CEWE Fotolab

Nikon AF-S 500mm f/5,6E PF ED VR: UŽIVATELSKÁ RECENZE

Na podzim roku 2018 byl oznámen revoluční teleobjektiv Nikkor AF-S 500mm f/5,6E PF ED VR s působivou váhou okolo 1,5kg. Celé oznámení bylo tak trochu nešťastně zastíněno mirrorless řadou fotoaparátů Nikon Z7 a Z6, přičemž v případě pětistovky jde o jeden z nejlepších výrobků loňského roku.

Výrobce slibuje rychlé automatické ostření spolu s velmi ostrým obrazem, při neskutečně malých rozměrech a váze. A my se nyní podíváme nakolik se inženýrům společnosti Nikon podařilo zvládnout tuto nelehkou výzvu.

Popis a parametry

Z popisu je zřejmé, že aby mohlo být dosaženo takto kompaktních rozměrů a váhy (rozměrově i váhově je nejblíže k Nikkor AF-S 70-200mm f/2,8 E ED VR) muselo zákonitě dojít k několika ústupkům. Nejzásadnějším je použití clony 5,6, což je horší světelnost, jak u mnohem většího a dražšího Nikkor AF-S 500 f/4 E ED VR. V praxi to znamená použití vyšších citlivostí ISO s ohledem na klesající hladinu osvětlení a ruku v ruce s tím zpravidla i pomalejší autofokus. Také schopnost vypíchnout hlavní motiv bývá u méně světelných skel jistý problém. Díky tomu, že moderní snímače netrpí nadměrným šumem za použití vyšších hodnot ISO a neustále se zlepšují, tak první nevýhodu můžeme s klidem hodit za hlavu. Co se týče autofokusu tak ten si rozebereme zvlášť v samostatné kapitole, ale už nyní prozradím, že hodnota clony 5,6 spolupracuje s každým ostřícím modulem bez omezení. Kvůli kompaktnosti použil výrobce technologii známou jako Nikon Phase Fresnel. Tato optická technologie byla poprvé přestavena v objektivu Nikkor AF-S 300mm f/4E PF ED VR, který je natolik kompaktní, že velikostně se podobá záklaďáku Nikkor 24-70mm f/2.8, a to ještě při menší váze. Tato třístovka si za dobu své existence vytvořila pro své kvality pevnou pozici na trhu a stala se tak nedílnou součástí pracovního vybavení spousty amatérů i profesionálů. Ale zpět k 500mm Nikkoru, který na rozdíl od 300mm verze disponuje dokonale utěsněnou konstrukcí z magneziové slitiny. Tudíž je odolný vůči nepřízni počasí a prachu.

Dnes už standardem je i použití elektromagnetické clony oproti mechanické páčce. Tím je zajištěna shodná expozice při sériovém snímání a praxe to jen potvrzuje. Tento objektiv je rovněž vybaven nátěry na předním členu pro snadnou údržbu. Dále disponuje i stativovou objímkou s možností demontovat stativovou nohu, která je shodná jako u modelu Nikkor 70-200mm f/ 2.8 E ED VR. Demontáž se provádí jednoduše povolením zajišťovacího šroubu, uvolněním západky vysuneme nohu z rybinového vedení. Tím se nabízí prostor pro stativové nohy s Arca s příslušnou kompatibilitou. Samozřejmostí je možnost používat objektiv bez nohy. Také kruhová sluneční clona, se zajištěním pomocí kovového zobáčku, je kvůli váze plastová. Zájemci o nějaký filtr se budou muset spolehnout na aplikování filtru na přední část objektivu s průměrem 95mm. Bajonet je samozřejmě kovový s pryžovým kroužkem, který zabraňuje vniku prachu a vlhkosti. Protože jde o objektiv profesionální, s top modely ho pojí i čtyři programovatelná tlačítka umístěná v blízkosti přední časti objektivu. Tato tlačítka lze využít k aktivaci automatického zaostření s funkcí pro vyvolaní z paměti, což umožnuje zefektivnit práci autofokusu. Nošením dříví do lesa by bylo popisování chodu ostřícího kroužku, který má krásně jemný chod.

