CEWE Fotolab
Canon EOS RP

Canon EOS RP: RECENZE

Canon EOS RP, plnoformátová bezzrcadlovka s velmi kompaktními rozměry, špičkovým obrazovým výkonem jak ve foto, tak video režimu, intuitivním ovládáním EOS. Vše završuje příjemná cenovka. Pro koho je fotoaparát primárně určen, kde má svá nejsilnější místa a kde své slabiny se dočtete v podrobné recenzi.

Zmiňujeme se také na konci příspěvku krátce o objektivech Canon RF 35mm f/1,8 a RF 24-105mm f/4L IS USM.

Canon EOS RP patří do rodiny bezzrcadlovek s Full Frame snímačem nového bajonetu RF. Novinka náleží díky svým rozměrům a hmotnosti (132,5 x 85 x 70 mm; 485g včetně SD karty a baterie LP-E17) suverénně k nejmenším a nejlehčím FF fotoaparátům na trhu.

Úvod, představení fotoaparátu

Tělo a jeho ergonomie

Rozměry a materiál těla, stejně jako i celková ergonomie, mi na první omak nejvíce připomněly velmi oblíbenou APS-C zrcadlovku EOS 77D. Rozmístění ovládacích prvků vychází z EOSu R, avšak chybí kontroverzní TOUCH BAR a ani stavový displej se na menší tělo již nevešel. Na místě stavového displeje najdeme tradiční volič režimů s automatickou i kreativní zónou a uživatelsky definovanými přednastaveními (C1 až C3).
Ovládání velmi připomíná klasickou Canon zrcadlovku. Jediné, na co je třeba si chvilku zvykat, je zadní ovládací kolečko. To se netočí kolem osmisměrného voliče jako u 77D, ale „sedí“ na vrchní části těla.

Snímač

Plnoformátový snímač CMOS nabízí efektivní rozlišení 26,2 megapixelů a díky svým fyzickým rozměrům slibuje slušnou obrazovou kvalitu při fotografování za slabšího osvětlení a při vysokých hodnotách citlivosti ISO. Ta se pohybuje v rozmezí 100 – 40 000, přičemž ji lze rozšířit o hodnoty 50, 51 200 (H1) a 102 400 (H2).

Oproti APS-C snímačům se šum při vyšších hodnotách ISO vyskytuje v menší míře a hlavně „netahá“ tolik barvy a snímek se výrazně nerozpadá ani při hodnotách nad ISO 6400. Záleží však samozřejmě na typu tématu, který fotografujeme, jaké má být následné použití snímku a  individuálním vkusu každého z nás. co pro někoho už je „za hranou“, druhému může stále vyhovovat.

Autofokus, rychlost snímání a měření expozice

Ostření má na starost už několik let zdokonalovaná technologie Dual Pixel AF (DPAF) s pokrytím 88% obrazové plochy horizontálně a 100% vertikálně. Poloh ostřícího bodu je zde 4 779. Systém autofokusu nám totiž umožňuje volný pohyb bodem po celé aktivní ploše ostření. Zajímavostí a benefitem je citlivost AF systému až do -5EV (pro srovnání, EOS R zvládne -6EV). To v praxi znamená, že s DPAF dokážeme zaostřit hvězdy na noční obloze. Mezi režimy AF najdeme detekci a sledování tváře, včetně oka, klasické jednobodové ostření s volitelnou velikostí bodu, jednobodové ostření s pomocnými AF body (dvě varianty), i zóny. Všechny tyto režimy lze používat i při kontinuálním (servo) ostření. Fotoaparát zvládá 5 snímků za vteřinu při zamknutém AF, v servu pak 4. To nejsou zcela zářivé hodnoty a napovídají o tom, že na velmi dynamické scény EOS RP primárně určený není. Systém měření expozice dokáže detekovat rychle blikající zdroje světla (zářivky apod.) a řídit snímání tak, aby se fotografie exponovala vždy v momentu maximálního jasu. Díky tomu zajistí konstantní světlost a barevnost zejména při kontinuálním snímaní při umělém světle (typicky při fotografování halových sportů, tance, přednášky apod.). Rychlost závěrky se pohybuje v rozmezí 30s až 1/4000s. Pro dlouhé expozice nechybí režim BULB, pro časosběrnou fotografii pak lze využít vestavěného intervalometru. Vedle klasického JPEG, či 14-ti bitového RAWu lze ukládat i do komprimovaného formátu C-RAW.

