CEWE Fotolab
Rozhovor – Patrik Staněk

Rozhovor: Patrik Staněk o focení zvířat a používané fototechnice

Rozhovor s Patrikem Staňkem, který se systematicky věnuje fotografování zvířat, přináší detaily odhalující začátky jeho tvorby a zkušenosti s dříve používanou fototechnikou. Dále popisuje důvody, které ho vedly k aktuální změně fotografického systému na produkty značky Canon a Sigma. Přidává několik rad pro začínající tvůrce při výběru správné fototechniky a jakým chybám se mají při focení vyhnout.


Jaký je ideální fotografický set pro někoho, kdo by rád začal s focením zvířat? Které aspekty nejčastěji zohlednit?
Osobně, když jsem začínal fotografovat zvířata, respektive jsem se po letech focení všeho možného, rozhodl pro fotografii zvířat, tak jsem si pořídil tenkrát základní řadu zrcadlovky od Nikonu D3xxx a k tomu objektiv 70–300 mm, který je takovým dobrým startovním objektivem co se týče rozumného poměru cena/výkon.

Rozhovor – Patrik Staněk

Samozřejmě později je určitě dobré mířit směrem k pevným ohniskům, kde tyto objektivy zaručují podstatně rychlejší ostření, kvalitnější kresbu a v neposlední řadě i lepší bokeh (provedení rozmazání pozadí). Obdobně to platí i pro fotoaparáty – postupem času budete narážet s velkou pravděpodobností na limity techniky a bude pro vás výhodnější si časem pořídit fotoaparát z vyšší modelové řady.

Osobně bych doporučoval si na začátku fotografování absolvovat aspoň jeden kurz/workshop fotografování. Klidně si půjčte od kamaráda fotoaparát a vyražte na kurz. Díky tomu pochopíte základy fotografování, jak fotoaparáty fungují nebo jaké objektivy se používají na co a také jaké výhody má to a to tělo. Aspoň tedy na mých workshopech o tom vždy vyprávím…

Rozhovor – Patrik Staněk
Olympus OM-D E-M1X + Olympus 300mm F4.0 (Strdimil olivovohřbetý)

Kolik bude muset takový začátečník ve svém fotografickém „rozletu“ investovat?
Když vezmeme v úvahu základní tělo fotoaparátu, objektiv, 2 karty, 2-3 baterie, nějaký batoh/brašnu a aspoň základní stativ, řekněme, že se na začátek vejdeme do 25–30 tisíc korun. Samozřejmě je možno vše řešit i bazarovým nebo zánovním objektivem. Tělo bych doporučoval koupit nové.

Je jedno, zda si vybere zájemce digitální zrcadlovku nebo tzv. bezzrcadlovku?
Co se týče DSLR (zrcadlovka) nebo CSC (bezzrcadlovka), tak je samozřejmě otázkou, co Vám bude více vyhovovat. Výhodou zrcadlovek, a to i v dnešní době, je většinou podstatně lepší práce se šumem na vyšší hodnoty ISO (vyšší řady fotoaparátů), masivní odolná konstrukce, méně firmware = větší spolehlivost nebo stále větší nabídka objektivů.

Rozhovor – Patrik StaněkU bezzrcadlovek najdete zase výhody jako digitální hledáček (hledáčkem je malý displej) a tím pádem možnost zobrazení korekce expozice live (tzn, nemáte přepaly/podpaly), najdete u nich vychytávky jako automatické ostření na oči lidí (v poslední době i na oči zvířat nebo třeba automobil), jsou většinou rychlejší do počtu snímků za vteřinu nebo mají stabilizovaný čip (tzn udržíte z ruky delší časy).

A co velikost snímače, jak výraznou roli hraje při focení zvířat?
V současné době jsou ve fotoaparátech 3 nejběžnější velikosti digitálního snímače: tzv. full-frame, APS-C a M43. Hodně fotografů přírody používá 2 těla. Jedno fullframe a druhé APS-C tělo, aby v případě fotografování zvířat na větší vzdálenosti mohli těla flexibilně prohodit a měli delší ohniskovou vzdálenost (přiblížení), aniž by se jim zhoršila kvalita obrazu při nasazení telekonvertoru.