Ovládací přepínače jsou styling alá Nikon, což zahrnuje volbu AF v automatickém, či ručním provozu. Volbou uprostřed preferujeme autofokus, avšak v případě nutnosti dovoluje zasáhnout ručně. Dalším přepínačem je limiter omezující autofokus, a to buď od 8m do nekonečna, či ponecháním plného rozsahu Full. V tomto případě je pak nejbližší zaostřovací vzdálenost 3m. Nikonistům rovněž není neznámá volba stabilizace, a to buď deativovaná, či využívaná v Normal režimu, což je ideální a nejefektivnější volba pro statičtější situace. Nebo volba sport pro akční scény, kdy je vliv výsledné stabilizace méně patrný na výsledku, ovšem zaručuje pevný hledáček pro sledování scény a nezpomaluje sériové snímání. Nebudu zde udávat, kolik jsem schopen udržet z ruky na statickém předmětu, neboť záleží na metodice a schopnostech každého jedince a určitou roli hraje i množství stabilizovaných Mpx. Firma udává efektivnost stabilizace 4 EV a v praxi mohu potvrdit i hodnoty nad touto hranicí. S přehledem lze prohlásit, že stabilizace v oblasti Nikon teleobjektivů patří mezi ty nejlepší, co jsem měl v ruce. Konektivita objektivu a vůbec celá kvalita, spolu s funkčností, je ideální volbou pro seriózní fotografy upřednostňující mimořádně kompaktní rozměry, bez zjevných kompromisů. Osobně nemám co vytknout, přestože výrobek nese označení Made in China, a ne Japan. Zaznamenal jsem nějaké připomínky ke stativové noze od některých uživatelů, ale nemohu to potvrdit, ani vyvrátit. Zkrátka neměl jsem žádný problém.

Autofokus

Ostření navzdory nativní cloně 5,6 je u Nikkor 500mm PF nebývale svižné a hlavně spolehlivě přesné. Na tomto faktu se pozitivně podílí zvolená technologie s minimem optiky, což pro AF motorek nepředstavuje takovou zátěž. Rovněž solidně zvolená minimální zaostřovací vzdálenost 3 metry prospívá k rychlejší reakci. Četl jsem kritiku na tuto vzdálenost, ale osobně s ní nesouhlasím v kategorii pevných pětistovek dokáže ostřit o víc jak půl metru blíže, než konkurence a tím si zajištuje prvenství v této hodnotě. Rychlost ostření je i po přidání TC1,4 III na solidní úrovni. Při minimální cloně 8 v této kombinaci ostří rychleji, než firemní zoom 200-500mm f/ 5.6 E VR samotný bez TC. Pokud to srovnám s Nikkorem 500f/4 E FL ED VR s trojnásobnou pořizovací cenou, pak v určitých situacích ten dražší a větší zaostřuje spolehlivěji.
Za běžných okolností v dobrém světle jsou výsledky dost podobné. Logicky propastný rozdíl je po přidání TC1.4III, kdy u méně světelného klesne rychlost s výtěžností, a to rapidně. Zkrátka pokud budete používat 500 PF bez TC samostatně, výkon AF vás nezklame, ba naopak, je velmi efektivní s naprosto parádní výtěžností i na akční scény. Pokud víte, že častěji potřebujete delší ohnisko jak 500mm, pak si musíte připlatit za mnohem větší a dražší čtyřkovou variantu, či rovnou volit model s delší ohniskovou vzdáleností. Pokud budu srovnávat menšího PF bráchu 300f/ 4 s TC1,4III, tak nová 500 PF je na tom svým AF neporovnatelně lépe.