Canon EOS RP + Canon EF 17-40/4L USM
Canon EOS RP + Canon EF 17-40/4L USM

Hledáček a displej

OLED hledáček s pokrytím 100%, zvětšením 0,70x, je velký 0,39 palce a má rozlišení 2,36 mil. bodů. Jeho obnovovací frekvence je 60 snímků za vteřinu, případně 30 v režimu úspory energie. Vedle něj se nachází senzor, který zajišťuje přepínání náhledu mezi hledáčkem a displejem. Dotykový displej je tradičně výklopný a otočný, má úhlopříčku 3 palce a rozlišení 1,04 mil. bodů. Velmi pohodlné je, že lze využít dotykovou plochu displeje, i když se díváme do hledáčku. Můžete díky tomu, například palcem pravé ruky, jezdit po displeji a pohybovat tak ostřícím bodem v rámci hledáčku.

Canon EOS RP skladem na eshopu již od 27. 2. 2019

Video

Co se týče videa, nabízí EOS RP spíše nutný základ. Natáčet video lze do rozlišení 4K, FHD, i HD. V režimu 4K lze automaticky ostřit jen pomocí detekce kontrastu, v ostatních režimech si pak můžeme užívat výborného DPAF. Vzorkování barev je pak při interním záznamu 4:2:0 v 8 bitech. K tělu je možné připojit jak externí mikrofon, tak i sluchátka pro odposlech.

Konektivita

Wi-Fi ani Bluetooth dnes nechybí snad u žádného fotoaparátu a EOS RP není výjimkou. Díky aplikaci Canon Camera Connect a živému náhledu na displeji chytrého zařízení lze fotoaparát dálkově ovládat, přenášet fotografie a videa, tagovat GPS souřadnicemi a pomocí Bluetooth propojení lze dokonce i fotoaparát probudit z režimu spánku. Wi-Fi umožňuje i zálohování fotografií na cloudová úložiště, přímý tisk na tiskárně, případně přenos RAW souborů do aplikace Canon DPP Express, která slouží pro editaci a převod do JPEG přímo na chytrém zařízení.

Jak se s Canon EOS RP fotí

Canon EOS RP jsem dostal k ozkoušení včetně objektivů RF 24-105/4L IS USM a RF 35/1.8 Macro IS STM a adaptéru EF – RF, díky kterému jsem mohl použít svoji stávající techniku – objektivy Canon EF 17-40/4L USM, EF 50/1.8 STM, EF 70-200/2.8L USM a Sigma 150/2.8 Macro.

Pohodlí při držení a ovládání fotoaparátu

V ruce je „eRPéčko“ příjemně lehké, celkový úchop je díky hlubokému gripu dostatečně jistý, ale robustnější ruce budou mít problém s malíčkem, který se „schová“ pod spodní hranu foťáku. Z tohoto důvodu jsem si výšku fotoaparátu  „nadstavil“ o zhruba 2cm díky přídavnému gripu EG-E1. S ním se mi už do úchopu gripu přidal i malíček. „Paráda, tak ten už sundávat nebudu“, pomyslel jsem si… Jaké překvapení mě ale čekalo, když jsem jen tak „z hecu“ sundal grip, nasadil telezoom 70-200/2.8L USM, který sám o sobě váží 1300 gramů, a šel fotografovat lyžaře na svah. Co se stalo? Nic. Po půldenním fotografování jsem necítil žádnou únavu v rukách a ani malíček, který mi bez gripu podpírá tělo RP zespodu, nebyl nijak otlačený. Tomu říkám povedená ergonomie!

Canon EOS RP + Canon EF 70-200/2,8L USM
Canon EOS RP + Canon EF 70-200/2,8L USM

Co mne zcela nenadchlo je, že po čase jsem cítil trochu otlačení pod obočím v místě, kde se opírá očnice. Její materiál je až moc tvrdý a tvar hranatý. Problém bude i v tom, že u hledáčku je použita zřejmě méně kvalitní optika, která vyžaduje, aby měl člověk oko doslova nalepeno na očnici a díval se zpříma do hledáčku. Jakmile okem pohneme, obraz u krajů se trochu rozmazává. Po čase jsem si na tuto vlastnost hledáčku zvyknul a nevnímal ji, ale opakované otlačení bohužel zůstává.
RP umožňuje široké přizpůsobení funkcí jednotlivých tlačítek potřebám konkrétního uživatele. Mně například vyhovuje mít u programovatelného tlačítka M-Fn u spouště nastavování ISO citlivosti. A jelikož se nezabývám natáčením videa, namapoval jsem si červené REC tlačítko na rychlé přepnutí obrazu mezi hledáčkem a displejem. Tímto jsem eliminoval prodlevu senzoru přiblížení a dobu přepnutí obrazu do hledáčku po přiložení oka, která mě doslova rozčiluje u všech bezzrcadlovek. Takto tlačítko mačkám již když foťák zvedám k hlavě a v momentě, kdy dávám hledáček na oko, je obraz už nějakou chvíli tam, kde má být.