Rozhovor – Patrik Staněk
Olympus OM-D E-M1 II + Olympus 300mm F4.0

Co ve výbavě začínajícího fotografa přírody nesmí chybět – zejména z pohledu příslušenství?
Kdybych teď začínal fotografovat zvířata, a tak nějak věděl co už chci, koupil bych si asi následující:

K systémovému fotoaparátu bych jako první položku vybral správný objektiv. Těch by bylo více, minimum jsou dva. Jeden se širším úhlem záběru, který by sloužil na focení zvířat v krajině jako celku (s ohnisky 16-35 mm, případně 24-105 mm po přepočtu na full-frame). Druhým kusem ve výbavě by se stal teleobjektiv, který umožní dodatečně si přiblížit snímanou scénu pro detailní zachycení zvířat (ohniska typicky 70-300mm, 150-600mm nebo ideálně pevný teleobjektiv o cloně +/- f4); opět ohniska po přepočtu na full-frame). K foťáku bych dále pořídil battery grip. Přináší lepší držení, pohodlnější fotografování na výšku a delší výdrž baterií. Záložní akumulátory by měly být 2 až 3.

Rozhovor – Patrik StaněkV neposlední řadě bude potřeba pořízení dostatečně rychlých paměťových karet – minimálně 2, kdyby jedna vypověděla službu. Hodit se bude stativ na fotografování v horších světelných podmínkách, LED panel do sáněk blesku pro fotografování zvířat, jako jsou žáby, brouci atp. Vše bude potřeba uskladnit a přenášet v nějakém batohu, kde by měl být prostor i pro svačinu, pití, pláštěnku apod. Nesmíme zapomenout na ochranné UV filtry, nebo polarizační filtr který využijete pro zdůraznění barev a odstranění odlesků (ideální při focení krajiny nebo zvířat ve vodě). Osobně používám i různé maskovací sítě, fotostan s maskovacím potiskem a hromadu dalších věcí.

Jaké jsou 3 nejčastější chyby začátečníků při fotografování zvířat?
Těch chyb najdeme podstatně více (učený z nebe nespadl), ale mezi nejčastější patří určitě focení zvířat ze stoje směrem k zemi, používání čehokoliv „automatického“ – automatický výběr zaostřovacích bodů, AUTO ISO, režim snímání P atd.

Rozhovor – Patrik Staněk
Nikon D610 + Nikkor 300mm F4.0 (Volavky , Česká republika)

Přecházel jste před několika lety z užívání fototechniky Nikon na Olympus. Jaké byly stěžejní důvody?
Na Olympus jsem přešel před 3 lety a něco. Jedním z hlavních důvodů byla kompaktnost systému OMD od Olympusu, kde objektivy s ekvivalentní ohniskovou vzdáleností k full-frame mají až poloviční váhu a velikost. Například Olympus 300mm f/4 PRO (objektiv, který jsem používal nejvíce) je po přepočtu 2x crop faktoru na ohnisku 600mm a váží pod 1,5kg, s tělem dohromady lehce přes 2kg.

Když jsem tenkrát přešel na Olympus, tak jsem ušetřil cca 7kg váhy celého fotobatohu a to už je znát. 

Rozhovor – Patrik Staněk

Dalšími důvody přechodu na Olympus byla rychlost snímání (až 60 snímků/s), funkce ProCapture (fotoaparát umí uložit až 35 fotek před domáčknutím spouště) nebo skvělá stabilizace čipu v těle. A těch vychytávek, které u nich najdete je více, přičemž některé jsou unikátní a nikdo jiný je na trhu nepřináší.

V současnosti „přezbrojujete“ z Olympusu na Canon. Tedy návrat k full-frame snímači. Co rozhodlo tentokrát?

