CEWE Fotolab
Jak fotit koně

Jak začít s focením koní

Koně jsou nádherná, majestátní a citlivá zvířata, ale často také rychlá a nepředvídatelná. V článku se podíváme na základy focení portrétu koně a také portrétu koně a člověka dohromady. Zjistíte, jak se připravit, jaké vyhledat pózy a světlo a které nastavení a vybavení pro toto téma využít.

Pořádně se připravte

Než vytáhnete z brašny fotoaparát a začnete fotit, vždy musíte předem promyslet, jak bude vypadat focení a co budete případně potřebovat. Postarejte se o vhodné oblečení, vezměte si sebe obuv, kterou se nebudete bát ušpinit, přibalte pár pamlsků pro vaše modely a vezměte si jenom tu techniku, kterou určitě budete potřebovat.

Odměna

Vždy je dobré mít s sebou nějakou odměnu. Pamlsky nebo mrkev na kousky úplně stačí. Když fotíte koně s člověkem na zemi, pamlsek zájem koně zaručeně zařídí.

Kůň, žena, západ slunce
Při focení modelky s koněm na zemi jsou pamlsky velká pomoc, a koně mají motivaci spolupracovat

Pozornost

Každé zvíře má jiný charakter, a to je první věc, kterou musíte vzít v potaz. Pro nejflegmatičtější jedince platí několik dalších triků. Igelitový sáček nebo taška poletující a šustící ve vzduchu připoutá pozornost. Můžete vyzkoušet i fotografickou odraznou desku. Výrazný lesk a šustivé zvuky koně často zaujmou. Pustit řehtající koně na mobilním telefonu je asi ten neostřílenější trik, který vám pomůže nastavit koňské uši dopředu. Pokud nepomáhá vůbec nic, nezbývá než zkusit navléct na asistenta hromadu šustivých a poletujících věcí. Udělat zkrátka maximum, aby byl kůň zvědavý na dění kolem sebe. Když víte, že je váš model plachý, vyplatí se napíchnout na drezurní bič kousek mrkve nebo jablka a hýbat tím.

Majiteli koně vždy předem prozraďte váš plán a zeptejte se ho na svolení kvůli bezpečnosti, jelikož koně se mohou snadno vyplašit.

Pozorný kůň s ušima dopředu
Pozorný kůň s ušima dopředu. f/1,8, 92mm, ISO1000, 1/500 s.

Asistent

Třetí člověk, který pomůže získat pozornost koně, se obzvlášť do začátku bude dobře hodit. Jeden účastník má plné ruce práce s koněm a druhý s obsluhou fotoaparátu. Ne, že by nešlo poskakovat vzduchem, pouštět řehtající koně, fotit, a ještě odbíhat od focení opravit modelce šaty. Ale jak si asi dokážete sami představit, je to celkem náročné. Takový šikovný a ochotný kamarád, který je koní znalý, může být velká pomoc.

Příprava koně

I když vyretušovat pár nečistot není nic extra náročného, předem vyčištěný kůň s neslepenou srstí bude na výsledné fotce vypadat vždy lépe. Rozhodně není třeba koně leštit jako na výstavu. Očištění očí, nozder a těla koně od bahna, fleků a základních nečistot úplně stačí.

Koně a jejich psychologie

Stejně jako lidé i koně mají různé povahy a nálady. Je důležité být připraven na to, že můžete narazit na koně klidného, který krásně stojí, ale i na aktivnějšího, jenž kouká kolem sebe a zkrátka tak klidný není. Buďte bez obav, všechno se dá zvládnout. Důležité je, aby fotograf v každé situaci zachoval chladnou hlavu, byl trpělivý a nenechal se ničím rozhodit. Pokuste se vytvořit klidnou a pohodovou atmosféru, aby se s vámi oba modelové cítili dobře. Koně jsou totiž velice citlivá zvířata a nervozitu dokážou z okolí vycítit. Se zvířaty se ale člověk nikdy nenudí a lidé od koní jsou příjemná a veselá parta. Právě zvířata jako taková vytváří ty nefalšované okamžiky, kdy kouknou zasněně do okolí nebo dloubnou jejich majitele přátelsky do ramene. Takové lidem vytvoří na tváři ten nejpřirozenější úsměv, uvolní atmosféru a vám jen stačí být vždy ve střehu a daný okamžik zachytit.

Holka v červených šatech a kůň
Protisvětlo, zlatá hodinka a nějaké ty emoce. f/1,8, 135mm na FF, ISO250, 1/800 s.

