CEWE Fotolab

Jak správně držet fotoaparát

Možná se podivíte nad tím, co může být obtížného na držení fotoaparátu, a možná se také budete divit, že jej celou dobu držíte nesprávným způsobem. A nebudete v tom mnohokrát sami, stačí se podívat kolem sebe. Přinášíme několik jednoduchých postupů, které zlepší úchop vaší fototechniky při fotografování.

Správný úchop fotoaparátu totiž usnadňuje kompozici a umožní vám lépe se na fotografii soustředit. V případě objemnějších sestav těla a objektivu pak přispívá k menší únavě a méně často se stane, že aparát „strhnete“ na stranu a budete mít nakloněný horizont. Dobrý úchop fotoaparátu znamená mimo jiné také více ostrých snímků, a o to přeci jde.Fujifilm X-T4

Při držení samozřejmě bude záležet na tom, jaký fotoaparát používáte a jakou má ergonomii. V případě kompaktů jsou možnosti držení poměrně malé, zejména kvůli malým rozměrům a velmi mizerné ergonomii držení.

U bezzrcadlovek je možnost držení o něco lepší, ovšem i v tomto případě bude záležet na konkrétním typu, na trhu totiž najdete modely, které mají ergonomii na úrovni profesionálních zrcadlovek, ovšem najdou se i fotoaparáty, které mají minimalistický design a podobají se spíše kompaktům.

Zrcadlovky, jakkoli jsou velké či malé, mají obvykle vynikající ergonomii, které by bylo škoda nevyužít. Pravou část těla aparátu vždy tvoří výrazný grip , kterému na zadní straně sekunduje pogumovaná opora pro palec pravé ruky – úchop pravou rukou je v tomto případě jasně definovaný, ovšem jak a kam umístit ruku levou?

Pevný postoj

Ideálním stavem je situace, kdy má fotoaparát tři opěrné body, v takovém případě totiž nemá kam uhnout a jeho pozice bude stabilní. To stejné platí i o fotografovi, který by měl při exponování stát de facto stejně, jako při střelbě ze vzduchovky – tedy mírně rozkročený s váhou na jedné noze pro maximální stabilitu.

Není od věci se při fotografování opřít nebo zapřít o strom či zeď, zvýšíte tak ještě svoji stabilitu a eliminujete možnou pohybovou neostrost. Potřebujete-li fotit v nižší poloze (zvířata, děti) pak se vyhněte dřepu, který není příliš stabilní pozicí a velmi rychle se v této pozici unaví svaly. Naopak se neostýchejte pokleknout na jedno koleno – o druhé se potom můžete zapřít loktem pravé ruky a budete mít velmi stabilní pozici.

Fotografování na šířku

Správný úchop aparátu se odvíjí zejména od toho, jak bude aparát natočen. Asi nejhorší variantou je držení digitálu v jedné ruce – najdou se situace, kdy je třeba fotit například nad hlavou v davu – ovšem i v takovém případě je lepším řešením držení oběma rukama.

Špatný úchop při fotografování na šířku

Při fotografování na šířku je důležitá levá ruka, velmi častou chybou je její nepoužívání jako opory aparátu. Mnoho začínajících fotografů drží fotoaparát levou rukou za objektiv shora a loket levé ruky mají volně ve vzduchu. Tato pozice rozhodně nepatří k pevnému držení, lokty vždy patří dolů, aby se mohly o něco opírat.

Správná pozice rukou je tedy taková, že máte lokty zapřené o tělo, aby byl postoj co nejvíce stabilní. Pravá ruka obepíná grip, palec se opírá o zadní gumovou podložku a levá ruka pak podpírá objektiv zespodu, přičemž palec a ukazovák obepínají častěji zoomovací, případně ostřicí prstenec. Ruka je v tomto případě v přirozené pozici a palcem můžete bez problémů ovládat přepínače na objektivu. Stejně tak je velmi dobře dostupná obruba polarizačního filtru, se kterým snadno otáčíte.

Správný úchop při fotografování na šířku
Správný úchop při fotografování na šířku

Třetím opěrným bodem je pak vaše hlava, kdy přitisknete očnici hledáčku k oku a aparát se zároveň opře o část hlavy nad nosem či o čelo. Stejným způsobem jako zrcadlovku pak držíte i menší bezzrcadlovky a kompakty – pokud je objektiv natolik krátký, že jej nemůžete rukou podložit, podkládejte dlaní levé ruky tělo aparátu zespod.  Při fotografování přes displej absentuje méně důležitá opora v podobě očnice.