Kvalita snímků

Obrazová kvalita je stručně řečeno velmi dobrá. Ve srovnání s vyšším a podstatně dražším modelem EOS R je znát vyšší míra šumu při vysokých citlivostech ISO i trochu nižší dynamický rozsah, ale stále jsme s celkovým obrazovým výkonem snímače v RP o velký kus před APS-C modely.
Obrovsky mě překvapil výstup do formátu JPEG. Jsou to snad nejkvalitnější SOOC (= Straight Out Of Camera) JPEGy, co jsem zatím měl možnost od Canonu vidět. Tradičně skvělé barvy, kontrast a hlavně – výborně zvládnuté doostření a decentní redukce šumu. Až mě to trochu rozhodilo… Jsem zvyklý stáhnout fotky do PC, naimportovat je a rovnou upravovat vybrané rawy. Tady to za předpokladu správně nastavené expozice a white balance není vůbec třeba.
RAW formát samozřejmě nastupuje a zachraňuje nás v případech, kdy by byl problém vytvořit snímek „na jednu ránu“ bez výrazných přepalů. Dále tam, kde bude potřeba výrazněji projasňovat stíny, nebo všude, kde se špatně vyvažovala barevná teplota – typicky v prostorách s několika druhy umělého osvětlení. To se u JPEG formátu napravuje velmi obtížně.

Canon EOS RP + Canon RF 24-105/4L IS USM
Canon EOS RP + Canon RF 24-105/4L IS USM

Ani u RP nechybí možnost nechat automatiku vyvažovat jak na ambient, tak na reálnou bílou (režim AWB, či AWB-W). Používal jsem čistě jen AWB-W a s výsledky jsem byl většinou spokojen. Případné drobné korekce nejsou díky bezztrátové úpravě ve formátu RAW problémem.

Canon EOS RP + Canon RF 24-105/4L IS USM
Canon EOS RP + Canon RF 24-105/4L IS USM

Autofokus

Od chvíle kdy vyšlo, a poprvé se mi dostalo do ruky, profi tělo 5D mark IV jsem velmi často používal režim liveview v kombinaci s DPAF. Zejména s vysoce světelnými objektivy je to často cesta k vyššímu procentu správně zaostřených fotografií. Jen jsem si občas přál, abych něco takového mohl mít i v hledáčku, a to se mi s příchodem bajonetu RF a nových bezzrcadlovek systému R splnilo.

Canon EOS RP + Canon RF 35/1.8 Macro IS STM, f/1,8
Canon EOS RP + Canon RF 35/1.8 Macro IS STM, f/1,8

Od chvíle, kdy jsem dostal RP do ruky, bylo mým primárním nastavením servo ostření s detekcí a trackingem tváře a oka, případně manuálně zvoleného bodu. Toto jsem si vybral jednak proto, že jsem byl zvědav, jak si tento systém povede v praxi a jednak proto, že jsem tím chtěl trochu nasimulovat uživatele, který je sice náročný na kvalitu snímků, ale touží po přímočarosti, co nejsnadnějším získání vytouženého snímku. Prostě člověka, který ten fotoaparát vezme, neřeší mnoho nastavování a přesto má vysoké procento povedených snímků.

Většinu času jsem toto nastavení skutečně používal. I při fotografování ve slabších hladinách osvětlení EOS RP ostřil rychle, plynule a hlavně přesně. Velikou výhodou je i to, že při držení vybraného objektu v rovině zaostření lze scénu dále komponovat.

Canon EOS RP + Canon RF 35/1.8 Macro IS STM, f/1,8
Canon EOS RP + Canon RF 35/1.8 Macro IS STM, f/1,8

Autofokus se v tomto režimu dařilo zmást občas jen v protisvětle, kdy zdroj světla vytvoří na objektivu lehký závoj, nebo v případech nízkého kontrastu na zaostřovaných objektech, které např. splývaly s pozadím. Problémem pro PDAF byl tedy například lyžař v protisvětle s tmavou bundou a lesem v pozadí, nebo portrét osoby, za kterou svítí lustr, přednášková tabule atp. Při těchto složitých podmínkách jsem přepínal na bodové ostření, někdy kombinované s one-shot režimem a nazvětšováním zaostřovaného místa v hledáčku.

