CEWE Fotolab
Sigma 105mm F2.8 DG DN MACRO Art-RECENZE

Sigma 105 mm F 2.8 DG DN MACRO Art pro SONY a L-MOUNT: RECENZE

Makroobjektiv Sigma 105 mm f/ 2,8 DG DN Macro Art je velmi významným upgradem rozšiřujícím portfolio objektivů pro bezzrcadlové fotoaparáty s bajonetem Sony E-Mount a L-Mount (Sigma, Leica a Panasonic). Už předchozí verze Sigma 105 mm f/ 2,8 EX DG OS HSM Macro vyráběná pro většinu bajonetů byla s ohledem na svou cenu z pohledu výkonu vážně působivá. I nyní téměř po 10 letech je to stále velmi prodávaný objektiv a má na trhu pevnou pozici.

Doba ale pokročila a Sigma novým makroobjektivem přináší zcela nový svěží vítr do této kategorie objektivů. Připojuje se tak k nové rostoucí řadě nejnovějších objektivů Sigma a kromě fantastické obrazové kvality nabízí i řadu pokročilých funkcí speciálně pro bajonety E a L. A my se nyní podíváme na verzi pro bajonet Sony E-Mount.

Sigma 105 mm F 2.8 DG DN MACRO Art pro SONY a L-MOUNT: RECENZEPřehled klíčových technických parametrů Sigma 105 mm F 2.8 DG DN MACRO Art:

Optická soustava: 12 skupin 17 členů
Min. vzdálenost zaostření: 0,295m
Maximální poměr zobrazení: 1:1
Min.clona: F22
Počet lamel: 9
Hmotnost: 710g
Rozměry:
74 x 135,6 mm
Sluneční clona: LH653-01
Průměr filtru:
62 mm

Sigma 105 mm F 2.8 DG DN MACRO Art pro SONY a L-MOUNT: RECENZE

Konstrukce a ovládání

Objektiv Sigma 105 mm F 2.8 DG DN Macro Art váží 710 g a délka je 13,4 cm, což znamená, že je cca o 100g těžší a o zanedbatelné 3mm delší než jeho největší konkurent v podobě Sony FE 90 mm f/ 2.8 Macro G OSS (recenze zde). Jak už je patrné z názvu jednotlivých objektivů největším rozdílem je u Sigmy chybějící stabilizace obrazu přímo v objektivu. Při práci se tedy musíte spoléhat na stabilizovaný čip. Objektiv je určen jak pro fotoaparáty s full-frame čipem, tak i pro menší snímače APS-C, kde poskytuje ohniskovou vzdálenost ekvivalentu 157,5 mm. Poměr zvětšení je klasicky 1:1.

Ve verzi L-Mount má tento objektiv výhodu v podpoře Telekonvertorů Sigma TC-1411(1,4x) a TC-2011(2x). Tím při stejné minimální zaostřovací vzdálenosti 14,1 cm dosáhneme většího zvětšení 1,4:1 a 2:1. Logicky pak klesne světelnost na clonu F4 při použití TC 1,4x či F5,6 při použití TC 2x.Sigma 105 mm F 2.8 DG DN MACRO Art pro SONY a L-MOUNT: RECENZE

Tato vymoženost bohužel pro verzi s bajonetem E-Mount bohužel není k dispozici. Na druhé straně je plně kompatibilní s režimy Sony Continual AF (AF-C) a vysokorychlostním automatickým zaostřováním s plnou podporou stabilizace obrazu v těle fotoaparátu. Také veškeré nové funkce jako je tradiční clonový prstenec, který má tlačítko De-click. Navíc zde na rozdíl od originálu Sony disponuje i tlačítkem Lock, což je výborná vychytávka, jak zamezit nechtěnému nastavení. Toto chválím. K dispozici je i přizpůsobitelné tlačítko AFL, které podporuje spoustu přizpůsobitelných funkcí podle těla fotoaparátu Sony. Ruční zaostřovací kroužek s posuvem AF-MF je pro změnu zase lépe řešen u Sony FE 90mm f/2,8 Macro G OSS. Clona je tvořena 9-ti lamelami, což zaručuje pohledné rozostření oblasti mimo zaostření obrazu.

Objektiv zaostřuje interně a tubus se na rozdíl od Sigma 70 mm f/ 2,8 ART nevysunuje.

Sigma 105 mm F 2.8 DG DN MACRO Art pro SONY a L-MOUNT: RECENZESigma 105mm ART je odolná proti prachu a vlhkosti a disponuje mosazným kvalitním bajonetem. Celé tělo je tradičně velice pěkně řemeslně zpracováno s firemní specialitou TSC, což působí vyloženě prémiově. Sluneční plastová clona sice nemá uzamykatelný mechanismus, který mi chybí, ale funkční rádlování po obvodu při sundávání a nasazovaní je ergonomicky dobře zvolené. Celkově je provedení na velmi vysoké úrovni spadající do řady ART. Automatické ostření je spolehlivé a poměrně rychlé. Originál Sony 90mm G zaostřuje však rychleji a nehlučně, takže pokud preferujete video, sáhl bych po Sony. Co se týče té rychlosti, tak rozdíl je patrný, nikoliv však propastně zásadní. Focení v sérii nevykazuje žádné odchylky, stejně tak jako opětovné zaostření. Oproti Sigma 70mm ART je nová 105mm ART mnohem méně hlučná a také výrazně rychleji ostří. Celkově jde rychlost a spolehlivost vylepšit důsledným používáním limiteru rozsahu ostření.

