CEWE Fotolab

Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM SPORT: UŽIVATELSKÁ RECENZE

Recenze SIGMA 150-600 mm f/5-6.3 DG OS HSM SPORT by měla jednoznačně napovědět, zda se vám vyplatí investovat do verze CONTEMPORARY nebo SPORT, případně do jiných teleobjektivů Sigma. Přináším také přímé srovnání s konkurencí od Nikonu a Tamronu.

Testu objektivu jsem se věnoval dlouhodobě a v terénu jsem s ním nafotil spoustu fotografií v různých světelných podmínkách i počasí. Objektiv spadá do vyšší střední třídy, přičemž se stále pohybuje v dimenzi těch „zaplatitelných“. Výrobce jej tradičně nabízí v několika provedeních na příslušný bajonet (Canon/ Nikon/ Sigma). To je šikovné, neboť Sigma dokáže za poplatek změnit bajonet u stávajícího objektivu při změně značky. Rovněž je tento objektiv vhodný jak pro Full Framové snímače, tak i APS-C verze. Jaký je a jak si stojí v porovnání s konkurencí se dozvíte v následujících řádcích.

Konstrukce a mechanické provedení

Po nezbytném vybalení z klasické bílé kartonové krabice, jež je pro firmu Sigma typická, se dostaneme i černému pouzdru chránící objektiv, který rovněž není uživatelům této značky neznámý. Potěžkáním 2.8 kg těžkého objektivu v ruce dojdeme rychle k názoru, že se občas pořádně „pronese“. V produktové řadě vystopujeme i mnohem levnější objektiv stejného rozsahu (i světelnosti) spadající do řady Contemporary. Rozdíl jednoho kilogramu oproti Contemporary verzi se odrazil ve zcela jiné konstrukci. Sigma 150-600mm SPORT disponuje celokovovým korpusem z lehkých odolných materiálů, a to i včetně precizně a přesně vyrobené sluneční šroubovací clony z hliníkové slitiny. Celkové provedení je v černě matné barvě a svojí kvalitou navozuje dojem prémiového provedení spadající do profi kategorie, přičemž cena naštěstí není astronomicky vysoká.

Objektiv je odolný proti prachu a vlhkosti, což bude vyhovovat těm, kteří hledají produkt, který lze použít v různých nepříznivých podmínkách. Robustní dojem podporuje masivní stativová patka s nádherně příjemných chodem a s aretací cvaknutí po 90 stupních. Inovativní jsou zcela nově postavené optické členy, které přispívají k lepším optickým vlastnostem. Ostatně i průměr přední čočky 105mm mluví za vše. Objektivu nechybí nátěry odolávající mastnotě, špíně, prachu, a to nejen na předním, ale i na zadním členu. Zde opět rozdíl oproti levnější sestře Contemporary, která disponuje nátěrem pouze předního členu. Také zoomovaní je odlišné. Samozřejmě umožňuje změnu ohniska klasicky pomocí zoom kroužku, ale je možno použít tzv. PUSH- PULL, což je změna ohniska pomocí tahu. Z tohoto je patrné, že jde o klasickou vysouvací konstrukci. Na přední hlavě je ergonomický úchop, a zoomování je tak velmi pohotové. Vysoce kvalitnímu dojmu pomáhá naprosto pevná i maximální poloha zoom, bez jakýchkoliv vůlí. Na tubusu těla najdeme i zámek zoomu LOCK, který drží pozici zoomu v transportní pozici. Rovněž dovoluje nastavení uzamknout měkkým zámkem, který blokuje po krocích požadovanou pozici zoomu. Tento měkký zámek lze pomoci tahu či otočením zoomovacího kroužku vyblokovat. Celkově toto ovládání kvituji, neboť oproti starším návrhům, či některé konkurenci, zoom samovolně mění svoji pozici, což není komfortní. Obecně zoom mechanismus má poměrně tuhý chod, patrně i kvůli těsnění. Ačkoliv jsem dlouhodobě a často měnil ohniskovou vzdálenost, nedocházelo k žádnému problému s nasáváním prachu dovnitř objektivu. To bývá dost častý jev u některých konkurenčních výrobků shodného principu. Oproti tomu ostřící prstenec má příjemně hladký chod a umožňuje tak přesnou a pohodlnou práci. Clonový mechanismus je poplatný době svého vzniku a je klasicky řešen clonovou pákou. Bajonetu nechybí pryžový kroužek, zamezující vniku vlhkosti a prachu. Na tubusu najdeme několik přepínačů.

