CEWE Fotolab
Jak fotit v protisvětle

Jak fotit v protisvětle

Poradíme vám, jak zvládnout focení v protisvětle a získat tím atraktivnější fotografie. Určitě jste již někdy zaslechli doporučení od někoho o tom, ať nefotíte proti slunci. Opravdu dobré fotky často vznikají tehdy, když začnete trochu experimentovat. Neostýchejte se bourat zažité stereotypy.

Zkroťte protisvětlo

Focení s prudkým světelným zdrojem v záběru, ať už sluncem nebo třeba lampou umělého osvětlení, sebou přináší několik problematických situací:

  • vysoký kontrast, který fotoaparát musí zvládnout
  • určení správné expozice
  • autofokus v nejprudších jasech může selhávat
  • vyšší pravděpodobnost vzniku optických vad (ne vždy jsou na škodu, hlavně v portrétní fotografii)
  • vznik přepalů

Vysoký kontrast

S kontrastem můžete bojovat např. pomocí přechodového nebo polarizačního filtru, který se vám bude hodit i při dalším focení krajiny. Využít můžete i funkci HDR, zde ale doporučujeme spíše použít stativ pro dokonalé překrytí několika snímků, které budou mít odstupňovanou odchylku od stanovené expozice.

Nastavení správné expozice

Při určení správné expozice to budou mít jednodušší majitelé fotoaparátů s živým náhledem snímané scény, na základě kterého se případně ihned upraví expoziční hodnoty. Vhodné je využívat zámek expozice (lze aktivovat namáčknutím spouště nebo speciálně k tomu určeným tlačítkem) a dle potřeby překomponovávat. Doporučuje se hodnotu expozice naměřit v místě do kterého již nebude zasahovat silný zdroj protisvětla, ale zároveň bude co nejblíže fotografované scéně.

Panasonic Lumix DC-G90
Panasonic Lumix DC-G90

Zaostřování

Autofokus může selhat při namíření zaostřovacího bodu do míst s velmi intenzivním světelným zdrojem (platí to i u dražších přístrojů). Je tedy nutné zaostřovat na oblasti snímku, které obsahují kontrastnější povrchy, nejsou jednolité, s nadměrným jasem.

Mějte na paměti, že v případě prudkých slunečních paprsků procházejících skrze objektiv a optický hledáček, může teoreticky dojít k poškození zraku při delším sledování. V jistých případech také může být propálena závěrka, či čip fotoaparátu jak u zrcadlových, tak bezzrcadlových fotoaparátů (např. během focení slunce a jeho fází zatmění).

Optické vady

Při focení v protisvětle se často objeví na snímku specifické optické vady objektivu, které se projevují zejména různě velkými (barevnými) mnohaúhelníky, či jinými různě tvarovanými světelnými skvrnami, ztrátou kontrastu (buď lokální, nebo i celoplošnou). Vady (anglicky lens flare) jsou způsobeny odrazy světla v optické soustavě pod specifickým úhlem a případně i odrazem světla od snímače. Někteří je nenávidí, jiní je milují natolik, že si je v postprodukci přidávají do fotek sami.

Každý objektiv zvládá práci v protisvětle jinak zejména z důvodu různorodých řešení optické soustavy a celého vnitřního tubusu. Z tohoto důvodu je vhodné se podívat do zveřejněných recenzí, jak si daný objektiv vede v protisvětle.

Co můžete ovlivnit, pokud se chcete vyhnout optickým vadám, které jsou způsobeny protisvětlem:

  • pořídit si objektiv s maximální možnou kvalitou antireflexních vrstev, včetně perfektního zpracování vnitřního tubusu (např. rýhování stěn, nereflexivní černá úprava), jež přispějí k co nejlepšímu možnému přenosu barev a kontrastu,
  • udržujte co nejvyšší čistotu přední čočky objektivu,
  • s každým dalším nasazeným filtrem vždy klesá o něco optická kvalita (byť v některých případech téměř neznatelně) a zvyšuje se pravděpodobnost výskytu optických vad. Tedy i filtry udržujte v maximální čistotě a pořizujte si taktéž produkty se špičkovou kvalitou antireflexních a zakončovacích vrstev,
  • používejte sluneční clonu (není účinná za každých okolností, její doménou je zejména odstranění negativního vlivu bočního protisvětla),
  • nejen v protisvětle vzniká na velmi kontrastních hranách chromatická aberace, tzv. duhování. Nejčastěji má fialový nádech v kritických místech, při výskytu se dá softwarově odstranit,
  • hledat specifický úhel záběru, či schovat částečně zdroj světla za nějaký předmět.

Přepaly

Je třeba se připravit na to, že při focení v protisvětle se vám na fotce vždy nějaké přepaly objeví. Výsledný snímek však nepokazí, pokud nebudou příliš okaté, nějakým způsobem zkrátka rušivé.

Focení ve špatném světleČtěte také na blogu: 5 tipů pro focení ve špatném světle

 

Dostaňte z protisvětla co nejvíce

V protisvětle skvěle vyniknou siluety, pokud můžete, zahrňte do kompozice postavy lidí, zvířat, stromů, detailů rostlin, efektní je také fotit mlžný opar v silném protisvětle atd. Vyzkoušejte různé úhly pohledu a najděte takový, ve kterém bude světlo vypadat nejlépe. Zdroj světla můžete částečně, či zcela schovat za strom nebo hranu budovy, čímž eliminujete případný nadměrný výskyt optických vad.

Nejlepších výsledků při focení proti slunci dosáhnete nejčastěji 1 až 2 hodiny po východu nebo před západem slunce. Bývá v tu dobu s teplejšími odstíny a jeho paprsky nejsou tak tvrdé. V určitých případech je vhodné fotku trochu podexponovat (např. o – 0,5 až – 1 expoziční stupeň), protože při následné úpravě fotografie se vám budou zesvětlovat tmavá místa snadněji, než ztmavovat již přepálenou oblohu.

V dalším nastavení fotoaparátu použijte spíše nižší hodnotu ISO, 100 nebo 200, protože světla bude většinou dostatek (naleznou se ale samozřejmě výjimky). Zbytečně vysoké číslo by vedlo k růstu nežádoucího šumu, částečnému poklesu dynamického rozsahu a rozlišovacích schopností. Navíc, pokud nastavíte hodnotu během slunečného dne např. na ISO 1600, tak snímek může být přesvětlený, či zcela bílý dle zvolené clony, tj. závěrka již nebude schopna nastavit kratší čas, narazíte na její limity.

Pokud chcete u slunce (nebo jiného světelného zdroje) zvýraznit paprsky kolem jeho kotouče, nastavte některé z vysokých clonových čísel, např. f/16 nebo f/22. Rozdíl oproti nízkým clonovým číslům je dosti výrazný. Na ukázce výše použita clona 16 a přisvětlení popředí kašny externím bleskem na fotoaparátu (bez použití blesku by byla kašna zalitá v tmavém stínu).

Divácky vděčným mohou být i západy/východy slunce. Pokud se vám podaří nalézt vodní plochu, dokážete poté poměrně snadno znásobit atmosféru daného okamžiku pomocí zrcadlení.

Focení v protisvětle vyžaduje trochu více trpělivosti a praxe. Pokud si ale protrpíte začátky, výsledky budou stát za to. Máte nějaké tipy nebo zkušenosti? Podělte se o ně v komentáři pod tímto článkem.

 

Přidat komentář