Canon G7 X III a Canon G5X II – dvojka k pohledání (recenze)

Canon představil dva nové pokročilé kompakty. Omladil tak léty osvědčené řady G5 X a G7 X, přidal nové možnosti pro snadné dosažení kvalitního obrazového výstupu, aneb tam, kde mobily ztrácí dech, tyto kompakty jsou stále „při síle“. Obě dvě novinky jsou si velmi podobné, kterou z nich tedy vybrat?

Canon G5_X_Mark_IIVelký snímač a světelný objektiv

Přesně to jsou hlavní benefity obou fotoaparátů, které jsou osazeny jednopalcovým (13,2 × 8,8 mm) snímačem s efektivním rozlišením 20 Mpx. Zásadním rozdílem je použitý objektiv, respektive jeho ohniskový rozsah. Zatímco G5X II nabídne efektivně 24–120 mm, tak G7X III má objektiv s efektivním rozsahem 24–100 mm.

V obou dvou případech ale najdete jejich shodnou světelnost, a to F1,8–F2,8. Nutno dodat, že maximální zaclonění je možné až na F11, a to v celkem sedmnácti krocích na širokém ohnisku, takže se nejedná o konstrukci s dvěma hodnotami clony, jako je tomu u levných kompaktů. Samotný objektiv je v obou případech stabilizovaný s udávanou účinností až 4 EV.

Dalším podstatným rozdílem je pak přítomnost elektronického hledáčku u modelu G5X II, jeho předchůdce byl hledáčkem taktéž vybaven, ovšem ten tvořil poměrně výraznou dominantu uprostřed horní strany a před ním se ukrýval výklopný blesk. Druhá generace sází na vysouvací konstrukci, podobně, jako je tomu u pokročilých kompaktů Sony RX100.

Pro koho jsou určeny modely G5 X II a G7 X III?

Hlavní cílovou skupinou obou modelů jsou náročnější uživatelé, kteří chtějí mít k dispozici kvalitní obrazový výstup a zároveň požadují malé a kompaktní rozměry aparátu.

Oba dva modely mohou také velmi dobře posloužit jako druhý digitál k zrcadlovce, pro případy, kdy fotograf nechce nosit brašnu s vybavením. Poslední skupinou, na niž výrobce cílí jsou videomakeři a youtubeři, kterým vychází vstříc nejen výklopným displejem, ale také možností živého streamování videí na YouTube přímo z digitálu.

Konstrukce a ovládání

Vraťme se ale ke konstrukci fotoaparátů, respektive ke zmíněnému hledáčku u modelu G5X II, u něhož je umístěn zcela na levém kraji přístroje, tam kde má G7X III vyskakovací blesk. Po uvolnění pojistky na levém boku vyskočí hledáček, který je ještě třeba vysunout tažením za jeho boční strany.

Canon G7 X III

Canon G7 X III

Canon G5 X II

Canon G5 X II

Výrazným ovládacím prvkem je okruží objektivu, které slouží primárně ke změně clony a času v poloautomatických režimech a manuálu, v plné automatice jím můžete zoomovat anebo si také uživatelsky nastavit vlastní funkci.

Po vysunutí je na horní straně dostupná dioptrická korekce. Samotná konstrukce hledáčku na mne nepůsobí příliš bytelně, snímač přiložení k oku je umístěn na horní hraně displeje asi centimetr od hledáčku. Při zasouvání je velká pravděpodobnost, že si vstupní čočku hledáčku umažete prstem.

Použití spatřuji spíše nouzové v případě, kdy fotografujete na přímém slunci a displej je málo kontrastní nebo na něm nevidíte vůbec nic. Ačkoli je obraz poměrně jemný (2,36 Mpx), jeho barevnost není zcela reálná a má tendenci ke žlutému nádechu. Zároveň je poměrně malý s krátkým eye-pointem a pro uživatele s brýlemi není úplně jednoduché přehlédnout celou plochu.

canon_G5X_IIPreferovanou obrazovkou pro kompozici a nastavení proto bude zejména displej (shodný u obou modelů), který má úhlopříčku 3“ a rozlišení 1 040 000 obrazových bodů. Displej je dotykový a výklopný směrem vzhůru o 180° a směrem dolů v úhlu přibližně 45°.

Z hlediska tovární konstrukce je vše perfektně slícované bez vůle či špatného sesazení. Z předchozí generace modelu G7X II zůstalo zachováno rozložení hlavních ovládacích prvků – nahoře vpravo je otočný volič expozičních režimů, pod nímž najdete otočný volič korekce expozice v rozsahu +/- 3 EV, který má nekonečný běh, takže můžete přejít z -3 EV rovnou na +3 EV.Canon G5_X_Mark_IINa zadní straně vedle displeje najdete čtyřsměrový ovladač, který je zároveň otočný pro rychlejší změnu parametrů. Na těle ještě najdete pětici samostatných tlačítek a hlavní vypínač. Veškeré ovládání je pak soustředěno jednak do velkého menu, jež má shodnou podobu s tím, které je dostupné u (bez)zrcadlovek EOS a do rychlé Q-menu, které zobrazíte pomocí středového tlačítka čtyřsměrového ovladače nebo dotykem na displeji digitálu.