Prvním je volba fokusu AF, či MF, a uprostřed je MO, což umožňuje zasáhnout do ostření ručně i v automatickém režimu. Dalším je limiter ostření, kdy poloha FULL projíždí celý rozsah, v případě větších objektů urychlíme AF volbou 10m až nekonečno. Při plánovaném focení menších objektů na kratší vzdálenosti lze zvolit 2,6m – 10m. Toto nastavení lze samozřejmě pomocí USB Docku uživatelsky měnit. Dalším přepínačem je volba stabilizace. Buď v jedné ose s označením číslice 2, či v obou osách, což bude patrně nejběžnější nastavení a je označeno číslicí 1. Pro deaktivaci stabilizace slouží pozice OFF. Posledním ovládacím přepínačem je volba CUSTOM, která má dvě banky C1 a C2, pod které si uživatelsky pomocí USB Docku nahrajete svoje nastavení. Tzn. můžete měnit rychlost AF, charakter stabilizace OS, či pro každou banku jinak nastavený limiter. Možnosti customizace jsou velmi bohaté a umožňují si tak objektiv dokonale nastavit dle svých osobních preferencí. Pozice OFF opět vyřadí vaše nastavení a je nastaven tovární režim od výrobce. Z předchozích řádků je patrné, že výrobce na konstrukci nijak neškudlil a v dané cenové kategorii jde o výjimečně kvalitně a odolně zpracovaný výrobek, kdy je těžké hledat nějakou smysluplnou chybu.

Kvalita obrazu

Musím se přiznat, že jsem až do vyzkoušení trpěl určitým předsudkem, vyplývajícím principiálně z toho, že jde opravdu o zoom s velmi dlouhým rozsahem ohniskových vzdáleností. Hned na začátku zmíním, že mé obavy byly liché. Po nasazení objektivu na fotoaparát jsem projížděl postupně všechny ohniska bez zaclonění a byl jsem ohromen ostrostí, a to i na dlouhém konci zoomu. Tak jsem se to rozhodl zevrubně porovnat s konkurencí v tomto rozsahu, i s mnohonásobně dražší referencí. Ale popořadě, nejdříve samotný objektiv. V rozsahu 150-400mm jsem zjistil, že objektiv je perfektně ostrý i bez nutnosti dalšího clonění a to včetně rohů. Clona je samozřejmě variabilní a na 400mm dosahuje světelnosti 6. Ohniska 500mm a 600mm jsou k dispozici se světelností 6,3. Použití na plnou díru nic nebrání a objektiv se pohybuje těsně na hranici toho, co lze klasifikovat jako ostré.Přicloněním na 7.1 na 500mm a 8 na 600mm dostaneme vynikající středovou ostrost a i kraje jsou relativně ostré. Toto považuji za skvělé výsledky, zvláště s ohledem na ohnisko. Určitě se najdou tací, kteří budou nad světelností 6.3 ohrnovat nos, ale s trochou selkého rozumu, jak se dostat k 600mm zjistíme, že kupříkladu i kombinací pevného a mnohem dražšího 300f/2.8 s TC2x jsme na cloně 5,6 a kvůli degradaci dvojkového telekonvertoru musíme ještě přiclonit, abychom se dostali na ostrost Sigma 150-600 SPORT. Samozřejmě výše zmíněná kombinace vykazuje rychlejší a spolehlivější AF, ale to jen pro ilustraci, že i takto velko-rozsahový zoom může být opravdu hodně ostrý. A jedno nedocenitelné plus je nutné zmínit, rozsah zoomu poskytuje velmi širokou univerzálnost a variabilitu. Další věc, za kterou lze výrobce pochválit, je velmi malé zkreslení s maximální hodnotou 0,6 % v celém rozsahu. Vzhledem k zaměření objektivu vůbec tuto hodnotu nemusíte řešit. S ohledem na třídu a konstrukci jde o skvělý výsledek. To je jedna z věcí, kde oproti levnější verzi Sigma 150-600mm Contemporary jednoznačně vyniká. Další věcí je přenos kontrastu, a i zde je na mnohem lepší úrovni, než levnější kolega.

