Recenze Samyang 14mm f/2.8 ED AS IF UMC

S objektivy korejského výrobce optiky Samyang jsem měl dosud jen velmi málo zkušeností a tak jsem na testování Samyang 14mm f/2.8 ED AS IF UMC vyloženě těšil. Zajímalo mě totiž, jaké je použití těchto objektivů v praxi a jestli se budou blížit spíš starým manuálním sklům, nebo současné produkci hlavních hráčů na poli fotografické techniky.
Je tedy Samyang blíž k objektivu Canon EF 14mm f/2,8L II USM, nebo bude lepší ho přirovnat spíš k mému starému objektivu MC Zenitar 16mm f/2,8, který se dá na internetových aukcích sehnat s různými bajonety a je oblíbenou variantou fotografů, kteří rádi experimentují? Jsem rád, že mohu říct, že Samyang se nepodobá ani jednomu. Není totiž ani zdaleka tak dobrý, jako Canon (což je pro Canon dobře, vzhledem k zhruba 6x vyšší ceně, kterou si u mě tímto obhájil), ale zároveň je podstatně lepší než zmiňované ruské rybí oko.  

Konstrukce
Samyang 14mm f/2.8 ED AS IF UMC je objektiv pro full-frame i APS-C zrcadlovky. 14mm ohnisko se ovšem přepočítání crop faktoru zrcadlovky s malým čipem promění na ohnisko přesahující 20mm a tím tento objektiv ztratí svou přitažlivost. Jeho hlavní devizou je totiž extrémní úhel záběru, který poskytuje výhradně na plnoformátových přístrojích. Ve spojení s full-frame fotoaparáty nabízí úhel záběru cca 116° a efektní zkreslení perspektivy, díky čemuž umožní vzniknout neobvyklým záběrům, kterým nechybí působivost podtržená zakulacením obrazu v důsledku nedokonalého odstranění soudkovité optické vady. 
Dílenské zpracování objektivu je na vysoké úrovni. Konstrukce objektivu je masivní a z větší části je objektiv vyroben z hliníku nebo podobné slitiny. Pokud jsou to ve skutečnosti tvrzené plasty, tak klobouk dolů - efekt kovu je dokonalý. Sluneční clona, která nejde z objektivu sejmout, už je plastová. Jde ovšem o plast silný a pevný, takže nějakého mechanického poškození se jen tak bát nemusíte. Sluneční clona zároveň představuje ochranu před poškozením přední čočky. Ta je totiž poměrně silně vypouklá a nelze před ní nasadit jakýkoliv filtr. S tím souvisí i velikost krytky, která je opravdu, ale opravdu velká a do kapsy jí jen tak nedáte. Pokud jí někde v zahradní restauraci necháte odloženou bez dozoru, dřív nebo později jí začne vaše okolí používat jako popelník.
On totiž celý objektiv není žádný drobeček - půl kila hmotnosti a průměr přední čočky 87mm by se dal čekat spíš od objektivů, které měří podstatně víc než 9,5cm.
Před kovovým bajonetem se nachází prstenec pro nastavení clony (od f/2,8 do f/22), před ním je znázorněna osa zobrazující zaostřenou vzdálenost a následuje poměrně široký ostřící prstenec. Ten budete potřebovat často - Samyang totiž vyrábí objektivy s výhradně manuálním ostřením a tento tedy samozřejmě není výjimkou. Nicméně u 14mm ohniska je hloubka ostrosti tak velká, že při průměrném zaclonění a fotografování objektů vzdálenějších než cca 2-3m už není téměř potřeba ostřit. Pokud však chcete využít slušnou světelnost objektivu, nebo se přiblížíte pod 1m od fotografovaného objektu, pak buďte při ostření pečliví. Až moc často se totiž stává, že objekt vypadá v hledáčku ostře, ale při následné kontrole na displeji zjistíte, že jste se mýlili. Současné digitální zrcadlovky totiž nemají hledáčky a matnice, které by přáli manuálnímu ostření. Výborně se mi tudíž osvědčil živý náhled se zvětšenou oblastí, na kterou jsem ostřil.
A je tu ještě jedna nepříjemnost, se kterou musí počítat majitelé zrcadlovek Canon. Canon totiž, na rozdíl od Nikonu, nemá mechanický převod clony mezi fotoaparátem a objektivem. To v praxi znamená, že tak jak otáčíte clonovým kroužkem na objektivu, tak se rovnou zavírá clona uvnitř objektivu. Obraz v hledáčku (nebo na displeji) tmavne a tmavne, až skoro nic nevidíte. Na jednu stranu krásně vidíte, jak se spolu s clonou prohlubuje hloubka ostrosti, ale ostření je opravdu komplikované. Řešení je jediné - zaostřit a komponovat při plně odcloněném objektivu a teprve potom nastavit požadovanou clonu. Majitelé zrcadlovek Nikon mají výhodu. Mohou nastavit clonu jakou chtějí a v hledáčku se neděje vůbec nic. Díky mechanickému převodu, kterým jsou Nikony vybaveny, dojde k zavření clony v objektivu až při samotné expozici.
Z výše popsaného je tedy zřejmé, že tento objektiv vyžaduje trochu víc snažení a času při fotografování. To je ovšem jeden z důvodů, proč je cena tohoto objektivu tak propastně odlišná od objektivů Canon nebo Nikon s podobnými parametry. A navíc - ještě v nedávné minulosti byla takováto obsluha objektivu fotografovým denním chlebem, což dokazuje už zmiňovaný objektiv Zenitar, který funguje prakticky stejně. Navíc si budete o to víc vážit každého podařeného snímku, protože budete vědět, že minimálně objektiv si vyžádal trochu víc vaší zručnosti než kolik je potřeba při dosažení efektu rybího oka v nějaké aplikaci.