Po více než 3 letech fotografování na systém OM-D od Olympusu jsem v září tohoto roku začal přemýšlet o přechodu na jinou značku. Startovacím impulzem bylo oznámení společnosti Olympus o prodeji divize fototechniky japonské investiční skupině JIP. Samozřejmě lidi v Olympusu znám roky a všichni mě ujišťovali, že značka se jen přebranduje a pojede se dále a nejspíš to tak i bude… Uvidíme…

Ale jelikož mě fotografování teď i z poloviny „živí“, tak vždy chci používat techniku, do které když investuji nemalé finance, tak budu mít zaručenu její budoucnost a další vývoj, aspoň hypoteticky… Skončit může jakákoliv značka.

Ale prodej divize určitě nebyl tím hlavním důvodem, to vůbec ne. Ty 3 roky co jsem fotil na Olympus, tak to byl neustálý boj s vyššími hodnotami ISO (malý čip na vyšší ISO o něco více šumí) a delšími  časy závěrky. Něco kompenzovala skvělá stabilizace, kde díky ní nebylo nutno fotit na tak krátké časy jako u zrcadlovky. Ale řekněme to jednoduše… Neumět dobře postprodukci, tak by velká část mých fotografií z prostředí s horším světlem byla nepoužitelná. V převážné většině fotografuji zvířata v deštných pralesích, kde toho světla moc není. Den je tam krátký, golden hours ještě kratší (slunce zapadá/vychází rychle) a proto se hodně často setkáváte se situací, kde je potřeba krátký čas a není k tomu světlo. V těchto případech je FF tělo neocenitelným pomocníkem a víte, že když nastavíte ISO 6400 i více, tak fotografie bude stále použitelná a vy díky tomu můžete vyfotit ostrou fotku na požadovanou rychlost závěrky.

Důvodů k přechodu z Olympusu na Canon bylo více. Budu o nich detailně (mimo jiné) hovořit s Michaelem Jurákem v pořadu Spoušť – sledujte 15.12.2020 od 18:30 na YT kanálu CEWE FOTOLAB CZ a dozvíte se v rozhovoru více.


Jaký máte nejoblíbenější objektiv pro focení krajiny? A který čistě pro focení zvířat?
Pokud se budeme bavit o aktuálním Canonu, respektive Nikonu před Olympusem, tak stále nejoblíbenější je pro mě Sigma 20mm f1.4 ART, to je top sklo.

Rozhovor – Patrik Staněk
Olympus OM-D E-M1 II + Olympus 7-14mm F2.8 (Východ slunce v deštném pralese)

Na fotografování zvířat jsem si na Canon vybral objektiv Canon EF 400mm f4 DO IS II USM, který je díky difrakční optické technologii zpracování čoček malý a lehčí než 400mm f2.8 přičemž na kvalitě výstupu neztrácí vesměs nic.

Máte nějaká oblíbená zvířata?
Nedá se říct, že bych měl vyložené nějaké oblíbené… Mám rád všechna zvířata, ať je to tarantule nebo medvídek mýval😊. Každopádně rád fotografuji například kahau nosaté žijící na ostrově Borneo v Malajsii, kolibříky v Hondurasu nebo slony v thajských národních parcích jako je třeba Kui Buri National Park.

Rozhovor – Patrik Staněk
Selfie za dohledu Kahau nosatého

A jaké jsou Vaše oblíbené typy krajin a proč?
Nejoblíbenějším místem je pro mě aktuálně národní park Kaeng Krachan ležící na západě Thajska na hranicích s Barmou. Je to velký, rozlehlý národní park, který nenavštěvuje moc turistů, a přitom zde najdete stovky druhů volně žijících zvířat.

Rozhovor – Patrik Staněk
Olympus OM-D E-M1 II + Olympus 300mm F4.0 (Slon v Thajské džungli)

Dalším oblíbeným místem je východní část ostrova Borneo v oblasti kolem Sandakanu a Sepiloku, kde najdete orangutany, kahau nosaté nebo poblíž Kinabatangan river (Amazonka východu) narazíte na pralesní slony. Celkově mám rád deštné pralesy a v těch se cítím jako doma.