Chromatická aberace je velmi dobře korigována a dosahuje výtečných hodnot. Díky 9 lamelové cloně je i bokeh příjemný a na dlouhém konci dokáže objektiv krásně vypíchnout hlavní motiv. Samozřejmě nelze očekávat krémové vykreslení pevných 2.8 ,či 4-kových skel v nejdelším provedení. Celkově jsem byl s optickým výkonem velmi spokojen, s ohledem na cenu je poměr kvalita cena nekompromisní.

Sigma 150-600mm f/ 5-6.3 DG OS HSM SPORT: fotografie v plném rozlišení

Autofokus

Jak už si uživatelé Sigma objektivů všimli, spoustu parametrů lze nastavit dle svých konkrétních představ. Co jsem tedy udělal? Pomocí USB Docku a PC jsem okamžitě aktualizoval nejnovější verzi FW, která značně vylepšuje schopnosti při akčním focení v kontinuálním režimu. Dále, ačkoliv je Sigma 150-600mm SPORT nejrychlejší z testovaných velkorozsahových zoomů, tak stále v plném rozsahu FULL je, vzhledem ke světelnosti a množství optiky, AF spíše pomalejšího charakteru. Tedy vztaženo k referenčním sklům. Zajímavostí je, že akvizice cíle je poměrně rychlá, ale návrat pomalý, platí to pro FULL režim. Tuto situaci jsem vylepšil nastavením volby AF na SPEED pomocí Docku. Autofokus v tomto režimu chodí výrazně rychleji. Dále jsem využil možnost CUSTOM a do jednotlivých bank C1 – C2 jsem si nastavil své rozsahy ostření a opět tak výrazně zrychlil práci AF. Kupříkladu k výraznému zrychlení dojde, pokud posuneme nejbližší zaostřovací vzdálenost od 5m, což je např. i nejkratší zaostřovací vzdálenost u mé bývalé pevné 600mm f/4. Pokud fotím savce, či větší ptáky, klidně použiji ostření od 10m a doba přeostření se dostane dokonce pod špičkových 0,3 sek. Pro toho, kdo nemá USB Dock, doporučuji důsledně využívat limiter a většina uživatelů dojde logicky k tomu, že takové sklo se při troše přemýšlení hodí i na akční scény a nemá s tím sebemenší problém. A že jsem jich v průběhu testování nafotil dost.

Porovnání s konkurencí

Sigma 150-600mm f/ 5-6.3 DG OS HSM SPORT vs. Sigma 150-600mm f/5,0-6,3 DG OS HSM Contemporary

Rozdíly ve váze (1,95 kg C vs. 2,86 kg S) a vůbec celkové provedení jsem zmínil. Aby nedošlo k dojmu, že 150-600mm Contemporary verze je nějak výrazně méně kvalitně vyrobený objektiv, to určitě ne. Naopak mechanicky je sestaven slušně, jen rozdíl v materiálu plast a kov je zřejmý. Musíme si uvědomit i dramatický rozdíl cen, přičemž Sport je podstatně dražší. Navíc i dokonalé utěsnění verze Sport je klíčovým parametrem. Daní za to vše je logicky vyšší váha a cena. Do 300mm jsou výsledky co se týče ostrosti velmi vyrovnané a nehrají v praxi moc velkou roli. Na opačném dlouhém konci je znát sofistikovanější optická konstrukce verze Sport, zkrátka na odcloněný objektiv je bez debat ostřejší. Přicloněním Contemporary na clonu 8 dožene odcloněný Sport a lze také mluvit o ostrém výsledku, platí pro střed. Od určité clony se ostrost a rozlišení ani u jednoho nezvedá a je vyrovnaná. Sport má menší geometrické zkreslení a větší přenos kontrastu. AF je mírně rychlejší u verze Sport, po posledním update FW je u této verze však značně vylepšena schopnost sledování a rychlosti udržet si pohyblivé předměty za použití kontinuálního ostření.

