Tzv. Transfokátory, objektivy s proměnlivým ohniskem, nebo jednoduše zoomy, jsou oblíbené pro svou univerzálnost a pohodlí při práci. Zoom objektivy se hodí na cestování, běžné focení i na profesionální práci. Mezi zoomy najdete i specializované ultraširokoúhlé objektivy nebo super-teleobjektivy na focení sportu a wildlife.

Jak vybrat zoom objektiv?

Stránka z 2

 

Jak vybrat zoom objektiv?

 

Objektivy vybírejte podle bajonetu a jeho vlastností. Ohnisková délka je nejdůležitější a určuje, na jaké žánry je objektiv nejlepší. Následuje světelnost, optické vlastnosti, systém a rychlost ostření nebo stabilizace.

Crop faktor a velikost snímače

Ohnisková délka objektivu je vždy udávána jako jeho fyzická. Pokud fotografujete na fotoaparát s jiným než full-frame snímačem, je nutné číslo na objektivu vynásobit tzv. faktorem ořezu a tím určit ekvivalentní ohniskovou vzdálenost.

  • MFT, Micro 4/3 – 2x crop – 12-50 mm = ekvivalentní ohnisko 24-100 mm
  • APS-C – U Canon 1,6x crop (18-55 mm = ekv. cca 29-88 mm), Ostatní výrobci 1,5x crop (18-55mm = ekv. 27-83 mm)
  • Full-frame – Tzv. plný formát má 1x crop – ohnisko se nepřepočítává

Příklad: Pokud budete chtít koupit portrétní objektiv s úhlem záběru odpovídající ohnisku 90 mm, budete na APS-C fotoaparát potřebovat objektiv s ohniskem okolo 50-60 mm (1,5x crop). Na Micro4/3 zase 45 mm objektiv (2x crop)

Existují i fotoaparáty s větším snímačem než full-frame a těm říkáme středoformátové fotoaparáty. Jejich crop se lehce odlišuje podle výrobce, například středoformát Fujifilm má crop faktor 0,79x.

Ekvivalentní ohnisková vzdálenost – určení fotografického žánru

Ve značení objektivů máme jasno, je třeba vybrat ten pravý podle ohniskové vzdálenosti. U zoom objektivů se setkáte s mnoha typy. Od těch, které pokrývají opravdu široký rozsah, například 24-200 mm, až po ty, které se specializují pouze na například ultraširokoúhlé záběry – 14-24 mm apod.

 

..

 

  • 10-24 mm – Extrémně širokoúhlé objektivy, které se hodí na focení architektury, interiérů, krajiny, noční oblohy, fotografování realit a všude tam, kde chcete mít co nejširší úhel záběru.
  • 24-50 mm – Širokoúhlé objektivy se hodí na focení krajiny, architektury, produktu, jídla, dokumentu, street fotografie nebo reportáží a momentek. Označení širokoúhlý pro 50 mm objektiv je pozůstatek z dob kinofilmu a dnes se setkáte spíše s označením „normální objektiv“ nebo „objektiv s normálním ohniskem“.
  • 50-135 mm – Krátké teleobjektivy se používají na portréty, produktové snímky, makro nebo na reportáže, kdy chcete pracovat s kompresí obrazu (objekty za sebou umístěné se budou zdát blíže než ve skutečnosti) a držet si odstup. V tomto rozsahu nejčastěji najdete i objektivy na makro.
  • 135-300 mm – Teleobjektivy využijete na focení akční a sportovní fotografie, zvířat v zoo nebo v divočině nebo při focení detailů v krajině a architektuře.
  • 300-800 mm – Ultra-teleobjektivy využijete na focení sportu, akce, letadel, závodů nebo divoké přírody (wildlife)
  • Speciální objektivy – Kromě běžných objektivů existují i ty speciální. Například tilt-shift objektivy pro pokročilou práci s perspektivou nebo objektivy typu rybí oko. Ty jsou zajímavé tím, že mají nejčastěji diagonální úhel záběru 180° a s tím spojený specifický vzhled fotografií.

Další parametry objektivů

Po určení ohniskové délky vybírejte podle dalších vlastností.

  • Světelnost

U zoom objektivů existují objektivy s konstantní neměnnou světelností nebo takové, kde je na nejširším ohnisku světelnost nejlepší a při zoomování se snižuje. Jako špičku můžeme označit objektivy, které mají neměnnou světelnost f/2,8 v celém rozsahu. Existují ale i nové objektivy pro moderní bezzrcadlovky, které pracují se světelností f/2 či nižší. Čím je objektiv světelnější, tím lépe si poradí s focením ve špatných světelných podmínkách a umožní lépe pracovat s malou hloubkou ostrostí – rozmazaným pozadím a popředím kolem foceného subjektu.

  • Stabilizace

V moderních fotoaparátech dnes často najdete stabilizaci zabudovanou, která funguje na principu pohybu snímače. U takových fotoaparátů už není natolik důležité, aby byl stabilizovaný samotný objektiv. Stabilizace objektivu má ale stále své výhody a může dokonce pracovat v souhře se stabilizací v těle a tím dosáhnout extrémního prodloužení expozičního času, který udržíte tzv. z ruky.

  • Ostření

Kromě automatického ostření (autofocus, AF) se můžete setkat i s objektivy, které se ostří pouze manuálně. Používají je často filmaři. U moderních objektivů s automatickým ostřením se nemusíte obávat zbytečného hluku při ostření nebo nedostatečné rychlosti. 98% AF objektivů na trhu ostří rychle, spolehlivě a bezhlučně, což oceníte při natáčení videí.