Canon EOS RP + Canon EF 70-200/2,8L USM
Canon EOS RP + Canon EF 70-200/2,8L USM
Canon EOS RP + Canon EF 70-200/2,8L USM
Canon EOS RP + Canon EF 70-200/2,8L USM

Tohle zvětšení v hledáčku mě také velmi baví – pokud chci mít jistotu přesného zaostření, třeba na tvarově složitém předmětu, zmáčknu lupu a obraz v hledáčku se mi zvětší 5x, či dokonce 10x bez jakéhokoli omezení snímkové frekvence.

Canon EOS RP + Canon RF 35/1.8 Macro IS STM
Canon EOS RP + Canon RF 35/1.8 Macro IS STM

Pro chvíle, kdy ostříme manuálně, pro mě osobně tedy zejména při makru, je v RP možnost aktivovat si barevné zvýraznění zaostřených bodů, tzv. focus peaking. Tohle je další velká paráda – oproti optickému hledáčku v tom elektronickém konečně vidím, co přesně bude na fotce ostré a jak velká bude hloubka ostrosti!

Mluvím-li o autofokusu, musím zmínit práci s objektivy EF, případně EF-S. Budu stručný: RP se s adaptérem a EF objektivy chová stejně dobře jako s nativními RF objektivy. Ve funkci není poznat rozdíl. Při nasazení EF-S objektivu se tělo přepne do crop režimu a fotí, rovnou v crop faktoru 1,6x. Jediné omezení zde je při použití EF-S objektivů pro video – oproti vyššímu EOSu R lze točit pouze do 4K nebo HD. Full HD zůstává z hlediska možného přehřívání zamknuté.

Bracketing zaostření

Funkce, se kterou jsem si vyhrál snad nejvíce, je bracketing zaostření. Jednoduše si nastavíme, kolik chceme pořídit snímků, jaký krok v zaostření mezi nimi má fotoaparát dělat a ten pak tyto snímky sám zaznamená za použití elektronické závěrky. K čemu je to dobré? Zejména pro makrofotografii, nebo všude tam, kde chceme dosáhnout větší hloubky ostrosti a nemůžeme nebo nechceme přiclonit. Díky tomu lze dosáhnout hloubky ostrosti třeba 2 cm a přitom mít stále rozostřené pozadí, jako při otevřené cloně. Do jisté míry tato funkce může suplovat makrosáňky. Originální program pro správu a převod fotografií z RAW formátu, Digital Photo Professional, si s těmito snímky umí poradit a složit je do jedné fotografie s velkou výslednou hloubkou ostrosti, která se pak dá editovat pro odstranění případných artefaktů.

Pozor – tuto funkci nelze používat pro skládání tzv. „nekonečné hloubky ostrosti“, protože části obrazu které jsou daleko od roviny ostrosti se většinou jeví mnohem větší, než když jsou zaostřeny (závisí to ale na používaném objektivu).

Výsledný snímek, který vznikl složením 34 dílčích s clonou f/3.2 pomocí funkce BKT zaostření.

Použití elektronické závěrky
S příchodem a používáním bezzrcadlovek se kromě nejrůzněji skloňovaných menších rozměrů a nižší hmotnosti také dost mluví o tichém snímání, tzv. elektronické závěrce. Prostě se obraz odečte ze snímače, aniž by při tom klapla mechanická závěrka. Obojí má své klady i zápory. Jak to řeší EOS RP? Jednoduše – elektronickou závěrku lze totiž nastavit jen jako tichý režim v jednom z přednastavených scénických režimů, které fungují pouze v plné automatice. RP má ale sám o sobě a bez složitého nastavování velmi kultivovaný chod mechanické závěrky a tak mi používání té elektronické moc nechybělo.

Výdrž baterie

Můj první dojem z nasazení baterií typu LP-17 nebyl dvakrát pozitivní. Musím ale přiznat, že mě výdrž RP na jedno nabití docela překvapila. Fungoval jsem s režimem ECO, který v době nečinnosti pohasíná displej a dříve vypíná celý přístroj, jinak jsem se ale nijak nekrotil a fotografoval při kontinuálním snímání a servo ostření, snímky často prohlížel, zvětšoval a promazával, u objektivů jsem měl pořád aktivovaný stabilizátor, a i tak jsem se dostal v průměru zhruba na 600 snímků na jednu baterii. Což je výsledek o mnoho lepší, než udává tech. specifikace dle CIPA.

