Objektiv dělá fotku. Nezáleží, jestli jste si pořídili první fotoaparát s výměnným objektivem, nebo jste profík a hledáte to nejlepší. Při výběru objektivu je důležité se rozhodnout, na jaké žánry jej chcete využívat. Transfokátory, tedy zoom objektivy, nabídnou flexibilnější řešení. Pevný objektiv zase lepší ostrost, světelnost a často i větší prostor ke kreativitě.

Jak vybrat objektiv?

Stránka z 22

Nejprodávanější produkty

 

Jak vybrat objektiv?

 

Kromě ohniska a s ním spojeného žánru je nutné určit správný bajonet. Podle potřeby i další parametry, jako je světelnost, stabilizace, rychlost a způsob ostření nebo jiné speciální funkce.

Objektivy vybírejte podle bajonetu fotoaparátu. Na bezzrcadlovky jdou pomocí adaptéru nasadit i objektivy ze zrcadlovek.

  • Nikon – F bajonet pro APS-C a full-frame zrcadlovky a Z bajonet pro APS-C a full-frame bezzrcadlovky 

  • Canon – EF-S a EF bajonet pro zrcadlovky, EF-M bajonet pro APS-C bezzrcadlovky a RF bajonet pro full-frame mirrorless 

  • Panasonic – L-mount pro full-frame bezzrcadlovky a MFT  

  • Sony – E-mount pro APS-C i full-frame bezzrcadlovky 

  • Fujifilm – X-mount pro APS-C bezzrcadlovky 

  • Pentax – K-mount pro APS-C zrcadlovky 

Crop faktor a velikost snímače 

 

Objektiv vybírejte také podle toho, na jaký formát snímače se hodí. Ohnisková vzdálenost napsaná na objektivu nebere v potaz velikost snímače a je proto nutné ji vynásobit tzv. faktorem ořezu. Pro příklad uvedeme 50 mm objektiv a výpočtem získáme ekvivalentní ohniskovou vzdálenost tzv. ekv. 

 

  • MFT, micro 4/3 – 2x crop – 50 mm = ekv. 100 mm 

  • APS-C – U Canon 1,6x crop (50 mm = ekv. 80 mm), Ostatní výrobci 1,5x crop (50mm = ekv. 75 mm) 

  • Full-frame – Tzv. plný formát má 1x crop, padesátka bude padesátka. 

Existují i fotoaparáty s větším snímačem než full-frame a těm říkáme středoformátové fotoaparáty. Jejich crop se lehce odlišuje podle výrobce, například středoformát Fujifilm má crop faktor 0,79x (50 mm = 39,5 mm) 

 

Ekvivalentní ohnisková vzdálenost – určení fotografického žánru 

 

Když už umíte číst technické parametry objektivu a vypočítat crop faktor, nic vám nebrání vybrat nejlepší objektiv podle toho, jaké fotografické žánry budete fotit. To uděláte nejlépe určením ohniskové vzdálenosti – ty jsou v seznamu zapsány tzv. po přepočtu.  

Příklad: Pokud budete chtít koupit širokoúhlý objektiv s úhlem záběru odpovídající ohnisku 24 mm, budete na APS-C fotoaparát potřebovat objektiv s ohniskem 16 mm (1,5x crop). Pokud máte APS-C od Canon, tak 15 mm (1,6x crop). Na Micro4/3 zase 12 mm objektiv (2x crop) 

  • 10-24 mm – Extrémně širokoúhlé objektivy, které se hodí na focení krajiny, architektury, noční oblohy, fotografování realit nebo interiérů a všude tam, kde chcete mít vyfocenou co nejširší oblast. 

  • 24-50 mm – Širokoúhlé objektivy se hodí na focení krajiny, architektury, produktu, dokumentu, street fotografie nebo reportáží a momentek. Označení širokoúhlý pro 50 mm objektiv je tak trochu pozůstatek z dob kinofilmu a dnes se setkáte spíše s označením „normální objektiv“ nebo „objektiv s normálním ohniskem“. Padesátka je populární i pro fotografie jídla. 

  • 50-135 mm – Krátké teleobjektivy se používají na portréty, produktové snímky, makro nebo na reportáže, kdy chcete dát subjektům „prostor k dýchání“. V tomto rozsahu nejčastěji najdete i objektivy na makro. 

  • 135-300 mm – Teleobjektivy využijete na focení akce, sportu, zvířat v zoo nebo v přírodě. Teleobjektivy se vyznačují tzv. potlačením perspektivy. To znamená, že se za sebou umístěné objekty budou jevit bližší než ve skutečnosti. To můžete kreativně využít v jakémkoliv žánru. 

  • 300-800 mm – Ultra-teleobjektivy využijete na focení sportu, akce, letadel, automobilových závodů nebo divoké přírody (wildlife) 

  • Speciální objektivy – Kromě běžných objektivů existují i ty speciální. Například tilt-shift objektivy pro práci s perspektivou nebo objektivy typu rybí oko. Ty jsou zajímavé tím, že mají nejčastěji diagonální úhel záběru 180° a s tím spojený specifický vzhled fotografií. 

