CEWE Fotolab

Jak fotografovat jídlo: Tipy pro „šťavnaté“ fotky

Focení jídla není zcela jednoduchá disciplína. Jelikož si jídlo občas vyfotí snad každý z nás, máme pro vás několik tipů, jak se dostat k líbivým výsledkům co nejsnadněji. Ať už fotíte mobilem, nebo zrcadlovkou, je vhodné při focení jídla dodržet několik zásad. 

Food styling

Fotografování jídla jde ruku v ruce s food stylingem. Čím lépe bude připravený talíř (a jako okolí), tím lepších výsledků docílíte. Ideální samozřejmě je, když někdo udělá přípravu za vás. Pokud se ovšem do této disciplíny pouštíte sami, buďte trpěliví a držte se základních rad:

  • V jednoduchosti je síla – Vzpomeňte si, jak vypadají pokrmy připravené v dobré restauraci. Na talíři je dost místa a ingredience hrají jen několika barvami. Profesionální kuchaři tedy často, stejně jako fotografové, pracují s negativním prostorem (to je ta část talíře, kde nic není) a jídlo tak může lépe vyniknout.
  • Pracujte jen s dokonale čerstvým jídlem – Pokud se chystáte fotit salát, který stál hodinu na kuchyňské lince a je povadlý a promočený, raději jej snězte a focením se ani nezdržujte. Focené jídlo musí být čerstvé a právě připravené. Jsou určité pomůcky, jak lze docílit toho, aby jídlo pouze vypadalo čerstvě. Toto ale necháme v rukou profesionálních fotografů jídla, nám jde o rychlý a líbivý výsledek bez obstrukcí.
  • Myslete na detaily – Food styling a s ním spojené focení jídla je vlastně typ produktové fotografie. A právě v produktové fotografií platí to, že byste nejvíce práce měli udělat ještě předtím, než vůbec stisknete spoušť. Nespoléhejte se na kouzla grafických editorů, ty pomohou v situacích, kdy na něco zapomenete. Pohlídejte si čistotu talíře, otisky prstů na příborech nebo skle. Po vyfocení zkušební fotografie sledujte i nechtěné odlesky způsobené třeba špatně otočeným lístkem polníčku. Takové odlesky mohou zbytečně tahat oko diváka.
  • Upravte velikost porcí – Tento tip úzce souvisí s prvním. Na fotografii jídla nepotřebujete porci, která by uspokojila žaludek havíře, který se právě vrátil z osmihodinové směny. Stačí málo, sladit barvy a upřednostnit to, co je ve fotografii hlavním objektem. Nechcete fotit šťavnatý steak utopený vedle hory brambor.
  • Vrstvení jídla – Některým pokrmům vyloženě sluší, když je navrstvíte do výšky, u jiných se naopak nevyhnete jisté „jednorozměrnosti“, například u polévek. Pamatujte, že při food stylingu chcete ukázat všechny důležité použité ingredience.

Kde a jak budete jídlo fotit?

Nejdříve musíme ujasnit základní věc. Zda budete fotit v restauraci, doma, v ateliéru, či v úplně jiném prostředí.

Pokud fotíte v restauraci za plného provozu, obklopeni hosty, nebudete se asi dlouze procházet kolem jejich stolů a hledat ten nejlepší úhel pro fotku jídla, které vám právě donesli připravené na stůl. Mimo restauraci máte naopak spoustu manévrovacího prostoru a můžete si v podstatě dělat „co chcete“. Využít potenciál vaší techniky a kreativního přístupu na maximum. Můžete zapojit světla, použít odrazné desky a atraktivní fotografická pozadí.

Focení jídla v restauraci

Při běžné návštěvě restaurace můžete překvapivě snadno vyfotografovat velmi kvalitní snímky. Pokud se jedná o fotky na Instagram nebo do recenze podniku, vystačíte si klidně i s mobilním telefonem. Pracujte ovšem rychle a respektujte okolí. Nechcete přeci, aby vám jídlo vystydlo 🙂

Foťte shora

Pokud jste si neobjednali lasagne nebo třeba vysoký steak, který vynikne hlavně při focení pod úhlem, zkuste jako první focení shora. Je to praktické hned ze dvou důvodů. Zvládnete to velmi snadno bez vzdálení se od stolu a příprava prostoru je jednodušší, než když chcete do fotografie zakomponovat rušné pozadí.

Hledejte to „správné“ světlo

Všichni se shodneme, že světlo je základ. Pokud je skvělé, něčím zajímavé, máme téměř vyhráno. Pokud je světla málo nebo je nekvalitní, je vše složitější a se stativem do restaurace pravděpodobně nikdo nechodí.