Komu je určen?

EOS RP vnímám jako model zaměřený na široké spektrum uživatelů. Od těch, kteří chtějí velmi kvalitní snímky, ale zároveň mají i ostatní záliby a fotografování pro ně nemusí být úplnou prioritou, až po poloprofesionální fotografy, kteří toto tělo s adaptérem mohou mít v brašně u své stávající zrcadlovkové výbavy jako zálohu, nebo ho využijí jako nenápadného pracanta do komornějších prostor a na výletech.

Svými rozměry a hmotností EOS RP bude vyhovovat cestovatelům a krajinářům, kteří touží po kvalitně zaznamenaných zážitcích, ale nechtějí tahat gramy navíc. Svojí pohotovostí, nenápadností, rychlým ostřením a obrazovou kvalitou v horších světelných podmínkách zase může oslovit street fotografy. Díky své univerzálností je vhodný jako „jeden fotoaparát do rodiny“, protože zvládá statečně i akční fotografii, výborně zastane práci při portrétování a dá se vcelku pohodlně nosit celý den.

Pár slov k RF objektivům

Canon RF 35/1.8 Macro IS STM

Tento objektiv jsem si doslova zamiloval. Je to velmi kompaktní kousek optiky, který by podle mého neměl chybět u žádné bezzrcadlovky systému R, jež si člověk pořídí. Světelnost f/1.8 umožňuje pořizovat snímky s velmi malou hloubkou ostrosti i fotografovat v horším světle. To je navíc podpořeno účinným optickým stabilizátorem (účinnost až 5 +EV).

Canon RF 35/1.8 Macro IS STM, f/1,8
Canon RF 35/1.8 Macro IS STM, f/1,8
Canon RF 35/1.8 Macro IS STM, f/1,8
Canon RF 35/1.8 Macro IS STM, f/5,6

Kresba se mi jeví jako velmi dobrá již na plně otevřené cloně prakticky v celé ploše obrazu, od f/2.2 a výše je doslova vynikající. Ostření svižné a přesné. Velmi potěší i možnost fotografovat detaily na velmi krátkých ostřících vzdálenostech (maximální zvětšení je ale zhruba 1:2; nejedná se tedy o „čistokrevné“ makro např. s režimem zobrazení 1:1). Když to shrneme, výborné základní ohnisko, se kterým se dá fotit v podstatě cokoli, od detailů přírody, přes život na ulici, klidně po portrét v kontextu s daným prostředím.

Jedinou negativní vlastností, kterou jsem zaznamenal, je vyšší míra vinětace při plně otevřené cloně, která mně osobně ale vůbec nevadí a naopak někdy dodá snímkům „hloubku“.

Canon EOS RP + Canon RF 35/1.8 Macro IS STM, f/1,8
Canon EOS RP + Canon RF 35/1.8 Macro IS STM, f/1,8
Canon EOS RP + Canon RF 35/1.8 Macro IS STM, f/1,8
Canon EOS RP + Canon RF 35/1.8 Macro IS STM, f/1,8

Canon RF  24-105/4L IS USM

Objektiv s dobrým rozsahem ohnisek, konstantní světelností, bytelnou konstrukcí a prvotřídní optikou. Tak by se dal shrnout kitový zoom Canon RF 24-105/4L IS USM. Svým rozsahem se hodí pro cestování, je schopen obsáhnout velkou část témat, která budete chtít zaznamenat. Opravdu  příjemný univerzál, který dobře zvládá jak fotografování krajiny, díky slušné kresbě po celé ploše snímku, tak se na delším ohnisku, při plně otevřené cloně a vhodně volenému prostředí, dá dobře použít i na portrétní fotografii, či detaily. Nato, že se jedná o zoom s vyšším rozsahem a průměrnou světelností, má velmi pěkné podání rozostřených ploch v pozadí/popředí. Jeho stabilizátor pomáhá s expozičními časy až o 5 EV pomalejšími, než bychom byli schopni udržet bez stabilizace. Třešničkou na dortu je pak autofokusový motor, díky kterému objektiv ostří jako blesk. Zaznamenal jsem trochu výskyt chromatické aberace, ale nic, co by stálo za řeč, resp. by nezvládl odstranit software. Popravdě, asi jsem ještě neměl v ruce kvalitnější univerzální objektiv s podobným rozsahem ohnisek.