Optická kvalita

Těžko popisovat něco, co ani v absolutním měřítku nemá výrazné nedostatky. S optickou kvalitou bude asi těžko někdo nespokojen. Nikkor AF-S 500mm f/5.6 zaujme skvělou ostrostí na plně odcloněný objektiv a je zřejmé, že k takovému využití byl přímo koncipován. Další věc je skvělý přenos kontrastu, který přispívá k jasným snímkům s precizním podáním bílé a černé. Rovněž vinětace je na nízké úrovni. Minimální zkreslení, neznatelná aberace a ostrost i v rozích snímků docení každý perfekcionista. Číselně bychom mohli vystopovat o něco větší zkreslení, jak dražší soukmenovec. Nicméně jde v řádu o desetiny a vzhledem k reálnému využití nehraje absolutně žádnou roli, protože i tak je nízké. Ani za použití TC1,4III nelze mít k ostrosti žádné vážné připomínky, opticky i na plně odcloněnou soustavu jsou výsledky prostě dostatečně ostré. Zde jsem byl opravdu ohromen. Nové generace objektivu značky Nikon vylepšili značně výkon i při focení vzdálených předmětů. A nejinak je tomu i u tohoto nového skla. Nezáleží na vzdálenosti, objektiv je prostě ostrý jak na blízko, tak při zaostření na dálku / nekonečno. To je problémem starších generací, kdy na dálku ani pevná skla neposkytovala takové výsledky. Při zběžném srovnání Nikkor 500mm f/4 E FL ED VR a Sigma 500mm f/4 SPORT na odcloněné objektivy poskytoval testovaný Nikkor 500mm f/5.6E PF ED VR téměř totožné výsledky co se ostrosti týče, a to včetně přenosu kontrastu, což je skvělé. Samozřejmě optický výkon není jen o ostrosti, ale i kvalitě bokehu. Zde se opět potvrzuje, že poslední teleobjektivy, a to včetně zoom, zapracovali na kvalitě neostrých částí. Výsledkem je krémovější podaní a barevné přechody jsou dokonale hladké.
Logicky nelze dosáhnout stejné separace motivu s clonou 5,6 oproti 4, v tom mají dražší konkurenti navrch, zvlášť u větších objektů, jakým jsou třeba savci. U těch menších to díky kratší zaostřovací vzdálenosti nemusí být ani patrné. Kupříkladu u pěvců to není absolutně žádným limitem. Já jsem s podáním bokehu u tohoto objektivu naopak velmi spokojen. Další věc, která mne zajímala vzhledem ke konstrukci Fresnel jsou i její negativa, a to chovaní v protisvětle. Pozitiva této technologie jsou obrovská, zejména dopad na váhu a rozměry s minimem optiky. Už i verze 300mm PF dokázala, že jsou situace s bodovým světlem, či spektrický závoj při bočním protisvětle, kde byla nevýhoda zřejmá. Ruku na srdce, myslím, že drtivá většina uživatelů nemá vyloženě v oblibě takto extrémní focení, ale z hlediska objektivity je na to dobré poukázat. Zpětné SW opravy tohoto jevu, dokázali tuto optickou nevýhodu zmírnit, ale nikoliv eliminovat. Osobně se mi výsledek příliš nezamlouval. V praxi jsem si při focení těchto situací pomáhal hledáním toho správného úhlu, kdy byl pak výsledek velmi dobrý. Podotýkám, že i u verze 300mm PF jsem měl vždy nasazenou sluneční clonu, abych zmírnil dopad tohoto jevu. Na internetu jsem pak viděl některé fotky s touto optickou vadou právě i z testované 500mm f/5,6 PF, využívající stejnou technologii. Pokud jsem dodržel doporučení výrobce a stejnou metodiku testu (sluneční clona není v balení pro srandu králíkům), tak s nasazenou sluneční clonou se mi nepodařilo za celou dobu (a že jsem se schválně vážně snažil) vyloudit takto postižený snímek. Z tohoto usuzuji, že vývoj šel s dobou opět kupředu, a to hlavní teoretické negativum bylo téměř odstraněno. S nasazenou sluneční clonou byla práce v protisvětle, a to jak přímém, tak bočním vyloženě bezproblémová. Naopak výsledky předčili mé očekávání.

Fotografie v plném rozlišení

Závěr

Firma Nikon dokázala v neuvěřitelně kompaktním a snadno manipulovatelném teleobjektivu, s relativně dlouhou ohniskovou vzdáleností 500mm, vytvořit výrobek s jasným řezavě ostrým výsledkem, s miminem kompromisů, a to nejen s ohledem na cenu. Vzhledem k jeho rozměrům pouhých 24cm a váhou pod 1,5 kg považuji tento objektiv za unikátní lehké řešení zejména v oblasti wildlife a na cestování, kde jeho váha nebude absolutně žádnou překážkou.


Recenzi pro Vás připravil:

jaromír

Jaromír Kadeřábekwildlife fotograf

Nikkor AF-S 500mm f/5,6E PF ED VR: hodnocení produktu

9.2

Optická kvalita

9.5/10

Automatické ostření

9.0/10

Konstrukce

8.5/10

Výbava a funkce

8.5/10

Hmotnost a manipulace

10.0/10

Poměr cena/výkon

9.5/10

Potěšilo nás:

  • Skvělá ostrost a přenos kontrastu
  • Rychlé a přesné ostření
  • Malé rozměry a váha
  • Utěsněná konstrukce

Zasloužilo by vylepšení:

  • Světelnost 5,6
  • Možnost výskytu aury a závoje v protisvětle bez použití sluneční clony

Jaromír Kadeřábek

Přidat komentář