Klidného koně je těžší zaujmout, aby nevypadal znuděně. Ti aktivnější zase pózují jako profesionálové, ale dlouho nevydrží ve stejné pozici, takže fotograf musí být u focení pohotový. Fotografování koní a celkově zvířat je hodně o momentech. Nebojte se proto ve větším množství fotit každý zajímavý okamžik a ze všech záběrů si potom vybrat ty nejlepší až u počítače. Postupem času si oko vytrénujete a poměr povedených fotek oproti těm nevyvedeným bude stále vyšší a práce u počítače méně. Jestli si koňskými výrazy nejste zatím jistí, neváhejte majitele koně poprosit o pomoc s výběrem fotek k úpravě.

Focení ve statických pózách ráda prokládám nějakou akcí, aby nebyl kůň brzy z focení otrávený. Je dobré po chvíli přerušit statické pózy a občas je vystřídat nějakou aktivitou. Stačí se s koněm projít, na chvíli ho zabavit a vyfotit si mezitím pár momentek v pohybu.

Podzimní portrét s koněm
Vztah mezi člověkem a koněm vytvoří ty nejpřirozenější snímky. f/1,8, 85mm na FF, ISO640, 1/2000 s.

Pózování

Všechna pravidla ale považuji spíš za rady, které vám mohou pomoct s tím, jak začít než za něco, co by se muselo nutně dodržovat. Velkou roli ve fotografii koní hraje výraz. Ten tvoří celkový postoj, oči, výraz koňské tváře ale hodně také uši. Tam, kam směřují koňské uši, tam jde jeho pozornost. Koně nimi dokážou vyjádřit spoustu emocí, takže jestli je pro vás tento svět novinkou, doporučuju před focením aspoň trochu prozkoumat koňskou řeč těla. Kůň s ušima dopředu je zaručený úspěch. Právě s tím vám pomůže asistent poutající pozornost koně směrem k vám. Lidský model vedle koně zase může získat jeho zájem pomocí pamlsku.

  • Na focení s koněm samotným se jako první rozhlédněte kolem a připravte si jej tam, kde je nerušivé pozadí a světlo vám hraje do karet. Základy pro kompozici jsou dost podobné jako u portrétu lidí. Ostřete na oči, využijte pravidla zlatého řezu nebo například to, že by mělo být vždy více prostoru na fotce tím směrem, kam se model kouká.
  • Fotit z úrovně očí koně i člověka vám zase zaručí ten správný úhel.
  • Také je dobré vyplnit snímek co nejvíce fotografovaným objektem, do pozadí fotografie zapojte perspektivu či zajímavé světlo a barvy přírody.
  • Ze začátku se hlavně snažte modelům na fotce neuříznout uši nebo končetiny.
  • Nebojte se inspirovat u fotografů koní, ale využívejte také vlastní cit.
Portrét s koněm v protisvětle
Naprosto neplánovaná momentka a nečekaný pohyb koně, kde stačilo být ve střehu. f/1,8, 75mm na APS-C, ISO125, 1/2500 s.

Ve fotografii koně i člověka musíte navíc k tomu všemu dbát i na světlo a oku příjemné pozice lidského těla. Velkou výhodou focení se zvířaty je, že fotogenické interakce mezi člověkem a koněm vznikají samy od sebe. Pokud nemáte zkušenosti s focením lidí, není na škodu si přečíst pár tipů, jak pózovat modelku. Já osobně mám ale nejraději právě ty fotografie, kde vynikne pouto mezi majitelem a jeho koněm. Podporujte proto takové chvíle, využijte jejich vztah a kouzlo pamlsků naplno a neváhejte dvojici často chválit. Fotograf je i pozorovatel, rádce a pro někoho, kdo nemá s focením velké zkušenosti, také psychická podpora. Když vidíte přímo na scéně, co by vypadalo lépe a jestli je potřeba změnit pózu nebo místo, komunikujte a řekněte, co je potřeba udělat jinak, poproste o změnu a scénu si připravte. Vždy je nejlepší si fotku rovnou dobře vyfotit hned na místě, než se pak trápit s úpravami rušivého pozadí nebo neslušivé pózy.

Při sériovém focení se může velmi rychle zaplnit vyrovnávací paměť fotoaparátu a je proto důležité používat rychlé paměťové karty, například SanDisk Extreme 256GB 180MB/s V30.

Pozor na světlo!

Portrét koně je ta jednodušší disciplína. U lidí je ostré světlo nežádoucí kvůli tvrdým stínům v obličeji a dráždění očí. Zvířatům toto nijak nevadí a na slunci vynikne jejich barevnost a lesk. Stačí myslet na slunce v zádech. Koně můžete fotit v podstatě kdykoliv, doporučím jen vyhnout se focení kolem poledne, kdy je zdroj světla na nejvyšším bodě, a také za nedostatečného světla. Zvířata se neustále pohybují a pro zachování kvality snímků je dobré fotit, dokud je světla dost.