Ergonomie a vybavení

Z pohledu ergonomie držení jsou na tom oba fotoaparáty stejně a vzhledem k velikosti a dané kategorii ji hodnotím velmi kladně – pogumovaný malý grip dodává jistotu držení čtyřmi prsty, zatímco palec pravé ruky se může zapřít o výstupek na gumové podložce na zadní straně. Oba modely mají dvě očka pro upevnění popruhu, takže se nemusíte spoléhat pouze na zápěstní řemínek, který je součástí balení.

Ergonomie ovládání je z mého pohledu někde na půli cesty. Rychlé menu i obsazení čtyř pozic kruhového ovladače je sice velmi praktické, ovšem rozložení dotykových ikon na displeji není dle mého soudu úplně ideální. V pravém spodním rohu je totiž ikona pro změnu citlivosti a nadmíru často se mi stávalo, že jsem se jí dotknul v okamžiku, kdy jsem měl fotoaparát zavěšený na řemínku a nevědomky si tak změnil citlivost. Možná by stačil mírný posun ikony nahoru nebo integrovat rozlišování dlouhého a krátkého dotyku ikony. Samozřejmě můžete zcela vypnout dotykové ovládání, ovšem to pak není aktivní ani v rámci procházení menu, kde pak musíte postupně listovat celkem devatenácti záložkami.

Canon G7 X III
canon_G5X_IICanon G5 X II

Vybavení fotoaparátu je na standardní úrovni současných pokročilých světelných kompaktů – plná nabídka expozičních režimů P, Av, TV, M je doplněna automatikou, řadou scénických režimů, možností aplikace filtrů a pozicí pro záznam videa, potěší také pozice „C“ pro uložení vlastního nastavení.

Velmi mne nadchla integrace softwarového ND filtru, který oceníte nejen při natáčení videa, ale také za velmi slunečných dní, kdy bývá vysoká světelnost objektivu mírně limitující. Využití také najde při prodloužení expozice.

Když už jsme u videa, zvládnou oba modely záznam ve 4K/30p nebo ve Full HD/50p. K dispozici je ještě vysokorychlostní FHD/100p snímání, avšak s deaktivovanou stabilizací, záznamem zvuku a automatickým ostřením. U videa je minimální ořez – na místo 24mm ohniska budete natáčet cca 28 mm.

V souvislosti s videem je třeba zmínit také odlišnost v konektorové výbavě, kdy je model G7X III navíc osazen konektorem pro připojení externího mikrofonu na levé straně. Na pravém boku pak mají oba aparáty micro-HDMI a USB 3.1 výstup s podporou nabíjení.

Oba dva fotoaparáty umožňují připojení k internetu, počítači nebo mobilu – jednak pro vzdálené ovládání a jednak také umožňují přímé nahrávání pořízených snímků do vybrané online galerie nebo úložiště. Jediným rozdílem mezi oběma modely je možnost živého streamování videa u G7X III, kde tuto volbu najdete navíc i v nastavení profilu fotoaparátu v Canon Image Gateway.

Pro aktivaci zmíněných síťových služeb je třeba vytvořit Canon ID – možná je registrace emailem, přihlášení prostřednictvím Facebooku nebo Google účtu. Následně se zapínají jednotlivé služby v samotném webovém rozhraní služby Canon Image Gateway, poté se zobrazí v nabídce digitálu.

Ostření a obrazová kvalita

Níže uvedené zhodnocení platí pro oba dva přístroje, jelikož  mají shodné technické parametry a využívají stejný snímač i obrazový procesor. V rámci automatického ostření je možné využívat jak jednorázové, tak kontinuální ostření, navíc s možností detekce a sledování obličeje. V tomto režimu pracuje fotoaparát poměrně spolehlivě, pokud panuje dostatečné okolní osvětlení, s jeho snižující se úrovní se snižuje i spolehlivost sledování objektu.

Samotné ostření je rychlé a spolehlivé, pouze výběr ostřícího bodu bez aktivovaného dotykového ovládání je zdlouhavý, nicméně na výběr místa zaostření dotykem si velmi rychle zvyknete, jelikož je intuitivní a snadný. Ostřicí body na displeji pokrývají větší část plochy – mimo oblasti tvaru vnitřního rámečku displeje o tloušťce cca 5 mm.