Canon EOS RP + Canon RF 24-105/4L IS USM
Canon EOS RP + Canon RF 24-105/4L IS USM
Canon EOS RP + Canon RF 24-105/4L IS USM
Canon EOS RP + Canon RF 24-105/4L IS USM

Shrnutí a test. foto v plném rozlišení

S výše zmíněnou technikou jsem si vyzkoušel fotografování v různých typech prostředí – ve skleníku Fata Morgana, v noční Praze, na vyhlášení motoristických cen, v domácky vytvořeném makro ateliéru a také v prostředí horské chalupy v Jizerských horách. Zkusil jsem si s RP fotit makro, detaily, portréty, reportáž, krajinu, noční oblohu i sport. A dalo by se říct, že ani v jednom odvětví mě vyloženě nezklamal.

Canon EOS RP rozhodně není profesionál, dalo by se dalece jmenovat, co vše mu pro takové použití chybí, ale v segmentu, který vlastně sám vytváří, tedy „fullframe pro začátečníky“, nabízí spoustu muziky za velmi rozumnou cenu. Je to fotoaparát jednoduššího rázu, který je radost používat.

Fotografie CANON EOS RP v plném rozlišení (vč. exif)


Článek pro vás připravil ve spolupráci s redakcí FOTOLAB blogu:

Josef Arnošt
Svoji první zrcadlovku jsem si pořidil v roce 2009 a okamžitě fotografování propadl. Dnes je mým koníčkem a zároveň i prací. Baví mě prakticky všechny žánry – od velmi technických, zejména krajiny a makrofotografie, po živé a akční, jako je portrét, reportáž nebo svatební a sportovní fotografie. Velmi rád se zabývám technickou sránkou věci a tak bedlivě sleduji všechny novinky ze světa fototechniky.

Canon EOS RP: hodnocení produktu

8.3

Obrazová kvalita/snímač

9.0/10

Automatické ostření

8.5/10

Konstrukce

8.0/10

Další výbava a funkce

8.0/10

Video

7.5/10

Poměr cena/výkon

8.5/10

Potěšilo nás:

  • Výtečná obrazová kvalita
  • Dobře zvládnuté vyšší ISO
  • Rychlý autofokus, citlivý až do -5EV
  • 4K video
  • Svižný AF a podpora i EF/-S objektivů přes adaptérem
  • Skvělý poměr cena / kvalita
  • Lehký a skladný
  • Tichý režim

Zasloužilo by vylepšení:

  • Rychlost snímání (max. 5sn./s)
  • AF v protisvětle (v některých situacích)
  • Výdrž akumulátoru
  • Omezená dostupnost el. závěrky

komentářů

  • Jediné omezení zde je při použití EF-S objektivů pro video – oproti vyššímu EOSu R lze točit pouze do 4K nebo HD. Full HD zůstává z hlediska možného přehřívání zamknuté.

    Tak ale to je tak obrovské obmädzenie !!! ktoré drtí pomaly všetky výhody RP. Mám objektív Canon EF-S 18-135 s motor zoom Canon PZ E1 na ktorom je radosť video robiť. Funguje to prirodzene a plynule ako kamera. A to RP my znemožnilo používanie tejto totálnej vymoženosti od Canonu. Full video – najbežnejší formát nemôžem používať u RP s týmto objektívm – KATASTROFA !!! 4K video s abnormálnym cropom môžem !!! tam sa neprehrieva a Full s nižším dátovým tokom nemôžem tam sa už akože prehrieva ?? To vymyslí len idiot z Canonu !!! Sústavne čo používam RP narážam na tento problém a vždy kľajem na toho z Canonu kdo to takto spackal !!!

  • Díky za recenzi. Měl bych však jeden dotaz, zkoušel jsem RP se starým manuálním objektivem (Helios) a v žádném poloautomatickém ani manuálním režimu fotoaparát nechtěl fotografovat. Po zmáčknutí se fotka nevyfotí. Na zrcadlovce mi to vždy funguje. Napadá vás, čím by to mohlo být?

    • Lukáši, v menu fotoaparátu se nachází položka „Uvolnit závěrku bez objektivu“ (C. Fn5: Others). Po aktivaci bude fungovat závěrka i s Vámi zmíněným objektivem.

      Pěkný den
      Viktor F.