V ateliéru nebo s vhodnými pomůckami si světlo dokážete vyrobit vlastní. V restauraci však takové vybavení během oběda nemáte. Pokud to situace umožňuje a fotografování jídla vás baví, snažte se přes den určitě posadit k oknu. Přes to může pronikat pěkné rozptýlené světlo. Večer potom vyhledejte lampu nebo lustr, který alespoň trochu projasní focený objekt. Vyhněte se „bodovkám“, ty jsou nejhorší a jídlo nevypadá na fotkách dobře.

Setkáte se i s tím, že budete bojovat se směsí teplého a studeného světla a tedy i s tzv. vývážením bílé. Světlo v restauracích je ve dne totiž často směsicí přirozeného a umělého světla, kdy to z ulice je chladnější a z žárovky teplejší. Je to věc, se kterou mají potíže všechny fotoaparáty i mobilní telefony. Ti zkušenější to vyřeší focením do formátu RAW a prací v grafickém editoru, ale stejně se takto upravené fotky nevyrovnají dobrému dennímu světlu z velkého okna.

Focení jídla bez světel
Denní světlo z okna umístěte jídlu „do zad“. Přední část projasněte improvizovanou odraznou deskou, třeba z novin nebo jídelního lístku, a perfektní snímek je na světě. Pohlídejte si ale pozadí, kolo zaparkovaného auta tady vůbec nevypadá dobře.

Jakou použít ohniskovou vzdálenost?

Při focení fotoaparátem se hodí použít ohnisko zhruba 50 mm. Poskytuje totiž přirozenou perspektivu, které nechybí dojem prostoru. S mobilním telefonem je to složitější, hodí se určitě použít teleobjektiv. Má to ovšem své „ale“. I když se stává standardním vybavením, ne všechny telefony jej mají.

Druhým problémem je jeho kvalita, která bývá oproti hlavnímu širokoúhlému fotoaparátu nižší. Ten má mimochodem okolo 28 mm. Přesně tímto trpí i telefon, který mi zrovna leží na stole. Osvědčilo se mi raději použít širokoúhlý objektiv a fotografii lehce ořezat. O to více si ovšem musíte hlídat pozadí a přirozenější perspektivu delšího objektivu ořez nikdy nenahradí.

Tip: Pokud vybíráte objektiv na focení jídla, mrkněte na portrétní objektivy. Na oba tyto žánry se totiž nejčastěji používají objektivy s ohniskem 50 nebo 85 mm.

Jak nastavit fotoaparát nebo telefon?

Začínající fotografové mohou klidně sáhnout po automatickém režimu nebo po scénickém režimu jídlo. I chytré telefony dnes často automaticky poznají, že je na fotografii chutný pokrm, a svá nastavení upraví.

Zkušenější fotografové mohou pracovat v režimu priority clony (A, Av). Při fotografování jídla totiž pracujete hlavně s tím, jak moc je rozmazané pozadí a popředí. To se ovládá otevřením nebo zavřením clony. Když je clona „f“ na své nejnižší hodnotě, je nejvíce otevřená a pozadí i popředí bude rozmazané nejvíce. Zavřením clony naopak fotku „proostříte“.

Pokud fotografujete fotoaparátem s větším snímačem, například s Micro 4/3, APS-C nebo full-frame, a máte nasazený světelný pevný objektiv, třeba se světelností f/1,4, nenastavujte clonové číslo na nejnižší možnou hodnotu. Hloubka ostrosti, tedy to, co je ve fotce ostré, by mohla být až příliš malá. S nastavením si proto pohrejte a počítejte s tím, že budete clonu spíše zavírat = zvedat hodnotu clonového čísla f. Je to proto, že jídlo fotografujete z krátké vzdálenosti, kdy je hloubka ostrosti nejmenší.

Použitím fotoaparátu s velkým snímačem s nasazeným světelným objektivem docílíte velmi rozmazaného pozadí. Mobilní telefony toto mohou simulovat softwarově, ale zatím není tato funkce úplně bez chyb.

V otázce časucitlivosti ISO je to jednoduché. V režimu priority clony se o tyto hodnoty může postarat fotoaparát. Pokud ale chcete pracovat v manuálním módu, to lze mimochodem i na většině chytrých telefonů, nastavte čas takový, který spolehlivě udržíte z ruky a ISO co nejnižší – pro fotky bez šumu. Skvělé fotky se proto dají udělat i telefonem, jen je potřeba použít malý stativ a nastavit citlivost ISO na nejnižší možné číslo.

Makrónky a káva
Když dostanete během focení jídla hlad, můžete začít jíst rekvizity.

