CEWE Fotolab
Překážkový běh

Focení překážkových závodů: proč, jak a čím je fotit?

Překážkové běžecké závody patří mezi oblíbené sporty Radka Cagy. Jejich focení rozhodně doporučuje všem začínajícím fotografům, protože se na nich dá hodně věcí naučit a je snadné se k takovému sportu dostat bez speciálních povolení, akreditací apod. V příspěvku shrnuje rady a doporučení pro dosažení neobyčejných výsledků.

Výhody těchto sportů z hlediska fotografování

Jedná se o velmi akční sport s velkým množstvím pestrých překážek. Tento závod obvykle trvá několik hodin a vzhledem k tomu, že se obvykle startuje „ve vlnách“ např. co 20 minut, tak je pořád co fotit a fotograf tak může zkoušet nové techniky a zajímavé kompozice. Jedná se o velmi dostupný sport (dnes už prakticky v každém kraji ČR). Na tento typ sportu nepotřebujete prakticky žádnou foto akreditaci.

Překážkový běh

Tipy na nejzajímavější překážkové závody

  • Army run
  • Gladiator race
  • Heroes race
  • Predator race
  • Spartan race

Překážkový běh

Tipy pro focení překážkových závodů

Předem si připravte plán, kde a na jakých překážkách budete fotit. Pořadatel obvykle překážky tají do poslední chvíle, nicméně dá se to zjistit například z videí z předchozích let. Vždy se dá asi očekávat, že pestrost a typy překážek budou hodně podobné s předchozími ročníky. Důležité je mít předem orientační plán a vědět, kudy jít.

Pokud máte nějaký svůj oblíbený závod, na který pravidelně jezdíte, tak kombinujte místa tak, aby se fotogalerie z jednotlivých ročníků lišily minimálně z 50 % fotek, protože jedině takhle se posunete někam dál.

Kombinujte více objektivů a využívejte jejich vlastnosti. Každý typ objektivu je specifický a zajímavý.Překážkový běh

Zachyťte na fotografiích také atmosféru, jako jsou přípravy před závodem, emoce v cíli, lokalitu dané akce, apod.

Součástí reportáže by měly být nějaké extrémně akční fotky a ty vyfotíte jedině tam, kde jsou zajímavé překážky. Vyhledávejte překážky, kde je bláto, voda apod., protože ty nikdy nezklamou. Zároveň se ale snažte odlišit od ostatních a najít někde nějaké méně typické kompozice a místa.

Foťte alespoň část fotek na nízké clonové číslo, abyste měli zajímavě oddělené pozadí, a aby i sportovec vynikl nad okolím. Já mám tento druh focení moc rád v jakémkoliv sportu.

Překážkový běhPro zpestření výsledné reportáže vyfoťte i nějaké zajímavé detaily.

Do fotogalerie nedávejte fotky, na kterých mají sportovci „divný“ výraz v obličeji. Osobně nedávám do fotogalerie ani fotky, ve kterých sportovci vytváří umělé pózy a obličeje (max. jen něco málo na Facebook).

Foťte jinak než ostatní. Toho je dobré se držet u focení čehokoliv, nicméně osobně vidím u tohoto sportu netradičně velký potenciál, jak toho docílit.

Základem úspěchu reportáže je mít zajímavou a pestrou fotogalerii, která bude mít odpovídající počet fotografií. Nesnažte se dávat do fotogalerie 300 fotek apod., které se často opakují apod. Mnohdy stačí vybrat jen ty nejlepší a jimi se prezentovat. 

Překážkový běh

Výběr vhodné fototechniky

Pro tento sport nepotřebujete žádnou speciální techniku, protože se dá fotit prakticky čímkoliv. Nicméně ze zkušenosti bych doporučil tyto minimální požadavky na techniku:

  • Určitě je vhodná Full Frame zrcadlovka nebo bezzrcadlovka (klidně nějaká starší), protože práce s malou hloubkou ostrosti má své kouzlo a pak také je mnoho překážek v lese (záleží na konkrétní akci), kde se i během slunečného dne fotí na ISO 3200 apod. (při cloně 2,8). Použít se dají i fotoaparáty s menším čipem – je vhodné ale pak pracovat s co nejvíce světelnými objektivy.
  • Tele objektiv s ohniskem okolo 70–200 mm, který může být i pevný. Osobně mám nejraději Sigmu 135 mm f/1,8 ART, nicméně s jakoukoliv variantou rozsahu 70-200 mm f/2,8 rozhodně žádnou chybu neuděláte. Tento sport bych osobně nefotil žádným teleobjektivem s horší světelností, než f/2,8, protože mám rád oddělené sportovce nad okolím a velmi často tedy clonu otevírám naplno.
  • Kromě teleobjektivu je dobré mít taky základní objektiv, se kterým vyfotíte fotografie se zcela jinou perspektivou. Osobně jsem si oblíbil Nikon 24 mm f/1,8 ED G. Opět pokud máte objektiv s rozsahem 24-70 mm f/2,8 nebo něco podobného, tak to zcela jistě bude dostačující. Chybu rovněž neuděláte s nějakou pevnou „pětatřicítkou“.
  • Pro zpestření reportáže je dobré mí taky ultraširokoúhlý objektiv, který sice není nezbytně nutný, ale pokud ho máte, určitě si ho přibalte do batohu. S ultraširokoúhlým objektivem se často dají vytvořit zajímavé kompozice.

Čtěte také na blogu: VÝBĚR FOTOAPARÁTU: ZRCADLOVKA NEBO BEZZRCADLOVKA?

Překážkový běh


Článek pro vás připravil Radek Caga:

Již více než 10 let se zabývám fotografováním sportu a částečně také přírody. Po celou dobu co se věnuji fotografování používám fotoaparáty značky Nikon. Aktuálně jsem si oblíbil bezzrcadlovku Nikon Z6.

https://www.instagram.com/radekcagaphotography/

https://www.facebook.com/radekcaga.photo/

www.radekcaga.cz

 

komentářů

Napsat komentář: Miroslav Osčka Zrušít odpověď

  • Dobrý článek, jsem rád, že doporočuje i pevný objektiv 135/1,8, ale na 24-70 a 70-200/2,8 budu muset popracovat. Hluboce přemýšlím, zda jít do „Zetek“, protože nejsou nejlevnější. Mám Z 24-70/4, tak nějak to ušmoulím. Chtěl vych fotit strongmana, kde jsou pohyby a změny pomalejší – naštěstí.

    • Dobrý den, děkujeme za komentář. Z objektivy jsou špičkovou záležitostí. V případě omezenějšího rozpočtu bychom se nebáli jít do nějakého zrcadlovkového objektivu (+ adaptér FTZ), včetně zvážení nabídky neoriginálních výrobců.