Optická kvalita
Přejděme ovšem radši k optické kvalitě. Ta je totiž nad očekávání. Od objektivu s tak extrémním úhlem záběru a cenovkou pod 10.000,- by se dalo čekat, že na tom nebude nejlépe. Samyang mě ale příjemně překvapil tím, že podával velmi sympatické výsledky. Kresba je velmi dobrá a pokud pominu značné soudkovité zkreslení, tak i optické vady se podařilo velmi dobře zkrotit. I antireflexní vrstvy UMC se projevují jako zarputilí bojovníci a daří se jim předejít většině nepříjemných odlesků.
Nebudeme si ovšem nic nalhávat - ostrost v rozích není bůh ví jaká a při plném odclonění se objevuje i znatelná vinětace (tmavnutí rohů a okrajů snímku), ale čekal jsem, že na tom tento objektiv bude ještě podstatně hůř.
Pokud ovšem budeme tento objektiv brát jako záležitost pro fotografické experimentování, který spíš než k seriózní krajinářské (nedej bože architektonické) fotografii bude sloužit k vytváření efektových, stylizovaných "wow jak je to možný, že se to tam všechno vešlo" fotografií, tak je perfektní.
A když vezmeme v potaz, že všechny "vady" a nedostatky, které se mohou u tohoto skla objevit, se dají jednoduše a rychle zkrotit při zpracování snímků v PC, tak se dá velmi dobře použít i pro tu seriózně míněnou fotografickou činnost.

Závěr
Samyang 14mm f/2.8 ED AS IF UMC je objektiv, díky kterému můžete pořídit opravdu zajímavé fotky, kterými vzbudíte zaslouženou pozornost. Jeho extrémně široký úhel záběru najde uplatnění v krajině (včetně té městské), stylizované architektuře i při různém experimentování se zkreslenou perspektivou. Pokud jste hraví, máte rádi neobvyklý pohled na věc a dokážete přehlédnout trochu nepohodlí a pár neduhů optiky, tak si ho zamilujete.
Pokud jste ovšem perfekcionista a vyžadujete technicky dokonalý obraz, nebo se nechcete soustředit na manuální obsluhu tohoto objektivu, tak se poohlédněte po něčem jiném. Připravte se ale na to, že se budete muset podívat podstatně hlouběji do peněženky.
No, a pokud používáte digitální zrcadlovku s menším APS-C (Nikon DX) snímačem a toužíte po podobných výsledcích, tak se podívejte na tyto objektivy se zhruba srovnatelnými vlastnostmi a zorným úhlem: 
Samyang 10mm f/2.8 ED AS NCS CS 


Přednosti

Robustní konstrukce a výborné dílenské zpracování
Příjemný chod ostřícího prstence
Efektní ultra široký úhel záběru
Dobré antireflexní vrstvy
Skvělý poměr cena/výkon
Variabilita objektivu


Nedostatky

Ostrost v rozích při nižším zaclonění
Složitější obsluha a clonění u verze pro Canon
Hmotnost a velikost objektivu + obrovská krytka
Koženkový sáček na objektiv, který je v balení je neuvěřitelně odbytý - jeho zpracování lze omluvit pouze v případě, že je výsledkem práce kroužku šití v korejské mateřské škole

Pár obecných informací
V mých recenzích objektivů na těchto stránkách si nekladou za cíl nic většího než zprostředkování postřehů z použití objektivů v praxi. Nejde o test jako takový, jehož výstupem by byly laboratorně přesné výsledky měření optických vlastností. Nezjistíte z nich rozlišovací schopnost udávanou v počtu čar na milimetr ani procentuální ztmavnutí rohů při různém zaclonění. Ale rád vám řeknu a ukážu, jak se mi s konkrétním objektivem pracovalo, jaké fotografie se mi s ním podařilo pořídit a komu bych ho na základě svých zkušeností doporučil a proč.


Tento produkt pro Vás ohodnotil:


Filip Piwowarczik
Produktový specialista internetového prodeje FOTOLAB.cz 
 

 

 

Facebook YouTube YouTube Google+ Twitter Blog FOTOLAB.cz