 

Světelnost objektivu 

 

Světelnost objektivu určuje maximální množství světla, které jím projde a dopadne na snímač. Vysoce světelné objektivy jsou vhodné na focení ve špatných světelných podmínkách nebo pro fotografie s rozmazaným pozadím – malou hloubkou ostrosti. U zoom objektivů bereme jako velmi světelné ty se světelností f/2,8. U pevných objektivů se setkáte běžně s hodnotami f/1,8 nebo f/1,4. Existují i specializované objektivy se světelností f/1,2 nebo f/0,95.

Objektivy – Zoom vs Pevný objektiv

 

Zoom objektivy

Zoomovací objektivy dělíme podle rozsahu ohniskových vzdáleností do několika skupin. I když se nějaký objektiv hodí na určitý žánr, neznamená to, že jej nemůžete využít i na jiný. Širokoúhlé sportovní snímky zblízka nebo krajiny s teleobjektivem vypadají skvěle.

Ultraširokoúhlý zoom

Ekv. ohnisková vzdálenost 14–24 mm**

Tzv. ultrawide objektivy nabídnou dramatický, extrémně široký úhel záběru.

Základní zoom

Ekv. ohnisková vzdálenost 28–70 mm

Základní zoom objektivy se hodí pro použití na téměř všechny běžné fotografické žánry. Pokud jste si pořídili DSLR zrcadlovku nebo CSC bezzrcadlovku, patrně byla vybavena objektivem se základním rozsahem ohnisek. Setový objektiv nemusí oslnit světelností nebo ostrostí, ale pomůže vám zjistit, jaké ohnisko vám chybí nebo vás baví nejvíce. Podle toho můžete vybrat nějaký lepší. Profesionální zoom objektivy pak mohou mít větší rozsah nebo konstantní světelnost, nejčastěji f/4 nebo f/2,8.

Teleobjektiv

Ekv. ohnisková vzdálenost 70–300 mm

Teleobjektivy se hodí všude tam, kde potřebujete velký dosah zoomu.

Ultra-teleobjektiv

Ekv. ohnisková vzdálenost 150–600 mm**

Setkáte se i s označením Super telezoom. Tam, kde klasický teleobjektiv končí, nastupují ultra teleobjektivy, které se hodí pro náročné focení sportu, akce, zvířat nebo třeba letadel.

 

Univerzální objektiv

Ekv. ohnisková vzdálenost 24–240 mm**

 

Univerzální objektivy, které pokryjí jak širokoúhlé, tak tele ohnisko. Hodí se spíše pro méně náročné fotografy nebo pro ty, kteří nechtějí měnit objektivy. Nejsou sice tak opticky dokonalé jako jejich méně univerzální kolegové, vynahradí to ovšem nepřekonatelnou flexibilitou a pohodlím. Jsou to výborné objektivy na cestování.

 

Pevné objektivy

 

Pevné neboli „prime“ objektivy používají pouze jednu ohniskovou vzdálenost. Nejsou sice tak univerzální jako zoomy, ale jsou často ostřejší, fotí lépe za špatných světelných podmínek a umožní mnohem lépe pracovat s malou hloubkou ostrosti. Pokud se vám líbí fotografie s rozmazaným pozadím (bokeh), budete potřebovat dobrý objektiv s fixním ohniskem. Rozdělit je můžeme opět podle ohniskové vzdálenosti a najdete mezi nimi i specializované objektivy, například objektivy na makro nebo speciální objektivy na focení architektury.

 

Co pořídit k objektivu?

 

  • Ochranný nebo UV filtr – Snižuje riziko poškození objektivu při pádu nebo nárazu na minimum. Na filtrech nešetřete, je to přeci jenom sklo, které umisťujete před objektiv. Vybírejte filtr adekvátní ke kvalitám objektivu.
  • Polarizační filtr – Pokud plánujete fotografovat krajinu a architekturu, je polarizační filtr téměř nutností. Odstraní odlesky na nekovových površích a výrazně vylepší kontrast focené scény.
  • Lenspen na optiku – Lenspen kombinuje jemný štětec s čistící hlavičkou na bázi uhlíku – objektivy odmastí a dokonale vyčistí.
  • Telekonvertor – Telekonvertor prodlouží ohnisko teleobjektivu a umožní tak snímat mnohem vzdálenější objekty.
  • Sluneční clona – Ne u všech objektivů je sluneční clona součástí balení a je nutné ji dokoupit zvlášť. Postará se o minimalizaci odlesků z bočního dopadajícího světla.
  • Stativ nebo monopod – Stativ využijete při jakémkoliv focení statických scén, při natáčení videí nebo v ateliéru. Monopod je velmi užitečný při práci s teleobjektivy a ultra-teleobjektivy.