Velkým pomocníkem je detekce a sledování tváře při natáčení videa s displejem vyklopeným nahoru, v tomto režimu se navíc zobrazí i dotykové tlačítko spouště v pravém horním rohu displeje. I v tomto režimu je ostření spolehlivé a celkově srovnatelné s konkurencí. Při standardní hladině osvětlení je rychlostní podobné jako u levnějších modelů zrcadlovek a bezzrcadlovek.

Obrazová kvalita je na velmi dobré úrovni, a to jak z pohledu ostrosti, tak z pohledu šumu a celkové barevnosti snímků.

Při práci s citlivostí se nemusíte obávat zvýšení na hodnotu ISO 800, kdy je fotografie pouze velmi jemně zašuměná a ve srovnání s nejnižší hodnotou ISO 125 nepoznáte v praxi rozdíl (snad jen při podrobném zkoumání 100% zvětšení). U ISO 1600 začíná být šum o něco málo výraznější, avšak stále má jemný průběh bez výraznějšího vlivu na obrazovou kvalitu.

Při citlivosti ISO 3200 již je viditelná ztráta hranové ostrosti a výraznější slévání detailů, tuto citlivost považuji za hraniční pro fotografování bez následného odšumování.

Ještě o stupeň výraznější je to u hodnoty ISO 6400, kde je již vhodné se v postprodukci věnovat i jisté úpravě míry šumu. Vyšší hodnoty citlivosti již značně trpí množstvím šumu a ztrátou detailů. Vše výše uvedené se týká průměrně osvětlené scény bez výrazně tmavých míst – u tmavších snímků bude šum viditelnější o něco dříve.

Canon PowerSHot G5X II, 1/20 s, F1,8, ISO 2500,

Canon PowerSHot G5X II, 1/20 s, F1,8, ISO 2500

Canon PowerShot G5X II, 1/250 s, F3,5, ISO 1250

Canon PowerShot G5X II, 1/250 s, F3,5, ISO 1250

Dynamický rozsah snímače je průměrný a nijak nevyčnívá v rámci kategorie, případné zesvětlení / ztmavení není velký problém, avšak počítejte s posunem expozice maximálně o 1–1,5 EV, poté již je výraznější šum na snímku.

Níže najdete fotografie pořízené se všemi jmenovitými citlivostmi, pro plné rozlišení snímku na něj klepněte pravým tlačítkem myši a zvolte možnost Otevřít jako nový list.

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/30 s, F3,5, ISO 125

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/30 s, F3,5, ISO 125

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/50 s, F3,5, ISO 200

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/50 s, F3,5, ISO 200

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/100 s, F3,5, ISO 400

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/100 s, F3,5, ISO 400

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/200 s, F3,5, ISO 800

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/200 s, F3,5, ISO 800

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/400 s, F3,5, ISO 1600

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/400 s, F3,5, ISO 1600

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/500 s, F3,5, ISO 3200

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/500 s, F3,5, ISO 3200

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/200 s, F3,5, ISO 6400

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/200 s, F3,5, ISO 6400

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/400 s, F3,5, ISO 12800

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/400 s, F3,5, ISO 12800

Optická kvalita, rozlišovací schopnosti

Ostrost je v ploše nadmíru dobrá, v okrajových částech záběru a zejména v rozích je třeba počítat s měkčí kresbou, kterou ale můžete zlepšit mírným přicloněním. Na nejširším ohnisku je patrné sférické zkreslení, takže objekty v rozích snímku nebudou zobrazena zcela reálně, budete-li fotit z krátké vzdálenosti.

Chromatická vada je kompenzována velmi dobře a prakticky ji na snímcích nenajdete. Svůj díl na tom má samozřejmě i zpracování obrazovým procesorem, který zvládá tyto nedostatky odstranit. Na rozdíl od levných zrcadlovek je v případě obou kompaktů k dispozici vyvolání RAW souborů přímo v aparátu.

Možnost nejsou příliš velké, ale pro základní zpracování dostačující, v nabídce konverze najdete úpravu jasu, vyvážení bílé, možnost aplikace obrazového stylu, nastavení optimalizace jasu a potlačení šumu u vyšších citlivostí.

Barevnost fotografií, nastavení vyvážení bílé

Barevnost snímků se odvíjí od zvoleného vyvážení bílé barvy a nastaveného obrazové stylu. Automatika vyvážení bílé pracuje spolehlivě, pouze při interiérovém fotografování je vhodné si zkontrolovat, zda nejdou snímky příliš dožluta a případně vyvážení bílé upravit.

Neutrální obrazový styl podává neutrální a realistické barvy, pokud byste zvolili některý z automatických expozičních režimů, je třeba počítat se saturovanějšími barvami snímku.

