SIGMA 14-24MM F/2.8 DG HSM ART – UŽIVATELSKÁ RECENZE

Japonská společnost Sigma Corporation uvedla v únoru 2018 na trh nový ultra-široký zoomový objektiv SIGMA 14-24MM F/2.8 DG HSM ART, který je určen primárně pro majitele plnoformátových zrcadlovek.

U Sigmy se jedná již o několikátý přírůstek do segmentu ultra-širokoúhlých objektivů. Objektiv lze využít i na zrcadlovkách s čipem velikosti APS-C. V tomto případě však je nezbytné počítat s přepočtem hodnot ohniskových vzdáleností.

Sigma u tohoto objektivu, který spadá pod často oceňovanou prestižní řadu ART, deklaruje precizní zpracování tubusu objektivu (včetně zvýšené odolnosti proti stékající vodě a vnikání prachu, vlhkosti), velmi vysokou rozlišovací schopnost pro dosažení perfektního vykreslení detailů (i v kombinaci s nasazením na fotoaparáty se snímačem 50 MPix a více). Papírově se tedy jedná o silně konkurenceschopné parametry, zvláště když k výčtu vlastností připojíme zmínku o výborném chování v protisvětle, světelnosti f/2,8 v plném rozsahu ohniskových vzdáleností a nízké (až nulové) distorzi obrazu. Nyní si podrobněji rozebereme, zda objektiv kvalitativně obstojí i v praxi.

1. Mechanická konstrukce a provedení

Tubus je vyroben ze složeného materiálu TSC (Thermally Stable Composite). Oba prstence, ostřící i zoomovací, mají příjemně hladký chod, prostý jakýchkoliv vůlí. Vše je mimořádně důsledně slícováno a celkově objektiv navozuje pocit vlastnictví luxusního produktu. Zaostřování probíhá interně a samozřejmostí je i ruční ostření, které se volí přepínačem na tubusu. Ostatně je to jediný přepínací prvek na celém objektivu.

Bajonet je kovový s mosazí, díky čemuž je dosaženo menší náchylnosti na opotřebení. Podobně jako u řady SPORT výrobce vybavil tento objektiv utěsněním proti prachu, vlhkosti a stékající vodě. Bajonet chrání pryžového těsnění, což je rozdílem oproti objektivu Sigma 12-24mm f/4 DG HSM Art.Kompatibilita objektivu je zajištěna pro značky Canon, Nikon a Sigma. V případě použití redukce i s ostatními značkami. Verze pro Canon podporuje funkci Canon Lens Aberration Correction, tzn. Automatická korekce chromatické vady. Verze pro Nikon disponuje elekromagnetickou clonou namísto klasické clonové páky a je tak zajištěna stálost expozice během sériového snímání.

Sigma u tohoto skla nabízí službu Front Conversion Service. Jde o možnost nechat si vyměnit sluneční clonu s vykrojenými okraji za clonu kratší, ale se zarovnaným okrajem. Od tohoto řešení si výrobce slibuje snadnější práci v situacích, kdy bude zabráněno vzniku nežádoucích stínů, které mohou dopadat od clony při používání různých světelných zdrojů (studiová světla, blesky apod.).

Vzhledem k daným technickým a výkonnostním parametrům nelze očekávat, že objektiv bude lehký a objemově skladný (rozměry: 96,4mm x 135,1mm; hmotnost 1150 gramů), zkrátka poctivý kus skla a kovu. Sigma se však majiteli objektivu odmění prvotřídním výkonem, jenž je detailněji popsán v následujících kapitolách. Rozměry i gramáží je objektiv velmi podobný o něco širší a méně světelnější „sestře“ Sigma 12-24mm f/4 DG HSM ART. Stejně tak i staršímu vysoce ceněnému přímému konkurentovi Nikkoru 14-24mm f/2.8 G ED.

