CEWE Fotolab

Canon EOS R: RECENZE

EOS R je první Full Frame bezzrcadlovka pod značkou Canon, představena na podzim 2018. Za tu dobu sklidil EOS R mnoho pozitivních ohlasů, našly se i negativní. Proto nám Lukáš „Kenji“ Vrábel v recenzi přináší zhodnocení dlouhodobějšího užívání EOS R, který používá na realizaci svých fotozakázek.

Ačkoliv Canon již zabrousil do mirrorless světa řadou fotoaparátu EOS M (kam spadají např. Modely EOS M6 a EOS M5), Canon EOS R je ale první model s novým bajonetem RF, který přináší spoustu novinek – a tím nemyslím jen novou řadu RF objektivů. Model EOS R je totiž součástí kompletně nového systému a tedy prvním modelem nové generace. Podrobnosti o nových funkcích spojených s RF bajonetem se dočtete níže.

Samotné tělo je dodáváno i s EF-EOS R adaptérem pro možnost využití i původních (nebo alternativních) objektivů s bajonetem EF a EF-S. Takže pokud již vlastníte objektivy na systém Canon, nemusíte se jich kvůli přechodu na EOS R zbavovat.


TIP NA VÝHODNÝ NÁKUP
Canon EOS R v akční nabídce Black Friday 2020

ZOBRAZIT NA ESHOPU*

*Akční nabídka platná pouze v období 20. – 29. 11. 2020.


Konstrukce

Přestože je EOS R prvním modelem v této sérii, jedná se o opravdu velmi propracovaný foťák a to co dokáže nabídnout v jeho cenové relaci je přinejmenším pozoruhodné. Canon EOS R je o něco menší a lehčí než běžné Canon zrcadlovky, neočekávejte ale miniaturní tělo jako u kompaktů nebo bezzrcadlovek Sony.

Ergonomie byla při návrhu pro Canon důležitější než zásadní zmenšování těla, a já osobně jsem za to velmi rád.

Ve srovnání s jinými bezzrcadlovkami se EOS R drží velmi dobře i pokud máte větší „tlapy“ a pocitově není v držení od klasických zrcadlovek zas tak velký rozdíl.

Displej a hledáček

I EOS R má klasickou vyklápěcí obrazovku, na kterou jsme u Canonu zvyklí. Ta je podle mě obrovskou konkurenční výhodou před jinými výrobci, kteří mají vyklápění např. jen v podobě kolébky (nahoru a dolů). Žijeme v době sociálních sítí, videa a youtubu. Pro vlogování nebo „sebenatáčení“ je vyklápěcí a otočná obrazovku naprosto ideální, kdy není třeba dalších investic do přídavného displeje nebo jiné alternativy. Velmi snadno budete fotit i na výšku za pomocí výklopení LCD. Zároveň obrazovka není nutná pro kontrolu nastavení, tyto informace se zobrazují také na displeji na horním krytu těla.

Hledáček mě opravdu oslnil. Jak určitě víte, obrovská výhoda bezzrcadlovek je ta, že oproti klasickým DSLR v hledáčku vidíte v podstatě výslednou fotku. Tzn. že nastavení expozice fotoaparátu se okamžitě promítá do hledáčku a vy tak hned vidíte, jestli jste exponovali správně. To je bezesporu další pozitivní krok k menšímu množství „odpadových“ fotek. Hledáček má 3,69 milionu bodů a rozlišení 1280×960.

Nový ovládací prvek

Dotykový panel vedle hledáčku je jednou z novinek, kterou jsme u žádného předchozího modelu neměli možnost vidět. Na dotykový panel lze klepnout a nebo po něm přejet prstem. Panel je programovatelný a díky tomu je fotoaparát ještě více flexibilní. Já osobně na něm mám nastavenou metodu AF, kde přepínám především mezi AF s Face detection a bodovým ostřením. Na tento ovladač se mi osvědčilo i nastavení hodnoty ISO.