Kvalita obrazu a ukázkové snímky Sigma 105 mm F 2.8 DG DN Macro Art

Nyní se podíváme na obrazovou kvalitu. Při pohledu na MTF křivky je zcela evidentní, že novinka je kvalitativně zcela na jiné úrovni než starší model.

Obrazově jde u Sigma 105mm ART o mimořádný výrobek patřící mezi to nejostřejší, co je v tuto chvíli aktuálně na trhu.

Sigma 105 mm F 2.8 DG DN MACRO Art pro SONY a L-MOUNT: RECENZERozlišovací schopnosti jsou fenomenální už na plně odcloněný objektiv. Pokud srovnám Sigmu 105 Art se Sony 90 G, tak Sigma je ostřejší jak uprostřed, tak na okraji a to už od clony 2,8. Přičemž Sony 90 G je velmi ostré sklo.

Sigma 105 mm F 2.8 DG DN MACRO Art pro SONY a L-MOUNT: RECENZEBokeh má Sigma 105 Art hezčí a krémovější. Každý nechť ale zhodnotí sám, jelikož jeho hodnocení je do určité míry subjektivní záležitostí.

Sigma 105 mm F 2.8 DG DN MACRO Art pro SONY a L-MOUNT: RECENZEZkreslení je minimální. Navíc v této kategorii objektivů stejně fotografové zkreslení moc neřeší.

Sigma 105 mm F 2.8 DG DN MACRO Art pro SONY a L-MOUNT: RECENZEVinětace se trochu vyskytuje. Po přiclonění o dvě clony mizí a kdo touží po jejím kompletím odstranění, není to problém v rámci editace.

Sigma 105 mm F 2.8 DG DN MACRO Art pro SONY a L-MOUNT: RECENZE
Sigma 105 mm F 2.8 DG DN MACRO Art pro SONY a L-MOUNT: RECENZE

Na chromatickou aberaci zapomeňte, ta je mimořádně dobře zvládnutá i v těch nejextrémnějších situacích. To se vidí málokdy.

Sigma 105 mm F 2.8 DG DN MACRO Art pro SONY a L-MOUNT: RECENZEOdolnost v protisvětle je velmi dobrá. K tomu připočtěte mimořádný kontrast a mikro kontrast a máte jasného vítěze v oblasti makrofotografie. Co se týče obrazového výstupu jsem byl maximálně nadšený.Sigma 105 mm F 2.8 DG DN MACRO Art pro SONY a L-MOUNT: RECENZE

Závěr

Sigma 105 mm F 2.8 DG DN MACRO Art vyniká jak z pohledu optiky, tak konstrukce a ovládacích prvků. Vysoce kvalitně mechanicky zpracovaný výrobek s bonusem nadstandardní čtyřleté záruky plně odpovídá stanovené cenovce, aneb poměr cena/výkon a přidaná hodnota je značně vysoký.

Co se týče optického výkonu, je to nejostřejší makroobjektiv, který jsem kdy testoval. A že už jich bylo.

Také chromatická aberace je tou nejlépe zvládnutou v této oblasti. Podtrženo sečteno, kdo touží po nekompromisní obrazové kvalitě pro své makro snímky nemůže být zklamán, ba naopak bude na dlouhou dobu velmi spokojený. Pokud vezmu v úvahu doporučené ceny, tak Sigma 105 f/2.8 Art je o třetinu levnější než Sony 90 f/2.8 G a za ušetřené peníze přijdete o stabilizaci v objektivu OSS a o bezhlučné o něco rychlejší automatické ostření. Na druhou stranu zase získáte lepší obrazovou kvalitu ve všech oblastech, kdy vyniká řezavá ostrost.

Sigma 105 mm F 2.8 DG DN MACRO Art pro SONY a L-MOUNT: HODNOCENÍ PRODUKTU

8.5

Optická kvalita

10.0/10

Automatické ostření

7.0/10

Konstrukce

8.5/10

Výbava a funkce

8.0/10

Poměr cena/výkon

9.0/10

Potěšilo nás:

  • Fantastická ostrost
  • Nízké zkreslení
  • Nepozorovatelná chromatická aberace
  • Prémiové zpracování
  • Skvělé chování v protisvětle
  • Vinětace je minimální

Zasloužilo by vylepšení:

  • Ostření není úplně nehlučné
  • AF by mohl být občas svižnější
  • Chybějící optická stabilizace

Jaromír KadeřábekČlánek pro vás připravil ve spolupráci s redakcí FOTOLAB blogu:

Jaromír Kadeřábekwildlife fotograf

 

 

Jaromír Kadeřábek

komentář

  • Dobrý den, děkuji za zajímavou recenzi. Dovolím si trochu upravit sdílený optimismus. Sony E  a její rapid autofocus nefunguje s clonou nad f8. V práci používáme clonu kolem f22. Při tomto nastavení je rychlost systému Sony E naprosto tragická. I ten „nejrychlejší“ macro objektiv Sony 90 f/2.8G je pomaly jak šnek. Zatímco jsem byl původně nadšen ze Sony Alfa, který v mnohém predstihoval konkurenci. Tak ze Sony E jsem zklamán.
    Vyzkoušel jsem konkurenci a nestačil jsem se divit – extrémní rychlost Canon RF. Rychlejší a ergonomickejsi je i letitý Olympus em1 mark II. Nemůžu se zbavit pocitu ze Sony ujel vlak.