Focení jídla mimo restauraci

Doma, v ateliéru, nebo jako zakázku pro jídelní lístek restaurace. V takových situacích máte většinou dost času a prostoru na přípravu ideálních podmínek. Máte navíc kontrolu nad aranžmá samotného jídla. V takovém prostředí vykouzlíte perfektní snímky i pomocí mobilního telefonu na stativu, ale pro náročnější zakázky určitě upřednostňujte fotoaparát s větším čipem. O objektivech jsme psali výše, můžeme k ním ještě doplnit možnost použít makroobjektiv pro focení malých detailů.

Kuřecí burrito
Na tuto fotku bylo použito spíše širší ohnisko a nevypadá tak lákavě, jako kdyby byla vyfocená třeba padesátkou.

Připravte si vhodné světlo

Při focení jídla je velké okno s denním světlem věc, kterou uvítají i profíci. Pak stačí zvolit dobré pozadí, umístit alespoň jednu odraznou desku a výsledné fotografie bude radost upravovat. Jiné to bývá v ateliéru. Nevyhnete se použití velkého klíčového světla, které ono okno nahradí.

Tip: Při focení jídla může být dobrým pomocníkem polarizační filtr. Ten zkrotí nechtěné odlesky, zmatní povrchy a upraví kontrast.

To se snažte umístit ze zadu a lehce ze strany. Zbytek už je podobný jako u scénáře výše. Hrejte si s umístěním odrazné desky a hlavně pracujte s jídlem samotným a s rekvizitami. Jako je to například na následující fotce, kde vidíme ingredience použité při výrobě, poznáte, kde je umístěn hlavní zdroj světla?

Šakšuka
Hotový pokrm a použité ingredience, je nejjednodušší způsob stylingu prostředí, ve kterém jídlo fotíte. Na fotce je ovšem izraelská Šakšuka, která nemá se špagetami nic společného.

Foťte s dobrým pozadím

Pozadí, na kterém jídlo vyfotíte, je polovina úspěchu. Musí se barevně hodit k focenému objektu, buď jej doplnit nebo s ním naopak pěkně kontrastovat. Dobře třeba funguje povrch s výraznou strukturou nebo naopak s tlumenou barevností. Myslete na doplňky na stole, například různé druhy ingrediencí, kuchyňské příslušenství, květiny, solničky, kořenky atd.

Kompozice, metoda pokus a omyl

Ještě než získáte potřebné zkušenosti a budete fotit tzv. na „první dobrou“, zkoušejte různé úhly, dělejte testovací snímky, klidně několikrát přeskládejte focené jídlo a upravte světla i odrazné desky. Jiná situace nastane, pokud fotíte třeba zmrzlinu, nebo jiné jídlo, se kterým je potřeba pracovat rychle. V takových případech pak zapojte představivost a vše otestujte a připravte ještě předtím, než se pustíte do focení hlavního subjektu.

Tip: Při fotografování piva na něm chcete mít pěknou bílou pěnu. Co ale dělat, když pěna spadne a vy nemáte hotovo? Nasypte do piva velkou špetku soli. Uvidíte kouzlo 🙂

Jak fotografie upravit?

Pokud můžete, fotografujte do formátu RAW a fotky upravujte v některém z grafických editorů. Nabízí se třeba populární Lightroom nebo Zoner Photo Studio. Můžete použít i online editor Pixlr.com. Focení do RAW má výhodu v nastavení vyvážení bílé bez ztráty kvality obrazu. Můžete proto například maso posunout do lehce teplejších barev. Obecně si všímejte trendů v lepších kuchařkách. Často v nich najdete fotky s teplými barvami a výrazným kontrastem.

Fotografie jídla mají jednoznačně rády kontrast a intenzivnější barvy. Sledujte správnou expozici, upravte světla a stíny tak, aby fotografie působila atraktivně a přirozeně. Pomůže trochu stáhnout úrovně černé. Úpravu vždy přizpůsobte přímo focenému jídlu a vytvořte si vlastní styl. Jinak bude vypadat úprava fotografie levandulového sirupu a jinak zase fotka hovězího burgru s porcí hranolek.

Litinová pánev
Vysoký kontrast vytáhl krásně páru vycházející z připravovaného pokrmu.

Na závěr

Fotografování jídla je vděčné téma, při kterém můžete kreativně pracovat s chutným jídlem, prostředím ve kterém fotíte, a v neposlední řadě i se světly a odraznými deskami. Navíc spojuje dvě naprosto perfektní věci – focení a dobré jídlo. Je to více než sympatická fotografická disciplína, nemyslíte?

komentářů