Sigma 150-600mm f/ 5-6.3 DG OS HSM SPORT vs. Tamron SP 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD G2

Opět rozdíl ve váze cca 1kg směrem dolů pro Tamron SP 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD G2, ale platí to co u předchozího srovnání. Mechanické zpracování Sport je mnohem lepší. Tento Tamron má rovněž povrchovou úpravu čoček odolávající mastnotě, špíně, a podobně jako Sport verze disponuje těsněním proti nepřízni počasí a prachu. Opět platí podobné výsledky do 300mm, ale na dlouhém konci jsou na tom obě Sigmy mnohem lépe, a v případě rohů Sigma Sport dokonce výrazně lépe. Na odcloněné objektivy je i ostrost středu o dost lepší u Sigma Sport. AF na 600mm u Tamronu vykazoval i jistou míru oscilace, zvláště ve špatných světelných podmínkách. Verze Sport zaostřila vždy hladce, přesně a také rychleji. Za co mohu Tamron naopak pochválit je mnohem účinnější výsledek stabilizace obrazu a také za to, že nijak výrazně nezkracuje ohnisko při zaměření na blízko, což Sigma Sport naopak dělá a má menší měřítko zobrazení. V optice a AF vede Sport a cenově je Tamron jen o málo levnější, nabízí však o rok delší záruku a elektromagnetickou clonu.

Sigma 150-600mm f/ 5-6.3 DG OS HSM SPORT vs. Nikkor AF-S 200-500 f/5.6 E ED VR

Ačkoliv nejde o shodný ohniskový rozsah, potencionální zájemce o delší ohnisko při výběru jistě zohlední i tento objektiv. Nikkor AF-S 200-500 f/5.6 E ED VR má v celém rozsahu nativní světelnost 5.6, což umožnuje spolehlivý AF i na starších zrcadlovkách. Tedy za předpokladu, že podporují i novější elektromagnetickou clonu, kterou je tento model vybaven. Celkově je mechanické zpracování kvalitní, ale nedosahuje mety Sigma Sport. Také chybí těsnění pro větší odolnost proti prachu a nepřízni počasí. Také povlaky usnadňující čistění na předním i zadním členu bychom hledali marně. Opticky v tomto rozsahu patří tento Nikkor společně se Sigmou Sport na první příčku. Lehká převaha Sigma Sport na 300mm nehraje roli, neboť je opravdu zanedbatelná. Na 500mm jsem nenašel také významný rozdíl, oba jsou dostatečně ostré na plnou díru s tím, že Sigmě stačí pro maximální ostrost přiclonit o jednu clonu, kdežto Nikkor si žádá clony dvě. Na druhé straně Nikkor lze naprosto bez obav používat na světelnější clonu 5,6, kterou Sigma v tomto ohnisku nenabízí. Za tuto nevýhodu, ale můžeme využit o 100 mm delší dosah, kterým už Nikkor není vybaven. Stabilizace je u Nikkoru nejlepší ze všech porovnávaných skel této třídy a je opravdu vynikající. Rychlost ostření je však pomalejší než u Sigma Sport, která je naopak v tomto testu nejrychlejší. Kvalita bokehu je napříč ohnisky ve prospěch Nikkor 200-500mm a má nejlepší charakter. Záruka je dva roky, oproti čtyřem u Sigma a cenově je lehce levnější, než Sigma Sport a váhově je také lehčí.

