CEWE Fotolab
Fotografování sportu: jak fotit driftující auta

Fotografování sportu: jak fotit „DRIFT“

Drift patří mezi specifický druh motorsportu, který se v posledních letech posunul v ČR na velmi vysokou úroveň. Kromě seriálu Czech Drift Series (nejprestižnější seriál driftů v ČR) se zde konají také různé „nižší ligy“, které jsou pro amatérské fotografy určitě snadno dostupné.

Fotografování sportu: jak fotit driftující auta
Klasický panning teleobjektivem focený z vnitřku zatáčky

Na úvod bych chtěl upřesnit, že drift a tzv. „pálení pneumatik“ jsou v celku dva rozdílné pojmy, které často určitá cílová skupina lidí (která se v tomto příliš neorientuje) zaměňuje. Czech Drift Series (ale i řada nižších sérií) patří mezi oficiální sporty, který má svá (čím dál přísnější) pravidla, a ve kterém se dle regulí bojuje o pořadí v poháru.

Fotografování sportu: jak fotit driftující auta
Jedna méně typická fotografie ze servisu před startem.

Tipy pro focení driftu

  • Vzhledem k tomu, že auta jezdí bokem, tak rád fotím dlouhým časem z vnitřku zatáčky.
  • Nebojte se pořádně prodloužit čas, protože u driftu extrémně dynamické fotografie obzvlášť vyniknou.
  • Snažte se co nejlépe zakomponovat do fotografie kouř od pneumatik, který fotkám dodá jedinečnou atmosféru.
Fotografování sportu: jak fotit driftující auta
Na fotografiích s prostorem celkem dobře vynikne kouř od pneumatik.
  • Dávejte si pozor na směr větru, protože pokud jde směrem k vám, pak se dostanete do problémů s kontrastem fotografií. Ani sebelepší SW algoritmus zvýšení kontrastu aj. funkce s tím nic moc neudělají. Fotky pak vypadají mdlé, jako by byly foceny v mlze.
  • Během dlouhých expozic za slunečného dne doporučuji používat ND filtr, abyste clonové číslo neměli zbytečně extrémně vysoké.
    Fotografování sportu: jak fotit driftující auta
    U driftu se také snažím občas udělat nějakou kreativní extrémně dlouhou expozici. Zde jsem použil i ND filtr.
  • Zaměřte se na zajímavé detaily, které určitě dokážou zpestřit jakoukoliv reportáž.
  • Kromě detailů foťte nějaké prostorové fotografie (auto s nějakým výrazným okolím), na kterých může kouř od pneumatik hrát významnou „kompoziční roli“.
  • Na tratích driftu je obvykle jen 4 až 5 zatáček, takže doporučuji mít nějaké fotky v každé z nich.
    Fotografování sportu: jak fotit driftující auta
    Detail na průjezd zatáčkou s maximálním natočením předních kol.
  • Na driftu se dá velmi zajímavě používat i ultraširokoúhlý objektiv, například z vnitřku zatáčky. Toto obvykle platí u nějakých pomalých a relativně bezpečných tratích. Na tratích driftu jako je Brno apod. se stojí daleko za svodidly.
  • Fotíte-li na nějakém velkém závodišti, kde jsou problematické přesuny fotografů, tak určitě doporučuji předem si naplánovat přesuny.
    Fotografování sportu: jak fotit driftující auta
    Občas dojde k nějaké nečekané situaci, na kterou se snažím být připraven.

    Přesuny je vhodné naplánovat tak, abyste fotili trať z několika různých míst a stihli se mezi těmito místy snadno a rychle přesouvat.
  • Pokud závodní auto opustí trať, dávejte si velký pozor na odlétávající kameny, které létají tak, že dokáží rozbít skla vzdálených automobilů. Takže pokud vás nějaký takový kámen zasáhne, nebude to asi úplně příjemné. Stávalo se to na Brněnském okruhu, jehož únikové zóny tvoří štěrk.
  • Zajímavostí driftů jsou tzv. battly, ve kterých jezdí dvojice jezdců v těsné blízkosti a vzájemně se tzv. stínují. Je tedy atraktivní i tento typ fotografií mít v reportáži.
    Fotografování sportu: jak fotit driftující auta
    Battly patří mezi zajímavé obohacení těchto závodů.
  • Drifty se často protáhnou až do večera, takže pokud je předpoklad zajímavého západu slunce, je potřeba si vytipovat fotopozici a promyslet kompozici právě pro tento druh fotek.

Doporučená fotografická technika

  • Z pohledu vhodnosti fotoaparátů je ideální volit ty modely, které mají rychlé zaostřování (i v kontinuálním režimu). Obdobně je to v případě rychlosti snímání v počtech fotek za sekundu– vyšší kadence přinese efektivnjší práci, resp. vyšší výtěžnost.
  • Drift je hodně specifický sport a jednotlivé sportoviště (tratě) vyžadují z části odlišnou fotografickou techniku. Obecně lze napsat, že na velkých okruzích (např. Brno) je potřeba mít i objektivy s delšími ohnisky.
  • Opět bych doporučil nějaký univerzální teleobjektiv typu 70-200 mm. Vzhledem k tomu, že se drifty fotí často delším časem, tak může být i s horší světelností např. f/4.
  • Počítejte s tím, že na některých sportovištích může být tento objektiv krátký, takže to bude chtít i něco delšího např. Nikon 200-500 mm f/5,6 VR, resp. nějaký ekvivalent.
  • Pro zpestření reportáže je dobré mít také nějaký široký nebo ultraširokoúhlý objektiv typu 16-35 mm f/4 nebo něco podobného.
  • Náročným fotografům bych ještě doporučil „pevné sklo“ do servisu, které rozhodně dokáže zpestřit jakoukoliv reportáž (např. 50mm f/1,4).
Fotografování sportu: jak fotit driftující auta
Na závěr vložím jednu miniaturu při západu slunce.

Článek pro vás připravil Radek Caga:

Již více než 10 let se zabývám fotografováním sportu a částečně také přírody. Po celou dobu co se věnuji fotografování používám fotoaparáty značky Nikon. Aktuálně jsem si oblíbil bezzrcadlovku Nikon Z6.

https://www.instagram.com/radekcagaphotography/

https://www.facebook.com/radekcaga.photo/

www.radekcaga.cz

 

komentářů

Napsat komentář: Radek Caga Zrušít odpověď

  • Trochu nechápu, proč je zmíněna věta:“Během dlouhých expozic za slunečného dne doporučuji používat ND filtr, abyste clonové číslo neměli zbytečně extrémně vysoké.“
    Osobně bych spíše napsal používat ND filtr a vychytat si plně Manuální režim.

    • 1. Když jsou špatné světelné podmínky, což je i temný dešťový mrak ve dne, není ND filtr potřeba.

      2. Za slunečného dne když dáte čas třeba 1/30, tak i na ISO 100 nebo 50 vychází hodně vysoké clonové číslo, na kterém se projevují fleky na snímači a také na extrémně „zavřené cloně“ degradují kvalitu všechny objektivy. S ND filtrem se dostanete i za slunečného dne do normálních clonových čísel. Jestli pak fotíte na plně manuální režim expozice nebo poloautomatický už nehraje úplně roli.