V souvislosti s chybějícím klasickým tlačítkem ze zrcadlovek právě pro nastavení hodnoty ISO se další spoustě lidí objevily hluboké vrásky na čele. Dotykový panel ani dotyková obrazovka prý nejsou dostatečně rychlé alternativy pro změnu nastavení hodnoty ISO. Samozřejmě nezbývá než souhlasit. Jedinou dostatečně rychlou alternativou je využití nového kruhového ovladače (Control Ring) na RF objektivech anebo na adaptéru (Control Ring Mount Adapter). Pokud nevlastníte RF objektivy a ani adaptér s control ringem, bohužel máte smůlu a buď musíte měnit ISO pomocí dotykového ovladače, dotykového displeje anebo si prostě funkci pro změnu ISO nastavit na kterékoliv jiné z volitelných tlačítek. Ale ruku na srdce – vážně chce někdo manuálně nastavovat ISO u takto pokročilého fotoaparátu, kde funkce auto ISO funguje více než skvěle? Ateliérové focení je jediné místo, kde je nutné manuální nastavování ISO, a tam by ani ta chvilka času navíc při nastavování nemusela být tolik „bolestivá“.

Pouze jeden slot pro paměťovou kartu?

O slotu pouze pro jednu paměťovou kartu jste nejspíš už všichni slyšeli. Je to jedna z nejvíce vytýkaných věcí a podle „hejtů“ na sociálních sítích se občas zdá, že je to hlavní parametr, podle kterého někteří vybírají fotoaparát.

Canon za tento nedostatek slízl ještě o hodně větší kritiku než Nikon o něco dříve u modelů řady Z, které mají také pouze jeden slot na paměťovou kartu. Jako polehčující okolnost můžeme brát alespoň to, že Canon zůstal na rozdíl od Nikonu u klasických SD karet. Duální slot na karty je samozřejmě skvělý způsob, jak předejít ztrátě dat při selhání jedné karty.

Zvláštním faktem ale zůstává, že v diskuzi v zahraniční skupině profesionálních fotografů na Facebooku se přiznalo minimálně 50% dotazovaných, že duální slot na karty nikdy nepoužívali tímto způsoben – tedy pro zrcadlení dat.

Většinou ho využívali jen pro rozšíření kapacity, a tedy jen z důvodu pohodlnosti, aby nemuseli karty tak často vyměňovat. Je důležité si uvědomit, ačkoliv je zrcadlení dat skvělý způsob jak se vyhnout problémům, že také není stoprocentní.

A já velmi rád říkám, že když mi spadne foťák do rybníka, jsou mi zdvojená data stejně k ničemu.

Co se mě osobně týká, jako alternativu k chybějícímu slotu pro druhou kartu, používám karty s menší kapacitou v kombinaci s diskem WD My Passport Wireless SSD pro zálohování. Po dofocení 32GB karty (cca kolem 1000 fotek) tato karta místo do batohu či pouzdra putuje nejdříve do disku, který data automaticky stáhne. Pokud bych fotil do JPG, mohu si nechat pomocí Wi-Fi funkce okamžitě zasílat fotky do mobilu nebo tabletu. Toto jsou dva poměrně dobré způsoby, jak mít fotografie na dvou místech zároveň. A pravděpodobnost, že hodíte do vody foťák i batoh a pak pro to skočíte s mobilem v kapse je už o něco menší. Samozřejmě zrcadlení dat je nejjistější způsob zálohy a druhý slot na kartu by tedy byl vítaný plus.

Obraz a jeho kvalita

EOS R má 30Mpx senzor, který je témě totožný se senzorem v 5D Mark IV, a to je super, protože tento senzor je jeden z nejlepších, který aktuálně Canon má k dispozici. Čip nabízí dobré rozlišení a skvělý dynamický rozsah. Barvy jsou věrné a jemné. Obecně vzato barevnost u Canon fotoaparátů byla pro spoustu uživatelů jeden z hlavních důvodů, proč se této značky stále drží.

U EOS R se dočkáme stejně skvělých barev jako u předchozích top modelů – především u pleťových barev.

