Dobry objektiv nemusi byt nutne drahy. Canon ma v ponuke aj velmi prakticke RF objektivy za dobru cenu. Napr. Canon RF 16mm F2.8 STM, Canon RF 50mm F1.8 STM, Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM.
      Pozor si treba davat, ak chcete na bezzrkadlovku pouzit objektivy zo zrkadlovky. Nie vsetky, aj relativne drahe objektivy, splnaju sucasne standardy.
      Napokon aj tak zalezi na vasich narokoch a penazenke. Ak ale neinvestujete do objektivov, prednosti FF fotoapartu nevyuzijete naplno.

      • Dobrý den,
        Přesně tyto objektivy jsem měl namysly :-).
        Děkuji za odpověď
        Zdeněk