  • Pane Fikere, kde a za jakých podmínek si mohu vyzkoušet v Praze Canon RP? Děkuji LŠ

    • Dobrý den,
      napsal jsem Vám zprávu na email ohledně možností vyzkoušení fotoaparátu.

      S pozdravem
      Viktor F.

  • Dobrý den, Vaše recenze fotoaparátu mne velmi zaujala. Fotografuji Canonem EOS 6D a uvažuji o přechodu právě na RP (i když po očku pokukuji i po R) a tak jsem se chtěl zeptat je fotoaparát vhodný pro fotografování zvířat? Fotografuji převážně zvířata, hlavně ptáky, občas i hmyz a krajinu. Je velký rozdíl v obrazové kvalitě mezi R a RP? Děkuji.

  • Dobry den
    povazuji se za amatera. Nefotim lidi ani rychle sceny, sport atd. stejne tak netocim videa a neresim tedy ani 4k. Naopak fotim dlouhe expozice – hvezdy, nebo v podzemi kdy si rucne svetlem vybarvim prostor, dale krajinu atd. Bude to posun k lepsimu kdyz vymenim RP za 80D ?

    • Dobrý den,
      Canon EOS RP má zejména následující výhody vzhledem k 80D, z pohledu obrazové kvality/vlastností čipu:
      – o něco lépe zvládá šum při vyšších ISO
      – obdobně má i vyšší dynamický rozsah
      – běžný rozsah hodnot ISO je vyšší u RP (100-40 000 vs. 100 – 16 000)

      Zvážil bych, jak moc pro Vás bude „otravná“ častější výměna akumulátoru za čerstvý, jelikož EOS RP má nižší výdrž na 1 nabití.

      Pěkný den
      Viktor F.

      • Dobry vecer
        baterie je to nejmensi. Vzdy mam 2 a vice a jsem s tim smireny. Ale podle recenze je 250 ciste papirova zalezitost. Tak uvidime, verim ze to bude pokrok 🙂
        Moc diky

      • Dobrý den,
        ad výdrž aku.: velmi záleží na stylu focení, ale co mám informace a postřehy od kolegů fotografů, tak výdrž je min. dvojnásobná oproti ref. hodnotě 250 snímků. Pokud si pořídíte EOS RP, určitě se ozvěte s Vašemi zkušenostmi.

        Dobré světlo přeji
        VF

      • Tak tedy. Baterie je naprosta katastrofa. 270 a off. To je velke zklamani. Vystupy jsou jinak opravdu paradni, ostreni ve tme je famozni vec. Byl jsem prekvapen z ostrosti. Ale po prechodu z 80D jsem si moc nezvykl na celkove ovladani – vse prehazene a hlavne co mi vadilo tak senzor vedle hledacku co vypina pri nalepeni oka dotyk. Nenasel jsem v nastaveni kde to nejak nastavit asi predpokladam to nejde nastavit. Je to i logicke ale me to hodne vyhovuje. Nadseni opadlo a nevim jestli si stroj ponecham. Baterie velke minus – doufal jsem aspon v tech 400 expozic. Ovladani chce cas a zvyk.

  • Dobrý den,
    rozhoduji se mezi Canon EOS RP a Canon EOS 6D II. Je pro mě jako krajináře důležitý rozměr hledáčku a jeho pokrytí a kvalita a pohodlí při pohledu do něj. Jak to vychází ve porovnání obou fotoaparátů?
    Děkuji

    • Dobrý den,
      z pohledu pokrytí je na tom o chlup lépe EOS RP (má 100%), zvětšení je téměř stejné. Zhodnocení pohodlí při pohledu přes EVF typ hledáčku doporučujeme každému vyžkoušet individuálně (např. na někeré z našich 49 kamenných prodejen; pokud není skladem, lze po domluvě zaslat), jelikož co může někomu dostačovat, jinému to vyhovovat již nemusí.

      Pěkný den
      Viktor

  • Dobry den, mam ted Eos 80D a pouzivam svetelne objektivy, vetsinou f/2.8 a mensi. Zajimalo by me srovnani obrazove kvality s RP ? Dekuji Erbecko

    • Dobrý den,
      obrazovou kvalitou si polepšíte. Pokud byste měl zájem, rád Vám zajistím půjčení RP v rámci naší CEWE FOTOLAB půjčovny.
      S pozdravem
      Viktor F.