Canon EOS R recenzeFotografie v plném rozlišení

Výstup při vysokém ISO je skvělý a šum, který se objevil ve vysokých hodnotách vypadal velice filmově, takže mi v zásadě nevadil.  Na šum si určitě nebudete stěžovat.

Fotografováno s objektivem Sigma 70-200mm f/2.8 DG OS HSM Sports přes bajonetovou redukci Canon L286 EF-EOS R

Canon EOS R: ISO 5000
Canon EOS R: ISO 5000 Fotografie v plném rozlišení
Canon EOS R: ISO 4000
Canon EOS R: ISO 4000 Fotografie v plném rozlišení
Canon EOS R: ISO 8000
Canon EOS R: ISO 8000 Fotografie v plném rozlišení
Canon EOS R: ISO 6400
Canon EOS R: ISO 6400 Fotografie v plném rozlišení

Autofokus: 5635 ostřících bodů!

Canon EOS R má neuvěřitelných 5635 ostřících bodů. Pro někoho to může být velké plus a pro někoho jiného naopak noční můra. Je nutno podotknout, že u EOS R je práce s ostřícími body poněkud jiná, než jak tomu bylo u zrcadlovek. Pro výběr ostřícího bodu v tomto množství totiž dává smysl pouze použití dotykové obrazovky. U starších fotoaparátů bylo zvykem pro výběr ostřícího bodu použít např. joystick na zadní straně fotoaparátu nebo kolečkový ovladač na horní straně těla. V tomto případě ale nedává tolik smysl snažit se vybrat ostřící bod joystickem (který na těle Canon EOS R ani není), ale pohodlně vyberete ostřící bod dotykem na obrazovku. Když jsem půjčoval EOS R např. na workshopech k otestování, dost často padl dotaz, kde je ovladač pro změnu bodu. Odpovídal jsem vždy „klikni na obrazovku“, je to rychlejší, než přesouvat se po jednom bodu tam a zpět. A u 5635 bodů by to bylo na hodně dlouho. Někdo může oponovat, že tak musí sundávat fotoaparát z oka a že to může zdržovat.

Osobně asi ale myslím, že je stále rychlejší sundat EOS R z oka a kliknout na obrazovku tam, kde chci mít ostřící bod, než hledat ovladačem ostřící bod, který chci použít.

Samozřejmě možnost je i zvolit bod tlačítkem pro výběr ostřících bodů, které je na zadní straně v pravém horním rohu, a bod vybrat pomocí šipek na hlavním zadním ovladači. Ze zvýše zmíněných důvodů (překlikávání přes obrovské množství bodů po jednom) jsem si na tento ovladač ale velmi rychle nastavil jinou užitečnější funkci.

Od doby kdy Canon přišel s dual-pixel autofokusem u 5D Mark IV jsem začal vídat daleko častěji profesionální fotografy, kteří fotí přes zadní LCD displej. Když si odmyslím fakt, že u toho většina vypadala jako zahraniční turisti při první návštěvě Václavského náměstí, naprosto chápu jejich chování. Ostření přes LCD displej má totiž daleko větší úspěšnost v přesnosti zaostření. Přesněji řečeno – vynechte z toho zrcátko a úspěšnost zaostření se rapidně zvýší. A to je právě ta obrovská výhoda mirrorless systémů. U klasických zrcadlovek jsem měl obvykle úspěšnost přesného zaostření někde mezi 50 a 70 procenty. Tedy v horším případě (špatné světelné podmínky, pohybující se objekty) jsem měl vždy polovinu fotek odpad kvůli nesprávnému zaostření. A se stejným problémem se musel setkat každý. Zejména neustále řešení problémům s back a frontfocusem, hlavně potom u objektivů neoriginálních výrobců (Sigma, Tamron, Tokina atd.). To bylo pro mě často velmi frustrující. Nyní s Canon EOS R dosahuji úspěšnosti zaostření mezi 80 a 90 procenty.