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/640 s, F2,8, ISO 125

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/640 s, F2,8, ISO 125

Canon PowerShot G5X Mark III, 1/250 s, F2,8, ISO 125

Canon PowerShot G5X Mark III, 1/250 s, F2,8, ISO 125

Ačkoli není rozsah objektivu nijak velký a nabídne spíše standardní pětinásobný zoom, při plném odclonění objektivu a využití nejdelšího ohniska dokážete pracovat i s malou hloubkou ostrosti a objektiv vykouzlí relativně slušný bokeh.

Snímky v plném rozlišení

Pro plné rozlišení snímku na něj klepněte pravým tlačítkem myši a zvolte možnost Otevřít jako nový list.

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/400 s, F4,5, ISO 125

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/400 s, F4,5, ISO 125

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/800 s, F4,5, ISO 125

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/800 s, F4,5, ISO 125

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/400 s, F4,5, ISO 200

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/400 s, F4,5, ISO 200

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/10 s, F11, ISO 125

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/10 s, F11, ISO 125

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/200 s, F5, ISO 320

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/200 s, F5, ISO 320

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/15 s, F11, ISO 125

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/15 s, F11, ISO 125

Verdikt

Oba dva fotoaparáty splní přesně to, co od nich očekávají zástupci cílové skupiny, na niž modely míří – tedy relativně malý kompaktní digitál s velmi dobrou obrazovou kvalitou. Svůj díl na tom má samozřejmě velký jednopalcový snímač a také světelný objektiv.

Pokud byste se rozhodovali mezi touto dvojicí, pak bude záležet na vašich preferencích. Jestliže je pro vás důležitá možnost záznamu videa a jeho následné streamování či publikování vlogů, pak bych volil model G7X III, a to především kvůli vstupu pro mikrofon i možnosti přímého streamování.

Na druhou stranu, potřebujete-li delší ohnisko, pak sáhněte po modelu G5X II, pravdou je, že rozdíl 20 mm v ohniskové vzdálenosti není až tak velký a snadno ho doženete několika kroky kupředu s G7X III v ruce. I z toho důvodu vidím právě model G7X III jako univerzálnější variantu, vzhledem k rozdílu v ceně, který je cca 3500 Kč. Za tuto částku dostanete o 20 mm delší objektiv a elektronický hledáček, jehož využití je vzhledem o obrazu sporné.

Ukázkové snímky

Canon PowerShot G5X Mark III, 1/400 s, F3,5, ISO 125

Canon PowerShot G5X Mark III, 1/400 s, F3,5, ISO 125

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/1000 s, F2,8, ISO 125

Canon PowerShot G7X Mark III, 1/1000 s, F2,8, ISO 125

Canon PowerShot G5X Mark III, 1/1600 s, F4,5, ISO 125

Canon PowerShot G5X Mark III, 1/1600 s, F4,5, ISO 125

Canon PowerShot G5X Mark III, 1/400 s, F3,5, ISO 125

Canon PowerShot G5X Mark III, 1/400 s, F3,5, ISO 125

Canon PowerShot G5X Mark III, 1/400 s, F2,8, ISO 125

Canon PowerShot G5X Mark III, 1/400 s, F2,8, ISO 125

Canon PowerShot G5X Mark III, 1/250 s, F2,8, ISO 125

Canon PowerShot G5X Mark III, 1/250 s, F2,8, ISO 125

Hodnocení Canon PowerShot G5 X II je shodné i pro Canon PowerShot G7 X III

Hodnocení produktu: Canon PowerShot G5 X II

7.8

Obrazová kvalita/snímač

8.0/10

Rychlost

7.0/10

Video

8.0/10

Konstrukce

8.5/10

Další výbava a funkce

7.5/10

Poměr cena/výkon

7.5/10

Potěšilo nás:

  • Velikost
  • Kvalita zpracování
  • Ergonomie
  • Multifunkční ovládací kroužek
  • USB nabíjení
  • Intergrovaný ND filtr
  • Široká nabídka funkcí

Zasloužilo by vylepšení:

  • Lepší rozmístění ikon na displeji
  • Zjednodušení menu
  • Rychlejší výběr ostřicího bodu při vypnutém dotyku
  • Lepší hledáček (G5X II)
  • O trochu měkčí kresba na širokém ohnisku


Článek pro vás připravil ve spolupráci s redakcí FOTOLAB blogu:

Petr Březina

K fotografování jsem přičichl poprvé v roce 1996, kdy jsem ukořistil otcův Zenit 11 a k němu pořídil světelný 135mm objektiv, na vysoké to bylo ve znamení kompaktů a koupě filmové zrcadlovky. Od roku 2004 spolupracuji s různými redakcemi na testování digitálů, takže mi rukama prošlo nemálo strojů. Nejlépe se však cítím se světelnou pětatřicítkou, která mi naprosto vyhovuje nejen při reportáži, ale i při portrétech.

Žádné komentáře, buďte první!

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.