CEWE Fotolab

Jak na tvorbu kinemagrafů vysvětluje Virgo Haan

Najde se jistě nemalé množství z vás, kteří zatím neslyšeli o pojmu “kinemagraf”. Fotograf Virgo Haan, ambasador Sony Europe Imaging, vám představí svoji tvorbu, ve které tento druh díla hraje významnou roli. Jaké jsou jeho základní postupy a triky prozrazuje v příspěvku.

Co je vlastně kinemagraf?

Kinemagraf je statická fotografie s prvkem v opakovaném pohybu. Složením statického záběru a videa vznikne video v nekonečné smyčce, klíčový je ale prvek překvapení.

„Statickou část fotografie může třeba tvořit něco, u čeho byste s jistotou očekávali pohyb, například vodní kapky vznášející se ve vzduchu,“ říká Virgo. „Nebo se může stát, že snímek vypadá jako statický, a pak, třeba za sekundu, postava náhle mrkne. Právě tímto kontrastem mezi pohybující se a statickou částí je snímek atraktivní a upoutá pozornost diváka.“

„Nepoužívám žádný 3D software ani efekty,“ vysvětluje Virgo. „Všechno, co na mých kinemagrafech vidíte, je výsledek reálné práce. Někdy musím jednotlivé detaily vyfotografovat proti černému nebo zelenému pozadí a potom prvky sloučit nebo složit v Adobe After Effects. Všechno je však nasnímáno fotoaparátem Sony A7R III.“

Tipy a triky řemesla

Při snímání kinemagrafu je nezbytné udržet vše v co největším klidu. Fotoaparát musí být upevněn na stativu a všechno kromě prvků, které se mají pohybovat, musí zůstat statické. Pokud se na záběru vyskytují lidé, Virgo jim pomáhá udržet polohu pomocí skrytých podpěr; u identických záběrů je při úpravách mnohem snazší fotografii a video uspořádat.

Ke zdůraznění pohyblivých prvků kinemagrafu lze využít zase další triky. „Často používám rychlost 120 snímků za sekundu využívanou pro zpomalené záběry. To pomáhá vytvořit plynulejší video a zdůraznit pohyby, které by za normálních okolností byly příliš rychlé, než aby si jich někdo všiml, například u stoupající páry nebo padajících kapek,“ říká Virgo.

Podobně Virgo využívá funkci Timelapse fotoaparátu Sony A7R III. Kombinace časosběrného videa, které na nehybném pozadí působí dojmem extrémní rychlosti, ještě více zveličuje kontrast mezi statickou a pohyblivou částí kinemagrafu.

Důležitý je i výběr objektivu. Virgo obvykle používá Sony FE 24–70 mm f/2,8 G Master, u kterého oceňuje flexibilitu. Při reprodukci určitých stylů však přicházejí ke slovu i další objektivy.

„Portrétní kinemagrafy dělám objektivem Sony FE 85 mm f/1,4 G Master, takže pozadí snímků má stejně hezký krémový bokeh jako u běžných statických fotografií. Objektiv Sony FE 16–35 mm f/4 ZA OSS pak používám k vytvoření širšího záběru, který simuluje dnes tak populární pohled první osoby.“

 

A jaký je Virgův hlavní tip pro tvorbu kinemagrafů? „Ať k fotografování použiji jakoukoliv metodu, vždy tam musí být prvek překvapení,“ uzavírá.

Přidat komentář