Z toho je 10% způsobeno mou chybou (tedy problém mezi krkem a fotoaparátem, kdy jsem při one-shot nastavení pozdě nebo špatně zaostřil, pohnul se z místa nebo jsem nezareagoval na pohyb foceného objektu atd. A zbylých 10% je skutečná špatná nebo pomalá reakce AF u fotoaparátu v kombinaci s objektivem (zejména u AI-servo). Na takovou úspěšnost se velmi rychle zvyká a je to jeden z hlavních faktorů, proč jsem z EOS R tolik nadšený.

Zároveň jak už jsem zmiňoval výše, výběr z několika málo ostřících bodů rozmístěných především uprostřed rámečku, je minulost. EOS R jich má 5635 a všechny fungují stejně skvěle – včetně těch krajních.

 Canon EOS R + Canon 70-200mm f/2,8L (ISO 4000, 1/1250, f/2,8)
Canon EOS R + Canon 70-200mm f/2,8L (ISO 4000, 1/1250, f/2,8)

Autofokus je tedy velmi přesný a rychlý, co je důležité zmínit, i s neoriginálními objektivy. Face detection (automatické hledání a ostření na obličej) funguje lépe než jsem očekával. Po aktualizaci na nejnovější firmware funguje už i eye detection (automatické ostření na oko), které mě také velmi příjemně překvapilo. Měl jsem možnost porovnat s eye focus u Sony (konkrétně A9) a u EOS R by se určitě našel ještě velký prostor ke zlepšení. Úspěšnost je u Sony o něco lepší, ale i přesto si dokážu představit využití face i eye detection v akci. Osobně jsem ale prozatím nepřišel této funkci k chuti ani u jednoho ze zmíněných systémů, určitým způsobem je to svazující a nemám plnou kontrolu nad tím, kam chci ostřit. To pociťuji hlavně ve chvíli, kdy fotím více než jednu osobu.

Náš TIP: Váháte s pořízení Canon EOR? Vyzkoušejte si jej v naší CEWE FOTOLAB PŮJČOVNĚ

Video

To co ale EOS R na druhou stranu nemá, oproti konkurenčním bezzrcadlovkám, je zabudovaná stabilizace obrazu. To je velká nevýhoda zejména pro uživatele, kteří plánují používat EOS R primárně na natáčení. K dispozici jsou dva druhy softwarové stabilizace, ale ta se občas v určitých momentech chová prapodivně a obraz může tzv. plavat. Navíc se při zapnutí softwarové stabilizace dočkáme cropnutí (oříznutí) obrazu. Určitě by se tedy na natáčení nabízelo využívat spíše objektivy s optickou stabilizací (IS) a ideálně stativ.

Dalším smutným faktorem pro „kameramany“ je 1.8x crop při 4k videu, který má za následek to, že je téměř nemožné natáčet širokoúhlé záběry, ačkoliv video vypadá nádherně, bohatě a obraz je perfektně proostřený. Barevnost ještě povyšuje možnost zapnutí profilu Canon log, což je jeden z nejlepších profilů pro následný color-grading videa. Je škoda ale vidět omezení v oblasti tvorby videa, když Nikon i Sony do svých bezzrcadlovek dokáží dostat 4k bez cropu.

Schůdnou variantou tedy je spokojit se s Full-HD a nechám čistě na vašem posouzení, jestli je to v dnešní době dostatečné.

Slow-motion 120fps k dispozici jen při rozlišení 720p – na to už jsme si u Canonu asi zvykli. U videa jsou tedy pouze dva pozitivní faktory – Canon log a možnost nahrávání 10bit (který je k dispozici ale jen přes HDMI). Nutno podotknout, že většina uživatelů si koupí EOS R převážně, či jenom na fotografování.

Konektivita

Co se týče kabelové konektivity, EOS R má k dispozici USB-C. Krom využití pro klasický přenos dat je zde díky tomuto portu i možnost dobíjení baterie ve fotoaparátu. Při cestování je to drobná výhoda, která může přijít vhod. Dále je k dispozici HDMI, port pro sluchátka, mikrofon a kabelovou spoušť.