Při správném držení dávejte pozor, abyste si nedopatřením nepohnuli ostřicím prstencem – u objektivů s nezávislým ručním ostřením to může vést k nechtěné změně zaostřené vzdálenosti.

Držení na výšku

V případech, kdy se fotografuje na výšku, je špatné držení fotoaparátu ještě častější. Při fotografování na výšku platí pro drženÍ stejná pravidla, jako při fotografování na šířku. S rukama je to však trochu jiné.

Špatný úchop při fotografování na výšku

Velmi častou chybou je v tomto případě držení fotoaparátu zespodu, kdy je pravá ruka v poměrně nepřirozené pozici a tlačí na hrudník, vy si lámete krk, abyste viděli do hledáčku a levý loket plachtí ve vzduchu, zatímco se snažíte levou rukou zoomovat. V této pozici ani není možné držet objektiv zespodu, protože se vám tam levá ruka zkrátka nevejde.

Špatný úchop při fotografování na výšku

Jak je to tedy správně? Pravou rukou vždy držte fotoaparát shora a levou rukou podepírejte objektiv – je to vlastně stejná pozice, jako když fotíte na šířku a fotoaparát spolu s pravou rukou otočíte kolem pomyslné osy procházející objektivem. V tomto případě máte maximálně stabilní úchop, při fotografování v kleku pak opíráte loket levé ruky o koleno, na kterém neklečíte. Volný loket pravé ruky ve vzduchu v tomto případě není zásadním problémem, jelikož máte levý loket zapřený o tělo a můžete se tak pravou rukou opřít vyšší vahou o podepíraný fotoaparát.

Správný úchop fotoaparátu při fotografování na výšku – maximální stabilita

Jestliže je váš fotoaparát vybaven bateriovým gripem se zdvojenými ovládacími prvky (má obvykle i vertikální spoušť), v takovém případě se drží fotoaparát vždy stejně, ať už fotografujete na výšku nebo na šířku.

Při fotografování na výšku existuje jedna výjimka z popsaného správného držení, a to tehdy, když fotíte s bleskem a nechcete mít stín v pravé části snímku, a naopak potřebujete, aby šlo světlo z pravé strany.

Fotíme přes displej

Ať už budete mít v ruce zrcadlovku s aktivním režimem LiveView nebo budete fotit s bezzrcadlovkou / kompaktem, které nemají hledáček, vzpomeňte na správné držení zrcadlovky. Ruce budou stále ve stejné pozici, pouze aparát bude níž, abyste viděli na displej.

Něco jiného je však výklopný displej, kdy je variabilita jeho nastavení natolik velká, že si najdete pro focení vhodnou pozici individuálně. U digitálů s ramenním popruhem je situace asi nejjednodušší – fotoaparát držte oběma rukama se zapřenými lokty a zároveň tlačte krkem do popruhu směrem vzad. V takové pozici získá aparát tři pevné body a zároveň se s ním můžete otáčet například při švenkování.

Pro fotografování přes displej slouží funkce živý náhled (Live View), kterou dnes najdete u všech digitálních fotoaparátů

Právě odtahování přístroje od těla a tlak krku do popruhu velmi pomáhá pro celkovou stabilizaci snímací soustavy a při natáčení videa je takové držení neocenitelné. Pokud budete displej využívat i pro výběr ostřícího bodu nebo expozici dotykem, pak se jedná v podstatě o jediný stabilní způsob držení, nemáte-li tedy velmi dlouhé prsty s nimiž dosáhnete na displej i přes správný úchop….


Článek pro vás připravil ve spolupráci s redakcí FOTOLAB blogu:

Petr Březina

K fotografování jsem přičichl poprvé v roce 1996, kdy jsem ukořistil otcův Zenit 11 a k němu pořídil světelný 135mm objektiv, na vysoké to bylo ve znamení kompaktů a koupě filmové zrcadlovky. Od roku 2004 spolupracuji s různými redakcemi na testování digitálů, takže mi rukama prošlo nemálo strojů. Nejlépe se však cítím se světelnou pětatřicítkou, která mi naprosto vyhovuje nejen při reportáži, ale i při portrétech.

Přidat komentář