  • Dobrý den, díky za skvělou recenzi. Budu přecházet s Canonu 6D a RP mi nasadil brouka do hlavy 🙂 Původně jsem chtěl 6D II, nicméně teď vyšel RP, ta cena je prakticky stejná a nevím, jestli jít do 6D II nebo RP …podle zahraničních recenzí je RP defacto lepší ve všem, Vaše recenze jej taky vyzdvihuje.. oproti tomu 6D II je zkrátka klasický kus foťáku… Používám L a ART objektivy a u RP bych tedy šel před adaptér, což nepovažuji za žádné mínus. Fotím reportáže, lidi, svatby, portréty… Zajímal by mě Váš názor, já jsem ještě RP v ruce neměl, vy určitě 6D ano 🙂

    • Dobrý den,

      toto dilema Vám rozhodně nezávidím 🙂
      Co vybrat? To je na Vás, neuděláte chybu ani s jedním, obrazově jsou si plus/mínus rovni. Bude dosti záležet na tom, jak moc jste zvyklý pracovat s klasickou zrcadlovkou a jak moc jste ochoten přijmout trochu jinou cestu při používání bezzrcadlovky… S RP (a ostatně i s každou jinou bezzrcadlovkou) chvilku trvá, než se člověk adaptuje na obraz v elektronickém hledáčku. Ten totiž v podstatě vždy ukazuje scénu, jaká „před zlomkem vteřiny už byla“, kdežto klasický optický hledáček dává aktuální obraz. Se zrcadlovkou je tedy trochu snazší chytit správný moment, což může být zrovna u reportáže a třeba i svatby rozhodující. S bezzrcadlovkou se člověk musí naučit trochu předvídat dění.

      Jak jste správně napsal, 6D II je klasický kus foťáku, je robustnější, ještě lépe se drží, je o kousek rychlejší a používá hlavně i „dospělejší“ baterie a díky nim má i řádově dvojnásobnou výdrž na jedno nabití.

      S klasickým optickým hledáčkem u 6D II se naše oko tolik neunavuje, ale na druhou stranu, 6D II má v rámci hledáčku dost omezený rozptyl AF bodů. Oproti tomu u RP můžete v rámci DPAF pokrytí posunovat bod kam se vám zlíbí, mnohem snáze se tak komponuje a ostří s velmi světelnými objektivy. Prostě nemusím překomponovávat se zamčeným AF a díky tomu si neposunuji rovinu zaostření pohybem fotoaparátu a svého těla. S RP mám tak větší pocento správně zaostřených portrétovek, skoro pořád používám servo ostření a sledování objektů. Takto klasickou zrcadlovku přes hledáček nemohu používat skoro nikdy.

      Ovšem, DPAF ostření nabízí i 6D II v rámci živého náhledu – funguje to podobně, ale u RP jde přeci jen o novější generaci s vícero možnostmi, subjektivně lepší spolehlivostí, detekcí oka, mihotajícího světla…

      Při testování RP byly situace, kdy jsem si jen tak šel, jednu ruku v kapse, v druhé RP s pevnou pětatřicítkou a přitom produkoval správně zaostřené fotky. To by mě se zrcadlovkou ani nenapadlo :-). Člověk díky RP dokáže být občas trochu nenápadnější, někdy se hodí nevypadat jako fotograf…

      Je ještě otázkou, zda se chcete s RP stoprocentně svěřit do rukou DualPixel AF, nebo zda by Vám někdy přišlo více vhod klasické ostření na fázovou detekci v rámci optického hledáčku.

      Ideální bude, když si RP a 6D II vyzkoušíte vedle sebe. To Vám vedle mých poznatků určitě pomůže se rozhodnout :-).

      S pozdravem

      Josef Arnošt

      • Děkuji vám za sofistikovanou a vyčerpávající odpověď. Brouka v hlavě jste mi znásobil 🙂 🙂 🙂 …děkuji za info o elektronickém hledáčku, to jediné mě trošku zaskočilo, právě chci RP kvůli maximální přssnosti se světelnými objektivy, ale také kvůli pokrytí AF body a rychlostí. Ale ten el. hledáček mě trochu zneklidnil, jsem zvyklý fotit, co vidím, záleží na okamžiku. Snad se mi poštěstí někde RP vyzkoušet, abych v reálu viděl, jak se hledáček chová. To je jediná věc, která mě trošku zneklidnila.

      • Dobrý den Davide,
        poslal jsem Vám email ohledně možnosti vyzkoušení EOS RP.
        Pěkný den
        Viktor F.