Rozhovor – Patrik Staněk
Olympus OM-D E-M1X + Olympus 300mm F4.0 (Lobos žlutočerný)
Rozhovor – Patrik Staněk
Olympus OM-D E-M1X + Olympus 300mm F4.0 (Kahau vylézá z řeky)

Otázky kladl: Viktor Fiker

Odpovědi a fotografie: Patrik Staněk + vlastní archiv

FB: @patrik.photographer

IG: @patrik.photographer

komentářů

Napsat komentář: Lukáš Zrušít odpověď

  • Je zajímavé, že ještě nedávno pan Staněk všude tvrdil, že nedá na Olympus dopustit, že si nedovede představit, že by se vrátil k Nikonu nebo Canonu a zase se tahal na svých cestách s tak velkou a těžkou technikou a teď najednou otočil a začíná Olympus pomlouvat. Dost zvláštní a dá se tušit, co za tím je. To, že někdo změní značku je normální, ale toto dobrý fotograf prostě nedělá. Fotograf je to možná dobrý, ale charakter asi nebude nic moc. Jinak přeji všem, bez rozdílu, kterou značkou fotí, krásné svátky.

    • Zdravím Lukáši, díky za komentář, ale nemyslím si, že bych jakoukoliv značku jakkoliv pomlouval. Každá značka nebo systém mé své výhody/nevýhody a já samozřejmě s Olympusem spokojený byl. Jen jsem se rozhodl sám (nic víc zatím nehledejte), že se vrátíl k FF z důvodu fotografického žánru, který fotím a prostředí ve kterém se při focení pohybuji. 😉

    • Souhlasím, Lukáši, alespoň částečně. Co mě udivuje, pan Staněk nedávno tvrdil, když prodával svou fototechniku od Olympusu, že si na čas s focením dává pauzu kvůli Covidu a nemožnosti vycestovat do zahraničí a kvůli toho mu prý technika doma „stála“ a rozhodl se jí , alespoň část, rozprodat. Škoda, že to neuvedl na pravou míru. Působí to docela neprofesionálně. Co se týká toho vyjádření k post-procesu v článku, mně se třeba vyloženě post-process od pana Staňka nezamlouvá, šelmovité kočky s barvou očí jak z fantasy pohádek nejsou teda mým šálkem kávy – ale to je můj osobní názor na fotku a jak by měla vypadat. Tak nevím, jestli je to pouze o ISO. Mně by třeba šum na fotce nevadil. Když se podíváme na Petr Bambouska, jak fotky upravuje, co tvoří a co dokáže vymáčknout z formátu Micro 4/3 a kolik soutěží již vyhrál, je to asi zbytečné komentovat. Dle mě je o přístupu. Ale chápu, v praselích může být tma a ISO může být limit, pokud je to ovšem jediný limit, tak gratuluji 🙂 Přeju mu ale to nejlepší a ať je spokojený.

    • Clovek ktory veri ambasadorom je jednoducho naivny. Oni nemusia mat zly umysel, ale jednoducho od nich nejde cskat, ze sa na veci budu pozerat objektivne. A to je aj tento pripad.

    • Za vším hledej peníze….
      Patrik je Photoshopový mág a proto mu kurzy sypou love na placení Bornea, kam se běžný člověk jen tak nevydá a proto ho většina amatérů má za nějakého guru…
      Je to stejný jak když vyhraješ ve Sportce, najednou máš vše, „kamarády“ a každý tě zná.
      Co se týče změny značky, tak ať je to jakkoliv, tak protože díky výše popsanému je známý (kdyby fotil žáby, mouchy, srny a slona v Zoo tak takový WAU fotograf taky nebude…) a umí se domluvit s českým zastoupením. Lidem nabízí slevové kódy na techniku a sám z toho má nějaké % do kapsy (tohle mi sám napsal). Takže používá své jméno a fotky k tomu, aby vnutil lidem aktuální značku techniky a z toho mu jde taky část příjmu a dané značce tím dělá reklamu a dohazuje zisky. Jak jednoduché.
      Ano, Nikon Top, pak Nikon na hovno, pak Olympus Top, pak Olympus na hovno… Čekal jsem od něj férovou odpověď, že šlápl vedle ale on to nikdy nepřiznal, že šlápl vedle s Olympusem. Olympus prostě s m4/3 nikdy nebude opticky a šumem jako FX. A žádné zázračné funkce (kvůli kterým do toho aso šel) to nevyváží.