Velkým strašákem byla udávaná životnost baterie, která měla vydržet cca 300 záběrů. Tento údaj byl ale malinko poddimenzovaný. I bez nastavení nějakých zásadních úsporných opatření fotím běžně na jednu baterii cca 800 záběrů.

Mít jich ale více k dispozici určitě není na škodu. K fotoaparátu je k dispozici i battery grip a baterie určené pro EOS R jsou ty nejběžnější od Canonu – LPE-6N.

Technické parametry:

  • Tělo ze slitiny hořčíku a polykarbonátu s částmi ze skleněných vláken; Odolnost proti vodě a prachu
  • Rozměry (Š × V × H) – 135,8 × 98,3 × 84,4 mm
  • Hmotnost (pouze tělo) – Přibl. 580 g
  • Snímač – Dual Pixel CMOS AF 30,3 megapixelů, Poměr stran – 3:2, typ procesoru – DIGIC 8, Low-pass filtr – vestavěný/fixovaný
  • Typ zaostřování – Systém detekce fázového posunu s obrazovým snímačem (Dual Pixel CMOS AF), citlivost až -6EV
  • Volba AF – Automatický výběr: Tvář + Oko + Sledování
  • Typ závěrky – Elektronicky řízená štěrbinová závěrka a tiché odečítání snímače CMOS
  • Rychlost závěrky – 30–1/8 000 s (kroky po 1/2 EV nebo 1/3 EV), Dlouhé expozice (Bulb) (Celkový rozsah rychlosti závěrky. Dostupný rozsah závisí na režimu snímání.)
  • Typ hledáčku – 0,5palcový barevný elektronický hledáček EVF OLED, 3,69 milionu bodů (1 280 × 960)
  • Typ displeje – 8,01cm (3,15″) displej Clear View LCD II, přibl. 2,1 milionu bodů
  • Montáž objektivu – bajonet RF (objektivy EF a EF-S lze nasadit s pomocí Mount Adapter EF-EOS R, Control Ring Mount Adapter EF-EOS R, Drop-In Filter Mount Adapter EF-EOS R. Objektivy EF-M nejsou kompatibilní)
  • Citlivost ISO – 100–40000, lze rozšířit na L: 50, H1: 51200, H2: 102400
  • Kontinuální snímání – Max. přibl. 8 sn./s rychlost je zachována pro 100 snímků JPEG, 47 snímků RAW, 78 snímků C-RAW, max. 5 sn./s s průběžným automatickým zaostřováním
  • Video – 4K (16:9) 3 840 × 2 160 (24 sn./s.), Full HD (60 sn./s.), HD; MPEG4 AVC/H.264; 10bit; Canon log
  • Wi-Fi a Bluetooth, Port USB 3.1

RF objektivy, které jsou aktuálně k dispozici pro EOS R:

  • Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
  • Canon RF 50mm F1.2L USM
  • Canon RF 85mm F1.2L USM
  • Canon RF 24-105mm F4L IS USM
  • Canon RF 28-70mm F2L USM

Testované objektivy s EOS R

Canon EOS R sám využívám nejčastěji v kombinaci s adaptérem a objektivy Sigma 24mm f/1.4 ARTSigma 50mm f/1.4 ART.

Pro účely této recenze jsme testovali EOS R ještě s objektivy:

O něco dříve jsem měl možnost porovnat Canon RF 50mm f/1,2 L USMSigma 50mm f/1.4 ART.

U všech objektivů byla rychlost ostření perfektní, velmi mě překvapila Sigma 70-200mm f/2.8 SPORT, která dokázala při AI servo perfektně udržet zaostřený objekt. Při pohybu proti kameře a kratší vzdálenostech od objektu bylo pár výpadků, ale AI servo se dokázalo velmi dobře a rychle zase „chytit“ a pokračovat ve sledování. Naopak velkým zklamáním pro mě byl Canon EF 100mm f/2,8 L Macro IS USM, který měl tak ve 20% případů problém zaostřit i na one-shot. A to i při ostření na poměrně snadný „cíl“. Nedokážu odhadnout, čím byly tyto „výpadky“ způsobené, ani jsem ostření u 100mm Macro nějak blíže a podrobně nezkoumal – pouze v běžném provozu. Přisuzuji to konkrétnímu kusu objektivu.