Sigma 150-600mm f/ 5-6.3 DG OS HSM SPORT vs Sigma 120-300mm f/2.8 DG OS HSM Sport + TC 1,4 a TC 2x

Do porovnání jsem zařadil i jednou tak drahý světelný zoom Sigma 120-300mm f/2.8 DG OS HSM Sport. Abych srovnal rozsah ohnisek, použil jsem na prodloužení firemní nejnovější telekonvertory Sigma. Sklo samotné v rozsahu 120-300mm poskytuje samozřejmě bezkonkurenční přenos kontrastu a i ostrost na odcloněný objektiv byla výtečná. Od clony 4 dokonce špičková dosahující top výsledků jako u pevného skla. To se dalo však předpokládat. Co se bude dít ve spojení s telekonvertory? Opět platí, že i v tomto spojení byl přenos kontrastu lepší, než u Sigma 150-600mm Sport. Také rychlost AF byla lepší, a to i ve spojení s TC2x. A co ostrost? Tak zde jsem byl překvapen, že ve spojení s TC, ať už 1,4x či 2x, vykazovala Sigma 150-600 Sport viditelně ostřejší výsledky! Při ostření na blízko se kombinace 120-300 f/2.8+TC 2x chovala spíše jako 500mm a výrazně zkracovala ohnisko. Také přesností a konzistentností ostření ve spojení s TC jsem nebyl nijak uchvácen a pro vyhodnocení testu ostrosti jsem nakonec použil LV. Stabilizace obou skel byla na podobné úrovni odhadem cca 2,5 EV. Provedení obou skel je špičkové a zoomovaní u 120-300 f/2.8 je interní, velmi pohotové, a sedělo mi více, než u Sigma 150-600mm Sport.

Sigma 150-600mm f/ 5-6.3 DG OS HSM SPORT vs Sigma 500mm f/4 DG OS HSM Sport

Spíše pro pořádek a proto, že bez možnosti srovnání mi přišel objektiv 150-600mm Sport velmi ostrý. Proto jsem sáhl po svém referenčním Sigma 500mm f/4 DG OS HSM Sport. Po srovnání měřítka 500mm na blízko jsem Sigmu 150-600 Sport musel zazoomovat  na cca 560-570mm. Sigma 150-600mm Sport na testovacím obrazci vykazovala vynikající hranovou ostrost, ale po srovnání s pevnou 500mm verzí bylo zřejmé, že ji chybí rozlišení, které náleží jen top třídě. Za použití Sigma 500mm f/4 DG OS HSM Sport šlo rozeznat i jednotlivou strukturu barvy a nejen ostrou čáru. Také kontrast, včetně bokehu byl na jiné úrovni u mnohem dražšího pevného skla. Za použití stejné clony, pevná pětistovka daleko víc vypíchla hlavní motiv bez jakýchkoliv přechodů, s krémovým hladkým charakterem. Rovněž rychlost AF je nedostižná. To vše se dalo očekávat a je si třeba uvědomit, že konstrukčně i cenově porovnávám neporovnatelné. Na druhé straně v praxi jsou výsledky z testovacích obrazců daleko méně patrné. Také stabilizace je u pevné novější pětistovky mnohem lepší. Pro ilustraci na statickém předmětu, kdy s 500mm f/4 jsem ve spojení s D850 dosáhl ostrého výsledku na 1/30, tak se 150-600 na 500mm jsem potřeboval 1/80. Váhově je Sigma 500mm f/4 Sport cca o 400g ještě těžší, než Sigma 150-600mm Sport.

Poznámka:
Při testech jsem měl k dispozici vždy jen jeden kus. Může hrát roli i určitá výrobní variabilita. Pro dosažení přesnějšího měření jsem zkoušel dva kusy Sigma 150-600 Sport, neboť o ten tu primárně jde a oba vykazovali stejnou optickou kvalitu i chování.

Závěr

Sigma 150-600mm f/ 5-6.3 DG OS HSM SPORT zbořila mé předsudky k zoom objektivům takového rozsahu. Provedení je naprosto excelentní, převyšující svoji třídu. Spolu s obrazovou kvalitou je vstupenkou pro focení volně žijících zvířat, bez toho, aby výdaje za optický prvek zruinovali rodinný rozpočet. Výhodou se stává naprostá flexibilita a univerzálnost, která je vykoupena váhou a světelností. Za své peníze tak dostanete odolný a trvanlivý výrobek s obrovskou užitnou hodnotou, vybavený přesným a konzistentním ostřením, na který se můžete spolehnout. Pro ty, kdo hledají objektiv s dlouhým dosahem lze tento výrobek jen  doporučit, neboť i zde je velmi dobrý poměr výkon cena.