Zvláštní pozornost byla věnována i krytce přední čočky, která se nasouvá na sluneční clonu. Po obvodu má nalepenou mechovku, a tím nedochází k jejímu opotřebení. Clona je pevnou součástí korpusu těla. Prostě opět drobnosti, které dodávají výrobku punc výtečné kvality. Vůbec celé mechanické provedení je na nejvyšší možné úrovni a nevím, co bych mu vytknul. Z volitelné výbavy má objektiv plnou podporu USB Docku a je možno si jej upravit dle svých konkrétních požadavků. Po jeho připojení lze nastavit ostřící vzdálenosti a aktivovat či deaktivovat možnost ručního zásahu do ostření, včetně jemného nastavení. USB Dock umožňuje také upgrade firmwaru prostřednictvím vlastního počítače.

Jedním z mála nedostatků je absence vestavěné redukce vibrací. Faktem zůstává, že stabilizace u takto širokoúhlých objektivů není běžnou záležitostí a ani ostatní výrobci ji nenabízí. Jedinou výjimkou je Tamron SP 15-30mm f/2.8 Di VC USD. Díky konstrukci s velmi vypouklou a rozměrnou přední čočkou vyplívá nutnost použít použít u Sigmy speciální držáky na fotografické filtry.

ART řada od Sigmy bývá často přirovnávána k tomu nejlepšímu, co lze v daných kategoriích objektivů pořídit. Testovaný objektiv disponuje mimořádně kvalitním mechanickým zpracováním, nadčasovým a líbivým designem, což je rozpoznávacím znamením pro celou modelovu řadu Sigma ART.

2. Obrazová kvalita

Tak je nám známo, že objektiv Sigma 14-24mm f/2.8 DG HSM ART je mechanicky zpracován na jedničku a jak se vypořádá s obrazovou kvalitou?

Jako jeden z největších benefitů tohoto objektivu je proklamována ve firemních propagačních materiálech minimalizace výskytu sférického zkreslení. Skutečnost je vskutku velmi příznivá a mnohá srdce fotografů (např. architektury, interiérů, svateb) tuto vlastnost jistě uvítají, jelikož tak odpadá častější nutnost zásahů v editačním software. Na 14mm je zkreslení výborně korigováno. V tomto ohledu má testovaný objektiv skutečně přidanou hodnotu nad konkurencí.

SIGMA 14-24mm f/2,8, Nikon D850, 1/1250s, f3.5, ISO 800, 24mm

Portréty fotografované z blízka na 24mm netrpí tolik deformačním efektem. Na tomto ohnisku je zkreslení téměř nulové. Sférické zkreslení byla vlastnost, která mě osobně vadila u jinak skvělého Nikkoru AF-S 14-24mm f/2.8 G ED, který je přímou konkurencí pro tuto Sigmu. V kombinaci s možností fotit na clonu 2,8 můžete dosáhnout snadněji rozostřeného pozadí, např. portrétované osoby, zvířete, detailu v krajině, ikdyž se jedná o široké ohnisko (minimální zaostřovací vzdálenost je 26 cm).

Chromatická vada je na velmi nízké úrovni, to už má Sigma tradičně pod kontrolou. Chování objektivu v přímém i bočním protisvětle nevykazuje žádné enormní závoje, ztrátu kontrastu nebo nehezké odlesky ve formě barevných prasátek. Vinětace je částečně viditelná jen na nejnižších clonách a se zacloněním na f/5.6 prakticky mizí.

SIGMA 14-24mm f/2,8, Nikon D850, 1/2000s, f3.5, ISO 640, 24mm

SIGMA 14-24mm f/2,8, Nikon D850, 1/400s, f3.5, ISO 800, 24mm

Ostrost (rozlišovací schopnost) je další z optických vlastností a zde jsem vůbec nepochyboval, že by Sigma nedosáhla vynikajících výsledků. Obecně lze říci, že od clony f/2.8 tj., na plně odcloněný objektiv, lze v celém rozsahu zoomu využít špičkové ostrosti. S blížícími se okraji obrazu u FF snímačů lze pozorovat mírné změkčení obrazu, nejedná se ale o nic, co by stálo za řeč. Zde se Sigma jeví o něco ostřejší, jak Nikkor 14-24mm f/2.8 G ED, ale i ten poskytuje v tomto parametru fantastické výsledky. Obě skla mírným zaclonění na clonu 4 dosahují stejných hodnot ostrosti, s výborným přenosem kontrastu a barev. Na cloně 11 Sigma dosahuje maximální ostrosti rohů, což docení zejména krajináři.