  • Zoom objektivy a jejich dělení podle ohniska

Zoomovací objektivy můžeme snadno rozdělit podle jejich ohniskové délky. Mějte na paměti, že i když tvrdíme, že se například teleobjektiv hodí na focení sportu, neznamená to, že jej nemůžete využít na jakýkoliv jiný žánr. Naučte se o rozsahu ohnisek uvažovat jako o úhlu záběru a s ním spojené perspektivě, ne jako o přibližování nebo oddalování obrazu – ohnisková vzdálenost je silný kreativní nástroj.

Ekv. ohnisková vzdálenost 14–24 mm 

Tzv. ultrawide objektivy mají velmi široký úhel záběru, který nabídne dramatickou perspektivu.

Canon EF 16-35mm f/4L IS USM

Širokoúhlý objektiv pro zrcadlovky Canon překvapí perfektní kresbou v celém rozsahu a kvalitním profesionálně zpracovaným tělem s utěsněním proti prachu a vodě. Rozsah ohniska 16-35 mm zvládne nejenom krajinu, ale popere se i se street fotografií, dokumentem a reportáží.

Ekv. ohnisková vzdálenost 28–70 mm 

Základní zoomy patří mezi nejpoužívanější objektivy vůbec. Pokryjí jak široké, tak portrétní ohnisko. Profesionální základní zoomy poznáte podle konstantní světelnosti f/2,8 nebo f/4 v celém rozsahu.

Tamron 28-75mm f/2.8 Di lll RXD (Sony E)
Nová generace objektivu Tamron 28-75mm pro uživatele bezzrcadlovek Sony nabídne nepřekonatelný poměr ceny vůči výkonu. Má konstantní světelnost f/2,8 v celém rozsahu, rychlé tiché ostření a velmi příjemnou kresbu.

Ekv. ohnisková vzdálenost 70–300 mm 

Teleobjektivy najdou své využití všude tam, kde potřebujete snímat scénu z větší vzdálenosti nebo při focení detailů.

Nikon 70-300mm f/4.5-6.3G ED AF-P DX VR
Dostupný teleobjektiv pro APS-C zrcadlovky Nikon využívá nový typ rychlého tichého ostření, který s přehledem zvládne i natáčení videí. I přes dobrou cenu je jeho ostrost špičková, a zkratka VR v názvu prozradí i zabudovanou stabilizaci, která je u teleobjektivů velmi důležitá – bez stabilizace se špatně komponuje, obraz je roztřesený.

  • Ultra-teleobjektiv 

Ekv. ohnisková vzdálenost 150–600 mm 

Setkáte se i s označením Super telezoom. Pokud by klasický teleobjektiv svým rozsahem nestačil, sáhněte po ultra-teleobjektivu. Používají se nejčastěji na focení sportu, wildlife, letadel nebo všude tam, kde potřebujete maximální dosah. Vybavit je navíc můžete i telekonvertorem, který jejich dosah ještě prodlouží.

Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary

Hodně muziky za málo peněz, to je Sigma 150-600mm z řady Contemporary. Nedosahuje sice tak špičkové ostrosti a rychlosti jako řada Art nebo Sport, ale i přesto jsme přesvědčení, že se jedná o jeden z nejlepších objektivů pro začínajícího wildlife a sportovního fotografa. Pokud jej nasadíte na fotoaparát s APS-C snímačem, dostanete se na ohnisko 900 mm při světelnosti f/6,3.

  • Univerzální zoom 

Ekv. ohnisková vzdálenost 24–240 mm 

Univerzální objektivy se hodí buď pro méně náročné fotografy, kteří nechtějí měnit objektivy, nebo všude tam, kde potřebujete být maximálně pohotoví a počítáte s focením různě vzdálených subjektů – například při focení reportáže z leteckého dne, sportovního klání nebo při focení koncertů. U univerzálních objektivů je nutné počítat s horší světelností, která je daní za flexibilitu.

Canon RF 24-240mm f/4-6,3 IS USM

Objektiv určený pro systém full-frame bezzrcadlovek Canon RF v mnoha testech ukázal, že celorozsahový objektiv nemusí vždy znamenat kompromisní řešení. Samozřejmě, světelnost je oproti jiným specializovaným objektivů lehce horší, ale vše vyvažuje skvělá ostrost nehledě na použité ohnisko.

Co pořídit k zoom objektivu? 

  • Ochranný nebo UV filtr– Slouží jako ochrana objektivu při nechtěném pádu. Filtr pohltí náraz a sníží riziko poškození drahé optiky.
  • Polarizační filtr– Polarizační filtr potlačí odlesky na nekovových površích, zlepší kontrast a upraví lehce barevnost fotografie. Je oblíbený hlavně mezi fotografy krajiny.
  • Lenspen na optiku– Lenspen je šetrný nástroj k čištění optiky, který se schová téměř kamkoliv.
  • Telekonvertor– Telekonvertor prodlužuje ohnisko a umožní tak výrazně zvýšit dosah teleobjektivů.
  • Sluneční clona– Mnoho objektivů má sluneční clonu v balení, ale najdou se i takové, kde je nutné ji koupit zvlášť. Clona se postará o nežádoucí odlesky způsobené bočním světlem.
  • Stativ nebo monopod– Stativ využijete při focení dlouhých expozic, produktů nebo v ateliéru. Monopody jsou oblíbené mezi sportovními fotografy, protože usnadní manipulaci s těžkými teleobjektivy. Velmi šikovné jsou stativy, které se dají odšroubováním jedné z nohou přeměnit na monopod.