Canon RF 24-105mm f4 IS USM je oproti EF předchůdcům ostřejší, pocitově i rychlejší. V každém případě je to velmi dobrý a spolehlivý univerzální objektiv, který se určitě vyplatí zakoupit v setu s tělem, kdy bude cca o 6500 levnější, než samostatně.

Canon EOS R + Canon RF 24-105mm (f/4, 50mm)
Canon EOS R + Canon RF 24-105mm (f/4, 50mm) Fotografie v plném rozlišení
Canon EOS R + Canon RF 24-105mm (f/4, 77mm)
Canon EOS R + Canon RF 24-105mm (f/4, 77mm) Fotografie v plném rozlišení

Canon RF 50mm f/1,2 L USM je pravděpodobně „pevná padina“ o které každý sní. Perfektní ostrost i na otevřenou clonu (1,2), nádherný bokeh. Sigma 50mm f/1,4 ART je o malý kousek pozadu, ale oba jsou o obrovský krok napřed před ostatními „padesátkami“. U Canon RF 50mm mi maličko vadila tloušťka objektivu, kdy jsem na kloubech prstů pravé ruky, které objímají tělo EOS R, neustále objektiv cítil. Možná uživatelům s tenčími prsty to nebude vadit. Pokud porovnám fotografie z padesátek Canon a Sigma, kde nejsou tolik zásadní rozdíly, a Canon stojí o 45tis více, velmi bych koupi takto drahého objektivu zvažoval. Výhodou RF padesátky je citlivost AF, která dosahuje hodnoty až -6EV a rychlost/přesnost ostření. Zde cenový rozdíl jistým způsobem znatelný je.

Fotografie v plném rozlišení s objektivem Canon RF 50mm f/1,2

CANON EOS R + Canon RF 50mm f/1,2
CANON EOS R + Canon RF 50mm f/1,2
Canon EOS R + Canon RF 50mm f/1,2
Canon EOS R + Canon RF 50mm f/1,2

U neoriginálních Sigma objektivů mě příjemně překvapila ostrost po celé ploše a bezproblémové ostření, byť na rozdíl od originálních RF objektivů byly Sigmy nasazené přes originální Canon RF-EF adaptér.

Rychlost snímání

EOS R disponuje maximální rychlostí snímání 8 sn./s., při sledování objektu pomocí AI-servo je maximální rychlost 5 sn./s, což může být pro někoho v jistých situacích dosti svazující. Při zapnutí funkce Dual Pixel RAW dokonce klesne rychlost snímání na 2,2 sn./s. Ve srovnání s Nikonem Z6 (12 sn./s.) a Sony A7R III (10 sn./s.) to není nic extra a zde věřím dojde ke zlepšení v následujících generacích fotoaparátu. Na běžné použití i na reportážní fotografii se mi to zdá dostačující, na sport by se hodilo více snímků za sekundu.

Rozsah rychlosti závěrky je 30s – 1/8000. Větší rychlost závěrky jako např. u Sony A9 (1/32000) by byla vítaná a zbavili bychom se tak nutnosti pořizovat ND filtry pro použití při ostrém slunci a otevřené cloně. Co je pozitivní, závěrka po sundání objektivu zakrývá snímač.

Zvuk „prásknutí“ zrcátka a otevření závěrky byl vždy pro zrcadlovky specifický. Nyní u mirrorless systémů, kdy zrcadlová sestava chybí, máme možnost využít funkci, kterou Canon pojmenoval jako „Tichá závěrka“. Možnost fotit v naprostém tichu je obrovskou výhodou u událostí, kdy chce fotograf co nejméně rušit – např. při svatebním obřadu nebo focení divoké zvěře. Další výhodou je snížení vibrací a opotřebení. Jenže jak bez zvuku nebo vibrace poznáte, že jste fotografii zachytili? Když je snímek zachycen, v hledáčku nebo na displeji blikne bílý rámeček, což je podle mého názoru skvělé řešení.