Při mé plánované tvorbě jsem využil mnohokrát minimální ostřící vzdálenosti 26cm od roviny čipu. I relativně malé předměty mají solidní měřítko zobrazení (max. zvětšení 1:5,4). Musím se přiznat, že jsem pedantem na bokeh, což je slovo, které se používá v souvislosti s popisem podání neostrého pozadí v oblasti mimo zaostřenou rovinu. Sigma zde, podobně jako u jiných vybraných objektivů, použila irisovou membránu s devíti zaoblenými lamelami. To vede k hladkému, až krémovému bokehu, který mne u této kategorie objektivu dost příjemně překvapil. Jelikož je hodnocení bokehu z části subjektivní záležitostí, posuďte sami z přiložených testovacích fotografií, do jaké míry je jeho podání atraktivní.

SIGMA 14-24mm f/2,8, Nikon D850, 1/800s, f3.5, ISO 800, 14mm

SIGMA 14-24mm f/2,8, Nikon D850, 1/640s, f3.5, ISO 800, 14mm

SIGMA 14-24mm f/2,8, Nikon D850, 1/2000s, f3.5, ISO 800, 14mm

SIGMA 14-24mm f/2,8, Nikon D850, 1/1000s, f3.5, ISO 800, 14mm

Během prohlížení nafotografovaných snímků jsem si uvědomil, že jsem svědkem opravdu mimořádného optického výkonu, za velmi přijatelné pořizovací náklady. Sklo dosahuje obdobných hodnot, jako starší a vysoce ceněný Nikkor 14-24mm f/2,8. Minimalizací deformace a zkreslení je na tom dokonce výrazně lépe na některých ohniscích. Také bokeh mému oku více lahodí.

3. Automatické zaostřování

Bez kvalitního autofokusu by byla hvězdná optika v mnoha případech k ničemu, a ani v tomto ohledu nebudete Sigmou 14-24mm f/2.8 DG HSM ART zklamáni. Ostření je díky HSM motorkům velice tiché a poměrně svižné. Přeostření (min. vzdálenost až nekonečno) trvá cca 0,35 sec. a to lze klasifikovat jako velmi rychlé. Pokud to však srovnám s Nikkorem 14-24mm f/2.8 G ED, měl jsem pocit, že Nikkor zaostřuje o něco rychleji. Co se týče přesnosti ostření oba objektivy vykazují obdobné výsledky. Ostření bylo spolehlivé (bez projíždění) i v horších světelných podmínkách.

4. Závěrečné hodnocení

Sigma opět prokázala, že je schopná uvést na trh kvalitativně velmi zdařilý výrobek, který přichází s velmi atraktivním poměrem výkonu vzhledem k pořizovací ceně. Musím vyzdvihnout naprosto skvělou obrazovou kvalitu, s výtečnou rozlišovací schopností detailů, 9-lamelovou clonou (pro verzi Nikon elektromagnetická), rychlý a přesný autofokus, minimální (až nulové) sférické zkreslení, precizní a odolné provedení konstrukce objektivu (vlhkost, prach, stékající voda).  V neposlední řadě je příjemným bonusem možnost vyladit autofokus objektivu dle vlastních preferencí pomocí USB Docku (včetně možnosti aktualizovat firmware). Dále je nabízena nadstandardní čtyřletá záruční doba. Produkt právem nese na svém těle odkaz s označením k příslušnosti k ART modelové řadě objektivů Sigma.

Na objektiv nelze nasadit klasické filtry. Je nutné pořídit speciální držák. Dále není dostupná stabilizace. Někomu nemusí být zcela příjemná zvýšená hmotnost a objem těla objektivu. Jedná se však o nezbytnou daň za opravdu špičkové optické a mechanické vlastnosti, kterou věřím většina potenciálních zájemců ráda obětuje. Sigma nabízí službu Front Conversion Service – možnost výměny vestavěné sluneční clony s vykrojenými okraji za verzi kratší, avšak bez vykrojení (výhodné např. či práci s blesky).