Recenzi pro Vás připravil:

jaromír

Jaromír Kadeřábekwildlife fotograf

SIGMA 150-600 mm f/5-6.3 SPORT: hodnocení produktu

8.6

Optická kvalita

9.0/10

Automatické ostření

8.0/10

Konstrukce

10.0/10

Výbava a funkce

9.0/10

Hmotnost a manipulace

7.0/10

Poměr cena/výkon

8.5/10

Potěšilo nás:

  • Výtečná rozlišovací schopnost
  • Excelentní robustní zpracování
  • Přesné ostření
  • V této kategorii obecně skvělá rychlost AF
  • Push-Pull zoomování
  • Bohaté možnosti customizace pomocí USB Docku
  • Nadstandardní 4-letá záruka
  • Velmi dobrý poměr výkon / cena
  • Velký rozsah zoomu a flexibilita

Zasloužilo by vylepšení:

  • Nižší světelnost f/6,3
  • Trochu pomalejší AF ve Full rozsahu
  • Větší hmotnost a rozměry
  • Klasická clonová páka

Jaromír Kadeřábek

komentářů

  • Dobrý den, chci se zeptat, jestli a jak by fungovalo spojení objektivu Sigma 150-600… Sport s adaptérem/redukcí Sigma SA na Micro 4/3 u Panasonic Lumix G9, vzhledem k tomu, že je to bezzrcadlovka, když objektiv je určen pro Full-frame či APS-C snímače zrcadlovek. Děkuji předem za odpověď. M.Ž.

  • Myslite si ze je dobry napad kupit tento objektiv pre DX?

    Bavi ma fotit motorsport (cez den) a potrebujem fotit aj staticke objekty (architektura, priroda, street)

    • Tento objektiv bude velmi dobře sloužit i na APS-C snímači. Musí se počítat s 1,5násobným prodloužením ohniskové vzdálenosti (což je někdy výhoda i nevýhoda), hloubka ostrosti bude o něco větší, než na FF snímači (opět v některých případech může sloužit ku prospěchu věci).
      Pěkný den
      Viktor F.

  • Zdravim, v souvislosti s recenzi bych mel dotaz k levnejsi verzi Contemporary. Verze Sport jiz je pro me cenove nerealna, stejne tak varianta Nikon 200-500, aktualne navic po zdrazeni. Mohl bych, prosim, znat Vas nazor – jde mi o hobby foceni prirody (ptactva), s telem Nikon D7500 – nicmene kvalita vystupu je pro me podstatna. Nemyslim si, ze by verze Contemporary musela byt nejak vyrazne horsi nez Sport. Dekuji za reakci.

  • Dobrý večer Jaromíre, po dlouhé době článek, který dává smysl. Jinak srovnání sleduji na zahraničních stránkách. Chci se zeptat. Fotím hodně přírodu. Z velké části květiny, ale stále více zvířata a hlavně ptáky. Chci si koupit Sigmu 150-600. Sport je trochu mimo můj rozpočet. Je to velký kompromis koupit Contemporary? Jsem spíše více pokročilý fotograf, ale s focením ptáků a tak dlouhým ohniskem teprve sbírám zkušenosti. Děkuji a ať se vám daří. Hynek Svoboda

  • Pavle hodnoty ISO volím vždy s ohledem na počasí a rád fotim za každého.Samozřejmě při cloně 2.8 by mohla být hodnota ISO menší, tedy za předpokladu,že by dostačovalo ohnisko.

  • U všech fotek poměrně vysoké ISO. To jsou chtěné hodnoty, nebo nastavení automatiky Nikonu? Jinak musím říct že na tak vysoké clony jsem docela překvapený hloubkou ostrosti. Fakt pěkné obrázky.