Bohužel tichá závěrka není kompatibilní s dlouhou expozicí, vícenásobnou expozicí, HDR režimem a fotografováním s bleskem.

Závěr

Schopný, přizpůsobitelný a nedokonalý. Canon EOS R je skvělý fotoaparát s úžasnými novými funkcemi (jako dotykový panel, control ring atd). Laicky řečeno se jedná o 5D Mark IV s výhodami mirrorless.  Pro focení fantastický stroj, pro video jeden velký kompromis a stále v závěsu za Sony. S fotoaparátem EOS R přinesl Canon na trh skvělý nový systém, od kterého se dá ještě mnoho očekávat a který rychle poroste. Já osobně jsem s EOS R velmi spokojený, používám ho jako hlavní tělo, ačkoliv i samotný Canon ho prezentuje spíše jako záložní nebo doplňkové tělo. Moje očekávání EOS R předčil a jestli vy se stále rozhodujete, jestli ho pořídit, zvažte, co je pro vás důležité. EOS R není pro každého, ale pokud máte podobná očekávání jako já, budete mile překvapeni.


Článek pro vás připravil ve spolupráci s redakcí FOTOLAB blogu:

Lukáš „Kenji“ Vrábel

Jsem lifestylový, produktový, portrétní a svatební fotograf, retušér a lektor. Jsem hrdou součástí týmu SB Corporation a Svatber.cz. Jsem Sigma ambasador, externí redaktor FOTOLAB BLOGu a především zvědavec. Tuto vlastnost považuju za svou nejsilnější superschopnost. Neustále mě totiž nutí učit se nové věci a stavět se novým výzvám. Mám rád další zvědavé lidi, se kterými se sdružuji a hrdě jim předávám to, co jsem se naučil. Jako lektor účinkuji na kurzech a workshopech pro Megapixel.cz, Fotoškoda.cz a slovenskou AKF. V komerční fotografii, ale i ve své vlastní tvorbě nejčastěji využívám kreativitu, emoce, vášeň, smysly, srdce a foťák. Všechny tyto nástroje neúnavně a vynalézavě aplikuji tak, abych s jejich pomocí vytvořil smysluplné a zajímavé dílo plné kouzelných a poutavých příběhů. Mám za sebou několik úspěchů nejen v mezinárodních soutěžích, sérii líbivých výstav, pár ocenění a neúspěšnou kariéru sólového zpěváka. Narodil jsem se a vystudoval jsem gymnázium v Jihlavě, kde nyní také žiji. Za focením ale cestuji i do vzdálených končin. Největší vášní a motivací je pro mě moje žena, rodina, přátelé a sladkosti.

www.kenji.cz
facebook.com/kenjisshotbook
instagram.com/kenjisshotbook

Canon EOS R: hodnocení produktu

8.4

Obrazová kvalita/snímač

9.0/10

Automatické ostření

9.0/10

Konstrukce

8.5/10

Další výbava a funkce

8.5/10

Hmotnost a manipulace

8.5/10

Video

7.5/10

Poměr cena/výkon

8.0/10

Potěšilo nás:

  • Výborná obrazová kvalita
  • Dobrá ergonomie
  • Svižný AF a podpora i EF/-S objektivů přes adaptérem
  • AF citlivý až do -6 EV
  • Dotykový a vyklápěcí displej
  • Tichý režim
  • Skvělý hledáček
  • Dotykový multifunkční panel
  • 4K video

Zasloužilo by vylepšení:

  • Chybí stabilizace obrazu
  • Crop u 4k videa
  • Crop u zapnuté softwarové stabilizace
  • Pouze jeden slot na kartu
  • Rychlost snímání při AI SERVO 5sn./s

Přidat komentář