Jako alternativa se prodává objektiv Sigma 12-24mm f/4 DG HSM Art. Fotograf získá o 2mm kratší ohniskovou vzdálenost. Je nutné se ale smířit s horší světelností (f/4 vs. 2,8) a absencí utěsnění proti vnikání prachu a vlhkosti. Na první pohled se zdá, že 2 mm mohou být zanedbatelné. U ultraširokých ohnisek je však každý milimetr směrem k nižší hodnotě poměrně znatelný v parametru snímacího úhlu: 114.2° /14mm/ vs. 122.0° /12mm/. Každému doporučuji si rozdíl vyzkoušet ideálně v praxi. V ostatních parametrech jsou si objektivy podobné.

Společnost Nikon nabízí na trhu objektiv se stejným rozsahem ohniskových vzdáleností (Nikkor 14-24mm f/2,8G ED AF-S). Má i velmi podobné rozměry a váhu. Mezi jeho nevýhody patří vyšší pořizovací cena (Nikon je cca o 1/3 dražší) a horší vlastnosti z pohledu sférického zkreslení (Sigma 14-24mm f/2,8 jej má minimální).
Pokud máte osobní zkušenosti s tímto objektivem, budeme rádi, jestliže se s námi o ně podělíte v komentářích pod tímto článkem.

SIGMA 14-24 F/2.8 DG HSM ART

8.9

Optická kvalita

10.0/10

Automatické ostření

8.3/10

Konstrukce

10.0/10

Výbava a funkce

8.2/10

Hmotnost a manipulace

7.3/10

Poměr cena/výkon

10.0/10

Potěšilo nás:

  • Výtečný poměr cena/výkon
  • Nulová, či minimální distorze
  • Konstantní světelnost f 2,8
  • 9-lamelová clona (u verze pro Nikon elektromagnetická)
  • Vysoká rozlišovací schopnost i pro čipy 50+ Mpix
  • Skvělé chování v protisvětle
  • Špičkové mechanické zpracování
  • Utěsnění proti prachu, vlhkosti a stékající vodě
  • Čtyřletá záruka
  • Možnost vlastního nastavení chování AF, vč. aktualizace firmware (USB-dock)

Zasloužilo by vylepšení:

  • Pro užití filtrů je nutné pořídit spec. držáky
  • Rozměry a hmotnost
  • Nestabilizovaný objektiv
  • Vinětace na širokých ohniscích a nízkých clonách (platí pro FF čipy)

Recenzi společně s fotografiemi pro Vás připravil:

jaromír

Jaromír Kadeřábekwildlife fotograf a zákazník FOTOLAB.

SIGMA 14-24MM F/2.8 DG HSM ART – UŽIVATELSKÁ RECENZE
5 (100%) 2 hlas/ů

2 komentáře

  1. Optická kvalita

    10.00

    Automatické ostření

    9.30

    Konstrukce

    10.00

    Výbava a funkce

    8.80

    Hmotnost a manipulace

    8.30

    Poměr cena/výkon

    10.00

    Objektiv vlastním hned, jak vyšel v ČR a nemohu si na nic stěžovat. Tedy, jednu maličkost bych našel, váha objektivu, ale člověk si již zvykl na řady ART. Kvalitní kus železa a skla. Využívám na svatbách, ale i na krajiny, především na noční krajiny je super společníkem na mléčnou dráhu. Tomuto objektivu nemám co vytknout, proti konkurenčnímu Nikkoru, který je 2x dražší a dostanete technologii, která je vyvinutá již řadu let, proti tomu Sigma stále vyvíjí nové kusy a tvrdě konkuruje Nikonu, který již zaspal dobu. Ceny objektivů zvedá docela vysokou rychlostí, jenom pevná 50 F1.8 od Nikonu stojí nyní přes 6000,-Kč, před 4 lety stála nová 4500,-Kč a objektiv se nezměnil.
    Objketiv od Sigmy vřele doporučuji, je to velice dobrá koupě za slušné peníze.

    Odpovědět
  2. Úpadek objektivů Nikon již pozoruji delší dobu. Čím dál tím více výrobců nabízí objektivy srovnatelné nebo dokonce lepší a hlavně za třetinové ceny. Nikon je dinosaurus, který si vůbec nevšiml, že ho konkurence nejen dotáhla, ale někdy už i předehnala. A nejen u objektivů ..

    Odpovědět

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.