CEWE Fotolab

Krása Arktidy objektivem Ole Salomonsena, ambasadora společnosti Sony

Ole Salomonsen, ambasador společnosti Sony, zachytil nádherné snímky polární záře na Arktidě. Přečtěte si o tom, jak přistupuje k fotografii a jakou používá výbavu.

Jak jste se dostal k fotografování polární záře?

Vždy jsem se zajímal o technologie a fotografování. Začínal jsem jako fotograf kapely mých kamarádů.
Pak jsem v roce 2008 pořídil několik úžasných fotografií polární záře. Jeden snímek byl zveřejněn v několika britských novinách. Fotografie jsem zveřejnil prostřednictvím služby Flickr a jen tento snímek nasbíral přibližně 40 tisíc „lajků“, což mě inspirovalo, abych pokračoval.
Fascinuje mě fenomén samotný i to, jaké v lidech vzbuzuje emoce.

Zdá se, že vás polární záře fascinovala odjakživa.

Naprosto. Vyrostl jsem zde v Arktidě a téměř jsem si na ni zvykl, ale když vidíte, jak tento úkaz působí na lidi, kteří jej nikdy předtím neviděli, máte z toho pocit opravdového uspokojení. Viděl jsem dospělé muže, kteří tu nádheru viděli poprvé a dojetím plakali. Má fascinace tímto fenoménem také rostla spolu s tím, jak jsem stárnul.

Různorodost vaší práce musí vyžadovat mnoho kreativních rozhodnutí.

Ano, polární záře vás nikdy neomrzí, ani když ji uvidíte po sté. Liší se svou intenzitou, barvou, rychlostí a dalšími aspekty. Nechcete propásnout ani jedinou příležitost ji spatřit.
Fotografování polární záře se postupem času stalo novou disciplínou fotografie. Někteří lidé ji řadí spíš do kategorie astronomické fotografie, zatímco pro jiné je bližší fotografování krajiny, kde polární záře tvoří součást scény. Já se přikláním spíš k druhému názoru.

Posouvá technický pokrok také hranice fotografování polární záře?

Ano, technologie fotoaparátu jsou velmi důležité.
Vždy jsem toužil zachytit pohyb polární záře, ale tehdy model Sony A7S ještě neexistoval. Polární záři jsme dost dobře nemohli natočit, tak jsme ji fotografovali a vytvářeli časosběrná videa.
Svůj první film jsem zveřejnil v roce 2010. Pamatuji si na to velmi dobře, protože můj nejstarší syn měl ten den narozeniny. Příští ráno jsem v inboxu našel asi tisíc e-mailů od lidí z celého světa – bylo to neuvěřitelné. Tehdy jsem si uvědomil, že bych se tím asi mohl živit.
Technický pokrok má velký význam, především pak pro fotografování polární záře. S levnějšími fotoaparáty můžete získat dobré dovednosti, ale při práci na nejvyšší úrovni potřebujete nejlepší vybavení, nejrychlejší objektivy, nejlepší snímače atd. Proto jsem mimochodem nakonec přešel ke značce Sony.

Můžete to prosím rozvést?

Když společnost Sony představila model A7R, dal se na něj nasadit prakticky jakýkoli myslitelný objektiv. Měl lehké tělo a díky úžasnému snímači a velkému dynamickému rozsahu umožňoval zachytit mnohem víc detailů ve stínech. Je to skvělý fotoaparát. Od základu změnil můj profesní život.

Můžete vysvětlit, co pro vás znamená „polární záře“?

Jistě – nejedná se jen o polární záři, ale naštěstí existuje také něco, čemu fotografové říkají „zlatá hodinka“, tedy hodina před západem a po východu slunce. Tato „hodina“ ve skutečnosti trvá 3 až 6 hodin vlivem úhlu, ve kterém je osa Země nasměrována ke Slunci. Pro zachycení všech těch úžasných barev potřebujete fotoaparát se skvělou reprodukcí barev a velmi dobrým dynamickým rozsahem.
Fotoaparáty Sony pro mě v tomto ohledu otevřely zcela nové obzory.

Jaký výzkum provádíte a jaké používáte postupy?

To je zajímavá otázka, jelikož při běžném fotografování krajiny máte dostatek času. Můžete hledat dokonalou kompozici, protože můžete přesně předvídat polohu slunce. Při fotografování polární záře můžete sice zvolit kompozici záběru, ale nikdy nevíte, jak se polární záře bude chovat. Můžete si naplánovat dokonalou kompozici – např. můžete najít řeku, která se krásně rozlévá do planiny – a poté marně čekat, až se objeví polární záře. Pak se začnete sami sebe ptát: mám počkat nebo mám kompozici změnit a zkusit záběr vyfotografovat jinak? Proto je to tak vzrušující: nemáte nad tím kontrolu. Dost často musíte kompozici rychle improvizovaně měnit. Je to velmi intenzivní práce.

Co očekáváte od fotografování v budoucnosti?

V jednoduchosti je krása a to je obecné pravidlo i ve fotografii.
Nepotřebujete obrovské množství funkcí, ale rozhodně je žádoucí mít snímač schopný reprodukovat svět tak, jak jej vidí lidské oko. Snímače kombinující vysoké rozlišení s velkým dynamickým rozsahem by byly skvělé.

Jak vnímáte svou roli ambasadora společnosti Sony?

Především jsem hrdý na to, že jsem ambasadorem společnosti Sony. Je to značka, se kterou se mohu skutečně ztotožnit. Svým zákazníkům opravdu naslouchají. Jiným výrobcům jsem mnohokrát psal dotazy nebo návrhy a nikdy neodpověděli. Společnosti Sony jsem navrhl některá vylepšení a odpověděli. A později je skutečně realizovali – přesně v duchu filosofie značky Sony. Jsou silně orientovaní na zákazníka a to se mi moc líbí.

[Zdroj: Tisková zpráva Sony]

Přidat komentář