U portrétu koně s člověkem je potřeba myslet na měkké světlo. Za slunečného dne vám „zlatá hodinka“ ráno nebo v podvečer zaručí skvělé podmínky pro portrét. Fotky budou mít onen zlatý a jemný nádech a můžete fotit i v protisvětle. Když je zataženo, nemusíte čas focení tolik řešit a je možné fotit přes den kdykoli. V takovém počasí vytvoří temná obloha na fotkách zajímavý kontrast. Jestliže nemáte jinou možnost, vždy se dá jít fotit do stínu a schovat se například do lesů, kam ostré paprsky neproniknou.

žena, kůň, západ slunce
Kouzlo protisvětla ve zlaté hodince. f/1,8, 60mm na APS-C, ISO250, 1/6400 s.

Technika a nastavení

U techniky je nejdůležitější to, aby stíhala ostřit na pohyblivé zvíře. Samozřejmě čím akčnější fotky chcete zachytit, tím vyšší nároky na techniku jsou. Proto doporučuji zrcadlovky a bezzrcadlovky s rychlým ostřením doplněné vhodným objektivem. Například oblíbenou kombinaci Canon EOS R8 s objektivem 70-200 mm anebo dostupnější variantu Canon RF 100-400mm f/5.6-8 IS USM. Výhodou tohoto modelu je kromě full-frame snímače také technologie ostření převzatá z výrazně dražšího modelu Canon EOS R6 Mark II. Jeho ostření využívá umělou inteligenci a umí automaticky sledovat oči nejenom koní 🙂

Prohlédněte si všechny teleobjektivy na e-shopu Fotolab.cz

Zvolte delší ohnisko. Ostřílený fotograf dokáže nafotit skvělé fotky koní i na krátké ohnisko. Taková ale opticky zvětšují, co je v popředí, a to není pro podlouhlé koně vždy lichotivé. Delší zoom má za úkol nejen fotografovaný objekt zplošťovat a přitahovat pozadí, což koním sluší, ale také mají funkci bezpečnosti a odstupu od koně, kdyby nečekaně uskočil. Pro portrét koně se nejvíce používají objektivy s parametry jako u lidí, tj. jakékoli sklo o parametrech cca 70-200mm.

černý kůň
Focení za každého počasí. Tmavá obloha v pozadí koně tvoří dynamiku a kontrast. f/1,8, 50mm na APS-C, ISO 500, 1/8000 s.

Clonu je vhodné nastavit tak, aby rozmazala pozadí, ale zároveň byl kůň dostatečně proostřený. Vyšší clona je jistota pro kompletní ostrost fotografie za dostatečného světla, ale nízká zase pomůže vyniknout objektu oproti pozadí. Zlatá střední cesta je zvolit clonu f/3,5 nebo vyšší. Až získáte v ostření a obsluze fotoaparátu větší jistotu, foťte koně na nižší clony, které dají fotografiím nový rozměr.

Ne každý telezoom má možnost otevřít clonu do f/3,5 nebo dokonce f/2,8. Když to s focením koní myslíte vážně, doporučili bychom objektivy se statickou světelností f2,8 v celém rozsahu.

Mějte ostřící režim vždy nastavený na kontinuální a snímání nastavte na sekvenci. Ostření zvolte na jeden ostřící bod, který nasměrujte na oko modela. Je vhodné použít režim priority clony, kde kromě clony nastavuje vše ostatní fotoaparát. Rozhodně to ale není podmínkou. Hlídejte si, aby čas nebyl příliš dlouhý. Čím více pohybu, tím kratší čas je potřeba. U zvířat nedoporučuji časy delší než 1/100 s. Pokuste se vždy najít ideální poměr krátkého času a nízké hodnoty ISO, aby vysoký šum zbytečně nekazil kvalitu fotografie a dlouhý čas nerozmazal pohybujícího se koně. U některých lepších bezzrcadlovek lze také využít automatické sledování očí koně a nechat ostření přímo na fotoaparátu.

Při focení koní v pohybu, na závodech a v tréninku je potřeba trochu jiné nastavení, ale o tom zase příště.

 

Caroline Dostál Kotrlová

Dlouhodobě jsem získávala zkušenosti napříč různými fotografickými žánry od sportu, přes reportáž až k portrétu. Nejbližší je mi však svět zvířat. V mém portfoliu nejčastěji najdete koně, jezdectví a psy ve spojení s člověkem i bez něj. Věnuji se ale také tématickým fotoprojektům s příběhem a nádechem fantasy. Fotím na techniku Nikon a Sigma, ale ráda pravidelně testuji fototechniku různých značek i kategorií.

Přidat komentář